در این مقاله میخواهیم به قوانین و مدیریت سالن زیبایی بپردازیم ، مدیریت یک سالن زیبایی ازآن چیزی که به نظر می رسد سخت تر است و فاکتورهای مهمی در مدیریت سالن زیبایی دخیل هستند که بادانستن آن ها می توانید خیلی بهتر یک سالن زیبایی را مدیریت کنید .قوانین و مدیریت سالن زیبایی، دو امر به هم وابسته هستند که در باعث رشد یک کسب و کار می شوند.روش ها و سیاست گذاری های یک سالن زیبایی می تواند میزان پیشرفت این سالن زیبایی ازهر نظر رانمایش دهد .پس باید قوانین مدیریت سالن زیبایی به درستی تدوین و اجرا شود تا کسب و کاری موفق و سود سازداشت .
نحوه مدیریت آرایشگاه زنانه امروزه یکی از حساس ترین، شادترین و زیباترین شغل های دنیاست.نکته کلیدی مهم در رابطه با مدیریت سالن زیبایی این است که همیشه قبل از تاسیس سالن زیبایی و بازاریابی سالن زیبایی و آرایشگاه به فکر آموزش و توانمند سازی خود باشید، چرا که مهمترین وتاثیر گذارترین فرد سالن، مدیریت محموعه است، پس حتما به فکر افزایش مهارت های خود باشید.
قوانین پرسنل سالن زیبایی
نحوه مدیریت آرایشگاه زنانه
مدیر یک سالن زیبایی ابتدا باید علاقه و شخصیت خود را برای اداره و مدیریت آرایشگاه بررسی کند، یعنی در ابتدا بداند که چه ویژگی شخصیتی ای دارد و خود را با ویژگی شخصیتی مناسب مدیرسالنی که براساس تست شخصیتی MBTI یک مدیر سالن باید دارای ویژگی شخصیتی (ٍENFJ) و(ESFJ) باشند .
افراد دارای تیپ شخصیتی ٍENFJ یعنی دارای ویژگی های برون گرایی، شمی، احساسی و داوری کننده هستند. افراد داری این تیپ شخصیتی از کارهای خدماتی لذت برده و دوست دارند با مردم در تماس باشند و به آن ها کمک کنند .
ESFJ ها اشخاصی خون گرم و معاشرتی بوده و از روابط اجتماعی بالایی برخوردارند. آن ها دوست دارندکه مورد نیاز باشند و از کارشان تقدیر و تشکر شود. این افراد به نیازهای دیگران بیش از نیازهای خود بهامی دهند . ESFJ ها به معیار های اجتماعی توجه بسیاری دارند .
مدیر داخلی سالن زیبایی
مدیر داخلی فردی است که وقتی یک کسب و کار به شدت رشد می کند و مدیریت آن به تنهایی سخت می شود، وارد کسب و کار می شود تا بخش داخلی سازمان را مدیریت کند تا کسب و کار از حول محورهدفش خارج نشود.
مدیر داخلی سالن زیبایی برای ارائه بهتر خدمات، یکی از واجبات هر سالن و آرایشگاه زنانه ای می باشد. بسیاری از مدیران سالن های زیبایی(سرمایه گذاران) واقعا توان و زمان رسیدگی به کلیه امور سالن ها وآرایشگاه ها را ندارند، بنابراین بهترین گزینه بهره بردن از یک مدیر داخلی سالن زیبایی کارآمد برای پیشرفت و افزایش کیفیت می باشد .
ویژگی های مدیر داخلی سالن زیبایی
روابط عمومی بالا و فن بیان قوی
خلاق و به روز بودن
آشنایی با امور مدیریت
دارای طرح و برنامه و هدفمند بودن
قاطع و صادق بودن
اعتماد به نفس داشتن
دارای جذابیت ظاهری و فردی( پرستیژ)
پاکیزه و مرتب بودن
آشنایی با تبلیغات، بازاریابی و فنون مذاکره
آشنایی با کامپیوتر و نرم افزارهای مورد نیاز(فتوشاپ)
آشنایی با امور حسابداری
شرح وظایف مدیر داخلی سالن زیبایی وآرایشگاه زنانه
فعالیت و تبلیغات دراینستاگرام
انجام امور حسابداری (در صورت نبود حسابدار)
انجام امور تبلیغات و بازاریابی سالن
تهیه اقلام و مواد آرایشی مورد نیاز سالن
حضور فعال در سالن و نظارت بر کلیه فعالیت های سالن
ارائه گزارش عملکرد به مدیریت سالن
انجام کلیه هماهنگی های لازم در سالن و آرایشگاه
انعقاد قرارداد با مشتریان
مدیریت پرسنل و رفع مشکلات کاری بین آنها
پاسخگویی به مشتریان
قوانین سالن زیبایی
قوانین سالن زیبایی چند وجهی هستند و باید به طور کامل طرح بندی و به عموم (پرسنل و مشتری ها)اعلام شوند. یک کسب و کار برپایه و اساس بی قانونی نمی تواند به درستی رشدکند، پس اگر می خواهید یک سالن زیبایی موفق داشته باشید، باید قوانین و مدیریت سالن زیبایی که در ادامه گفته می شود را در سالن زیبایی خود بررسی و رعایت کنید .
آیین نامه انضباطی برای سالن های زیبایی
آیین نامه انضباطی به منظور آگاه سازی کارکنان نسبت به ارزش های سالن طراحی می شود تا سطح کیفی خدمات را رو به بالا افزایش دهد و پرسنل نسبت به قوانینی که باید توی سالن رعایت کند مطلع باشند.
زمان بندی کاری
افراد موظفند راس ساعت بطور مثال ۸ صبح در سالن حضور داشته باشند. هر سه تاخیر یک روز غیبت محسوب میشود و از حقوق کسر میشود .
افراد موظفند برای رفتن به مرخصی فرم مربوط به مرخصی را پر کنند و در صورت تایید و امضاءمدیریت به مرخصی بروند، در صورتی که فرم مرخصی را پر نکنند و بدون تایید مدیر به مرخصی بروند، غیبت محسوب می شود و پرسنل درآخر ماه ۲۰۰هزار تومان جریمه میشود .
خوش برخوردی با مشتری
از آنجا که مشتری رئیس است حتی اگر حق با مشتری نباشد پرسنل حق ندارد برخرود بد با مشتری راندارد بلکه موظف است با رفتار حرفه ای مشتری را به آرامش دعوت کند .حکم رفتار بد با مشتری اخراج است.
قرارداد های پرسنل سالن زیبایی
در یک سالن زیبایی که باید به آن دقت داشت، قوانینی است که برای نحوه قرارداد بستن باپرسنل اعمال می شود. این قوانین با توجه به سیاست سالن زیبایی متغیر هستند.
قوانین مربوط به بهداشت
تمیز، مرتب خوش بو باشید. حتما به بوی بدن و دهان خود در هنگام ورود به سالن توجه کنید.
نظافت آرایشگاه به عهده ی تمام کارکنان سالن است.
سیگار کشیدن در داخل سالن ممنوع می باشد.
پرسنل موظفند قبل از ترک آرایشگاه قسمت لاین خود را تمیز کنند.
کاسه رنگ خود را رها نکنید تا دیگران تمیز کنند.
پرسنل موظفند به محض ورود به دخل سالن لباس فرم پرسنلی خود را بپوشند.
خدمات سالن زیبایی
موفقیت یک سالن زیبایی به خدماتی که ارائه می دهد و البته کیفیت خدماتش بستگی دارد. خدمات سالن های زیبایی بسیار متنوع است و مطمئنا یک سالن زیبایی نمی تواند همه ی آن ها را پوشش دهد،ولی به طور کلی باید سعی کرد که تمام خدماتی که یک مشتری به ویژه عروس های نیاز دارند در یک سالن متمرکز ارائه شود تا فرد به دلیل کمبود یکی از خدمات، سالن زیبایی را ترک نکند.
اصلاح و کوتاهی مو در آرایشگاه زنانه
کوتاهی باید متناسب با فرم صورت انجام شود:
صورت های کشیده با پیشانی بلند باید مدل هایی را انتخاب کنند که قسمتی از پیشانی با چتری ها پوشانده شود.
صورت های گرد باید مدل های بلند تر و تیکه تیکه استفاده شود.
کسانی که گردن های بلندی دارند باید مدل های کوتاهی را انتخاب کنند که جلوی مو بلندتر ازپشت آن باشد. تا گردن کوتاه تر دیده شود.
گردن های کوتاه مدل مو های خیلی کوتاه دخترانه مناسب است تا تمام گردنشان دیده شود.
هیکل های درشت با مدل موی بلند و اندام های لاغر با مدل های کوتاه زیباتر میشوند.
براشینگ مو در سالن های زیبایی
از براشینگ برای صاف و حالت دار کردن مو به وسیله ی سشوار و برس های حرارتی استفاده می شود.براشینگ باعث زیبایی و یکدست شدن مو می شود. هم برای موی کوتاه و هم بلند استفاده می شود. برای اینکار باید مو ها تمیز باشد و نتیجه ی مطلوبی روی موی چرب حاصل نمی شود.
رنگ و مش
کوتاهی مو (کوپ)
بافت مو
شینیون
اکستنشن مژه
اکستنشن مو
پاکسازی پوست
طراحی و کاشت ناخن
اپیلاسیون
میکروبلیدینگ
میکروپیگمنتیشن
گریم و میکاپ
تاتو
کراتینه مو
اصلاح ابرو
صافی دائم مو
آیین نامه انضباطی برای سالن های زیبایی چیست؟
آیین نامه انضباطی به منظور آگاه سازی کارکنان نسبت به ارزش های سالن طراحی می شود تا سطح کیفی خدمات را رو به بالا افزایش دهد وپرسنل نسبت به قوانینی که باید توی سالن رعایت کند مطلع باشند. تعریف آیین نامه انضباطی برای سالن های زیبایی را باهم بررسی کردیم در ادامه از تعریف اصولی انضباط می گوییم.
انضباط چیست؟
هرگونه اقدام، عمل و رفتاری که موجب اجراء مقررات فرهنگی، اجتماعی و ارزش های تعالی شود و هم چنین باعث بالا رفتن روحیه همکاری تیمی و نهایتاً اجراء صحیح امور محوله شود، انضباط می گویند.
تخلف چیست؟
منظور از تخلف آن دسته از اعمالی هستند که موجب اختلال و بی نظمی در سالن زیبایی می شود و درنتیجه سرعت رشد سالن رو کم می کند.
عادت ها و رفتار حرفه ای پرسنل آرایشگاه به طور مستقیم روی فرهنگ آرایشگاه تاثیر می گذارد .به واقع آیین نامه انضباطی و قوانین سالن زیبایی باید ها و نباید ها ی چهار دیواری آرایشگاه هستند، حقیقت این هستش که هر چیزی که توی سالن زیبایی رخ می دهد، خوب یا بدداخل دریافتی صندوق آرایشگاه و درآمد آن سالن تاثیر می گذارد.
دونه، دونه کلماتی که توی آرایشگاه استفاده می کنید روی مشتریات و تاثیر دارد.می دانیم که شخصیت های مختلفی داخل آرایشگاه باهم کار می کنند ، اما چه بخواهید چه نخواهید شما و پرسنلتان به اندازه خودتان داخل آرایشگاهروی احساس مشتری نسبت به سالن تان تاثیرگذارید.
پس چقدر خوب هستش که از همان اول قوانین تان را شفاف مطرح کنید تا با پرسنلتان یک رنگ شوید ودستانتان را به هم دیگر دهید و نسبت به این قوانین متعهد باشید.
خب حالا سوال اینجاست که من توی آیین نامه های انضباطی چه قوانینی باید بزارم؟
قانون اول
افراد موظفند راس ساعت بطور مثال ۹ صبح در سالن حضور داشته باشند. هر سه تاخیر یک روز غیبت محسوب میشود و از حقوق کسر می شود.
قانون دوم
افراد موظفند برای رفتن به مرخصی فرم مربوط به مرخصی را پر کنند و در صورت تایید و امضاء مدیریت به مرخصی بروند، در صورتی که فرم مرخصی را پر نکنند و بدون تایید مدیر به مرخصی بروند، غیبت محسوب می شود و پرسنل درآخر ماه ۱۰۰هزار تومان جریمه می شود.
قانون سوم
از آنجا که مشتری رئیس است حتی اگر حق با مشتری نباشد پرسنل حق ندارد برخرود بد با مشتری را ندارد بلکه موظف است با رفتار حرفه ای مشتری را به آرامش دعوت کند .حکم رفتار بد بامشتری اخراج است.
نکته
مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که ممکن است خیلی از سالن دار ها بگویند ما که دلمون نمیادپرسنل رو اخراج یا جریمه کنیم، خب انتخاب با خود شماست یا باید به قوانین متعهدباشید تا یک سالن حرفه ای داشته باشید یا اینکه مدام از اشتباهات پرسنل بگذرید تا سالن تان به یک سالن متشنج تبدیل شود.
شما نباید برای پرسنلتان فقط جریمه در نظر بگیرید بلکه در مقابل آن تشویقی هم در نظر بگیرید، مثلا تشویقی های رکورد تیمی به این معنی که اگر رکورد درآمد سالن زده شد همه ی پرسنل را به یک مسافرت خوب دعوت کنید یا به همه ی پرسنل نفری یک تا دو میلیون هدیه نقدی داده شود.
یادتون باشد که شما به عنوان مدیر باید کای کنید که پرسنلتان متوجه بشند که شما هدفتان برنده بودن تیم هستش تا برنده بودن خودتان؛ بااین رفتار پرسنل های شما عاشق شما می شوند.
قانون چهارم
پرسنل باید قبل از شروع تایم کاری لباس فرمشان را پوشیده باشند و آرایش روی صورتشان داشته باشند.
قانون پنجم
پرسنل حق بستن دستبند و النگویی که در گوش مشتری سرو صدا کند را ندارند این کاری برای آرامش مشتری انجام می شود.
قانون ششم
هیچ یک از همکاران حق صحبت پست سر هم دیگر را ندارند، در صورت مشاهده با اشخاص برخورد می شود.
قانون هفتم
استفاده از موبایل زمانی که مشتری در سالن حضور دارد ممنوع است و فقط در زمان استراحت می توانید از موبایل استفاده کنید.
قانون هشتم
هیچ یک از پرسنل حق ندارند در مورد دین،سیاست یا مسائل جنسی در سالن با پرسنل یا مشتری صحبت کنند.
قانون نهم
تمیز، مرتب خوش بو باشید. حتما به بوی بدن و دهان خود در هنگام ورود به سالن توجه کنید.
قانون دهم
نظافت آرایشگاه به عهده ی تمام کارکنان سالن است.
قانون یازدهم
سیگار کشیدن در داخل سالن ممنوع می باشد.
قانون دوازدهم
شکار مشتری های لاین دیگه ممنوع می باشد.
قانون سیزدهم
یک آرایشگر تنبل برکل عملکرد تیم تاثیر منفی می گذارد.چرا که همیشه یک نفر باید جبران کاستی های یک نفر را بکند و نگذارد آن یک نفر شما باشید، اینکه شما به عنوان یک آرایشگر تنبل دیده شوید به اعتبارتان لطمه میزند و ارزش آرایشگاه را پایین می آورد.
قانون چهاردهم
پرسنل موظفند قبل از ترک آرایشگاه قسمت لاین خود را تمیز کنند.
قانون پانزدهم
کاسه رنگ خود را رها نکنید تا دیگران تمیز کنند.
قانون شانزدهم
پرسنل حق ندارند جلوی مشتری ناسزا بگویند و در مورد زندگی شخصی خود صحبت کنند.
قانون هفدهم
پرسنل حق ندارند مشتری را برای گرفتن پاداش معطل کنند.
قانون هجدهم
ارزش جایگاه خود را به عنوان یک آرایشگر حرفه ای بدانید، مسئولیت پذیر باشید، از مشتری هایی که نمی خواهید سرباز نزنید.
قانون نوزدهم
پرسنل موظفند به محض ورود به دخل سالن لباس فرم پرسنلی خود را بپوشند.
قانون بیستم
پرسنل بدون میکاپ حق ورود به داخل سالن را ندارند.
قانون بیست و یکم
پرسنل حق گرفتن اطلاعات شخصی مشتری از قبیل (شماره تماس،پیج اینستاگرام و…) را ندارند و در صورت مشاهده با آن ها برخورد می شود.
جریمه و قطع همکاری با پرسنل
در صورت عدم رعایت هر کدام از مواردی که در آیین نامه انضباطی ذکر شد مدیر می تواند از ۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان پرسنل مربوطه را جریمه کند و در صورت تکرار بیش از اندازه اشتباهات و عدم رعایت مفاد آیین نامه انضباطی مدیر می تواند با پرسنل مربوط قطع همکاری نماید.
امروزه کار در سالن های زیبایی یکی از پول سازترین و شادترین شغل های جهان محسوب می شود. از آنجایی که مدیریت سالن نقش بسزایی در ارتقاء سطح آرایشگاه و افزایش مشتری و همچنین درآمد می شود، باید توجه بسیاری به این موضوع نشان داد. پس قبل از راه اندازی سالن زیبایی بهتر است به آموزش و توانمندسازی خود توجه ویژه داشته باشید تا بتوانید به راحتی از پس این موقعیت مهم بر بیایید.
مدیریت سالن زیبایی با مهارت هایی که دارد می تواند محیط آرایشگاه را مطلوب سازد و شرایط را برای افزایش مشتری و درآمد میسر سازد.
ویژگی های شخصیتی مدیریت سالن زیبایی
مدیریت سالن زیبایی باید علاقه و شخصیت متناسب برای این حیطه شغلی را داشته باشد. درواقع مدیرآرایشگاه باید شخصیت برون گرا و داوری کننده داشته باشد. همچنین باید از ارتباط بامردم لذت ببرد وشخصیت کمک کننده ای داشته باشد. مدیریت سالن زیبایی باید بسیارمعاشرتی و اهل خوش و بش کردن باشد. همچنین باید نیازهای دیگران را اولویت بر نیازهای خود بداند.
مدیریت سالن زیبایی باید در کار خود خلاقیت داشته باشد. همچنین در عین صمیمی بودن باید قاطع باشد. وی باید از پوشش آراسته و زیبایی برخوردار باشد و از توانایی های بالایی در آداب معاشرت برخوردارباشد. داشتن صبر و حوصله زیاد و همچنین آگاهی در مورد مباحث آرایش و زیبایی یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می شود.
مهارت های حرفه ای مدیریت سالن زیبایی
مدیریت سالن زیبایی باید با مهارت های ارتباطی و تشریفات در آرایشگاه آشنایی کامل داشته باشد. همچنین باید اصول مدیریت و رهبری کردن در سالن های زیبایی را بداند. آشنایی با اصول تبلیغات وهمچنین ترفندهای بازاریابی و جذب مشتری از مهمترین ویژگی های یک مدیر حرفه ای محسوب می شود.
مدیر آرایشگاه باید با امور حسابداری نیز آشنایی کامل داشته باشد؛ چرا که امور مربوط به درصد کارکنان بر عهده وی قرار داشته و باید حساب و کتاب های مربوط به آن را نیز انجام دهد. مدیریت سالن زیبایی بایدبا انواع نرم افزارهای رایج و پربازدید آشنایی کامل داشته باشد. همچنین باید با وب سایت و اینستاگرام آشنایی داشته و با آنها کار کند. آشنایی با CRM آرایشگاهی به مدیرآرایشگاه کمک می کند تا تمام امور مربوط به سالن زیبایی را سازمان دهی کند.
شناخت قوانین کار، بیمه، درصد هر یک از خدمات آرایش و زیبایی، تنظیم قراردادهای کاری با پرسنل،مصاحبه و استخدام، آشنایی با مسائل ایمنی و بهداشت سالن های زیبایی از جمله دیگر وظایف و مهارت های یک مدیریت آرایشگاه و سالن زیبایی محسوب می شوند. علاوه بر این، مدیریت سالن زیبایی باید از رقبا و مجموعه فعالیت های آنان آگاهی کامل داشته باشد و برای برتری یافتن نسبت به آنها تلاش کند.
بروزرسانی معلومات در حوزه آرایش و زیبایی و همچنین مدیریت از جمله مهمترین نکاتی است که یک مدیر باید همواره به آن توجه داشته باشد. همچنین باید نسبت به تمام خدمات آرایش و زیبایی ارائه شده در سالن زیبایی آگاهی کامل داشته باشد.
مهمترین نکات مدیریت سالن زیبایی
اگر می خواهید به خوبی از عهده مدیریت سالن زیبایی و آرایشگاه زنانه بر بیایید، یک سری نکات و ترفندهاوجود دارد که باید آنها را به خوبی بدانید. در ادامه هر یک از نکات مدیریت آرایشگاه ها را به شما ارائه خواهیم داد.
دریافت مجوزهای لازم مربوط به بیمه و مالیات
یکی از مهمترین کارهایی که یک مدیر سالن زیبایی باید حین تاسیس سالن زیبایی به آن توجه داشته باشد، اخذ مجوزهای لازم است. یک آرایشگاه باید پروانه کسب داشته باشد و مدیر سالن زیبایی باید اقدامات لازم جهت بیمه و مالیات را انجام دهد. بیمه آرایشگری نیز خود به دو نوع بیمه مسئولیت مدنی وبیمه آرایشگران دسته بندی می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
بیمه مسئولیت مدنی چیست؟
طبق قانون کار، کارفرما موظف است مقررات حفاظت فنی و خدمات بهداشت کار را رعایت نماید.بدین معنی که باید محیط کاری ایمنی به همراه تجهیزات حفاظتی برای کارگران فراهم کند.همچنین باید به طورمنظم آموزش های لازم در جهت حفظ سلامت و ایمنی در مقابل حوادث کار را به آنها ارائه بدهد. در انتهانیز باید بر عملکرد آنان به منظور جلوگیری از بروز حوادث کار نظارت داشته باشد.
بر همین اساس کارفرما در قبال حوادث کاری که ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و خدمات بهداشت کار باشد، مسئول و ملزم به جبران خسارت جانی حاصله است. در همین راستا محصول بیمهای به نام بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان طراحی شده است. در واقع این نوع از بیمه مسئولیت مدنی، مسئولیت مدنی کارفرما را برای جبران خسارت حوادث کار که برای پرسنل وی رخ میدهد، تحت پوشش قرار می دهد.
بیمه حرفه ای آرایشگران
برای آرایشگران بسیار پیش آمده که به دلیل مشکلاتی مانند بیماری ها یا حساسیت های پوستی برای مشتریان از ایشان شکایت شده است. یا حتی بعضی مواقع مجبور شده اند که به دلیل خطای احتمالی که منجر به آسیب بدنی به مشتری شده اند، دیه هم پرداخت کنند. طبیعی است که در شغل آرایشگری هم احتمال خطا وجود دارد یا اینکه مواد یا ابزاری که استفاده می شود کارآیی لازم را نداشته و باعث بروزحادثه یا مشکل و بیماری برای مشتری شود. بیمه حرفه ای آرایشگران در این مواقع به جای آرایشگر، دیه یا هزینه پزشکی مربوط به مشکل به وجود آمده را با توجه به تعهدات بیمه نامه پرداخت می کند.
شاید شما هم فکر می کنید که مگر چقدر احتمال دارد که این اتفاق برای آرایشگاه ما بیفتد؟ البته که کاریک بار اتفاق می افتد! بعضی مواقع برای یک اشتباه سهوی و ساده یا یک وسیله یا ماده آرایشی پیش پاافتاده، مجبور به پرداخت چندصد میلیون تومان غرامت می شویم. ضمن اینکه خرید بیمه یکی از لازمه های هر شغل است که بتوان خیال خود را از بابت درآمد ثابت و بدون خطر راحت کرد.
بیمه آتش سوزی آرایشگاه
از آنجایی که در سالن های زیبایی از مواد آتش زا و حرارتی بسیاری استفاده می شود، احتمال آتش سوزی در آن نیز بسیار است. شما می توانید برای جلوگیری از خسارت های وارده ناشی از آتش سوزی، آرایشگاه خود را بیمه آتش سوزی کنید.
ایجاد قوانین و مقررات برای سالن زیبایی
هر سالن زیبایی قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد. مدیریت آرایشگاه باید به خوبی بر این قوانین مسلط باشد و آنها را به کارکنان مجموعه نیز یادآوری نماید. از جمله این قوانین می توان به ساعت ورود و خروج کارکنان، درصد دستمزد کارکنان، نظافت سالن، نوع پوشش، طرز برخورد با مشتری و … اشاره کرد.
سعی کنید بر روی مهارت های ارتباطی و رفتاری پرسنل خود کار کنید تا آداب برخورد وی در دل مشتریان جا باز کند و به این ترتیب مشتریان برای دفعات بعدی نیز دوباره به سالن مراجعه نمایند.
برندینگ آرایشگاه توسط مدیریت سالن زیبایی
یک مدیر حرفه ای پس از تاسیس سالن زیبایی باید نسبت به برندینگ و برند سازی کسب و کار خود اقدام کند. برای برندینگ کردن نیاز به تبلیغات گسترده در اینترنت و به ویژه شبکه های اجتماعی خواهید داشت.
سعی کنید از بازاریابان حرفه ای برای جذب نیروی بیشتر به کار ببرید. از جمله کارهایی که می توانیدجهت برندینگ سالن زیبایی انجام دهید، طراحی وب سایت، ساخت حساب کاربری دراینستاگرام ولینکدین، طراحی لوگو، انتخاب شعار تبلیغاتی و … است که در آینده به طور مفصل تر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
استخدام پرسنل برای سالن زیبایی
یکی از مهمترین وظایف مدیریت سالن زیبایی استخدام کارکنان است. یک مدیر موفق باید روانشناسی خوبی در هنگام برخورد با فرد متقاضی داشته باشد تا بتواند تشخیص دهد که شخص برای مجموعه مناسب است یا خیر. مدیر باید چند جلسه مصاحبه با فرد متقاضی ترتیب دهد و در آن سوالات مربوط به روانشناسی فردی و همچنین مهارت های وی بپرسد. همچنین می تواند چند روز به صورت آزمایشی درسالن مشغول به کار شود تا با تحوه کار کردن وی از نزدیک آشنا شود و تصمیم به ادامه همکاری بگیرد.
حمایت از پرسنل و توجه به آنها
یک مدیر حرفه ای باید تحت هر شرایط به پرسنل خود توجه داشته باشد و به وی اهمیت بدهد. توجه داشته باشید که حمایت کارکنان و پرسنل باعث می شود تا کسب و کار خودتان نیز رشد و پیشرفت بالایی داشته باشد. سعی کنید برای بروزرسانی پرسنل خود برنامه ریزی هایی داشته باشید. حتی می توانیدآنها را به گذراندن دوره های آموزشی برای ارتقاء سطح علم و دانش تشویق کنید.
شما می توانید در شبکه های اجتماعی تلگرام یا واتس اپ گروه هایی را تشکیل دهید وهمیشه با پرسنل خود در ارتباط باشید. همچنین می توانید تاریخ تولد هر یک از پرسنل را درسیستم خود ثبت کنید و با گرفتن یک جشن کوچک آنها را خوشحال نمایید. همواره به پرسنل خود احساس مهم بودن بدهید و به فکرارتقاء توانایی ها و مهارت های وی باشید.
بازاریابی مداوم جهت جذب مشتری سالن زیبایی
برخی از مدیران آرایشگاه ها با خود فکر می کنند که خوشان از پس تمام تکنیک های بازاریابی وتبلیغات بر می آیند و به کلیه نکات جذب مشتری آگاه اند؛ در صورتی که استفاده از یک مشاورخوب و حرفه ای می تواند به افزایش جذب مشتری کمک بیشتری کند.
سعی کنید برای تبلیغات سالن زیبایی خود حتما از افرادمتخصص و بازاریابان حرفه ای استفاده کنید. از جمله فعالیت هایی که می توانید در جهت بازاریابی برند خود انجام دهید، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
ارائه خدمات مشاوره تخصصی برای هر مشتری
از آرایشگران یا منشی خود بخواهید قبل از شروع به ارائه خدمات، مشاوره های تخصصی برای هرمشتری انجام دهد تا مشتری با خیال راحت خدمات مورد نظر را دریافت نماید. این موضوع رابدانید که همیشه حق با مشتری است و احترام به سلیقه وی در اولویت می باشد. اما در برخی مواقع پیش می آید که مشتری به اشتباه انتخابی را انجام داده است و نتیجه کار خوب از آب در نخواهد آمد. در این مواقع آرایشگر باید با درایت و روی خوش اطلاعات لازم را در اختیار مشتری قرار دهد و او را از تصمیم اشتباه باز دارد. سپس باید گزینه های متناسب با وی را در اختیارش قرار دهد تا با انتخاب آنها نتیجه بهتر و موردپسندی حاصل شود.
ارائه خدمات در منزل
یکی از خدماتی که می توانید برای هر چه بهتر شدن مدیریت سالن زیبایی انجام دهید، ارائه خدمات زیبایی در منزل است. برخی افراد هنگام رفتن به مهمانی یا مراسم های مهم زمان مراجعه به سالن زیبایی را ندارند و ترجیح می دهند آرایشگر به منزل بیاید و کارها را انجام دهد. شما می توانید با ارائه خدمات آرایش و زیبایی در منزل، به تعداد مشتریان خود اضافه کنید و مشتریانی ثابت داشته باشید.
بخصوص عروس خانم هایی که قبل از شروع مراسم استرس دارند و نمی خواهند زمان زیادی را در سالن های زیبایی از دست بدهند، بهتر است خدمات آرایش و زیبایی را در منزل انجام دهند.
ارائه خدمات جانبی مرتبط با سالن زیبایی
برای این که در وقت و هزینه های مراجعه کنندگان خود صرفه جویی کنید و از این طریق بر تعداد مشتریان خود بیفزایید، یکی از بهترین راهکارها ارائه خدمات جانبی می باشد. خدمات جانبی باید در رابطه با سالن زیبایی باشد.
از جمله این خدمات می توان به آتلیه عکاسی، باغ و تالارها، مراکز فروش و اجاره لباس مهمانی و عروسی و … اشاره کرد.
شما می توانید آفرهایی را تدارک ببینید که مثلا مشتری در ازای استفاده از خدمات سالن زیبایی با هر یک از این خدمات جانبی از تخفیف های خوبی برخوردار شود. به این ترتیب، مشتری جذب سالن زیبایی شده و افزایش درآمد را به دنبال خواهد داشت.
البته تمام این مزایازمانی میسر می شوند که مدیریت سالن زیبایی از اصول مورد نظر برای این کار به خوبی سر در بیاورد و قابلیت مذاکره و داد و ستد را داشته باشد.
جلب رضایت مشتریان سالن زیبایی
حتی اگر در بدترین شرایط روحی خود هستید نیز باید به گونه ای مشتریان را تحویل بگیرید که گویی امروزسالن تنها به آنها اختصاص داده شده است. همیشه با لبخند به استقبال مشتریان بروید و در آخر آنها رابدرقه کنید. در طول ارائه خدمات به آنها سر بزنید و نظرشان را در مورد کیفیت کار و نحوه برخورد کارکنان بپرسید.
سعی کنید وسایلی برای پذیرایی از مشتریان تهیه کنید. حتی می توانید از مشتریان با یک فنجان چای و شکلات پذیرایی کنید. این گونه خواهید توانست جایگاه ویژه ای در ذهن مشتری پیدا کنید.
مشتریان را دعوت به پیگیری اینستاگرام یا سایت خود کنید. به این ترتیب می توانید مشتریان را همیشه از خدمات و آفرهای خود باخبر کنید. حتی می توانید زمانی هایی که به سالن مراجعه نمی کرد به وی پیام دهید و بگویید که دلتنگ شده اید و از آفرهای ویژه و تخفیف های استثنایی برای مراجعه دوباره آنها استفاده نمایید.
آشنایی با شیوه عقد قراردادهای سالن زیبایی
چرا قراردادهای سالن زیبایی با پرسنل ضرورت دارد؟ اکثر مشکلات و اختلافات پیش آمده میان مدیران وپرسنل سالن های زیبایی بر سر این موضوع است که پرسنل درصدی به عنوان اصلی ترین نیروی انسانی این اماکن بدون عقد قرارداد مابین خود و صاحب کار و بیمه تامین اجتماعی مشغول به کار می شوند.
متاسفانه عدم آگاهی برخی از مدیران آرایشگاه ها نسبت به عقد قراردادهای سالن زیبایی با پرسنل استخدامی خود باعث می شود تا نگرانی ها و بی اعتمادی های بسیاری در این حوزه به وجود آورده و مدیران این دسته از اماکن را گرفتار مشکلاتی نظیر مجازات و جرایمی مطابق قانون کار و تامین اجتماعی کند.
از این رو نیاز است پیش از راه اندازی این حرفه و شروع به کار در سالن های زیبایی از مسائل اداری مرتبط با کار در آن از جمله قراردادهای سالن زیبایی مطلع شد.اگرچه اولین اقدام در تاسیس آرایشگاه و سالن های زیبایی به مثابه سایر مشاغل اخذ مجوزرسمی ازاتحادیه های آرایشگری است اما پس از آن تنظیم مفاد قانونی تحت عنوان عقد قراردادهای سالن زیبایی برای شروع یک همکاری قابل قبول با پرسنل بایستی مهم ترین اقدام مدیران باشد.
برخی از این مقدمات عبارتند از :
قوانین مربوط به قراردادهای سالن زیبایی
قراردادهای سالن زیبایی همچون سایر قراردادهای کاری به رابطه ای دو طرفه گفته می شود که به صورت شفاهی یا کتبی منعقد می شود. اگرچه می توان آن را هم با حضور و هم بدون حضور شاهدین به ازای حق الزحمه برای مدت زمانی مشخص یا غیر مشخص میان کارفرما و پرسنل تنظیم به طور کلی این نوع از قرارداد کاری بر اساس یک سری اصول و قوانین خاصی منعقد می گردد که گاه این قوانین بر اساس مفاد مندرج در قانون کار و تامین اجتماعی و گاه برگرفته از عرف و قوانین محلی و صنفی است.
بااین حال ممکن است برخی از مدیران و کارفرمایان سالن های زیبایی با در نظر گرفتن عرف،تکرار یک رفتارو همچنین شرایط آرایشگاه خود قراردادی را تنظیم کنند.ناگفته نماند چنین قراردادی حتما با رضایت طرفین همراه است؛ اما چنانچه مفاد مندرج درقرارداد بر اساس قانون اداره کار و تامین اجتماعی باشد بی شک شرایط کار برای پرسنل متفاوت و البته مشخص شده می باشد.
آشنایی با شیوه تنظیم قراردادها
درباره نحوه تنظیم قراردادهای سالن زیبایی بیشتر بدانید. تاسیس و راه اندازی یک سالن زیبایی با تمامی امکانات و خدمات خاص خود کار دشواری است؛ اما در شرایطی این کار سخت تر می شود که مدیر وکارفرمای آن با اصول و قوانین مربوط به کار در آرایشگاه از جمله شیوه همکاری با پرسنل آشنایی نداشته باشد.
بی شک یکی از مهم ترین اصولی که در کسب موفقیت و شهرت این گونه اماکن تاثیرات بسیاری دارد شیوه عقد قراردادهای سالن زیبایی میان کارفرما و پرسنل است.
در مطالب فوق در رابطه با این موضوع و قوانین مربوط به آن توضیحات مفصلی ارائه گردید؛ اماآنچه که مهم است این خواهد بود که حتما مواردی در راستای تدوین متن اضافه می شود که با رضایت کامل طرفین همراه بوده و امضای آن هاقانونی بودن قرارداد را ثابت می کند.
شیوه تنظیم قراردادهای سالن زیبایی
در این راستا یکی از چالش های همیشگی در عقد قراردادهای سالن زیبایی مذاکره های مابین کارفرما وپرسنل است که اغلب با هدف ارتباط بهتر و رسیدن به توافقی دو طرفه صورت می گیرد. در این نوع مذاکره که ممکن است طی چند وقت کاری مشخص انجام پذیرد طرفین قرارداد به شرح وظایف و انتظارات خود می پردازند. اگرچه این کار با در نظر گرفتن نیاز طرفین انجام می گیرد.طی مذاکرات پیش از عقدقراردادهای سالن زیبایی مدیر یا کارفرما که بالاترین سمت اجرایی را در این گونه اماکن برعهده خواهدداشت موارد مهمی اعم از شرایط و ساعات کاری، حقوق و دستمزد، نحوه پرداخت دستمزد و… را مطرح می کند.چنانچه توافق در مذاکره اولیه انجام شد بررسی های لازم در خصوص شیوه عقد قرارداد صورت می گیرد.
نکات ضروری در قراردادها
همان طور که در مطالب فوق نیز به آن اشاره شد زمانی که پرسنل و کارفرمای آرایشگاه توافقات لازم را پذیرفتند طرفین برای بستن قرارداد کاری رسمی و قانونی آماده می شوند. مهم ترین مفاد مندرج در این گونه قراردادها به مثابه سایر قراردادهای کاری و مطابق قانون کار و تامین اجتماعی بر این اساس است که هیچ یک از طرفین قرارداد اعم از پرسنل و مدیر سالن زیبایی وادار به انجام کار نکرده و یا اینکه خارج از چارچوب و قانون کار از وی طلب کار نخواهد کرد.
آنچه که مبرهن است این است که در محتوای قراردادکاری مذکور رعایت نکات و مفاد زیر لازم و ضروری است:
حضور طرفین جهت تنظیم قرارداد مذکور
ذکر دقیق عنوان قرارداد
مشخص کردن نوع قرارداد اعم از موقت یا دائمی
درج دقیق تاریخ قرارداد
ذکر شماره قرارداد مذکور
درج اطلاعات شخصی طرفین اعم از نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تحصیلات، سن، شماره ملی، سابقه کار، شماره تماس، آدرس محل سکونت
درج دقیق مدت زمانی که پرسنل قصد انجام کار را دارند
ذکر تعیین خسارت و چگونگی پرداخت آن
ذکر نحوه پرداخت حقوق اعم از اینکه به صورت ماهیانه، روزانه و یا درصدی پرداخت می شود
دلایل نیاز به قراردادهای سالن زیبایی
چرا تنظیم قراردادهای سالنزیبایی مهم و ضروری است؟ به جرات می توان چنین بیان داشت که قراردادمربوط به کار برای تمامی اصناف و حوزه های کاری لازم و ضروری بوده و جزء تفکیک ناپذیر ارتباط کاری افراد می باشد.
به طبع حوزه مربوط به آرایشگاه و سالن های زیبایی هم از چنین قاعده و قانونی مستثنی نیست. از این رو کارفرمایان و مدیران این گونه اماکن که به دنبال استخدام افراد متخصص وحرفه ای در زمینه های مختلف آرایشگری هستند حتما باید این موضوع مهم را در اولویت کار خود قراردهند.
لازم به ذکر است که عدم وجود قراردادهای سالن زیبایی همچون سایر اصناف خطرات و زیان های احتمالی جبران ناپذیری را برای مدیران آن ها به همراه خواهد داشت.
هر آنچه که باید درباره انواع مختلفی از قراردادهای سالن زیبایی بدانید
به طور کلی قراردادهای سالن زیبایی به مثابه سایر مشاغل دیگر به یک قرارداد کاری گفته می شود که به صورت رابطه ای میان پرسنل و کارفرما عقد و تنظیم می گردد.به عبارتی ساده تر این نوع از قرارداد که موجبات تضمین حق و حقوق طرفین را فراهم می آوردبه صورت شفاهی یا کتبی تنظیم شده و بر اساس آیین و مفاد مندرج در آن هر یک از پرسنل درقبال دریافت حق الزحمه وظیفه خود را برای مدت زمان مشخصی برای کارفرما انجام می دهد.
هر نوع از قراردادهای کاری که میان پرسنل و کارفرما منعقد می شود یک عامل موثر و دلگرمی است که باعث می شود . نیروی کار با اعتماد و اطمینان بیشتری به کارفرما و محیط کار، زمان و انرژی مضاعف تری رانسبت به انجام وظیفه خود به خرج دهند. بی شک قراردادهای سالن زیبایی هم از چنین قاعده و قانونی مستثنی نیستند؛ اما متاسفانه در بسیاری مواقع عقد و تنظیم چنین قراردادهایی مشکلاتی را برای پرسنل، مدیران و صاحبان سالن های زیبایی فراهم آورده است.پیش از آنکه به اهمیت قراردادهای سالن زیبایی در این کسب و کار بپردازیم بیایید انواعی از این قراردادها را با هم بشناسیم.
معرفی انواع قراردادهای سالن زیبایی
به طور کلی قراردادهای سالنزیبایی از لحاظ مدت و نوع کار به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:
قرارداد موقت
یکی از انواع قراردادهای سالن زیبایی به قرارداد موقت شهرت دارد. این نوع از قرارداد کاری در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی همان گونه که از نامش هم پیدا است قراردادی است که طی آن تاریخ شروع و پایان کار از همان ابتدا برای طرفین مشخص می شود؛ بنابراین پس از تنظیم و اجرای آن کارفرما یا پرسنل نمی توانند آن را فسخ و یا نسبت به انجام وظایف مندرج در آن سر باز زنند. همچنین در قرارداد موقت،حداکثر مدت زمان موقت برای انجام وظایفی که در متن قرارداد ذکر شده معمولا توسط کارفرما و با رضایت پرسنل به تصویب می رسد.
قرارداد غیر موقت یا دائمی
شایان ذکر است چنانچه در قراردادهای سالن زیبایی به مثابه سایر قراردادهای کاری مدت زمانی برای انجام تمامی فعالیت ها و وظایف پرسنل تعیین نشود قرارداد غیر موقت یا دائمی تلقی می گردد. در این نوع از قراردادهای سالن زیبایی غیر از مفادی تحت عنوان درج تاریخ شروع کار هیچ تاریخ دیگری در متن قید نمی شود؛ به عبارت دیگر به لحاظ ماهیت چنین قرارداد کاری پرسنل استخدام در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی به صورت دائم به فعالیت خود منصوب می شوند.
قرارداد کار معین
این نوع از قرارداد که مختص مشاغل و قراردادهای خاص اعم از قراردادهای سالن زیبایی استاز اصول و قوانین مختص به خود پیروی می کند.
طی این نوع از قرارداد کاری فعالیت انجام شده توسط پرسنل ودر قبال مسئولیت های کارفرما مشخص می شود و سرانجام تمامی مفاد و آیین نامه های مندرج در آن توسط طرفین به امضاءمی رسد.
در قرارداد کار معین تحت عنوان مهم ترین قراردادهای سالن زیبایی ضروری است کارگر یا پرسنل تمامی موضوعات مندرج در قرارداد را به درخواست و ادوات کارفرما یا همان مدیران سالن های زیبایی به انجام برسانند.
آیا قراردادهای سالن زیبایی برای تمامی پرسنل در این حوزه لازم است؟
همانطور که در مطالب فوق نیز به آن اشاره شد تهیه قراردادهای سالن زیبایی با هدف ایجاد آگاهی وافزایش مسئولیت کاری میان پرسنل صورت می گیرد. به علاوه آنکه طرفین قرارداد در رابطه با موضوع همکاری و همچنین مسئولیت های یکدیگر اطلاع کاملی پیدا کرده و براساس آگاهی از تمامی موارد، توافق و رضایت خود را کتبا اعلام می کنند. در نتیجه عقد و تنظیم قرارداد در یک رابطه جدیدمیان پرسنل وکارفرما یکی از ضروریات اصلی سالن های زیبایی است. از این رو و بنابه مفادمندرج در قراردادهای سالن زیبایی چنانچه یکی از طرفین تصمیم به کوتاهی با سرپیچی از تعهدات اداری خود را داشته باشد طرف دیگر قرارداد می تواند با توسل به راه کارهای قانونی طرف مقابل خود را مستلزم به اجرای تعهدات ومسئولیت های خود کند.
تعلیق قراردادهای سالن زیبایی چگونه است؟
در تعلیق قراردادهای سالن زیبایی ممکن است کارفرما بنا به دلایل ارادی، مسائل شخصی و یادلایل فنی بدون اینکه کار در وضعیت خاتمه و پایان قرار گیرد و بدون در نظر گرفتن مفاد مندرج درماده ۱۵ قانون کار،فعالیت خود را با پرسنل موقتاً تعطیل می کند.
در چنین شرایطی باید در نظر داشت از آنجایی که تعلیق قراردادهای سالن زیبایی از مواردپذیرش شده در قانون کار مرتبط با این حرفه نیست بنابراین در صورتی که به تشخیص مراکزذیربط اعم از شورای حل اختلاف، کارفرما یا مدیران سالن های زیبایی عامل اصلی تعلیق قرارداداز سوی پرسنل شناخته شود بی شک کارگر یا پرسنل مستوجب دریافت خسارت اعم ازدریافتحقوق ناشی از دوران تعلیقی است.
شرایط فسخ قراردادهای سالن زیبایی به چه صورت است؟
هر نوع از قراردادهای کاری بسته به شرایط و موقعیت خاصی فسخ می گردد. بدیهی است که فسخ قراردادهای سالن زیبایی هم از چنین قاعده و قانونی مستثنی نیست و بایستی ترتیبات مشخص شده ای برای آن لحاظ گردد. به همین خاطر از دیدگاه اداری و مطابق قانون کار نمی توان چنین قراردادهایی را یک طرفه و بدون در نظر گرفتن توافق طرفین قرارداد فسخ نمود.علاوه بر تمامی موارد و در نظر گرفتن ترتیبات مختص به فسخ قرارداد، گاهی اوقات و مواردخاصی ممکن است موجبات فسخ این دسته از قراردادهای کاری را فراهم آورد.
به عنوان مثال چنانچه قراردادهای سالن زیبایی برای یک مدت زمان مشخص و انجام کاری معین تنظیم شده باشد در این صورت حق فسخ قرارداد از طرفین سلب می گردد.
اما چنانچه پرسنل مفاد و آیین نامه های کتبی مندرج در قرارداد را نقض کند و به عبارتی تذکرات کتبی رازیر پا قرار دهد در این شرایط کارفرما یا مدیر آرایشگاه می تواند نسبت به فسخ قراردادهای سالن زیبایی اقدام کند. در ادامه مطلب به معرفی برخی از شرایط و موقعیت هایی که باعث فسخ چنین قرارداد کاری می شوند می پردازیم:
بازنشستگی پرسنل
فوت کارگر
از کار افتادگی بخشی یا کلی کارگر
استعفای شخصی کارگر
کوتاهی در انجام تعهدات خود و نقض آیین نامه انضباطی
پایان کار در قراردادهای سالن زیبایی که برای مدتی مشخص شده تنظیم شده باشند
فسخ قرارداد به گونه ای که در متن آن پیش بینی شده باشد
بیمه قراردادهای سالن زیبایی به چه صورت است؟
مطابق قانون کار و ماده ۱۴۷ آن تمامی کارفرماهای مشمول این قانون اعم از مدیران آرایشگاه ها و سالن های زیبایی موظف هستند تا بر اساس مفاد مندرج در این قانون و بیمه تأمین اجتماعی کشور نسبت به بیمه کردن پرسنل واجدین شرایط خود اقدام کنند.
باید گفت تمامی قراردادهای کاری در این حرفه اعم ازقراردادهای موقت، معین و یا حتی قراردادهای دائم از لحاظ قوانین مندرج در بیمه تأمین اجتماعی دارای شرایط یکسانی هستند.
در تمامی آن ها کارفرما به عنوان مدیر سالن زیبایی حق بیمه پرسنل خود را به یکی از شعبات سازمان تأمین اجتماعی کشور پرداخت کند .
با این حال بد نیست بدانید که تمامی کارگران کارگاه های تولیدی و… به صورت پیمانی یا قراردادی مشغول به فعالیت هستند از لحاظ پوشش تأمین اجتماعی به مثابه سایر کارکنان مشاغل دولتی مشمول صندوق تأمین اجتماعی نیز می شوند. به شرطی که حق بیمه آن ها در طول تمامی دوران فعالیتشان توسط کارفرما پرداخت شود.