معمولا بسیار پیش میآید که کارفرمایان، کارگران یا کارمندان خود را بیمه نمیکنند یاحقوق و مزایای آنهارا پرداخت نمیکنند امّا قانون برای این کارگران راهکار در نظر گرفته تا بتوانند از طریق قانونی شکایت کرده و حق خود را بگیرند؛ در این مقاله به نحوه و مراحل شکایت از کارفرما و مسائل مربوط به آن میپردازیم .
معمولا بیشترین شکایتی که از کارفرماها انجام میشود بابت پرداخت نکردن حقوق است؛ باید بدانید که مرجع صلاحیتدار برای رسیدگی به دعاوی مربوط به پرداخت حقوق، ادارهی کار است، بنابراین کارگر برای شکایت از کارفرما بابت حقوق، مزایا و… باید به ادارهی کار مراجعه کند امّا اگر در محل کار کارگر آسیب جسمی، حیثیتی و… دیده باشد ، باید برای شکایت به اداره کار مراجعه کند . بنابراین برای شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا باید با در دست داشتن مدارک لازم مانند قرارداد ،استشهاد و… به ادارهی کار مراجعه کرده و دادخواست تنظیم کنید تا پرونده در اسرع وقت پیگیری شود .
شکایت از کارفرما بابت حقوق
شکایت از کارفرما بدون قرارداد
عقد قرارداد بین کارگر و کارفرما به نفع هر دو طرف است، این موضوع برای کارگر در زمان شکایت ازکارفرما بسیار مهم است چون میتواند به راحتی رابطهی خود و کارفرما را اثبات کند، البته اگر قراردادوجود نداشته باشد، به معنی پایمال شدن حق کارگر نیست چون در این صورت باید از راههای دیگری مانندپرینت واریز حقوق و استشهادنامه وشهادت شاهدان، رابطهی خود را با کارفرما اثبات کند .
وجود قرارداد برای کارفرما هم مفید است، چرا که در قرارداد کاری علاوه بر مشخصات طرفین، نوع کار،ساعت کار، میزان اضافهکاری، میزان دقیق دستمزد و … مشخص میشود، اگر این قرارداد وجود نداشته باشد، کارگر هنگام شکایت از کارفرما ممکن است حقوق و مزایای خود را تا حد دلخواه بالا ببرد و کارفرما نیز نتواند ادعای خود را اثبات کند .
مراحل شکایت از کارفرما
اولین کاری که باید برای شکایت از کارفرما انجام دهید، پیدا کردن شعبهی بیمه گذار خود و شعبهی اداره کار و امور اجتماعی است، سپس باید از واحد ارجاع در ادارهی کار نامهای برای شعبهی بیمه گذار گرفته وبه کارگزاری بیمه تحویل دهید و تمام سوابق بیمهی خودرا گرفته و به واحد ارجاع در ادارهی کار ببرید .
بعد از آن باید از ادارهی کار فرم دادخواست تهیه کرده و آن را کامل کنید که در آن بایدخواستهی خود رامبنی بر دریافت حقوق، مزایا، اضافهکاری و … مشخص کنید؛ البته همراه با دادخواست باید مدارکی که ثابت میکند بین شما و کارفرما رابطهای بوده، موجود باشد، برای این کار مدارک بیمهای که پیش از این گفتیم، کافی است امّا اگر بیمه موجود نبود، باید حتما قرارداد داشته باشید و یا به نحوی بتوانید کار کردن خود برای کارفرما را اثبات کنید.
بعد از این مرحله ادارهی کار، نامهای برای انجام سازش به شما میدهد که باید آن رابرای کارفرما ببرید، تابرای حضور در جلسات سازش اطلاع پیدا کند که معمولا دو هفته بعد برگزار میشود. در جلسات سازش که در ادارهی کار برگزار میشود، سعی میکنند تا میان شما و کارفرما صلح برقرار کنند و اگر این کارممکن نباشد یا کارفرما در جلسه حاضر نشود، جلسات تشخیص و شکایت از کارفرما برگزار خواهد شد .
به طور معمول جلسهی تشخیص دو هفته پس از جلسهی سازش برگزار میشود، در این جلسه شواهدو مدارک توسط کارشناسان بررسی شده و بر اساس آن رأی صادر خواهند کرد که باید آن را برای دو طرف ابلاغ کنند، اگر یکی از دو طرف به رأی صادرشده اعتراض داشته باشد، برای آن جلسهی حل اختلاف برگزار خواهد شد .
گفتنی است که آخرین جلسهای که در ادارهی کار برای رسیدگی به شکایت از کارفرما انجام میشود،جلسهی حل اختلاف است؛ در این جلسه دو طرف باید حضور پیدا کرده ودلایل و مدارک خود را مطرح کنند سپس کارشناسان رأی نهایی را صادر میکنند .
در صورتی که کارفرما از پرداخت حقوق خودداری کند
با گذراندن مراحل شکایت از کارفرما، اگر باز هم کارفرما حقوق عقب افتاده را پرداخت نکند، ادارهی کار به کارگر نامهی اجراییه میدهد که باید آن را از واحد بایگانی دریافت کند،سپس باید آن را به شعبهی قضایی مربوطه ببرد و در آنجا طبق تشخیص اداره کار معمولا برای کارفرما اخطاریه و مهلت ده روزه تعیین میشود که اگر باز هم اعتنایی نکند اداره کار میتواند از محل حسابهای بانکی یا اموال کارفرما، حق کارگر راپرداخت کند .
مهلت شکایت از کارفرما
امّا کارگر در شرایط مختلف برای شکایت از کارفرما چه میزان فرصت دارد؟ در این رابطه باید گفت که اگرکارگر اخراج شده باشد، تا ۳۰ روز مهلت دارد تا به ادارهی کار مراجعه کرده و شکایت کند، امّا اگر شکایت ازکارفرما به دلیل پرداخت نکردن حقوق عقب افتاده یا رد نکردن بیمه باشد، محدودیت زمانی برای شکایت وجود ندارد و حتی اگر کارگر فوت کرده باشد، وارثان قانونی او میتوانند برای شکایت از کارفرما اقدام کنند.
وکیل شکایت از کارفرما
کارگر اگر بخواهد زودتر به نتیجه برسد و حقوق و مزایای خود را کامل دریافت کند،میتواند برای شکایت ازکارفرما، وکیل استخدام کند؛ البته وکیل باید در امور قراردادها وروابط تجاری متخصص و باتجربه باشد تابتواند با ارائهی بهترین مدارک، در کوتاهترین زمان حق کارگر را از کارفرما بگیرد.گذشته از این وکیل با تخصصی که در روابط بین کارگر و کارفرما دارد و آشنایی از مقررات آن میتواندعلاوه بر حقوق عقب افتاده، حق سنوات، عیدی، اضافهکاری و… را به راحتی از کارفرما مطالبه کند.گفتنی است که برای انتخاب وکیل در جهت شکایت از کارفرما باید به نکاتی از قبیل میزان دستمزد، رزومه و سابقهی وکیل در انجام اموری از این قبیل و مشورت با دیگران، توجه داشته باشید.
نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره
وکیل برای گرفتن حقوق و سنوات و مزایا
پیچ و خم های نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره
مسلما با به کارگیری نیروی کار ،کارفرما مکلف است در برابر کار انجام شده حق و حقوق وی را بر اساس آنچه توافق شده و در قرارداد ذکر شده و یا آنچه عرف معمول است بپردازد. اما موارد بیشماری وجود داردکه کارفرمایان با سواستفاده از نا آگاهی افراد به عناوین مختلف از پرداخت حق السعی ،بیمه و سایرمزایای لازم سر باز میزنند .
در این مواقع مطمئن ترین راه احقاق حق، مراجعه به قانون است . هر چندآگاهی یافتن از نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره چندان دشوار نیست اما این موضوع حائز ظرافت هایی است که بهتر است قبل از هر اقدامی در این زمینه با وکیل حاذق و با تجربه ای مشورت کنید .
آشنایی با نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره ضروری است
برای حفظ و صیانت حقوق کارگر و کارفرما قانونگذار اقدام به تهیه و تدوین قوانین مرتبط با حوزه ی کاروکارگر و کار نموده که به «قانون کار» مشهور است. طبق قانون کار به کارگیری نیروی کار باید مبتنی برقرارداد باشد . قرارداد جامع و عادلانه ای که تمام اصول و شرایط از قبیل نوع کار ، میزان ساعت کار،مقداردستمزد ،مرخصی ، بیمه ،شرایط ترک کارو هر آنچه در عرف مرسوم است در آن ذکر شده باشد .
اصولاقرارداد کار باید به نحوی تنظیم شود که شرایط آن برای هر دو طرف کارگر و کارفرما عادلانه و مبتنی برقانون باشد اما آنچه در واقعیت دیده می شود این است که بسیاری کارفرمایان یا اصولا قراردادی منعقدنمی کنند یا مفاد قرار داد تماما به نفع کارفرما است . بنابراین مهمترین گام در بهبوداین شرایط آگاهی بخشی اداری و قانونی به عموم افراد جامعه و و بیان روشن مسائلی مانند نحوه شکایت ازکارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره است.
کارفرما حقوقم را نمی دهد برای شکایت باید به کجا مراجعه کنم؟
مرجع رسیدگی به دعاوی مرتبط با حقوق و مزایا و سنوات و غیره،اداره ی کار است. بنابراین کارگری که درخصوص حقوق و مزایای خود ادعا یا شکایتی دارد باید به اداره کار مراجعه نموده ،دادخواستی به طرفیت کارفرما تنظیم نموده ،مدارک لازم را ارائه دهد و طرح شکایت کند.
البته لازم به ذکر است فقط دعاوی مربوط به حقوق و و مزایا و سنوات در اداره کار قابل طرح است. در خصوص ضرر و زیان و خسارات ناشی از آسیب بدنی که در محل کار واقع شده و یا احیانا لطمه ای که به حیثیت و آبروی افراد در محل کار وارد شده باید به اداره کار مراجعه کرد. به هر حال برای احقاق حقوق خود ضمن آگاهی از نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات وغیره بهتر است قبل از هر اقدامی با یک وکیل مجرب نیز مشورت کنید.
برای شکایت از کارفرما و دریافت حق و حقوقم چه اقداماتی باید انجام دهم ؟
معمولا نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره به این شکل است که کارگر ابتدا بایدبه سامانه سوابق بیمه شدگان تامین اجتماعی مراجعه نموده سوابق بیمه ی خود را جمع آوری کند .سپس با دریافت نامه ای خطاب به شعبه بیمه گذار از اداره کار به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی مراجعه وکلیه سوابق بیمه ی خود را دریافت کند .پس از دریافت سوابق بیمه نوبت به مراجعه به اداره کار و تکمیل دادخواست و ارائه کلیه مدارک لازم به همراه دادخواست و دریافت نامه ای تحت عنوان نامه ی سازش است.نامه ی سازش در واقع به منزله ی ابلاغیه ای است که برای حضور کارفرما در ساعت و تاریخ مشخص در اداره کار وتشکیل جلسه و بررسی دادخواست کارگر صادر می شود.
معمولا جلسه ی سازش دو هفته پس از ارائه دادخواست درهمان اداره کار تشکیل می شود. چنانچه کارگر و کارفرما در این جلسه به توافق برسند که پرونده ختم می شود. اما اگرتوافق حاصل نشود و یا کارفرما اساسا در جلسه حضور پیدا نکند؛ ادامه ی رسیدگی به جلسه ی تشخیص موکول می شود . جلسه ی تشخیص به فاصله ی دو هفته پس از جلسه ی سازش تشکیل می شود .در جلسه ی تشخیص رایی که در جلسه سازش صادر شده به کارگر و کارفرما ابلاغ می شود و چنانچه اعتراضی وجود داشته باشد موضوع به شورای حل اختلاف ارجاع می شود. کارگرو کارفرما با حضور در جلسه حل اختلاف به ارائه دلایل و مستندات خود پرداخته وپس از بررسی همه ی جوانب ، رای نهایی صادر می شود.
شکایت کردم رای گرفتم ولی باز هم کارفرما حق و حقوقم را نمی دهد چه کنم ؟
معمولا نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره به این گونه است که پس از صدور رای نهایی کارفرما باید مطالبات کارگر را طبق رای بپردازد . چنانچه کارفرما از این کار امتناع کند اجرائیه صادرمی شود.این اجرائیه را باید از واحد بایگانی اداره کار گرفت . پس از صدور اجرائیه کارگر برای احقاق حق خود باید به واحد اجرای احکام اداری اداره کار مراجعه کند . در این مرحله اخطاریه ای از سوی اجرای احکام برای کارفرما صادرمی شود که به او اخطار می شود طی مهلتی ده روزه باید اقدام به پرداخت مطالبات کارگر نماید و اگر باز هم کارفرما از این کار خودداری کند فهرست اموال و دارایی و حساب های بانکی وی قابل توقیف خواهد بود.
چند نکته ی مهم درباره ی نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره
تکمیل بودن مدارک در توفیق شما در این مساله بسیار موثر است بنابراین سعی کنید حتما دلایل و مستندات کافی رامهیا نموده و تمام حقوق و مزایایی که دریافت نشده را با ذکر دلیل عنوان کنید.در صورت لزوم می توانید به واحد اطلاعات اداره کار و یا واحد مشاوره کارگزار بیمه تامین اجتماعی مراجعه نموده وراهنمایی لازم را دریافت کنید. در صورت اخراج کارگر برای تشخیص اینکه این اخراج موجه بوده یا غیر موجه باید به شورای حل اختلاف مراجعه شود.چنانچه اخراج موجه تشخیص داده شود به ازای هر سال کار ۳۰ روز حقوق به عنوان مزایای سنوات پرداخت می شود .و اگر دلیل اخراج موجه نباشد برای کارگر حکم بازگشت به کار صادر می شود.ضمن اینکه دستمزد وی از زمان اخراج تا بازگشت مجدد باید محاسبه و پرداخت شود.اگر شما در محیط کار خود به مشکل بر خوردید و قصد نوشتن لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر وکارفرما دارید می توانید با کارشناسهای گروه مبنا مشاور تماس بگیرید.
شکایت از کارفرما و نکات قانونی که باید درباره آن بدانید
کارفرما موظف است حقوق حقه کارگر را که شامل دستمزد، پاداش، عیدی، مرخصی، حق اولاد، حق مسکن، خواروبار و امثال آن میباشد در موعد مقرر پرداخت نماید و قانون هیچگونه تعللی در این موارد را جایز نمیداند. بنابراین، اگر به هر دلیلی کارفرما برخی از حقوق کارگر راضایع نماید کارگر میتواند در جهت احقاق حقوق خود از کارفرما شکایت کند. در اداه به موضوع شکایت از کارفرما و جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.
کارگر کیست؟
بر اساس قانون کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت دستمزد به درخواست کارفرماکار میکند. کارفرما میتواند حقالسعی کارگر را در قالبهایی همچون مزد، حقوق،سهم سود و حتی بن خرید کالا پرداخت کند. به عبارت دیگر تمام افرادی که به قصد امرار معاش برای دیگران کار میکنند، کارگر محسوب شده و از این نظر، تفاوتی میان کارگر ساختمانی،برنامهنویس و تحلیلگر بازار سرمایه و … وجودندارد.
کارفرما کیست؟
کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی است که کارگر در مقابل دریافت حقالسعی برای او کار میکند و دربرار پرداخت حقوق کارگر مسئول است.
کارگر در چه مواردی می تواند از کارفرما شکایت کند؟
به طور کلی شکایت از کارفرما، عمدتا در زمینههای مشخصی صورت میگیرد و میان پروندههای مختلف شکایت از کارفرما شباهت های زیادی وجود دارد که نشان دهنده وجود نقصهای بنیادین در قانون کار می باشد. در ادامه، به تعدادی از زمینههای شکایت از کارفرما اشاره خواهیم کرد.
عدم عقد قرارداد کارفرما با کارگر
بر اساس قانون کار، «قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حقالسعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام میدهد.» عدم عقد قرارداد کاری، یکی از رایجترین شکایتها در محیط های کاری در ایران است. قانون کاردر این زمینه حق را بهشکل عمده به کارگر میدهد. بر این اساس، هر چند قرارداد کار باید کتبی باشد، حتی قول و قرار شفاهی برای آغاز همکاری هم میتواند حکم قرارداد کاری را داشته باشد.
بنابراین، در صورتی که کارگر سندی مبنی بر اشتغال نزد کارفرما در قبال تعهدات دوطرفه مشخص داشته باشد شانس موفقیت پرونده شکایت او از کارفرما بالا خواهد بود. علاوه بر این،هر سندی که بتواند ارتباط کاری میان کارگر و کارفرما را اثبات کند، در جلسه حل اختلاف مورداستماع قرار میگیرد. پرینت ورود و خروج به کارگاه، پرینت دریافت حقوق و … نمونه هایی از اسنادی است که می تواند نشان دهنده رابطه کارگر و کارفرما باشد.
تعیین مزایایی کمتر از قانون کار برای کارگر توسط کارفرما
کارفرما نمیتواند در جریان تداوم کارِ کارگر، حقوق و مزایایی کمتر از قانون کار برای او منظور کند. به عبارت دیگر، بر اساس ماده ۸ قانون کار، «شروط مذکور در قرارداد کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذخواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در این قانون منظور ننماید.»
با این حال معمولا آندسته از کارفرمایانی که میخواهند کارگری را با مزایایی کمتر از مزایای تعیین شده در قانون کار به استخدام درآورند، اساسا به سمت عقد قرارداد، بیمهکردن کارگر وحتی ثبت همکاری شغلی میان خود و کارگر نمی روند.
عدم پرداخت حقوق کارگر پس از فوت کارفرما
سوالی که گاها در این زمینه مطرح می شود این است که آیا در صورتی که کارفرما فوت کند،ورثه اومیتوانند کارگر را اخراج کنند؟ در پاسخ به این سوا ل می توان گفت خیر.به عبارت دیگر در صورت وجود قرارداد کاری قطعی، ورثه یک کارفرما، تمامی تعهداتی را که او به کارگرداشته، برعهده خواهند داشت.
علاوه بر این، هر گونه تغییر اداری در وضع مالکیتِ کارگاه (مانند فروش یااجاره کارگاه به دیگری، ادغام در موسسات و سازمانهای دیگر و امثال آنها)تغییری در وضعیت کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته، ایجاد نمیکند.
اخراج کارگر توسط کارفرما به دلیل عدم انجام وظیفه
اختلاف در محیط کار بر سر شیوه انجام وظیفه، رخدادی است طبیعی که معمولا به وقوع میپیوندد. با این حال، حتی اگر این اختلاف به پایان همکاری میان کارگر و کارفرما منجر شوند،کارفرما موظف به پرداخت مطالبات مالی کارگر است. بر اساس ماده ۲۷ قانون کار، اگر کارگر در انجام وظایف محوله (که باید به صراحت و دقت در متن قرارداد کاری ذکر شده باشند) کوتاهی کند و یا آییننامههای انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی نقض کند،کارفرما میتواند همکاری کاری خود با او را قطع کند. با این وجود، حتی در این شرایط هم کارفرما موظف است مطالبات، حقوقِ معوق و همینطور «حق سنوات» کارگر را به او پرداخت کند.
کاهش حقوق پرداختی به کارگر توسط کارفرما
یکی از شکایت های کارگر از کارفرما که در موعد پرداخت حقوق مطرح می شود، کمشدن حقوق در مقایسه با توافق اولیه میان دوطرف است. به عبارت دیگر، طبق قانون کار، کارفرما تنها در برخی شرایط خاص میتواند از مزد کارگر برداشت کند و به عبارت سادهتر، حقوقی کمتر از تعهد به او بدهد و در غیر این صورت گارگر می تواند در این زمینه از کار فرما شکایت کند. اولین مورد، برداشتهای قانونی است.
توضیح اینکه حقوق توافقی کارگر با کارفرما، ممکن است شامل مالیات و حق بیمه هم باشد و بر این اساس، دریافتی کارگر پس از کسر این مبالغ به حساب او ریخته میشود. در اینجا، شکایت کارگر عمدتا وارد نیست، چرا که احتمالا کارفرما،حقوق توافقی اولیه را بااحتساب بیمه و مالیات در نظر گرفته است.
به عنوان نمونه، ممکن است کارگر وجه مساعده ۱۰ میلیون تومانی را ۵ ماهه و یا ۱۰ ماهه به کارفرما برگرداند. علاوه بر این، اگر کارفرما برای کارگر خانه سازمانی تهیه کرده باشد، میتواند مبلغ اجاره را از دریافتیِ کارگر کسر کند.
کارفرما از کارگر میخواهد بیشتر از حد معمول کار کند
بر اساس ماده ۵۱ قانون کار، ساعات کار کارگران به غیر از موارد مطرح شده در قانون، نباید از ۸ساعت درشبانه روز تجاوز کند. با این همه، کارفرما میتواند در توافق با کارگران و یا نماینده قانونی آنها، میزان کاردر برخی روزهای هفته را کمتر و میزان کار در بقیه روزهای هفته رابیشتر کند.
البته مجموع ساعات کاری در هفته نباید از ۴۴ ساعت تجاوز کند.با این حال استثنائاتی در این زمینه وجود دارد؛ به عنوان مثال ماهیت برخی مشاغل (مانندمشاغل حوزه کشاورزی و مشاغل فصلی) ایجاب میکند که فشار کاری در برهه خاصی از زمان بیشتر باشد مانند فصل برداشت یا کاشت.
کار کردن کارگر در روزهای جمعه
قانون کار میگوید کارگران باید یک روز در هفته را تعطیل باشند و تعداد روزهای کاری باید در نهایت ۶ روز هفته را در بر بگیرند. با این همه، الزامی وجود ندارد که حتما جمعهها روز تعطیلی کارگران باشد و کارفرما میتواند مثلا یکشنبهها را به عنوان روز تعطیل اعلام کند. با این همه، تحت هر شرایطی، اگر کارفرما از کارگران بخواهد که روزهای جمعه هم در محل کارحضور داشته باشند، موظف است ۴۰ درصد اضافهمزد به ازای هر ساعت کار برای آنها در نظربگیرد.
از طرف دیگر، قانون کار توصیه میکند برای مشاغل سخت، تعطیلات تابستانی هم درنظر گرفته شود. مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یک ماه است. بااین همه، اگر کارگر کمتر از یک سال در یک کارگاه مشغول به کار باشد، تعداد روزهای مرخصی او به نسبت مدت حضور و بر اساس میزان کار او محاسبه میشود. (به ازای شش ماه کار ۱۵ روز مرخصی و به ازای سه ماه کار ۷٫۵ روز مرخصی)
تاریخ استفاده از مرخصی با توافق کارگر و کارفرما تعیین میشود، اما اگر این دو با هم اختلافنظر داشته باشند، نظر نهایی با اداره کار و امور اجتماعیِ محل خواهد بود.
اگر ماهیت کار به گونهای باشد که همواره نیاز به حضور عدهای از کارگران در محل احساس شود، کارفرما موظف است جدول زمانی مرخصی کارگران را در سه ماه آخر سال، برای سال بعد اعلام کند تا مرخصی کارگران در ایام مختلف توزیع شود.
زنان شاغل نیز شرایط کار ویژهای دارند. به عنوان نمونه، آنها در مجموع ۹۰ روز مرخصی بارداری و زایمان دارند و زایمان توامان هم ۱۴ روز به این مدت اضافه میکند. بعد از این مدت،زنان شاغل به کار سابق خودبر میگردند و حقوق ایام مرخصی خود را مطابق مقررات قانون تامین اجتماعی دریافت میکنند.
برای شکایت از کارفرما چه قداماتی باید صورت گیرد؟
به منظور شکایت از کارفرما باید مراحلی را طی کرد. این مراحل به ترتیب عبارتند از:
شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود را پیدا کنید. سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا خواهید کرد.به اداره کار مربوطه رفته و از واحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید.
پس از دریافت نامه به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از انجام ثبت نام بیمه را انجام دادید رفته و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را جمع آوری کنید.
سوابق را به اداره کار برده و فرمهای دادخواست را دریافت کنید. این فرم حاوی پرسش اطلاعات شخصی شما، محل کار و دلایل تنظیم دادخواست شکایت از کارفرما بابت حقوق را نمایش میدهد که شما در پایین آن علت دادخواست یا شرح دادخواست شکایت از کارفرما بابت حقوق را مینویسید.
اداره کار نامه ای را با توجه به دادخواست شما به عنوان نامه سازش میدهد و از شما میخواهد که آن را به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که معمولاً ۲ هفته زمان میبرد تا برگزار شود، بدهید تا آنها در جریان کار قرار بگیرند.
جلسه سازش در همان اداره کار انجام میشود و دو طرف دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز میکنند و اگر به نتیجه برسند، دامنه شکایت از کارفرما بابت حقوق به پایان میرسد و اما اگر به هر دلیلی مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد کار به جلسه تشخیص و شکایت از کارفرما بابت حقوق میرسد.
جلسه تشخیص معمولا به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش صورت میگیرد، نامه تشخیص به کارگر وکارفرما توسط اداره کار ابلاغ میشود. در جلسه تشخیص رای که کارشناسان درجلسه سازش صادرکرده اند به طرفین ابلاغ میشود، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، به جلسه حل اختلاف پرونده ارجاع میشود.
جلسه حل اختلاف آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است، دو طرف حاضر و مدارک و اسنادخود را در رابطه با پرونده مطرح میکنند. سپس رای نهایی صادر میشود.
در پایان پیشنهاد می شود به منظور پیشرفت هر بیشتر در پرونده های مربوط به شکایت از کارفرما از دانش اداری یک وکیل متخصص در این زمینه استفاده شود چرا که در این صورت علاوه بر این که از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری می شود به احقاق حقوق قانونی خود نزدیک تر خواهید شد.
گروه وکلای مبنا مشاور با سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های اداری و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف از جمله دعاوی اداری می باشد. با اعتماد به وکلای اداره کار این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.
معمولا بسیار پیش میآید که کارفرمایان، کارگران یا کارمندان خود را بیمه نمیکنند یا حقوق و مزایای آنها را پرداخت نمیکنند امّا قانون برای این کارگران راهکار در نظر گرفته تا بتوانند از طریق قانونی شکایت کرده و حق خود را بگیرند؛ در این مقاله به نحوه و مراحل شکایت از کارفرما ومسائل مربوط به آن میپردازیم.
شکایت از کارفرما بابت حقوق
معمولا بیشترین شکایتی که از کارفرماها انجام میشود بابت پرداخت نکردن حقوق است؛ باید بدانید که مرجع صلاحیتدار برای رسیدگی به دعاوی مربوط به پرداخت حقوق، ادارهی کار است، بنابراین کارگر برای شکایت از کارفرما بابت حقوق، مزایا و… باید به ادارهی کار مراجعه کند امّا اگر در محل کار کارگر آسیب جسمی، حیثیتی و… دیده باشد، باید برای شکایت به دادسرا مراجعه کند.
بنابراین برای شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا باید با در دست داشتن مدارک لازم مانند قرارداد، استشهاد و… به ادارهی کار مراجعه کرده ودادخواست تنظیم کنید تا پرونده در اسرع وقت پیگیری شود.
شکایت از کارفرما بدون قرارداد
عقد قرارداد بین کارگر و کارفرما به نفع هر دو طرف است، این موضوع برای کارگر در زمان شکایت ازکارفرما بسیار مهم است چون میتواند به راحتی رابطهی خود و کارفرما را اثبات کند، البته اگر قراردادوجود نداشته باشد، به معنی پایمال شدن حق کارگر نیست چون در این صورت باید ازراههای دیگری مانندپرینت واریز حقوق و استشهادنامه و شهادت شاهدان، رابطهی خود را با کارفرما اثبات کند.
وجود قرارداد برای کارفرما هم مفید است، چرا که در قرارداد کاری علاوه بر مشخصات طرفین، نوع کار،ساعت کار، میزان اضافهکاری، میزان دقیق دستمزد و … مشخص میشود، اگر این قرارداد وجود نداشته باشد، کارگر هنگام شکایت از کارفرما ممکن است حقوق و مزایای خود را تا حددلخواه بالا ببرد و کارفرما نیز نتواند ادعای خود را اثبات کند.
شکایت از کارفرما برای رد نکردن بیمه
اگر کارفرما برای کارگر بیمه رد نکرده باشد برای شکایت از کارفرما به همان روشی که پیش از این توضیح دادیم عمل میشود، کارگر باید تمام مدارک هویتی خود را به همراه داشته باشد، بعد از آن ابتدا بایدقرارداد کاری مشخص باشد یا به نحو دیگری رابطهی کارگر و کارفرما مشخص شود، سپس باید پرینت واریز حقوق ماهیانه و هر مدرکی که اثبات میکند کارگر در مدتی مشخص در محل مورد نظر کار میکرده فراهم شود وحتی شهادت همکاران و کارگران دیگر مورد قبول واقع میشود.
کارگر با در دست داشتن این مدارک به صورت کامل باید به ادارهی بیمه مراجعه کرده و برای شکایت از کارفرما اقدام کند، ادارهی بیمه بر اساس قانون به شکایت رسیدگی خواهد کرد و در صورتی که مدارک کارگر مستند و کامل باشد، کارفرما را مجبور میکند که نه تنها برای کارگر بیمه ردکند، بلکه برای روزهای گذشتهای که کارگر برای او بدون بیمه کار کرده، باید حق بیمه پرداخت شود و سابقهی بیمه در نظر گرفته خواهد شد.
مراحل شکایت از کارفرما
اولین کاری که باید برای شکایت از کارفرما انجام دهید، پیدا کردن شعبهی بیمه گذار خود و شعبهی اداره کار و امور اجتماعی است، سپس باید از واحد ارجاع در ادارهی کار نامهای برای شعبهی بیمه گذار گرفته وبه کارگزاری بیمه تحویل دهید و تمام سوابق بیمهی خود را گرفته و به واحدارجاع در ادارهی کار ببرید.بعد از آن باید از ادارهی کار فرم دادخواست تهیه کرده و آن را کامل کنید که در آن باید خواستهی خود را مبنی بر دریافت حقوق، مزایا، اضافهکاری و… مشخص کنید؛ البته همراه با دادخواست باید مدارکی که ثابت میکند بین شما و کارفرما رابطهای بوده، موجود باشد، برای این کار مدارک بیمهای که پیش از این گفتیم، کافی است امّا اگر بیمه موجود نبود، باید حتما قرارداد داشته باشید و یا به نحوی بتوانید کار کردن خود برای کارفرما را اثبات کنید.
بعد از این مرحله ادارهی کار، نامهای برای انجام سازش به شما میدهد که باید آن را برای کارفرما ببرید،تا برای حضور در جلسات سازش اطلاع پیدا کند که معمولا دو هفته بعد برگزار میشود. در جلسات سازش که در ادارهی کار برگزار میشود، سعی میکنند تا میان شما و کارفرما صلح برقرار کنند و اگر این کار ممکن نباشد یا کارفرما در جلسه حاضر نشود، جلسات تشخیص و شکایت از کارفرما برگزار خواهد شد.
به طور معمول جلسهی تشخیص دو هفته پس از جلسهی سازش برگزار میشود، در این جلسه شواهد و مدارک توسط کارشناسان بررسی شده و بر اساس آن رأی صادر خواهند کرد که باید آن را برای دو طرف ابلاغ کنند، اگر یکی از دو طرف به رأی صادرشده اعتراض داشته باشد، برای آن جلسهی حل اختلاف برگزار خواهد شد.
گفتنی است که آخرین جلسهای که در ادارهی کار برای رسیدگی به شکایت از کارفرما انجام میشود،جلسهی حل اختلاف است؛ در این جلسه دو طرف باید حضور پیدا کرده و دلایل و مدارک خود را مطرح کنند،سپس کارشناسان رأی نهایی را صادر میکنند.
در صورتی که کارفرما از پرداخت حقوق خودداری کند
با گذراندن مراحل شکایت از کارفرما، اگر باز هم کارفرما حقوق عقب افتاده را پرداخت نکند، ادارهی کار به کارگر نامهی اجراییه میدهد که باید آن را از واحد بایگانی دریافت کند، سپس باید آن را به شعبهی اداری مربوطه ببرد و در آنجا طبق تشخیص اداره کار معمولا برای کارفرما اخطاریه و مهلت ده روزه تعیین میشود که اگر باز هم اعتنایی نکند اداره کار میتواند از محل حسابهای بانکی یا اموال کارفرما، حق کارگر را پرداخت کند.
مهلت شکایت از کارفرما
امّا کارگر در شرایط مختلف برای شکایت از کارفرما چه میزان فرصت دارد؟ در این رابطه باید گفت که اگرکارگر اخراج شده باشد، تا ۳۰ روز مهلت دارد تا به ادارهی کار مراجعه کرده و شکایت کند، امّا اگر شکایت ازکارفرما به دلیل پرداخت نکردن حقوق عقب افتاده یا رد نکردن بیمه باشد، محدودیت زمانی برای شکایت وجود ندارد و حتی اگر کارگر فوت کرده باشد، وارثان قانونی او میتوانند برای شکایت از کارفرما اقدام کنند.
وکیل شکایت از کارفرما
کارگر اگر بخواهد زودتر به نتیجه برسد و حقوق و مزایای خود را کامل دریافت کند، میتواند برای شکایت ازکارفرما، وکیل استخدام کند؛ البته وکیل باید در امور قراردادها و روابط تجاری متخصص و باتجربه باشد تابتواند با ارائهی بهترین مدارک، در کوتاهترین زمان حق کارگر را از کارفرما بگیرد. گذشته از این وکیل باتخصصی که در روابط بین کارگر و کارفرما دارد و آشنایی از مقررات آن میتواند علاوه بر حقوق عقب افتاده، حق سنوات،عیدی، اضافهکاری و… را به راحتی از کارفرما مطالبه کند.
گفتنی است که برای انتخاب وکیل در جهت شکایت از کارفرما باید به نکاتی از قبیل میزان دستمزد، رزومه و سابقهی وکیل در انجام اموری از این قبیل و مشورت با دیگران، توجه داشته باشید.روابط بین کارگر و کارفرما، جز شناخته شدهترین انواع روابط کاری به شمار میرود. هر کشوری، برای انجام کار توسط شهروندان، قوانین مشخص دارد و در کشور ما نیز به همین منظور، قانون کار تصویب میشود.قانون کار به ضوابط و شرایط رابطه بین کارفرما و کارگر پرداخته است.
در واقع ماده ۱ قانون کار، به این موضوع اشاره کرده است که تمام کارفرمایان و کارگران از این قانون تبعیت میکنند.همچنین مشاغل صنعتی و کشاورزی و انواع کارگاهها نیز مشمول قانون کار قرار میگیرند. در این صورت قانون کار به صورت اختصاصی به انواع رابطه بین کارگر و کارفرما پرداخته است.
آنچه که برای قانون کار در این زمینه حائز اهمیت است، بحث اجرای وظایفی است که برای کارگر و کارفرما تعریف شده است. کارفرما نسبت به کارگر، وظایف بیشتری دارد و از این حیث، باید کلیه تکالیف خود را در برابر کارگران به درستی انجام دهد.
کارفرما در قبال کارگران وظایف مختلفی دارد که یکی از آنها، پرداخت حقوق و دستمزد است. رابطه کارگر و کارفرما عمدتا به مسائل مالی ارتباط دارد و در این صورت کارفرما باید وظایف خود را در این زمینه به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
کارگر با این هدف برای کارفرما کار انجام میدهد که در قبال آن، حقوق و دستمزدی را دریافت کند. حال کارفرما نیز باید به ازای این که کارگر برای او کار انجام داده است، حقوق وی را پرداخت نماید.
تنها وظیفه کارفرما، پرداخت حقوق و دستمزد نیست و امور دیگری مانند بیمه کردن کارگر، پرداخت عیدی وپاداش، فراهم نمودن شرایط و خدمات رفاهی و غیره نیز در قانون به عنوان تکلیف اصلی کارفرما تعریف شده است.
در هر صورت در مشاغل مختلف و به طور کلی موضوعات مرتبط با حوزه اداره کار، موضوع حقوق و دستمزد همواره جز مهمترین موضوعاتی است که مورد بحث قرار میگیرند.
دلایل مختلفی سبب این میشود که کارگر با کارفرما دچار مشکل شود. طبیعتا کارفرما اگر در مورد اجرای وظایف خود کوتاهی کند، باعث میشود تا کارگر علیه وی شکایت کند. اگر کارفرما حقوق کارگران پرداخت نکند، این موضوع عاملی میشود که کارگر در اداره کار علیه کارفرما شکایتی را تنظیم کند.
تنظیم شکایت در روابط کار مانند سایر دعاوی اداری از طریق دادخواست صورت میگیرد. شیوه نگارش دادخواست نیز اصول خاص خود را دارد که بهتر است در این زمینه با وکلای مجرب در ارتباط باشید.
حقوق و دستمزد طبق قانون کار
در مورد حقوق و دستمزد کارگران، ممکن است که تعاریف مختلفی عنوان شود اما در این بخش به تعریف دستمزد کارگر طبق قانون کار میپردازیم. حقوق و دستمزد کارگر به طور در قانون کار از آن به عنوان حق السعی یاد میشود.
به موجب ماده ۳۴ قانون کار، کلیه دریافتهای قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق کمک عائله مندی، هزینه مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت مینماید را حق السعی مینامند.
حقی السعی که در قانون کار به آن اشاره شده است، مجموع حقوق و مزایا متعلق به کارگران است. به بیان دیگر، حق السعی صرفا شامل دستمزد پایه کارگران نیست بلکه مزایای دیگری چون عیدی، حق مسکن، عائله مندی و موارد دیگر نیز شامل آن میشود.
حقوق و دستمزد کارگر بر اساس مدت زمان انجام کار محاسبه میشود. اگر کارگر، با کارفرما قرارداد ثابت و تمام وقت داشته باشد، حقوق پرداختی به آنها بر اساس حداقل مصوب وزارت کار صورت میگیرد. درغیر این صورت، کارگرانی که به صورت ساعتی کار میکنند، پرداخت حقوق به آنها بر اساس تعداد ساعت انجام کار صورت میگیرد.
در واقع حقوقی که به کارگران بر اساس مصوبه شورای عالی کار تعیین میشود، صرفا به دستمزد پایه اختصاص ندارد بلکه موارد دیگری که در ماده ۳۴ نیز به آن اشاره شده است را به عنوان حقوق و دستمزد کارگر به شمار میرود.
پایه حقوق کارگران هر ساله توسط شورای عالی کار تعیین میشود. در این صورت کارفرمایان حق ندارند که حقوق کارگران را کمتر از آنچه که تعیین شده پرداخت نمایند.
علاوه بر عدم پرداخت دستمزد و حقوق، پرداخت حقوق کمتر از میزان مصوب قانونی نیز از دیگر دلایلی است که منجر به شکایت از کارفرما میشود.
شکایت کارگر از کارفرما بابت عدم پرداخت دستمزد و حقوق
تعاریف کارگر و کارفرما که در قانون کار ذکر شده است، به خوبی نشان دهنده این موضوع است که هر کدام چه وظایفی را در قبال هم دارند. کارگر به این شکل تعریف شده است که در ازای دریافت حقوق و دستمزد مشخص، برای کارفرما کار انجام میدهد.کارفرما نیز به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی، در قبال انجام کار از طرف کارگر، مکلف به پرداخت حقوق و دستمزد به وی میباشد.با توجه به این که اصلیترین وظیفه کارفرما، پرداخت حقوق و دستمزد است، در این صورت باید عدم پرداخت دستمزد از طرف کارفرما، امری غیر قابل توجیه است.
گاهی اوقات کارفرما به دلایل مختلف توان پرداخت حقوق ماهانه کارگران را ندارد. کارفرما میتواند شرایط خود را با کارگران در میان گذاشته و از آنها درخواست کند که مدتی را برای پرداخت حقوق منتظر بمانند.
کارگران میتوانند این مسئله را با کارفرما به صورت مسالمت آمیز در میان بگذارند. در هر صورت وظیفه دارد که دستمزد کارگران را در اسرع وقت پرداخت کند. عدم پرداخت حقوق و دستمزدیکی از دلایل اصلی شکایت از کارفرما محسوب میشود.
کارگری که شبانه روز برای کارفرما کار انجام میدهد و به نوعی تمامی دستورات کارفرما را به درستی اجرا میکند، این انتظار را دارد که کارفرما نیز در موعد مشخص و طبق قرارداد کار، اقدام به پرداخت حقوق آنها نماید.
بنابراین کارفرما اگر حقوق و دستمزد کارگران را نپردازد، کارگران طبق قانون این حق را دارند که از او شکایت کنند. گاهی اوقات کارفرما مسئولیت پرداخت دستمزد کارگران را بر عهده نگرفته و کارگران باید از طریق اداره کار این موضوع را پیگیری کنند.
نپرداختن دستمزد کارگران، تخلف و عدم اجرای وظایف حوزه کار به شمار رفته و کارگران به راحتی میتوانند در این زمینه اقدام به ثبت شکایت نمایند.
با توجه به این که مهمترین وظیفه کارفرما در روابط کار، پرداخت حقوق و دستمزد است، در این صورت هیچگونه عذر و بهانه نسبت به عدم پرداخت آن پذیرفتنی نیست. حتی اگر کارفرما، ورشکسته شده باشد نیز نمیتواند به دلیل این موضوع از پرداخت حقوق و دستمزد کارگران خودداری کند.
بنابراین شکایت کارگر از کارفرما بابت عدم پرداخت دستمزد، از طرف اداره کار قابل پذیرش بوده و کارگر برای ارائه درخواست خود در این زمینه لازم است که دادخواستی را تنظیم و نگارش کند.
موارد مندرج در دادخواست شکایت علیه کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق و دستمزد
موارد مختلفی در روابط کاری میتواند منجر شود تا کارگر با کارفرما دچار اختلافاتی شوند. یکی از موارد اختلافی بین آنها بحث مربوط به عدم پرداخت دستمزد و حقوق است.پرداخت حقوق کارگران که تکلیف قانونی برای کارفرمایان به شمار میرود، میتواند به موضوع اصلی دعاوی بین کارگر و کارفرما تبدیل شود.
اگر کارفرما به هر دلیلی نتواند از عهده پرداخت حقوق و دستمزد کارگران برآید، در این صورت به احتمال فراوان با شکایت از جانب کارگران مواجه میشوند.
اگر کارگر بابت این که دستمزد آنها برای مدتی پرداخت نشده است، برای حل این مسئله با کارفرماصحبت کند اما کارفرما قصدی برای پرداخت حقوق نداشته باشد، در این صورت کارگر برای آن که به حق قانونی خود برسد، لازم است که اقدام به شکایت علیه کارفرما نماید.
حال اگر کارفرما، اقدامی را برای پرداخت حقوق و دستمزد به کارگران نکند، کارگر برای آن که به حق خوددر این زمینه برسد، باید برای ثبت شکایت در اداره کار فرآیند قانونی را انجام دهد. بر اساس قانون، برای آن که به دعاوی کارگر و کارفرما در اداره کار رسیدگی شود، ارائه دادخواست لازم و ضروری است. ارائه دادخواست را میتوان ابتداییترین مرحله در دعاوی کار و سایر دعاوی اداری در نظر گرفت. در صورتی که کارگر دادخواستی را در این زمینه تقدیم اداره کار نکند، امکان رسیدگی به خواسته وی وجودندارد. تنظیم دادخواست خوب در این زمینه میتواند به نحوه رسیدگی به شکایات در اداره کار بسیار موثر باشد.
دادخواستی که آیین و مقررات شکلی در آن رعایت نشده باشد، طبیعتا با رد دادخواست مواجه خواهدشد. نحوه نگارش متن دادخواست بسیار حائز اهمیت است و اگر اصول کلی دادخواست نویسی در آن رعایت نشود، مرجع رسیدگی کننده ترتیب اثری به دادخواست مربوطه نخواهد داد.
چگونگی نگارش دادخواست بر اساس شرایط و مقررات ماده ۵۱ قانون آیین دادرسی انجام میشود. طبق این ماده، موارد زیر باید در متن دادخواست عنوان شود:
مشخصات خواهان و خوانده
تعیین بهای خواسته
آنچه که خواهان از اداره کار درخواست دارد.
ذکر ادله کافی جهت اثبات ادعای طرح شده از طرف مدعی
شرح خواسته
امضاء خواهان
نحوه نگارش هر کدام از قسمتهای دادخواست
دادخواست مرتبط با شکایت کارگر علیه کارفرما با موضوع عدم پرداخت دستمزد و حقوق، نیازمند آن است که قسمتهای مختلف دادخواست به صورت تخصصی نگارش شوند. با توجه به این که اداره کار، توجه خاصی نسبت به کلیات دادخواست نگارش شده دارند، تنظیم آن باید به نحوی صورت گیرد که مقررات شکلی و ماهوی مربوط به دادخواست نویسی، رعایت گردد. در همین زمینه، به بررسی نگارش هر کدام از بخش های دادخواست اشاره خواهیم کرد.
نحوه نگارش مشخصات خواهان و خوانده
در ارتباط با شکایتی که از طرف کارگر علیه کارفرما بابت نپرداختن حقوق و به تبع آن دادخواستی ارائه شده است، لازم است که کلیات دادخواست به بهترین شکل ممکن تنظیم شود. در مورد نگارش دادخواست مربوطه، ابتدا باید مشخصات اصحاب دعوا نوشته شود.
کارگر به عنوان مدعی، اطلاعات وی در ستون خواهان و ستون خوانده مربوط به مشخصات کارفرما است.در این صورت اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، اقامتگاه، شغل و سایر موارد در متن دادخواست عنوان میشود.
از آن جهت که دادخواست توسط کارگر ارائه میشود، باید اطلاعات مربوط به ستون خواهان به درستی تکمیل شده باشد و وجود نواقصی در این بخش میتواند به رد دادخواست منتهی شود.
نگارش تعیین خواسته
بعد از تکمیل ستون مربوط به خواهان، لازم است که قسمت تعیین خواسته نگارش شود. در واقع کارگر باید آنچه که از اداره کار تقاضا دارد، در این بخش عنوان کند. خواسته کارگر در ارتباط با شکایت مطرح شده، پرداخت حقوق ماهانه آن از طرف کارفرما میباشد.
در واقع با توجه به این که کارفرما، دستمزد قانونی کارگران را پرداخت نکرده است، باعث شده تا کارگر ازوی شکایت کند. در این صورت در ستون تعیین خواسته، کارگر یا خواهان، رسیدگی به تخلف کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق و دستمزد را تقاضا میکند.
در ستون تعیین خواسته، خواهان به شرح کلی خواسته خود نمیپردازد و صرفا به پرداخت حقوق ودستمزد از طرف کارفرما اشاره مینماید. قسمتی تحت عنوان شرح خواسته در دادخواست وجود دارد که کارگر در آن بخش به صورت کامل و با ذکر جزئیات دقیق، خواسته خود را بیان میکند.
نگارش دلایل و ضمائم
مرحله بعدی در تنظیم دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق و دستمزد که درتمامی دادخواستها لازم است این بخش به طور کامل نگارش شود، دلایل و ضمائم است. هر ادعایی که مطرح میشود، لازم است از طریق دلایل و مدارک ارائه شده، به اثبات برسد.
در این زمینه که کارگر ادعا میکند، حقوق و دستمزد از طرف کارفرما پرداخته نشده است، باید دلایلی را عنوان کند که بتواند ادعای مطرح شده را به خوبی ثابت نماید.
کارگر هر دلیل و مدرکی که برای اثبات ادعای خود داشته باشد، میتواند ضمیمه دادخواست نموده و آن را تحویل اداره کار بدهد. اداره کار بر اساس دلایلی که کارگر ارائه میکند، حکم مقتضی را صادر میکند.بنابراین مهم است که کارگر به چه دلایل و مدارکی استناد نموده است.
لازم به ذکر است که در طرح تمامی دعاوی کار، لازم است که از طرف خواهان، مدارکی ارائه شود که رابطه کارگری و کارفرمایی به اثبات برسد. در واقع برای اداره کار، باید ابتدا رابطه کاری طرفین مشخص شود تا بعد احراز این موضوع در نهایت، به خواسته مربوطه رسیدگی شود.
نگارش شرح خواسته
با تکمیل قستهای مزبور در دادخواست، نوبت به مرحله تنظیم شرح خواسته میرسد. در این بخش لازم است که ستون شرح خواسته با استناد به مواد قانونی نوشته شود.
در واقع آنچه که کارگر درخواست میکند، باید به صورت صریح و دقیق در بخش مربوطه در دادخواست عنوان گردد. با نگارش کامل دادخواست، کارگر باید متن دادخواست را امضاء کند که نشان از تایید تنظیم دادخواست توسط وی است.
تنظیم تخصصی دادخواست دعاوی کار
در مورد این موضوع که کارفرما، حقوق کارگران را پرداخت نمیکند، لازم است که کارگر برای شکایت از کارفرما، مقدمات لازم برای ثبت شکایت را انجام دهد. اگر کارگر بخواهد در رابطه با موضوع عدم پرداخت حقوق و دستمزد از کارفرما شکایت نماید، باید در وهله اول مبادرت به نگارش دادخواست کند.
تنظیم دادخواست، یک نوع مهارت اداری محسوب شده که انجام آن عمدتا از سوی وکلا اداره کار صورت میگیرد. اگر به دنبال این هستید که نگارش دادخواست مرتبط با موضوع مزبور را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، سامانه وکیل کار در این زمینه به شما پیشنهاد میشود.
در این سامانه، انواع مختلفی از دادخواستهای مرتبط با دعاوی کار نگارش شده و در این صورت باسپردن تنظیم دادخواست به وکیل کار، از بابت کیفیت محتوای دادخواست، اطمینان خاطر نیز داشته باشید.جهت ثبت سفارش نگارش دادخواست و همچنین سایر خدمات اداری مرتبط با موضوعات اداره کار،کافیست با کارشناسان ما در ارتباط باشید.