شکایت از کارفرما یکی از موضوعاتی است که در روابط بین کارگر و کارفرما پیش می آید و بسیاری از کارمندان برایشان سوال پیش آمده که چگونه از کارفرما شکایت کنیم ؟مسلما شکایت از کارفرما به این سادگی نیست که با نوشتن یک متن شکایت از کارفرما در اداره کار،دریافت فرم شکایت از کارفرما و نمونه متن دادخواست شکایت از کارفرماانجام شود .
شکایت علیه کارفرما نیاز به مشاوره اداری شکایت از کارفرما توسط وکیل اداره کار داردکه با نحوه شکایت از کارفرما، طریقه شکایت از کارفرما و محل شکایت از کارفرما آشنایی دارد و می تواند شما را با قوانین شکایت از کارفرما و روند شکایت از کارفرما آشنا کند .
اگر می خواهید بدانید که شکایت کارگر از کارفرما چگونه انجام می شود؟ شرایط شکایت از کارفرما چیست؟ با مراحل شکایت از کارفرما آشنا شوید ومدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما را به دلیل تهیه کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید . درضمن به شما پیشنهاد می کنیم برای مشاوره اداری آنلاین،تلفنی،رایگان و وکیل اداره کار ، حتما باگروه مبنا مشاورتماس بگیرید .
* طریقه شکایت از کارفرما ( تنظیم دادخواست)
مهم ترین بخش شروع کار است که چنانچه ثبت دادخواست بصورت اشتباه صورت پذیرد میتواند از حصول نتیجه درست جلوگیری کند .
شکایت از کارفرما
از دیر باز تاکنون همه افراد جهت گذران زندگی خویش به کار مشغول می گردند و مهم ترین دلیل افراد ازاشتغال کسب درآمد می باشد. در گذشته معمولا شغل افراد به صورت فردی بود و افراد، هم کارگر و هم کارفرمای خود بودند، اما در گذر زمان و با توسعه کسب و کارها، نیاز به همکاری های گروهی بیشتر شد و معمولا مشاغل به صورت تخصصی در آمدند .از این رو افرادی که در عملی تخصص دارند با گروهی دیگر به اشتغال می پردازند و بدین صورت این افرادعلم و تخصص خویش را در اختیار یک مجموع قرار می دهند که معمولا این مجموعه کارفرما و یاکارفرمایانی دارد و بدین صورت رابطه کارگر و کارفرمایی شکل می گیرد .در چنین اشتغالاتی ، کارفرما صاحب کسب و کار ویا برند است و افراد دیگری را که تخصص و تبحر کافی دارند، جهت اشتغال استخدام می نماید . معمولا قرارداد و تواقفاتی بین کارگر و کارفرما شکل می گیرد که کارگرموظف می گردد، عمل محول شده به وی را انجام دهد و کارفرما نیز بایستی حق الزحمه کارو تخصص کارگر را به وی پرداخت نماید .
توافقات کارگر و کارفرما معمولا در بدو همکاری مشخص و معین است ، از این رو هر کدام از طرفین که به تعهدات خویش عمل ننماید ، طرف مقابل این حق را دارد که در مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما حق خویش را مطالبه نماید .چنانچه در حق کارگر اجحافی صورت گیرد و حق وی توسط کارفرما پرداخت نگردد، قانون گذار وی را مجازبه درخواست شکایت نموده است که البته این امر نیازمند تشریفات خاص خود می باشد .
شرایط شکایت از کارفرما
شکایت کارگر از کارفرما تحت شرایطی امکان پذیر است و چنانچه این شرایط وجود داشته باشد، کارگرمی تواند جهت احقاق حق خویش به مراجع صالح در اداره کار شکایت نماید اما لازم است که دلیل موجه وقانونی جهت شکایت کارگر وجود داشته باشد.شکایت از کارفرما می تواند دلایل متعددی داشته باشد ، ازجمله عدم پرداخت حقوق و مزایای کار، اخراج غیر قانونی، عدم بیمه نمودن کارگر و….
مراحل شکایت از کارفرما
جهت شکایت از کارفرما لازم است که :
* کارگر در یکی از دفاتر پیشخوان احراز هویت نماید .
* از طریق نام کاربری و گذر واژه دریافتی وارد سامانه جامع روابط کار شود .
* ثبت دادخواست بدوی در سامانه جامع روابط کار انجام دهد .
* پس از تایید دادخواست و اعلام تاریخ و ساعت رسیدگی در جلسه رسیدگی حاضر شده و از خواسته خود به استناد مدارک و مستندات دفاع نماید .
* دادنامه صادره هیات تشخیص اخذ گردد .
* در صورت عدم حصو ل نتیجه لازم ثبت دادخواست تجدید نظر خواهی نسبت به دادنامه مذبور در سامانه ثبت گردد .
* پس از تعیین نوبت جلسه هیات حل اختلاف در جلسه مذبور شرکت و دفاعیات ارایه گردد .
* دادنامه هیات حل اختلاف اخذ گردد .
* اجرائیه در خصوص دادنامه صادره دریافت و مراحل قضایی مربوط به اجرائیه انجام پذیرد .
و یا اینکه کلیه مراحل را به وکیل واگذار کنید تا با دقت بالاتر و اطلاعات کامل تر نتیجه مطلوب تری حاصل گردد .
نکته حائز اهمیت
برخی از مطالبات کارگر را در یک دادخواست به صورت همزمان نمی توان مطالبه نمود ،برای مثال کارگری که بابت اخراج غیر قانونی شکایت می نماید، نمی تواند به صورت هم زمان درخواست بازگشت به کار و مطالبه حق سنوات را داشته باشد. چرا که اگر قصد بازگشت به کار دارد، مطالبه حق سنوات معنا نمی یابد پس از اینکه اسناد و مدارک ثبت می گردد، زمان رسیدگی در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به متقاضی شکایت ابلاغ می گرددکه این امر هم توسط پیامک به متقاضی اطلاع داده می شود و متقاضی لازم است که به پنل کاربری خویش مراجعه نماید و زمان و آدرس محل حضور را مشاهده نماید.از طرفی دیگر به کارفرما نیز این امر ابلاغ می گردد تا وی نیز جهت حضور در مکان مقرر حاضر گردد .
ذکر یک نکته مهم:
چنانچه ابلاغ به کارفرما صورت گیرد، او نیز لازم است در سامانه اداره کار ثبت نام نماید و در غیر این صورت به عرایض کارفرما در مراجع صالح رسیدگی کننده ترتیب اثر داده نمی شود.متقاضی شکایت لازم است که در زمان مقرر در مکان مشخص شده حضور یابد تا به شکایت وی رسیدگی صورت گیرد .
مدت زمان شکایت از کارفرما چقدر است؟
مدت زمان شکایت از کارفرما بسته به اینکه موضوع شکایت و مطالبات کارگر چه مواردی است، متفاوت است. گاهی قانون گذار جهت برخی از مطالبات کارگران زمان مشخصی راقرار داده است، که چنانچه کارگری خارج از این مدت مطالباتی داشته باشد در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به درخواست وی رسیدگی نمی شود .
مثال: کارگری که قصد دارد، جهت اخراج غیر قانونی از کارفرما شکایت نماید و خواسته کارگر بازگشت به کار می باشد بایستی دادخواست شکایت خویش را ظرف یک ماه از اخراج غیر قانونی در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار مطرح نماید . در غیر این صورت به دادخواست وی ترتیب اثر داده نمی شود.
مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما
چنانچه کارگر قصد شکایت از کارفرما را داشته باشد لازم است که اسناد و مدارک لازم جهت اقامه دعوا را داشته باشد چراکه در غیر این صورت حتی در صورت طرح شکایات درمراجع صالح، دادخواست وی رد می گردد . از این رو دارا بودن اسناد و مدارک محکمه پسند در درجه اول اهمیت در شکایت از کارفرماقرار دارد .
اولین و مهم ترین موردی که بایستی اثبات گردد این است که بین کارگر و کارفرما رابطه کارگر و کارفرمایی محرز گردد، چراکه در این صورت است که کارگر می تواند از کارفرما تحت عنوان مطالبات کارگری درخواستی داشته باشد. چنانچه رابطه کارگر و کارفرمایی وجود نداشته باشد، امکان رسیدگی به چنین امری در مراجع صالح اداره کار وجود ندارد و لازم است که به سایر مراجع صالح رسیدگی کننده رجوع شود.
سوال: رابطه کارگر و کارفرمایی به چه صورتی اثبات می گردد ؟
اولین و البته مهم ترین سندی که سبب اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی می گردد قراردادکار فی مابین کارگر و کارفرماست. قرارداد کار، چنانچه کتبی باشد و شرایط کار و حق وحقوق کارگر در آن قید شده باشد، امکان انکار کارفرما را تا حد بالایی کاهش می دهد. البته لازم به ذکر است که…
گاها کارفرما ادعای جعل نسبت به قرارداد کار ارائه شده توسط کارگرمی نماید که البته رسیدگی به ادعای جعل کارفرما درمراجع اداره کار رسیدگی نمی گردد و به چنین ادعایی در اداره کار ترتیب اثر داده نمی شود و چنانچه ادامه رسیدگی به سند مزبور وابسته باشد تازمان رسیدگی به ادعای مزبور، رسیدگی در مراجع اداره کار متوقف می گردد.
از دیگر مدارکی که کارگران معمولا جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی بدان استناد می نمایند، فیش های واریزی از حساب کارفرما به حساب کارگر می باشد که بسته به اینکه این پرداخت ها به چه صورت باشد، (چک، کارت به کارت و… ) ساز و کار متفاوتی را دارا می باشد.
لیست پرداخت حق بیمه نیز از دیگر مستنداتی است که نشان می دهد کارگر مزبور درکارگاه یا شرکت و در کل در مجموعه مورد شکایت به کار اشتغال داشته است.مدارک و مستنداتی که بایستی به مراجع صالح در اداره کار ارائه گردد بایستی رابطه کارگر و کارفرمایی رابه اثبات برساند که البته این اسناد و مدارک بسته به شرایط و عمل مورد اشتغال متقاضی متفاوت می باشد.گاه کارگران بدین دلیل که سند و مدرکی ندارند از شکایت صرف نظر می نمایند در حالیکه طرق متفاوتی جهت اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی و مطالبات کارگران وجود دارد که گاه کارگران از آن بی اطلاع می باشند و اینجاست که لزوم مشاوره با وکیل اداره کار متخصص می تواند کمک شایانی به کارگران بنماید.
محل شکایت از کارفرما
مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی می باشد . مراجع اداره کار، مخصوصا در شهرهای بزرگ در مناطق مختلفی وجود دارند که با توجه به اینکه محل کار متقاضی شکایت در کدام منطقه باشد، نزدیک ترین اداره کارآن منطقه صالح به رسیدگی می باشد.
چرا برای شکایت کردن از کارفرما به وکیل نیاز دارم؟
در طرح شکایت از کارفرما در وهله اول اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی در درجه اول اهمیت قرار دارد وسپس لازم است که اسناد و مدارک کافی جهت اثبات حقوق و مزایای مطالبه شده وجود داشته باشد ولازم است که کارگر ملتفت باشد که چه حق و حقوقی دارد که می تواند مطالبه نماید.
چراکه به کرات دیده می شود که برخی از کارگران از بدیهی ترین حق و حقوق قانونی خویش که قانون کار به آنان اعطا نموده است بی خبرند و از اینرو با نا آگاهی سبب ضایع شدن حق و حقوق خویش می شوند.از این رو توصیه می شود که کارگران، پیش از هر اقدامی با حقوق خویش آشنا شوند تابدانند که چه حق و حقوقی به آنان تعلق می گیرد و چه حقوقی را می توانند مطالبه نمایندو چه حقوقی را نمی توانند . گاهی کارگران با تصورات واهی و بدون هیچ سند و مدرکی طرح شکایت می نمایند و همین امر سبب می گردد که دعوا مزبور محکوم به شکست باشد. البته بسیار مشاهده می شود که کارگران اسناد و مدارک کافی نیز دارند اما بدین جهت که از مدارک مزبور در جایگاه صحیح استفاده نمی نمایند حق قانونی شان رانمی توانند مطالبه نمایند.فلذا بهتر است با مشاوره اداری مشورت و هم فکری های لازم به عمل بیاید تا درجلسه رسیدگی مانعی سبب تضییع حق کارگران نگردد.
مزیت طرح شکایت کارگر از کارفرما توسط وکیل اداره کار چیست ؟
اشراف بر قوانین اداره کار، بیمه تامین اجتماعی، آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط و استخراج مستندات صحیح و قانونی
عدم نیاز به حضور کارگر در مراجع رسیدگی کننده (این امر بدین جهت که بسیاری از کارگران تمایل به رو به رویی با کارفرما سابق خویش ندارند بسیار کارساز است.)
به کار بردن به موقع از واژه ها و مستندات به همراه فن بیان قوی وکیل اداره کار در مراجع رسیدگی کننده
آشنایی با رویه و روند رسیدگی در مراجع صالح رسیدگی کننده به اختلافات کارگر و کارفرما
وکلای متخصص اداره کار مبنا مشاور چه خدماتی را به شما ارائه می دهند؟
ارائه مشاوره تلفنی رایگان با وکیل اداره کار متخصص
مشاوره حضوری با وکلای صاحب تجربه در دعاوی اداره کار
پرداخت حق الوکاله یک وکیل متخصص و بهره بردن از راهنمایی و هم فکری چند وکیل متخصص اداره کار
قبول وکالت در کلیه دعاوی کارگر و کارفرما
در جریان قرار دادن موکلین از روند رسیدگی در مراجع صالح
قانونگذار به وضوح روابط کارکرد کارفرما را تعریف نموده است که کارفر مکلف است طبق تعرفه ها ومشخصه هائی که بابت حقوق و دستمزد، عیدی و پاداش، مرخصی ، حق اولاد، حق مسکن، خوار و بار وسایر موارد حقوق حقه کارگر رابه موقع پرداخت نماید و اگر چنانچه به نحوی از انحاء کارفرما از ادای آن موارد استنکاف یا تعلل نماید کارگر حق دارد بامراجعه به اداره کار محل نسبت به اعلام شکایت و استیفای هر نوع از حقی که داشته شکایت کند.
مراحل شکایت از کارفرما
فرم هایی مخصوص از طریق اداره کار و امور اجتماعی تهیه شده که در ستونهای مختلف کلیه حقوقی که از طریق کارفرما به کارگر باید داده شود. بصورت مرجع و اطاله نشدن نوشتیجات در متن شکایت شخص کارگر با ضربدر در ستون مربوطه هر نوع حقی که از وی تضییع شده است علامت گذاری کند و در اینگونه موارد بدواً شکایت به هیئت تشخیص (بدوی ) ارائه می شود که با توجه به اسناد و یا اعزام بازرس به محل نسبت به صحت و سقم ادعای کارگر رسیدگی وسپس رأی داده شود.
اما در صورتی که دارای بیمه باشید ابتدا از طریق شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود، شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا کنید . سپس از واحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید . با مراجعه به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از انجا ثبت نام بیمه را انجام دادید و مراحل سوابق بیمه خود را جمع آوری کنید.بعد سوابق را به اداره کار ببرید.
شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن
از جمله حقوقی که به کارگر تعلق می گیرد. بیمه شدن وی می باشد که کارفرما مکلف است به محض شروع بکار در پایان هر ماه لیست بیمه را براساس میزان حقوق و تعرفه ای که تعیین شده است به تامین اجتماعی ارسال و در موازات آن مالیات را هم به دارائی بدهد و چنانچه کارفرما از انجام این تکلیف امتناع یا تعلل نماید کارگر می تواند شکایت خود را برای برقراری بیمه تسلیم نماید.
شکایت از کارفرما بابت اخراج
در رابطه با اخراج کارگران همواره تجربیان نشان داده است یا تعلل و قصور و تخلف و ناکارآئی کارگران باعث می شود که کارفرما نسبت به اخراج آنان اقدام نماید یا بعلت مشکلات انتقادی و لزوم تقلیل نیرو و یاتغییر کاربری و عوامل آن اخراج کارگر توسط کارفرما انجام شود که مباحث دیگری نیز در این زمینه بصورت جنبی وجود دارد که ذکر آنان طولانی به نظرمی رسد.
آیا کارفرما حق بستن قرارداد موقت را دارد؟
معمولاً بعضی از کارفرمایان برای اینکه جذب نیروی کارآمد داشته باشند می توانند به منظور آزمایش قراردادموقت باکارگر تنظیم نمایند که در کوران کارکرد و آزمایش چنانچه توانائی و قابلیت کار از ناحیه کارگر راتائید نمودند باید نسبت به جذب نیرو و پرداخت حق بیمه از تاریخ شروع کار اقدام و طبق مطالباتی که قانون کار برای کارگران تعیین و مشخص نموده است وارد عمل شود.
مهلت شکایت از کارفرما
مهلت شكايت از كارفرمايان بابت مطالبه حقوق و مزاياي پرداخت نشده و همچنين بيمه معوقه، باتوجه به اینکه اينگونه دعاوي مشمول مرور زمان نمیشوند، هیچگونه محدودیت زمانی برای اقامه دعوی وجود ندارد. و در هر زمان، كارگر و حتي بعد از فوت كارگر وراث قانوني وي ميتوانند عليه كارفرما اقامه دعوي نمايد .
آیا گرفتن وکیل برای شکایت از کارفرما لازم است؟
تنها محلی که ممکن است نیاز به وکیل رسمی در دعاوی بین کارگر و کارفرما نیاز باشد اداره کار است که کارگر یا کارفرما می توانند هر فرد عادی یا واجد شرایط را بعنوان نماینده به اداره کار معرفی نمایند و حضورنماینده آنان به منزله وکیل تلقی می شود و هرگونه دفاع یا مواردی که نیاز باشد در جلسه مطرح و قابلیت رسیدگی خواهد داشت.در صورتی که نیاز به مشاوره دارید می توانید به صورت رایگان مورد اداری خود را ازطریق تلفن با همکاران ما مطرح کنیدو یا در صورت تمایل به مشاوره حضوری با مراجعه به سایت درقسمت قرار مشاوره ، زمان مشاوره خود را ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند وقرار مشاوره شما را قطعی کنند.
شکایت از کارفرما یکی از موضوعاتی است که در روابط بین کارگر وکارفرما پیش می آید و بسیاری از کارمندان برایشان سوال پیش آمده که چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟مسلما شکایت از کارفرما به این سادگی نیست که با نوشتن یک متن شکایت از کارفرما در اداره کار،دریافت فرم شکایت از کارفرما و نمونه متن دادخواست شکایت از کارفرما انجام شود.شکایت علیه کارفرما نیاز به مشاوره اداری شکایت از کارفرما توسط وکیل اداره کاردارد که با نحوه شکایت از کارفرما،طریقه شکایت از کارفرما و محل شکایت از کارفرما آشنایی دارد و می تواند شما را با قوانین شکایت علیه کارفرما وروند شکایت از کارفرما آشنا کند.
اگر می خواهید بدانید که شکایت کارگر از کارفرما چگونه انجام می شود؟ شرایط شکایت از کارفرماچیست؟ با مراحل شکایت از کارفرما آشنا شوید و مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما را به دلیل تهیه کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.در ضمن به شما پیشنهاد می کنیم برای مشاوره اداری آنلاین،تلفنی،رایگان و وکیل اداره کار ،حتما با گروه مبنا مشاور تماس بگیرید.
شکایت از کارفرما
از دیر باز تاکنون همه افراد جهت گذران زندگی خویش به کار مشغول می گردند و مهم ترین دلیل افراد از اشتغال کسب درآمد می باشد. در گذشته معمولا شغل افراد به صورت فردی بود و افراد، هم کارگر و هم کارفرمای خود بودند، اما در گذر زمان و با توسعه کسب و کارها، نیاز به همکاری های گروهی بیشتر شد ومعمولا مشاغل به صورت تخصصی درآمدند.از این رو افرادی که در عملی تخصص دارند با گروهی دیگر به اشتغال می پردازند و بدین صورت این افرادعلم و تخصص خویش را در اختیار یک مجموع قرار می دهند که معمولا این مجموعه کارفرما و یاکارفرمایانی دارد و بدین صورت رابطه کارگر و کارفرمایی شکل می گیرد.در چنین اشتغالاتی ، کارفرما صاحب کسب و کار ویا برند است و افراد دیگری را که تخصص و تبحر کافی دارند، جهت اشتغال استخدام می نماید. معمولا قرارداد و تواقفاتی بین کارگر و کارفرما شکل می گیرد که کارگرموظف می گردد، عمل محول شده به وی راانجام دهد و کارفرما نیز بایستی حق الزحمه کارو تخصص کارگر را به وی پرداخت نماید .
توافقات کارگر و کارفرما معمولا در بدو همکاری مشخص و معین است ، از این رو هر کدام از طرفین که به تعهدات خویش عمل ننماید ، طرف مقابل این حق را دارد که در مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما حق خویش را مطالبه نماید. چنانچه در حق کارگر اجحافی صورت گیرد و حق وی توسط کارفرما پرداخت نگردد، قانون گذار وی را مجاز به درخواست شکایت نموده است که البته این امر نیازمند تشریفات خاص خود می باشد. در ادامه به بررسی آنها پرداخته می شود.
شرایط شکایت از کارفرما
شکایت کارگر از کارفرما تحت شرایطی امکان پذیر است و چنانچه این شرایط وجود داشته باشد، کارگرمی تواند جهت احقاق حق خویش به مراجع صالح در اداره کار شکایت نماید اما لازم است که دلیل موجه وقانونی جهت شکایت کارگر وجود داشته باشد. شکایت از کارفرما می تواند دلایل متعددی داشته باشد ، از جمله عدم پرداخت حقوق و مزایای کار، اخراج غیر قانونی،عدم بیمه نمودن کارگر و….
سوال : آیا می توان از کارفرما برای عیدی ندادن شکایت کرد ؟
در مطلب عیدی ندادن کارفرما، به این سوال مفصل پاسخ داده ایم. حتما برای پاسخ به این سوال، عیدی ندادن کارفرمارا مطالعه کنید.
مراحل شکایت از کارفرما
جهت شکایت از کارفرما لازم است که در وهله اول دادخواست شکایت تنظیم و ثبت گردد. در دادخواست شکایت لازم است که کلیه مطالبات کارگر بیان گردد .مطالبات کارگران عبارتند از : حق بیمه، سنوات ،حق السعی، اضافه کاری هاو….
نکته حائز اهمیت
برخی از مطالبات کارگر را در یک دادخواست به صورت همزمان نمی توان مطالبه نمود ،برای مثال کارگری چرا که اگر قصد بازگشت به کار دارد، مطالبه حق سنوات معنا نمی یابد و چنانچه قصد مطالبه سنوات رادارد، دیگر امکان بازگشت به کار را ندارد.
چنانچه فردی هر دو این موارد را باهم مطالبه نماید به هیچ اداره کار ثبت نماید که البته به جز دادخواست لازم است که مدارک و مستندات نیز بارگذاری گردد که این امر مراحل خاص خود را می طلبد که خارج از بحث می باشد و جهت خودداری از اطاله کلام از ذکر جزئیات خودداری می گردد.
پس از اینکه اسناد و مدارک ثبت می گردد، زمان رسیدگی در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به متقاضی شکایت ابلاغ می گردد که این امر هم توسط پیامک به متقاضی اطلاع داده می شود و متقاضی لازم است که به پنل کاربری خویش مراجعه نماید و زمان و آدرس محل حضور را مشاهده نماید. از طرفی دیگر به کارفرما نیز این امر ابلاغ می گردد تا وی نیز جهت حضور در مکان مقرر حاضر گردد.
چطور می توانم از کارفرما شکایت کنم؟
نحوه شکایت از کارفرما در سابق به صورت فرم هایی بود که فرم دادخواست نامیده می شد و متقاضی مشخصات خودو کارفرما و مطالباتش را در آن درج می کرد و در مراجع اداره کار به واحد ثبت دادخواست مراجعه می نمود و فرم را ثبت می نمود.
در حال حاضر به جهت جلوگیری از حجم مراجعه کنندگان حضوری و به جهت سهولت کار ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی انجام می گیرد و همینطور متقاضی بایستی آدرس کارفرما و اسناد و مدارک خود را به صورت اسکن شده در فرم دادخواست الکترونیکی ثبت نماید . به جهت نوپا بودن این روش ، برخی از مراجع اداره کار هنوز قسمتی از اعمال لازم را به صورت سنتی انجام می دهند.
مدت زمان شکایت از کارفرما چقدر است؟
مدت زمان شکایت از کارفرما بسته به اینکه موضوع شکایت و مطالبات کارگر چه مواردی است، متفاوت است. گاهی قانون گذار جهت برخی از مطالبات کارگران زمان مشخصی را قرار داده است، که چنانچه کارگری خارج از این مدت مطالباتی داشته باشد در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به درخواست وی رسیدگی نمی شود.
مثال: کارگری که قصد دارد، جهت اخراج غیر قانونی از کارفرما شکایت نماید بایستی دادخواست شکایت خویش راظرف یک ماه از اخراج غیر قانونی در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار مطرح نماید . در غیر این صورت به دادخواست وی ترتیب اثر داده نمی شود.
مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما
چنانچه کارگر قصد شکایت از کارفرما را داشته باشد لازم است که اسناد و مدارک لازم جهت اقامه دعوا را داشته باشدچراکه در غیر این صورت حتی در صورت طرح شکایات در مراجع صالح، دادخواست وی رد می گردد .از این رو دارا بودن اسناد و مدارک محکمه پسند در درجه اول اهمیت در شکایت از کارفرما قرار دارد.
اولین و مهم ترین موردی که بایستی اثبات گردد این است که بین کارگر و کارفرما رابطه کارگر وکارفرمایی محرز گردد،چراکه در این صورت است که کارگر می تواند از کارفرما تحت عنوان مطالبات کارگری درخواستی داشته باشد.چنانچه رابطه کارگر و کارفرمایی وجود نداشته باشد، امکان رسیدگی به چنین امری در مراجع صالح اداره کار وجودندارد و لازم است که به سایر مراجع صالح رسیدگی کننده رجوع شود.
سوال: رابطه کارگر و کارفرمایی به چه صورتی اثبات می گردد ؟
اولین و البته مهم ترین سندی که سبب اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی می گردد قرارداد کار فی مابین کارگر وکارفرماست. قرارداد کار، چنانچه کتبی باشد و شرایط کار و حق و حقوق کارگر در آن قید شده باشد، امکان انکارکارفرما را تا حد بالایی کاهش می دهد.
البته لازم به ذکر است که…
گاها کارفرما ادعای جعل نسبت به قرارداد کار ارائه شده توسط کارگرمی نماید که البته رسیدگی به ادعای جعل کارفرما درمراجع اداره کار رسیدگی نمی گردد و به چنین ادعایی در اداره کار ترتیب اثر داده نمی شود و چنانچه ادامه رسیدگی به سند مزبور وابسته باشد تا زمان رسیدگی به ادعای مزبور، رسیدگی در مراجع اداره کار متوقف می گردد.از دیگر مدارکی که کارگران معمولا جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی بدان استناد می نمایند، فیش های واریزی ازحساب کارفرما به حساب کارگر می باشد که بسته به اینکه این پرداخت ها به چه صورت باشد، (چک، کارت به کارت و…) ساز و کار متفاوتی را دارا می باشد.
لیست پرداخت حق بیمه نیز از دیگر مستنداتی است که نشان می دهد کارگر مزبور در کارگاه یا شرکت و در کل درمجموعه مورد شکایت به کار اشتغال داشته است.مدارک و مستنداتی که بایستی به مراجع صالح در اداره کار ارائه گردد بایستی رابطه کارگر و کارفرمایی رابه اثبات برساند که البته این اسناد و مدارک بسته به شرایط و عمل مورد اشتغال متقاضی متفاوت می باشد.
گاه کارگران بدین دلیل که سند و مدرکی ندارند از شکایت صرف نظر می نمایند در حالی که طرق متفاوتی جهت اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی و مطالبات کارگران وجود دارد که گاه کارگران از آن بی اطلاع می باشند و اینجاست که لزوم مشاوره با وکیل اداره کار متخصص می تواند کمک شایانی به کارگران بنماید.
محل شکایت از کارفرما
مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی می باشد . مراجع اداره کار، مخصوصا در شهرهای بزرگ در مناطق مختلفی وجود دارند که با توجه به اینکه محل کارمتقاضی شکایت در کدام منطقه باشد، نزدیک ترین اداره کار آن منطقه صالح به رسیدگی می باشد.
چرا برای شکایت کردن از کارفرما به وکیل نیاز دارم؟
در طرح شکایت از کارفرما در وهله اول اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی در درجه اول اهمیت قرار دارد و سپس لازم است که اسناد و مدارک کافی جهت اثبات حقوق و مزایای مطالبه شده وجود داشته باشد ولازم است که کارگر ملتفت باشد که چه حق و حقوقی دارد که می تواند مطالبه نماید. چراکه به کرات دیده می شود که برخی از کارگران از بدیهی ترین حق و حقوق قانونی خویش که قانون کار به آنان اعطا نموده است بی خبرند و از این رو با نا آگاهی سبب ضایع شدن حق و حقوق خویش می شوند.
از این رو توصیه می شود که کارگران، پیش از هر اقدامی با حقوق خویش آشنا شوند تا بدانند که چه حق و حقوقی به آنان تعلق می گیرد و چه اداری را می توانند مطالبه نمایند و چه حقوقی را نمی توانند .گاهی کارگران با تصورات واهی و بدون هیچ سند و مدرکی طرح شکایت می نمایند و همین امر سبب می گردد که دعوامزبور محکوم به شکست باشد. البته بسیار مشاهده می شود که کارگران اسناد و مدارک کافی نیز دارند اما بدین جهت که از مدارک مزبور در جایگاه صحیح استفاده نمی نمایند حق قانونی شان را نمی توانند مطالبه نمایند. فلذا بهتر است با مشاوره اداری مشورت و هم فکری های لازم به عمل بیاید تا در جلسه رسیدگی مانعی سبب تضییع حق کارگران نگردد.
مزیت طرح شکایت کارگر از کارفرما توسط وکیل اداره کار چیست ؟
اشراف بر قوانین اداره کار، بیمه تامین اجتماعی، آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط و استخراج مستندات صحیح و قانونی
عدم نیاز به حضور کارگر در مراجع رسیدگی کننده (این امر بدین جهت که بسیاری از کارگران تمایل به رو به رویی با کارفرما سابق خویش ندارند بسیار کارساز است.)
به کار بردن به موقع از واژه ها و مستندات به همراه فن بیان قوی وکیل اداره کار در مراجع رسیدگی کننده
آشنایی با رویه و روند رسیدگی در مراجع صالح رسیدگی کننده به اختلافات کارگر و کارفرما
وکلای متخصص اداره کار مبنا مشاور چه خدماتی را به شما ارائه می دهند؟
ارائه مشاوره تلفنی رایگان با وکیل اداره کار متخصص
مشاوره حضوری با چند تن از وکلای صاحب تجربه در دعاوی اداره کار
پرداخت حق الوکاله یک وکیل متخصص و بهره بردن از راهنمایی و هم فکری چند وکیل متخصص اداره کار
قبول وکالت در کلیه دعاوی کارگر و کارفرما
در جریان قرار دادن موکلین از روند رسیدگی در مراجع صالح
اگر در صورت بروز مشکلاتی مانند: پرداخت نشدن بیمه، حقوق به موقع، سنوات و… از کارفرما خودشکایت دارید، می توانید با مشاورین مبنا مشاور صحبت کنید؛ که البته در ادامه مسیر پیگیری شکایت ازکارفرمابا کمترین هزینه را برایتان شرح داده ایم:
ابتدا مشخص کنید چرا می خواهید از کارفرما شکایت کنید؟
در واقع مسائل زیادی برای شکایت وجود دارد اما باید شفاف کنید که موضوع دقیقا چیست؛ برای مثال دلیل شکایت شما پرداخت نشدن حقوق است یا رد نشدن به موقع بیمه یا حق مسکن و یا هر موردی که باعث شده از کارفرماشکایت کنید.
با یک مشاوره اداری تماس بگیرید.
حال که علت شکایت خود را مشخص کردید؛ می توانید با شماره ۰۹۳۹۳۶۵۶۴۵۴تماس بگیرید و از مشاوره رایگان مبنامشاور استفاده کنید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.
یک وکیل متخصص اداره کار بگیرید.
تا به اینجا مسیر کلی شکایت به کمک مشاورین مبنا مشاورمشخص شده حال وقت آن است که شما بایک وکیل حرفه ای و کاربلد در زمینه اداره کار ارتباط بگیرید. هزینه شکایت از کارفرما به کمک وکیل و مشاره اداری چندان بالا نیست و برای اینکه متضرر نشید، در مسیر شکایت از کارفرما کافی است بامشاورین مبنا مشاور تماس بگیرید تا برای شما کم هزینه ترین مسیر شکایت را مشخص کنیم.
بدون قرارداد چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟
برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد با توجه به شرایط کاری موجود که عمدتا به دلیل بیکاری کارگران مجبور هستندبدون قرارداد کار کنند، کافی است از سایر کارمندان و کارگران به عنوان شاهد استفاده کنید.بطور کلی برای اینکه بدون قرارداد از کارفرما شکایت کنیم ابتدا به کمک کارگران و کارمندان آن شرکت بایدثابت کنید که در آن شرکت کار کرده اید و سپس می توانید با پیگیری فیش حقوقی و پرینت پرداختی های کارفرما شکایت خود را به سر انجام برسانید.اگر در ابتدای کار قراردادی بسته نشده و دلیل شکایت شما عدم پرداخت حقوق است موضوع نیاز به بررسی بیشتردارد که می توانید با مشاورین مبنا مشاور تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید تا یک راه حل کم هزینه و مناسب رابه شما ارائه دهیم.
پاسخ چند سوال در رابطه با شکایت از کارفرما که شاید سوال شما نیز باشد:
من میخواهم از کارفرما به دلیل حق و حقوق و… شکایت کنم. مسیر کار را بلد نیستم و می خواهم وکیل بگیرم، هزینه وکیل به چه صورت پرداخت می شود؟
هزینه حق الوکاله بصورت توافقی بین طرفین مشخص می شود.
شکایت از کارفرما جهت حق بیمه و حقوق ماهیانه و حق سنوات و عیدی به چه صورت است؟
گام اول درخواست صدور اجرائیه است برای توضیحات بیشتر با مبنا مشاورتماس بگیرید.
در شرکتی با حقوق ۴ میلیون کارمند بودم و پس از اتمام همکار مبلغ ۵۰۰ هزار تومان با مضمون حق سنوات برای بنده واریز کردند. با توجه به مقدار قنونی حق سنوات این عدد قابل پیگیری است؟؟
بله، قابل پیگیری است برای اطلاعات بیشتر می توانید به اداره کار مراجعه نمایید.
درخواست عیدی و سنوات کردم؛ گفتن ما تقسیم می کنیم و روی حقوق می دیم اما من چیزی دریافت نکردم؟؟
عیدی و سنوات شما از طریق اداره کار قابل مطالبه هست مشروط بر اینکه در رسیدها دریافت آنرا تایید نکرده باشید.
کارگر کیست؟
بر اساس قانون کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت دستمزد به درخواست کارفرماکار میکند. کارفرما میتواند حقالسعی کارگر را در قالبهایی همچون مزد، حقوق، سهم سود و حتی بن خرید کالا پرداخت کند. به عبارت دیگر تمام افرادی که به قصد امرار معاش برای دیگران کار میکنند، کارگرمحسوب شده و از این نظر، تفاوتی میان کارگر ساختمانی، برنامهنویس و تحلیلگر بازار سرمایه و … وجود ندارد.
کارفرما کیست؟
کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی است که کارگر در مقابل دریافت حقالسعی برای او کار میکند و دربرار پرداخت حقوق کارگر مسئول است.
کارگر در چه مواردی می تواند از کارفرما شکایت کند؟
به طور کلی شکایت از کارفرما، عمدتا در زمینههای مشخصی صورت میگیرد و میان پروندههای مختلف شکایت از کارفرما شباهت های زیادی وجود دارد که نشان دهنده وجود نقصهای بنیادین در قانون کار می باشد. در ادامه، به تعدادی از زمینههای شکایت از کارفرما اشاره خواهیم کرد.
عدم عقد قرارداد کارفرما با کارگر
بر اساس قانون کار، «قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حقالسعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام میدهد.» عدم عقد قرارداد کاری، یکی از رایجترین شکایتها در محیط های کاری در ایران است. قانون کار در این زمینه حق را بهشکل عمده به کارگر میدهد. بر این اساس، هر چند قرارداد کار باید کتبی باشد، حتی قول و قرار شفاهی برای آغاز همکاری هم میتواند حکم قرارداد کاری را داشته باشد.
بنابراین، در صورتی که کارگر سندی مبنی بر اشتغال نزد کارفرما در قبال تعهدات دوطرفه مشخص داشته باشد شانس موفقیت پرونده شکایت او از کارفرما بالا خواهد بود. علاوه بر این، هر سندی که بتواند ارتباط کاری میان کارگر و کارفرما را اثبات کند، در جلسه حل اختلاف مورد استماع قرار میگیرد. پرینت ورود وخروج به کارگاه، پرینت دریافت حقوق و … نمونه هایی از اسنادی است که می تواند نشان دهنده رابطه کارگر و کارفرما باشد.
تعیین مزایایی کمتر از قانون کار برای کارگر توسط کارفرما
کارفرما نمیتواند در جریان تداوم کارِ کارگر، حقوق و مزایایی کمتر از قانون کار برای او منظور کند. به عبارت دیگر، بر اساس ماده ۸ قانون کار، «شروط مذکور در قرارداد کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در این قانون منظور ننماید.» با این حال معمولا آندسته از کارفرمایانی که میخواهند کارگری را با مزایایی کمتر از مزایای تعیین شده در قانون کار به استخدام درآورند، اساسا به سمت عقد قرارداد، بیمهکردن کارگر و حتی ثبت همکاری شغلی میان خود و کارگر نمی روند.
عدم پرداخت حقوق کارگر پس از فوت کارفرما
سوالی که گاها در این زمینه مطرح می شود این است که آیا در صورتی که کارفرما فوت کند، ورثه اومیتوانند کارگر را اخراج کنند؟ در پاسخ به این سوا ل می توان گفت خیر.به عبارت دیگر در صورت وجود قرارداد کاری قطعی، ورثه یک کارفرما، تمامی تعهداتی را که او به کارگر داشته، برعهده خواهند داشت. علاوه بر این، هر گونه تغییر حقوقی در وضع مالکیتِ کارگاه (مانند فروش یااجاره کارگاه به دیگری، ادغام در موسسات و سازمانهای دیگر و امثال آنها) تغییری در وضعیت کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته، ایجاد نمیکند.
اخراج کارگر توسط کارفرما به دلیل عدم انجام وظیفه
اختلاف در محیط کار بر سر شیوه انجام وظیفه، رخدادی است طبیعی که معمولا به وقوع میپیوندد. با این حال، حتی اگر این اختلاف به پایان همکاری میان کارگر و کارفرما منجر شوند، کارفرما موظف به پرداخت مطالبات مالی کارگر است.بر اساس ماده ۲۷ قانون کار، اگر کارگر در انجام وظایف محوله (که باید به صراحت و دقت در متن قراردادکاری ذکر شده باشند) کوتاهی کند و یا آییننامههای انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی نقض کند،کارفرما میتواند همکاری کاری خود با او را قطع کند. با این وجود، حتی در این شرایط هم کارفرما موظف است مطالبات، حقوقِ معوق و همینطور «حق سنوات» کارگر را به او پرداخت کند.
کاهش حقوق پرداختی به کارگر توسط کارفرما
یکی از شکایت های کارگر از کارفرما که در موعد پرداخت حقوق مطرح می شود، کمشدن حقوق درمقایسه با توافق اولیه میان دوطرف است. به عبارت دیگر، طبق قانون کار، کارفرما تنها در برخی شرایط خاص میتواند از مزد کارگر برداشت کند و به عبارت سادهتر، حقوقی کمتر از تعهد به او بدهد و در غیر این صورت گارگر می تواند در این زمینه از کار فرما شکایت کند.
اولین مورد، برداشتهای قانونی است. توضیح اینکه حقوق توافقی کارگر با کارفرما، ممکن است شامل مالیات و حق بیمه هم باشد و بر این اساس، دریافتی کارگر پس از کسر این مبالغ به حساب او ریخته میشود. در اینجا، شکایت کارگر عمدتا وارد نیست، چرا که احتمالا کارفرما، حقوق توافقی اولیه را بااحتساب بیمه و مالیات در نظر گرفته است.به عنوان نمونه، ممکن است کارگر وجه مساعده ۱۰ میلیون تومانی را ۵ ماهه و یا ۱۰ ماهه به کارفرمابرگرداند. علاوه بر این، اگر کارفرما برای کارگر خانه سازمانی تهیه کرده باشد، میتواند مبلغ اجاره را ازدریافتیِ کارگر کسر کند.
کارفرما از کارگر میخواهد بیشتر از حد معمول کار کند
بر اساس ماده ۵۱ قانون کار، ساعات کار کارگران به غیر از موارد مطرح شده در قانون، نباید از ۸ ساعت درشبانه روز تجاوز کند. با این همه، کارفرما میتواند در توافق با کارگران و یا نماینده قانونی آنها، میزان کاردر برخی روزهای هفته را کمتر و میزان کار در بقیه روزهای هفته را بیشتر کند. البته مجموع ساعات کاری در هفته نباید از ۴۴ ساعت تجاوز کند.با این حال استثنائاتی در این زمینه وجود دارد؛ به عنوان مثال ماهیت برخی مشاغل (مانند مشاغل حوزه کشاورزی و مشاغل فصلی) ایجاب میکند که فشار کاری در برهه خاصی از زمان بیشتر باشد مانند فصل برداشت یا کاشت.
کار کردن کارگر در روزهای جمعه
قانون کار میگوید کارگران باید یک روز در هفته را تعطیل باشند و تعداد روزهای کاری باید در نهایت ۶ روزهفته را در بر بگیرند. با این همه، الزامی وجود ندارد که حتما جمعهها روز تعطیلی کارگران باشد و کارفرما میتواند مثلا یکشنبهها را به عنوان روز تعطیل اعلام کند.با این همه، تحت هر شرایطی، اگر کارفرما از کارگران بخواهد که روزهای جمعه هم در محل کار حضورداشته باشند، موظف است ۴۰ درصد اضافهمزد به ازای هر ساعت کار برای آنها در نظر بگیرد. از طرف دیگر، قانون کار توصیه میکند برای مشاغل سخت، تعطیلات تابستانی هم در نظر گرفته شود.مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یک ماه است.
با این همه، اگر کارگر کمتر از یک سال در یک کارگاه مشغول به کار باشد، تعداد روزهای مرخصی او به نسبت مدت حضور و بر اساس میزان کار او محاسبه میشود. (به ازای شش ماه کار ۱۵ روز مرخصی و به ازای سه ماه کار ۷٫۵ روز مرخصی) تاریخ استفاده از مرخصی با توافق کارگر و کارفرما تعیین میشود، اما اگر این دو با هم اختلاف نظر داشته باشند، نظر نهایی با اداره کار و امور اجتماعیِ محل خواهد بود.اگر ماهیت کار به گونهای باشد که همواره نیاز به حضور عدهای از کارگران در محل احساس شود، کارفرماموظف است جدول زمانی مرخصی کارگران را در سه ماه آخر سال، برای سال بعد اعلام کند تا مرخصی کارگران در ایام مختلف توزیع شود.زنان شاغل نیز شرایط کار ویژهای دارند. به عنوان نمونه، آنها در مجموع ۹۰ روز مرخصی بارداری و زایمان دارند و زایمان توامان هم ۱۴ روز به این مدت اضافه میکند. بعد از این مدت، زنان شاغل به کار سابق خود بر میگردند و حقوق ایام مرخصی خود را مطابق مقررات قانون تامین اجتماعی دریافت میکنند.
برای شکایت از کارفرما چه قداماتی باید صورت گیرد؟
به منظور شکایت از کارفرما باید مراحلی را طی کرد. این مراحل به ترتیب عبارتند از:
شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود را پیدا کنید. سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا خواهید کرد.
به اداره کار مربوطه رفته و از واحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید.
پس از دریافت نامه به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از انجام ثبت نام بیمه را انجام دادید رفته و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را جمع آوری کنید.
سوابق را به اداره کار برده و فرمهای دادخواست را دریافت کنید. این فرم حاوی پرسش اطلاعات شخصی شما، محل کار و دلایل تنظیم دادخواست شکایت از کارفرما بابت حقوق را نمایش میدهد که شما در پایین آن علت دادخواست یا شرح دادخواست شکایت از کارفرما بابت حقوق را مینویسید.
اداره کار نامه ای را با توجه به دادخواست شما به عنوان نامه سازش میدهد و از شما میخواهد که آن را به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که معمولاً ۲ هفته زمان میبرد تا برگزار شود، بدهید تا آنها در جریان کار قرار بگیرند.
جلسه سازش در همان اداره کار انجام میشود و دو طرف دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز میکنند و اگر به نتیجه برسند، دامنه شکایت از کارفرما بابت حقوق به پایان میرسد و اما اگر به هر دلیلی مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد کار به جلسه تشخیص و شکایت از کارفرما بابت حقوق میرسد.
جلسه تشخیص معمولا به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش صورت میگیرد، نامه تشخیص به کارگر وکارفرما توسط اداره کار ابلاغ میشود. در جلسه تشخیص رای که کارشناسان در جلسه سازش صادرکرده اند به طرفین ابلاغ میشود، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، به جلسه حل اختلاف پرونده ارجاع میشود.جلسه حل اختلاف آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است، دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح میکنند.
سپس رای نهایی صادر میشود.در پایان پیشنهاد می شود به منظور پیشرفت هر بیشتر در پرونده های مربوط به شکایت از کارفرما ازدانش اداری یک وکیل متخصص در این زمینه استفاده شود چرا که در این صورت علاوه بر این که از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری می شود به احقاق حقوق قانونی خود نزدیک تر خواهید شد. گروه وکلای مبنامشاور با سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های اداری و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف از جمله دعاوی اداری می باشد.
با اعتماد به وکلای اداره کار این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.مطابق با اصل آزادی قراردادها که یکی از اصلی ترین و البته بدیهی ترین اصول مربوط به انعقاد قرارداد هامی باشد، طرفین می توانند هرگونه قراردادی را که مایل باشند منعقد نمایند، مشروط بر اینکه مخالف صریح قانون نباشد.به موجب این اختیار قانونی، افراد و نهاد های مختلف حاضر در جامعه، در زمینه های مختلفی اقدام به انعقاد قراردادها و تفاهم نامه ها می نمایند.
اما یکی از رایج ترین قراردادها در وضعیت کنونی، که البته منجر به ایجاد اختلافات و دعاوی متعددی در مراجع قانونی ما بین طرفین شده است،مربوط به قرارداد های کارگر و کارفرما می باشد.در این نوشتار قصد داریم به شرایط و نحوه ی شکایت از کارفرما اشاره ای داشته باشیم.
دسترسی سریع به عناوین:
کارگر و کارفرما چه کسانی هستند؟
مطابق با قانون کار که به عنوان اصلی ترین مرجع روابط کار و کارفرما عنوان می شود:
کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق،سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند. کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حقالسعی کار می کند.مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب میشوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.
همچنین در تعریف کارگاه بیان نموده است که:
کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار میکند، از قبیل مؤسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی،ساختمانی،ترابری، مسافربری، خدماتی، تجاری، تولیدی، اماکن عمومی و امثال آنها.
ویژگی های قرارداد کار
انعقاد یک قرارداد نقش بسیار مهم و ضروری را برای هریک از طرفین ایفا خواهد نمود که این موضوع در قراردادهای بین کارگر و کارفرما نیز صدق خواهد کرد.بنابراین در هنگام انعقاد این گونه قرارداد ها نیز می بایست نکات مختلفی را مدنظر قرار داد که در این قسمت به مهم ترین آنها اشاره ای خواهیم داشت.
جدای از شرایط اساسی برای صحت هرگونه قرارداد که در قانون مدنی بیان شده است (قصد ورضا طرفین، اهلیت و…) مطابق با قانون کار نیزبرای صحت قرارداد های کارگر و کارفرما نیز می بایست شرایطی در نظر گرفته شود.البته لازم به ذکر است که، قرارداد شفاهی بین طرفین نیز از منظر قانون کار معتبر می باشد و با شهادت و حقوق واریزی توسط کارفرما، قرارداد ورابطه ی کارگری و کارفرمایی قابل اثبات خواهد بود.اما مهم ترین ویژگی قرارداد کار، مشروعیت موضوع قرارداد، معین بودن موضوع قرارداد وعدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر می باشد که در قانون کار مورد تاکید قانون گذار قرار گرفته است.
همچنین می بایست در قرارداد های کار:
مشخصات طرفین، نوع کار یا حرفه یا وظیفهای که کارگر باید به آن اشتغال یابد؛ حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن، ساعات کار، تعطیلات ومرخصیها؛ محل انجام کار؛ تاریخ انعقاد قرارداد؛ مدت قرارداد اگر نظر برای مدت معین و مشخصی باشد، شرایط و نحوه فسخ قرارداد وموارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید، گنجانده شود.تعهدات کارگر و کارفرما در مقابل یکدیگرپس از انعقاد قرارداد، تعهدات مختلفی برای کارگر و کارفرما طبق قانون و قرارداد به وجود می آید.
کارگر به موجب قرارداد منعقد شده متعهد می شود که:
در طول مدت زمان قرارداد همواره کار و موضوع قرارداد را مطابق با شرایط مقرر در قرارداد، دستورات و خواسته های کارفرمای خود انجام دهد.مساله ی حائز اهمیت دیگر بحث نظم و انضباط کارگر در محل کارمی باشد.در این باره لازم به ذکر است که کارگر می بایست در زمان تعیین شده در محل کار حضور پیدا کرده وهمچنین محل کار را ترک نماید و با کارفرما وکارگران دیگر همواره حسن اخلاق و رفتار داشته باشد.درمقابل کارفرما نیز متعهد می شود که مطابق با قرارداد و ساعات کاری از کارگران انتظار فعالیت داشته،حقوق و دستمزد کارگر را در زمان تعیین شده به آنها پرداخت نماید و مواردی از جمله مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان و … را در طول مدت قرارداد برای کارکنان در نظر بگیرد.همچنین یکی از الزامات دیگر کارفرما مطابق با قانون کار؛ بیمه نمودن کلیه ی افراد تحت امر خود و تامین وتکمیل محل کار به جهت رعایت اصول ایمنی و امنیتی می باشد.
شرایط شکایت از کارفرما
پس از بیان وظایف کارگر و کارفرما در برابر یکدیگر، مساله ای که افراد زیادی از جامعه متاسفانه با آن مواجه هستند، بحث عدم پایبندی کارفرما به قرارداد و تعهدات خود در برابر کارگر می باشد.در این باره بایدبیان داشت که؛ کارگر مطابق با قانون کار می تواند تحت شرایطی از کار فرمای خود شکایت نماید.
این موارد عبارتنداز:
اخراج کارگر توسط کارفرما ؛ یکی از شایع ترین اختلافات میان کارگر و کارفرما مربوط به اخراج کارگر از محل کار می باشد.
قانون کار در ماده ۲۷ مقرر می دارد که:
هرگاه کارگر در انجام وظائف محوله قصور ورزد و یا آیین نامههای انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی نقض نماید کارفرما حق دارد در صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به عنوان «حق سنوات» به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ نماید.
پس اگر کارفرما بدون دلیل موجه اقدام به فسخ و اخراج کارگر از کار نماید، کار گر می تواند از کارفرمای خود در این باره شکایت نمایدعدم پرداخت حقوق، بیمه، سنوات توسط کارفرما؛ همانطور که بیان شد،یکی از مهم ترین وظایف کارفرما در قبال کارگران خود، پرداخت حقوق وبیمه نمودن آنها در مدت زمان اشتغال می باشد.حال چنانچه کارفرما از این اقدام خودداری نماید، کارگر می تواند بابت حقوق معوقه خود یا الزام کارفرما به بیمه را از مراجع قانونی خواستار باشد.
الزام کارگران به حضور و اشتغال در روزهای تعطیل و با خارج از مدت کار
مطابق با قانون کار، میزان فعالیت و اشتغال کارگران در هفته حداکثر می بایست ۴۴ ساعت باشد. حال چنانچه کارفرما بدون توافق با کارگران خود و پرداخت اضافه کار، کارگران خود را ملزم به حضور و اشتغال در روزهای تعطیل و یا خارج ازساعات کار نماید، این موضوع توسط هریک از کارگران قابل پیگیری و شکایت می باشد.
آسیب های وارده به کارگر در حین انجام کار و انجام وظیفه
مطابق با قانون تامین اجتماعی، کارفرما درصورت بروز حادثه مکلف می باشد که اقدامات اولیه لازم رابرای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورد.جدای از این موضوع و مطابق با قانون کار، در صورتی که کارفرما اقدامات لازم و احتیاطی را برای امنیت وحفظ کارگران به عمل نیاورده باشد، هم مسئولیت اداری و هم مسئولیت مدنی و جبران خسارت متوجه او خواهد بود.
طریقه اقدام به شکایت از کارفرما
درصورت تحقق هریک از موارد بیان شده، کارگر می بایست با به همراه داشتن کلیه مدارک و مستندات اثبات کننده ی ادعای خود، به اداره کار مراجعه نموده و درخواست خود را در برگه های مخصوص تکمیل نموده و نامه سازش دریافت نماید.یک نسخه از نامه ی سازش به کارفرما ارسال می شود و جلسه سازش بین طرفین که اصولا پس از دو هفته خواهد بود تشکیل می گردد.در صورتی که سازشی صورت نگیرد یا کارفرما در جلسه ی سازش حضور پیدا نکند، موضوع شکایت کارگر از کارفرما به هیات تشخیص اداره کارارجاع می شود که این هیات از طرفین برای رسیدگی به موضوع با ابلاغیه دعوت به عمل می آورد.هیات تشخیص پس از بررسی موضوع و اظهارات کارگر و کارفرما، اقدام به صدور رای می نماید که این رای قابل اعتراض در هیات حل اختلاف می باشد.
گاهی اوقات در هنگام پایان قرارداد کار یا در حین انجام آن، پیش میآید که کارفرما به تعهدات قراردادی خود عمل نکرده و در حین تسویه حساب با کارگر حقوق و مزایای قانونی او را بهطورکامل پرداخت نمیکند. در برخی مواقع نیز پیش میآید که کارفرما با کارگر قرارداد کتبی منعقد نکرده، یا حقوق او را به موقع پرداخت نمیکند و یا حتی با وجود قرارداد کتبی، کارگر را قبل از پایان موعد قرارداد از کار اخراج کرده میکند.اغلب این موضوعات جزو موارد شایعی است که ممکن است در محیط کار به وجود بیاید که البته قوانین حمایتی بسیار زیادی در قانون کار وجود دارند که کارگران قادرند با استفاده از آن به حقوق از دست رفته خود را به صورت کامل از کارفرما مطالبه نمایند.
البته قوانین حمایتی کار، صرفا برای پرداخت حقوق پایه کارگران وضع نشده است و برای اینکه قانونگذار بتواند از کارگران تحت پوشش وزارت کار حمایتهای لازم نیز را تا حد مناسبی به عمل آورد، در این قانون امتیازاتی نیز برای آنها در نظر گرفته است و در سال ۱۴۰۱ با افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق و مزایای آنها، گام مهمی در حمایت از این قشر زحمتکش جامعه بر داشته است.کارگران در همه کشورها جزو اقشار با درآمد کم جامعه محسوب میشوند و دولتها هرساله تلاش میکنند تا با وضع قوانین مرتبط با حقوق کارگران، تا حد ممکن حداقل حقوق دریافتی این قشر را بالا ببرند.برای تحقق این رویکرد، مزایای متعددی در فیش حقوقی کارگران شاغل درکارگاهها و سازمانهای متعدد پیشبینی شده که البته اطلاع دقیقتر از همه آنها به بررسی کاملتری نیازمند است. در این مقاله به نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق میپردازیم.
درباره قرارداد کار
قبل از بررسی تمام احتمالات ممکن برای شکایت از کارفرما به علت عدم پرداخت حقوق در پایان دوره همکاری، باید به موضوع مهمی در این رابطه اشاره کرد. بیشتر اختلافات در رابطه کارگر و کارفرما، به علت نبود یک قرارداد کاری به وجود میآید. برای جلوگیری از این پیش آمد، لازم است قبل از شروع هر فعالیت کاری، با تنظیم یک قرارداددرست، حقوق و مزایا، میزان مرخصی، میزان ساعتهای کاری، نوع کار، محل انجام کار و دیگر نکاتی که در یک قرارداد به آن نیازمندید با کارفرمای خود توافق کنید.
به علت شرایط نامناسب و بسیار بد اقتصادی ایران در سالیان اخیر، معمولا اغلب کارگران به اصرار کارفرمای خود، بدون امضای قرارداد کار، فعالیت خود را در کارگاه یا شرکت مورد نظر آغازکرده و حتی این تصور اشتباه را در ذهن خود دارند که چون قرارداد کتبی ندارند، پس توان شکایت از کارفرمای متخلف را نیز نخواهند داشت و به همین دلیل گاهی از حق و حقوق کامل خود نیز در طول فعالیت کاری تا حدودی محرم میگردند و حتی اگر تخلفی از سوی کارفرما سربزند، باز هم بر این باورند که توانایی شکایت از کارفرمای خود را نخواهند داشت.از سوی دیگر تنظیم یک قرارداد کتبی ناقص، کار کارگر را معمولا سختتر میکند و حتی در شرایطی فاقد اعتبار قانونی است. بنابراین حتماً در قراردادهای کاری، این موارد را بهصورت کامل و موردی رعایت نمایید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به آسانی به طرح شکایت از کارفرما بپردازید:
در قرارداد کار مشخص کردن دقیق نوع کار و حرفه و همچنین وظیفهای که به کارگر محول گردیده ضروری است.
درج زمان دقیق ساعات کاری و همچنین میزان مرخصیها و تعطیلات ایام هفته در قرارداد کار توصیه میگردد.
در قرارداد کار باید میزان حقوق، مزد پایه و تمام موارد مرتبط به آن به صورت جزء به جزء ذکر گردد.
در قرارداد کار حتما محل کار کارگر را به صورت دقیق تعیین نمایید.
در قرارداد کار تاریخ عقد قرارداد کار با کارفرما حتی به روز و ساعت به کارگیری درج نمایید.
در قرارداد کار مدت زمان کاری و اعتبار قرارداد کار را نیز حتما قید نمایید.
کلیه شرایط جزئی و خاص موجود در هر شغل و حرفه بر طبق قوانین کاری، عرف و فرهنگ رایج در کشور نیز در قرارداد باید مشخص گردد.
مراحل اولیه طرح شکایت از کارفرما بابت حقوق
یکی از شایعترین انواع شکایات از کارفرما، شکایت نپرداختن حقوق است. کارگر برای مطالبه حق و حقوق خود، در صورتی که کارفرما مجاب به پرداخت آن نشود و رضایت کارگر را اخذننماید، باید به ادارات کار محل وقوع کارگاه یا شرکت، در شهر یا استانها خود مراجعه کند.
نکته مهم در خصوص شکایت از کارفرما بابت حقوق این است که هر چند مرجع رسیدگی کننده به شکایت کارگران از عدم دریافت حقوق، اداره کار است ولی برای سایر زیانها مانند صدمات حیثیتی و جسمی، کارگر باید به اداره کار مراجعه نماید. همچنین برای حق بیمه کارگر و پرداخت نشدن آن از سوی کارفرما نیز باید به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه شود و هرمورد را با پیگیریهای در همان مجموعه دنبال نمود.
نبود قرارداد در روابط کاری
نبود قرارداد گاهی اوقات موجب وقوع مشکلات متفاوت برای طرفین قرارداد یعنی کارفرما و کارگر خواهد شد و به همین علت است همیشه بر داشتن و تنظیم یک قرارداد کامل در روابط کاری تاکید شده است. این امر در ابتدا برای کارگران از اهمیت بالاتری برخوردار بوده، زیرا چنانچه به حقوق قانونی خود در پایان رابطه کاری نرسند، باید با در دست داشتن قرارداد کار و مراجعه به مراجع رسیدگی به اختلافات کارگری، به آسانی طرح شکایت کرده و با استناد به قرارداد و میزان دریافتیهای خوددر بازه زمانی قرارداد، نسبت به مطالبه حقوق قانونی خود اقدام لازم را به عمل آورند.
در صورت نبود قرارداد نیز کارگر باید با جمعآوری ادله و پرینت واریز حقوق به حساب خود وهمچنین از طریق استشهادیه محلی شاهدان و… رابطه کاری قراردادی خود با کارفرما را به اثبات برساند و نشان دهد که در طی سالها و یا ماههای گذشته، تحت اوامر خمان کارفرما و در کارگاه یا شرکت او یا هر مجموعهای که کارفرما مشخص کرده، وظایف شغلی را به نحو شایسته به انجام رسانده است.مسئله دیگر این است که نداشتن قرارداد در این وضعیت، حتی برای خود کارفرما نیز بهشدت مشکلآفرین و آسیبزا بوده، زیرا پس از اثبات رابطه کاری بین کارفرما و کارگر در ادارات کار، کارگر ممکن است حقوق و مزایای خود را به شکل غیرواقعی بالا ببرد و در این شرایط دیگر کارفرما هیچ راهی برای اثبات حقانیت خود ندارد.
میزان حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ در یک نگاه
ردیف
شرح
سال ۱۴۰۱
سال ۱۴۰۰
۱
حداقل دستمزد روزانه
۱٫۳۹۳٫۲۵۰ ریال
۸۸۵,۱۶۵ ریال
۲
حداقل دستمزد ماهیانه
۴۱٫۷۹۷٫۵۰۰
۲۶,۵۵۴,۹۵۰
۳
حق مسکن ماهیانه
۶٫۵۰۰٫۰۰۰
۴,۵۰۰,۰۰۰
۴
حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی)
۸٫۵۰۰٫۰۰۰
۶,۰۰۰,۰۰۰
۵
حق اولاد (یک فرزند)
۴٫۱۷۹٫۷۵۰
۲,۶۵۵,۴۹۵
۶
حق اولاد (دو فرزند)
۸,۳۲۰,۸۵۴
۵,۳۱۰,۹۸۴
۷
حق سنوات ماهانه شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار
۰
۱,۴۰۰,۰۰۰
۸
مجموعه دریافتی افراد مجرد (بدون سابقه کار)
۵۲٫۸۲۱٫۶۷۵
۳۷,۰۵۴,۹۵۰
۹
مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند (بدون سابقه کار)
۵۷٫۰۰۱٫۴۲۵
۳۹,۷۱۰,۴۴۵
۱۰
مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند (بدون سابقه کار)
۶۱٫۱۸۱٫۱۷۵
۴۲,۳۶۵,۹۴۰
صدور رای قطعی توسط اداره کار و تشریفات اجرای رای
اگر با وجود سپریشدن تمام مراحل شکایت و قطعی شدن رای، همچنان کارفرما از پرداخت حقوق کارگر خودداری کند و بر این امر اصرار نماید و در واقع کارگر را در یک بلاتکلیفی بی علت قرار دهد، اداره کار با تحویل یک نامه اجرایی به کارگر، پروسه اجرای رای خود را از مسیر دیگری ادامه خواهند داد.در این صورت کارگر باید به دایره اجرای احکام اداره کار مراجعه نموده و طبق نامه اداره کار تقاضای صدور اجرائیه نماید. در دایره اجرای محاکم اداره کار و البته با تشخیص اداره کار ، برای کارفرما مهلت کوتاهی تعیین خواهد شد و چنانچه باز هم کارفرما از پرداخت حقوق کارگر خودامتناع نماید، اداره کار از اموال منقول یا غیرمنقول او و یا حسابهای بانکی کارفرما، حقوق کارگر را وصول خواهد کرد.
شکایت آنلاین بابت حقوق از طریق سامانه الکترونیک روابط کار
از آنجایی که اخیرا طرح شکایت از کارفرمایان از طریق سامانه الکترونیک روابط کار نیز ممکن شده است، در این قسمت نگاهی به نحوه طرح شکایت کارگر از کارفرما با موضوع نپرداختن حقوق از طریق این سامانه میاندازیم.
در اولین گام از مراحل و طرح شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق کارگر، باید ابتدا اقدام به ثبت نام در سامانه جامع روابط کار نمود.
این ثبت نام، در مرحله نخست، نیاز به پرداخت مبلغی بابت احراز هویت و ارائه کارت ملی و داشتن شماره همراه به نام خود شخص، دارد و این پروسه از سوی دفاتر پیشخوان دولت نیز قابل انجام خواهد بود. پس از احراز هویت کارگر و ثبت نام در سامانه، یک کد کاربری و رمز عبور،برای ورود به سامانه، به شخص متقاضی ارائه میشود.
برای ورود به سایت اداره کار، باید عبارت سامانه جامع روابط کار را در گوگل جست و جو کرده و پس از بالا آمدن صفحه، رمز عبور و نام کاربری خود را در کادر مذکور وارد نمایید. اگر از قبل، در این سامانه عضویت پیدا نکردهاید و احراز هویت نشدهاید، با انتخاب گزینه ایجاد حساب، باید اقدام به ایجاد حساب کاربری کنید.
در این مرحله از مراحل و نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق برای ثبت دادخواست یا شکایت خود، گزینه پنجره خدمات را انتخاب کرده تا به مرحله بعد وارد شوید.
بعد از انتخاب پنجره خدمات، از پوشه اداره کل روابط کار، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب نمایید و شکایت خود از کارفرما، بابت حقوق را ثبت کنید. البته تنظیم یک دادخواست خوب نیاز به اخذ مشاوره اداری لازم با یک مشاور یا وکیل توانمند در حوزه روابط کار خواهد داشت
بعد از ثبت شدن دادخواست، مراتب از طریق پیامک، به طرفین دعوا اطلاعرسانی شده و برای مشاهده وقت رسیدگی، باید به سامانه جامع روابط کار، مراجعه نمایید. در خصوص موضوع عدم پرداخت حق بیمه کارگر توسط کارفرما نیز، می توان به همین روش، اقدام به ثبت شکایت نمود.
قانونگذار چه مهلتی برای طرح شکایت بابت حقوق در نظر گرفته است؟
مهلت زمان طرح شکایت از کارفرما، با توجه به نوع شکایت کارگر تعیین خواهد شد. مثلا برای طرح شکایت در موضوع اخراج، تنها ۳۰ روز فرصت برای طرح آن وجود دارد.اما امکان طرح شکایت در موضوعات دیگر مانند نپرداختن مزایا و حقوق معوقه یا رد نشدن بیمه تامین اجتماعی، هیچ محدودیت زمانی در قانون برای آن لحاظ نشده است. در واقع حتی بعد از فوت کارگر نیز، وارثان قانونی او این امکان قانونی را دارند که شکایت خود را در این خصوص به ثبت برسانند و به دنبال احقاق حق کارگر باشند.
شکایت از کارفرما بابت حقوق چقدر زمان میبرد؟
در صورت اثبات ادعاهای انتصابی به کارفرما در جریان پروندههای اداره کار، باید گفت که طرح دعوا در مسایل مربوط به روابط کارگر و کارفرما زمانبر است و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این قبیل شکایات، از جمله مرحله هیات تشخیص، هیات حل اختلاف و مرحله تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری، میتوان عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچوجه قابل پیشبینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل طرفین، احتمال زمانبرشدن آن را کمی افزایش خواهد داد.بنابراین نمیتوان زمان مشخصی را بیان کرد. ولی مطمئناً کارشناسان و وکلای شاغل در حوزه قوانین اداره کار، با تجربهای که در پیگیری و انجام پروندههای مختلف در این مقوله به دست آوردهاند، میتوانند بهترین و سریعترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.
ارائه خدمات تخصصی اداری توسط سامانه اداری مبنا مشاور
عمده مشکلات پیش آمده در حوزه روابط کارگری اغلب به بیاطلاعی و عدم استفاده از خدمات مشاورهای کارگران در زمان انعقاد قرارداد کار یا در هنگام اخراج و جدایی از کارفرما و کارگاه برمیگردد و کارگر هیچ اطلاعی از حقوق خود در این زمینه ندارد. اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در حوزه روابط کار، نیاز به مشاوره اداری دارید یا قصددارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه اداری مبنا مشاور خواهد بود.متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل اداری مواجه میشوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل اداره کار مراجعه نمیکنند و همین موضوع تبعات جبرانناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد. اخذ وکیل در مسائل مربوط به تخلفات کارفرمایان، میتواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل اداره کار وجود نداشته باشد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره اداری میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
مشاوره اداری از جهات مختلفی میتواند مزیتهای بسیار زیادی برایتان داشته باشد که درکمترین حالت، اطلاعات اداری شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.سامانه اداری مبنا مشاور با بهرهمندی از کارشناسان و مشاوران اداری و وکلای مجرب و متخصص آماده خدماترسانی در کلیه امور اداری و روابط کارگری و سایرمسائل اداری است. لازم به ذکر است که این سایت اداری علاوه بر ارائه مشاورههای اداری تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق اداری مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدماترسانی مینماید. در هر صورت اگر به مشاوره اداری نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست و سایراوراق اداری را داشتید، قبل از هر اقدام اداری به سامانه مبنا مشاور مراجعه کرده و از خدمات متنوع این سامانه بهرهمند شوید.