یقینا لزوم برقراری نظم در محیط کاری از الزامات محیط کاری می باشد. در همین راستا جهت تحقق این مطلب (برقراری نظم کاری)تدوین آیین نامه انضباط کار مطرح می گردد. کلیه بایدها ونباید های یک محیط کار که بر اساس قانون کار و قوانین جاریه اداری می بایست یک فرد در محیط کارانجام دهد در قالب آیین نامه انظباطی تعریف و تدوین می گردد.تنظیم آیین نامه انضباطی و تائید و ثبت آن در اداره مربوطه علاوه بر این که به کارفرمایان این اطمینان را می دهد که درصورت قصور پرسنل امکان اعمال آن تخلفات در شرایط کاری با کارگر را دارند.کارگران محترم هم با وجود آیین نامه انضباطی درهر کارگاه اطمینان خواهند داشت که با وجود کمیته انضباط کارگاه ،کارفرما به هیچ عنوان نمی تواند به یک باره و بدون هیچ دلیل منطقی حقوق کارگررا کسر و یا کارگر را اخراج نماید .
آیین نامه انضباطی مشاغل کارگری
آییننامه اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل
آئین نامه اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل (بخش نامه شماره ۶۹۱۲/د مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۷۰ سازمان اموراداری و استخدامی کشور)همزمان با ایام مبارک دهه فجر و متعاقب تصویب و ابلاغ آییننامه اجرایی قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، به پیوست آییننامه اجرایی طرحهای طبقهبندی مشاغل به ضمیمه فهرست تخصیص مشاغل به گروههای جدول حقوق قانون مذکور، فرم کارگزینی که در ارتباط بامفاد قانون تنظیم شده است و جدول نحوه افزایش سنواتی کارکنان در مقاطع مختلف تحصیلی ارسال میگردد. خواهشمند است با توجه به مفاد آییننامه اجرایی قانون مذکور و آییننامه اجرایی طرحهای طبقهبندی مشاغل وجدول ضمیمه و رعایت موارد زیر نسبت به صدور احکام تطبیق وضع کارکنان از تاریخ ۱/۱/۱۳۷۰ اقدام فرمایند .
در تعیین گروه کارکنان ضوابط مندرج در آییننامه اجرایی طرحهای طبقهبندی مشاغل ودستورالعمل نحوه احتساب تجربه و سایر ضوابط اعلام شده در اجرای طرحهای مذکور مورد توجه قرار گیرد .
نمونه فرم جدید کارگزینی به نشانه «ع-۳۲ (۱۱-۷۰) ت ا» سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال میگردد. با ابلاغ آن، فرم کارگزینی قبلی منسوخ اعلام میگردد. فرم جدید کارگزینی در ۷ نسخه پیشنویس، مستخدم، کارگزینی، سازمان امور اداری و استخدامی کشور، حسابداری آمار پرسنلی و واحدمربوط تنظیم میشود .
هر یک از جداول مربوط به نحوه محاسبه افزایش سنواتی فقط برای یک مقطع تحصیلی تنظیم شده است؛لکن در صورتی که مستخدمین در مدت خدمت مدارک تحصیلی متفاوتی داشته باشند باید افزایش سنواتی آنان به نسبت مدت خدمت در هر یک از جداول مربوطه به مقاطع تحصیلی محاسبه و نتیجه آن به عنوان افزایش سنواتی کارکنان منظور گردد .
به عنوان مثال اگرمستخدمی با ۱۰ سال خدمت ۵ سال آن رابا مدرک دیپلم و ۵ سال آن را با مدرک فوق دیپلم طی نموده باشد، افزایش سنواتی چنین مستخدمی ۵سال در جدول مربوط به دیپلم و ۵ سال مربوط به فوق دیپلم محاسبه و سپس جمع آن در حکم منظورگردد .
فوقالعاده شغل کارکنان و فوقالعادههای موضوع مواد ۳۹ و ۴۰ بر اساس ارقام اسفند ماه ۱۳۶۹ درمرحله تطبیق وضع قابل پرداخت میباشد .
در محاسبه افزایش سنواتی، کسر سال به نسبت ماههای خدمت و بر اساس افزایش سنواتی مربوط محاسبه گردد .
شرح رشتههای شغلی که بر اساس مفاد آییننامه اجرایی و ضوابط طرحهای طبقهبندی مشاغل اصلاح شده است، متعاقباً ارسال خواهد شد .
کمیتههای موضوع ماده ۲۱ آییننامه اجرایی قانون نظام هماهنگ مسئول حسن اجرای قانون خواهند بود.این سازمان آماده همکاری لازم خواهد بود و کارشناسان مربوطه در صورت لزوم راهنماییهای لازم را به عمل خواهند آورد .
آییننامه اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل
فصل اول: كليات و تعاريف
ماده ۱
مشاغلی که بر اساس ضوابط این آییننامه طبقهبندی میشوند مشاغلی است که حسب مورد دروزارت خانهها و مؤسسات مشمول قانون استخدام کشوری به عنوان پست ثابت سازمانی و در شرکتهای دولتی تابع مقررات استخدامی شرکتهای دولتی به عنوان شغل مستمر شناخته شده است. پست ها ومشاغلی که جنبه استمرار ندارد و یا از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور بعنوان مشاغل کارگری شناخته شده یا بشود، مشمول مقررات این آیین نامه نخواهد بود .
ماده ۲
رشته شغلي عبارت از چند طبقه شغلي است كه از لحاظ نوع كار مشابه بوده ولي از نظراهميت ودشواري وظايف و مسئوليتها داراي درجات مختلف میباشد. طبقه يك هر رشته شغلي از لحاظ اهميت پايينترين سطح آن رشته شغلي محسوب ميشود.
ماده ۳
شرح رشته شغلی عبارت از شرحی است که به منظور مشخص کردن وظایف و مسئولیتها و تعیین شرایط احراز مشاغل قابل تخصیص به آن تهیه میشود و حاوی عنوان، تعریف، نمونهای از وظایف ومسئولیتها، حداقل شرایط احراز و همچنین تاریخ تصویب و شماره آن مشاغل است، میباشد .
تبصره
مشاغل وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی که قانوناً مکلف به اجرای این آییننامه هستند،وقتی به رسمیت شناخته میشوند که شرح رشته شغلی آنها حسب مورد از طرف سازمان امور اداری واستخدامی تأیید و از نظر تشخیص طبقات آن به گروههای اداری به تصویب شورای امور اداری واستخدامی کشور برسد.
ماده ۴
مجموعه شرح رشتههای شغلی عبارت است از کلیه شرح مشاغلی که به ترتیب مندرج درماده ۳ این آیین نامه و تبصره ذیل آن حسب مورد به تأیید و تصویب رسیده و بصورت ضمیمه جزء لایت جزای این آیین نامه می باشد.
ماده ۵
تخصیص از نظر این آییننامه عبارت است از :
الف- قرار دادن یک شغل در طبقه شغلی مربوط
ب- قرار دادن طبقه شغلی در یکی از گروههای جدول حقوق موضوع ماده ۱ قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت
ماده ۶
برابري مقاطع تحصيلي نظام آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی کشور با آنچه در شرایط احراز رشته های شغلی طرح های طبقه بندی مشاغل آمده است بر اساس اعلام نظر مراجع ذیصلاح به شرح زیر خواهد بود:
پایان تحصیلات ششم ابتدایی در نظام قدیم معادل پایان تحصیلات دوره ابتدایی در نظام جدید.
پایان تحصیلات دوره تعلیمات عمومی معادل پایان تحصیلات دوره ابتدایی
پایان تحصیلات دوره اول متوسطه در نظام قدیم معادل پایان تحصیلات دوره راهنمایی تحصیلی در نظام جدید
پایان تحصیلات دوره آموزش عمومی بزرگسالان معادل پایان تحصیلات دوره راهنمایی تحصیلی
پايان تحصيلات دوره كامل متوسطه در نظام قديم معادل پايان تحصيلات دوره چهار ساله آموزش متوسطه در نظام جديد
پايان تحصيلات دوره فوق ديپلم در نظام قديم معادل پايان تحصيلات دوره كارداني در نظام جديد
پايان تحصيلات دوره ليسانس در نظام قديم معادل پايان تحصيلات دوره كارشناسي در نظام جديد
پايان تحصيلات دوره فوق ليسانس در نظام قديم معادل پايان تحصيلات دوره كارشناسي ارشد در نظام جديد
فصل دوم : مقررات
ماده ۷
در اجراي تبصره ۱ ماده ۱ و ماده ۳ قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت مشاغل وزارتخانهها ومؤسسات و شركتهاي دولتي طبقهبندي و طبقات آنها به شرح فهرست ضميمه اين آييننامه به گروههاي جدول حقوق موضوع ماده ۱ قانون مذكور تخصيص مييابد. تخصيص ساير مشاغل شركتهاي دولتي كه در اين فهرست منظور نشده است موكول به ارسال پيشنهاد لازم از طرف شركت ذيربط و تاييدسازمان امور اداري و استخدامي كشور ميباشد.
ماده ۸
عناويني كه در مجموع شرح رشتههاي شغلي براي هر شغل به تصويب ميرسد، عنوان رسمي مشاغل است و وزارتخانه و موسسات و شركتهاي دولتي مشمول اين آييننامه موظفند پس از تخصيص پست سازماني يا شغل مستمر به طبقات شغلي، در كليه احكام كارگزيني مستخدمين، اسناد مالي و اوراق بودجه مربوط به آنان منحصراً عناوين مزبور را به كاربرند.
تبصره
استفاده از عناوين مزبور كه از نظر طبقهبندي، تعيين گروه اداری ، فوقالعاده شغل و ساير فوق العادههابراي مشاغل مورد تصدي مستخدمين تعيين ميشود، مانع استفاده از عناوين پست ثابت سازماني ياشغل مستمر (حسب مورد) نخواهد بود.
ماده ۹
از تاريخ ۱/۱/۱۳۷۰ شرايط احراز كليه مشاغل رستههاي طرح طبقهبندي مشاغل به استثناي مشاغل رسته فرابري دادهها و طرح هنرمندان (صرفاً دارندگان درجات هنري) به شرح جداول ۱/۱ و ۱/۲ ، رسته فرابري دادهها و فناوري اطلاعات به ترتيب به شرح جداول ۲/۱ و ۲/۲ و طرح طبقهبندي و ارزشيابي مشاغل هنرمندان از تاريخ ۱۳۷۰، زمان اجرايي شدن آيين نامه، حسب زمان اجرا، با اصلاحات و تغييرات آمده است.
جدول ۱/۱- شرایط احراز تحصیلی و تجربی کلیه رستههای طرح طبقهبندی مشاغل به استثنای رسته فناوری اطلاعات و طرح هنرمندان (صرفاً دارندگان درجات هنری)
جدول ۱/۲- شرایط احراز تحصیلی و تجربی کلیه رستههای طرح طبقهبندی مشاغل به استثنای رسته فناوری اطلاعات و طرح هنرمندان (صرفاً دارندگان درجات هنری)
ماده ۱۰
تخصيص مشاغل مورد تصدي مستخدمين مشمول اين آيين نامه به طبقات شغلي و گروههاي مربوط با توجه به شغل مورد تصدي، مدارك و سنوات تجربي بر اساس فهرست تخصيص ضميمه تا گروه ۱۱ جدول حقوق با كميته موضوع ماده ۱۲ آيين نامه اجرايي قانون ميباشد. تخصيص به گروه هاي ۱۲ و بالاتر علاوه بر رعايت مراتب فوق ، مستلزم ارزشيابي بر اساس ضوابط طرح هاي امتيازي مربوط خواهد بود.
تبصره ۱
مستخدمینی که بر اساس ضوابط طرحهای طبقهبندی مشاغل مصوب و مورد تأیید سازمان اموراداری و استخدامی کشور تا تاریخ ۱/۱/۱۳۷۰، در طبقات رشتههای شغلی مورد تصدی تخصیص یافتهاند و به موجب ضوابط این آییننامه واجد شرایط برای تخصیص در اولین طبقه رشتههای شغلی مذکور نمیباشند، در طبقه یک رشته شغلی مربوط تخصیص یافته و گروه استحقاقی آنان با توجه به ماده ۹ این آییننامه تعیین خواهد شد.
تبصره ۲
مستخدمینی که بر اساس ضوابط طرحهای امتیازی مورد عمل قبل از اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، حد نصاب امتیاز لازم جهت ارتقاء به گروههای ۱۰، ۱۱ و جدول موضوع ماده ۳۲ قانون استخدام کشوری را کسب نمودهاند، در مرحله تطبیق (۱/۱/۱۳۷۰)در صورت احراز سنوات تجربی مندرج در جداول شرایط احراز موضوع ماده ۹ این آییننامه میتوانند حسب مدارک تحصیلی مربوط به ترتیب درگروههای ۱۲ الی ۱۶ جدول حقوق تخصیص یابند. چنانچه مشمولین این تبصره در تاریخ تطبیق وضع براساس جداول شرایط احراز سنوات تجربی لازم را نداشته باشند، پس از حصول سنوات تجربی مندرج درجدول شرایط احراز بدون ارزشیابی به گروههای مربوط ارتقاء خواهند یافت.
تبصره ۳
دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر که تصدی مشاغل مدیریت یا کارشناسی و یا همتراز آن را به عهده دارند در صورتی که حداقل دو سوم یا یک دوم کل تجارب آنان بر اساس جدول شماره ۷ با مدرک تحصیلی حداقل لیسانس و در زمینه مربوط یا مشابه طی شده باشد، معاف از سیستم امتیازی میتوانندبه شرح جدول ذیل به گروههای ۱۲ الی ۱۵ جدول حقوق ارتقاء یابند.
جدول ۷
شرایط ارتقای گروه دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر معاف از سیستم امتیازی در گروههای ۱۲الی ۱۵
تبصره ۴
متصدیان مشاغل سرپرستی که از نظر تشکیلاتی بر کار حداقل یک نفر کارشناس سرپرستی دارند و یامشاغل مورد تصدی آنان در یکی از رشتههای شغلی کارشناسی قابل تخصیص باشد و همچنین رؤسای ادارت مستقل در شهرستانها در صورت دارا بودن شرایط تحصیلی و تجربی لازم، میتوانند بر اساس ضوابط طرح ارزیابی مشاغل تخصصی و تحقیقی به گروههای ۱۲ و بالاتر جدول ارتقاء یابند.
تبصره ۵
ادامه خدمت، انتصاب یا ارتقاء گروه مستخدمینی که تا تاریخ ۱/۱/۱۳۷۱ بر اساس مقررات مربوط دررشتههای شغلی ذیربط تخصیص یافتهاند و بر اساس ضوابط این آیینامه واجد شرایط احراز رشته شغلی مربوط نمیباشند، با رعایت سایر مقررات این آییننامه بلامانع میباشد.
تبصره ۶
با دارندگان مدارک تحصیلی کمتر از پایان دوره ابتدایی یا قدیمه که تا تاریخ اجرای این آییننامه در یکی ازمشاغل قابل تخصیص به رشتههای شغلی مربوط اشتغال داشتهاند، همانند دارندگان مدارک تحصیلی پایان دوره ابتدایی در جدول عمومی شرایط احراز رفتار خواهد شد.
تبصره ۷
ارتقای گروه مستخدمینی که سقف رشته شغلی مشاغل مورد تصدی آنان اجازه استفاده از ۵ تا ۷ گروه تعیین شده جهت مدرک تحصیلی آنان را نمیدهد، منوط به انتصاب آنان به مشاغل دیگر میباشد.
ماده ۱۱
تصدی مشاغل کاردانی و کارشناسی توسط مستخدمین دارای مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه وتصدی مشاغل کارشناسی توسط مستخدمین دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم با داشتن سوابق تجربی و سایر شرایط احراز مندرج در شرح رشتههای شغلی، مستلزم موفقیت در آزمون مربوط «موضوع بخشنامه شماره ۲۸۷۰/ق مورخ ۲۸/۸/۱۳۶۴» سازمان امور اداری و استخدامی کشور و اصلاحات بعدی آن میباشد.
تبصره ۱
استفاده مستخدمین از رشتههای شغلی کاردانی مستلزم وجود پست سازمانی یا شغل مستمر تحت عنوان کاردان در تشکیلات مصوب دستگاه و انتصاب مستخدم به مشاغل مزبور خواهد بود.
تبصره ۲
تصدی مشاغل کارشناسی توسط دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه علاوه بر شرایط مندرج در بخشنامه شماره ۲۸۷۰/ق مورخ ۲۸/۸/۱۳۶۴، مستلزم تصدی دو سال در رشتههای شغلی کاردانی در زمینه مربوط می باشد.
ماده ۱۲
به منظور اجرای مفاد این آییننامه در کلیه دستگاههای مشمول آن، کمیتهای تحت عنوان کمیته اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل با ترکیب پیشبینی شده در ماده ۲۱ آییننامه اجرایی قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تشکیل میگردد. وظایف محوله به این کمیته علاوه بر وظایفی که در ماده ۲۱ مذکورپیشبینی گردیده، همان وظایفی خواهد بود که در بخشامه شماره ۱۸۱۵/ق مورخ ۳۱/۶/۱۳۶۹ سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیشبینی شده است. سازمان مذکور درصورت ضرورت نسبت به معرفی نمایندگان خود در کمیتههای مزبور اقدام خواهد نمود.
کمیته دستگاههای مشمول این آییننامه که دارای واحدهای استانی میباشند در صورت لزوم میتوانند وظایف مربوط به اجرای آن را به کمیتههای فرعی تفویض نمایند. در هر حال مسئولیت صحت و سقم تصمیمات متخده به عهده کمیته اصلی خواهد بود.
شورای امور اداری و استخدامی کشور در جلسه مورخ ۲۵/۷/۱۳۸۴ موافقت نمود، در کلیه وزارتخانهها ودستگاههای اجرایی مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت که در سطح استان واحدهای سازمانی تحت عناوین سازمان یا اداره کل تحت پوشش دارند، کمیتههای اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل اصلی، موضوع این ماده و با ترکیب اعضای مشروحه ذیل در واحدهای مورداشاره، تشکیل گردد:
معاون اداری و مالی یا عناوین مشابه
بالاترین مقام کارگزینی یا عناوین مشابه
بالاترین مسئول آموزش یا عناوین مشابه
نماینده واحد مربوطه
یک نفر کارشناس از طرف رییس سازمان یا مدیر کل مربوطه
ماده ۱۳
دورههای آموزشی و کارآموزی مورد نیاز مشاغل مختلف طرحهای طبقهبندی مشاغل در چارچوب مواردپیشبینی شده در رستههای مختلف طرح تعیین و به مرحله اجرا درخواهد آمد.
ماده ۱۴
از تاریخ ۱/۱/۷۰ نحوه محاسبه تجربه قابل قبول مندرج در شرایط احراز رشته های شغلی بر اساس ضوابط ذیل خواهد بود:
الف- مراد از تجربه آن بخش از خدمات دولتی و یا غیر دولتی مستخدم است که سبب افزایش مهارت مستخدم می گردد.
ب- تجربه مربوط عبارت از آن قسمت از خدمات مستخدم است که در رشته مربوط به شغل موردتصدی اوباشد.
ج-تجربه مشابه عبارت از آن بخش از خدمات مستخدم است که در زمینه شغل مورد تصدی اوباشد (مانندتجربه کمک بهیاری برای بهیاری ، تجربه کارپردازی برای انبارداری ) تشخیص تجربه مشابه بعهده کمیته موضوع ماده ۱۲ آئین نامه خواهد بود.
د- با توجه به تعاریف مندرج در بندهای الف ، ب ، ج ضابطه مورد عمل برای محاسبه تجربه قابل قبول جمع ردیف های زیر خواهد بود:
۱- کلیه خدمات انجام شده در رشته مربوط به شغل مورد تصدی
۲- کلیه خدمات انجام شده در رشته های مشابه با شغل مورد تصدی
۳- از بقیه خدمات معادل جمع ردیفهای یک و دو
توضیح
در هر حال یک سوم تجربه غیر مربوط مستخدم قابل احتساب خواهد بود.
هـ- نحوه احتساب تجربه در مورد مستخدمینی که در طول خدمت در ارتباط با شغل مورد تصدی مدرک تحصیلی بالاتر ارائه نمایند جهت ارتقاء به گروههای ۹ و بالاتر به شرح زیر میباشد:
۱- کل سوابق تجربی مربوط و مشابه با مدرک تحصیلی لیسانس مربوط و بالاتر
۲- پس از اخذ مدرک تحصیلی لیسانس مربوط یک دوم سوابق طی شده مربوط و مشابه بامدرک تحصیلی فوق دیپلم قابل احتساب است.
۳- پس از اخذ مدرک تحصیلی لیسانس مربوط یک سوم سوابق طی شده مربوط و مشابه با مدرک تحصیلی دیپلم قابل احتساب است
۴- از بقیه سوابق معادل خدمات بعد از اخذ مدرک لیسانس قابل احتساب خواهد بود.
۵- پس از اخذ مدرک فوق دیپلم مربوط تمام سوابق طی شده مربوط و مشابه با مدرک دیپلم قابل احتساب است.
و- مستخدمینی که حسب مدارک تحصیلی مربوط در گروه استحقاقی تخصیص یافته اند در صورت ارائه مدرک تحصیلی بالاتر در ارتباط با شغل مورد تصدی ، در هر حال تنزل گروه نخواهند یافت.
ز- مدت خدمت وظیفه عمومی مستخدمین با توجه به تعاریف بندهای ب و ج به تناسب جزو هر یک از مواردمندرج در بند (د) قابل احتساب است.
ح- برای احتساب تجربه بخش غیر دولتی ارائه مدارک زیر الزامی است :
۱- گواهی سابقه کار با قید تاریخ شروع، استمرار، خاتمه و عنوان شغل مورد تصدی
۲- ارائه لیست یا سیاهه ریز اداری سنوات مختلف معتبر و تائیدیه پرداخت کسور بازنشستگی یا سهمیه بیمه
۳- گواهی ثبت شرکت یا موسسه یا ارائه جواز تاسیس از مراجع ذیربط.
توضیح
در احتساب تجربه بخش غیر دولتی مستخدمین فقط آن قمست از تجربه مستخدم که در رشته شغل مورد تصدی او باشد ملاک محاسبه خواهد بود.
فصل اول – كليات وتعاريف
ماده يك
اين ايين نامه براي كليه كارگران مشمول قانون كار قابل اجرا است .
ماده دو
به منظور حسن اجراي آيين نامه انضباط كار در هر كارگاه شركت كميته اي به نام « كميته انضباط كار» كه براي سهولت در ايين نامه كميته ناميده مي شود تشكيل مي گردد .
تبصره
هرواحد … شهرستان تايعه شركت اعم از امور، قسمت، اداره در صورت لزوم يك كارگاه محسوب مي شود .
ماده سه
اين ايين نامه بعد تاييد سازمان كل كار و امور اجتماعي استان جهت آكاهي كارگران بايد در تابلوي اعلانات كارگاه نصب شود و در صورت لزوم به تشخيص كميته جهت مفاد آن و يا ساير مقررات جلسات توجيهي تشكيل شود.
ماده چهار
منظور از انضباط عبارت است از بروز هرگونه رفتار و اعمالي كه موجبات تسهيل در اجراي مقررات فرهنگي و اجتماعي داراي محيط كار، بالابردن روحيه همكاري، رشد و تعالي فرهنگ اسلامي و انساني و نهايتا اجراي برنامه هاي شركت و رعايت مقررات پرسنلي و توسعه فعاليتهاي جاري و محيط كاررا فراهم آورد.
ماده پنج
هرگونه كوتاهي در انجام وظايف محوله و ياهرگونه فعل و ترك فعل كه موجب نقض مقررات انضباطي كارگاه، بروز اختلال و بي نظمي در روند طبيعي كار ، كاهش كمي و كيفي خدمات توليد ، عدم توجه ورعايت مسايل ايمني ، افزايش ضايعات و ضرر و زيان و نقض شئون اسلامي دركارگاه شود تخلف ناميده مي شود.
ماده شش
اقدام انضباطي عبارت است از اعمال تنبيهات متناسب با مراتب و تكرار تخلف يا عدول از مقررات انضباطي هريك از كارگران.
فصل دوم – چگونگي انتخاب اعضاي كميته انضباط كار و تشكيل جلسات آنها
ماده هفت
اعضاي كميته هر كارگاه شركت عبارتند از:
الف – در كارگاه هايي كه تعداد كارگران آنها كمتر از ۳۵ نفر باشد.
يك نفر نماينده شوراي اسلامي كار يا انجمن صنفي و يا نماينده كارگران
يك نفر نماينده كارفرما
يك نفر نماينده به انتخاب دو نفر اعضاي اخيرالذكر (در صورت عدم توافق نظر اداره كار و اموراجتماعي درمورد انتخاب نفر سوم لازم الرعايه است).
ب- در كارگاه هايي كه تعداد كارگران آنها بيش از ۳۵ نفر باشد.
دو نفر نماينده شوراي اسلامي و يا انجمن صنفي و يا كارگران
دو نفر نماينده كارفرما
يك نفر نماينده از ميان سرپرستان كارگاه به انتخاب سرپرستان
تبصره
اعضاي كميته در اولين جلسه يك نفر را از بين خود به عنوان دبير جلسه انتخاب مي نمايند كه دعوت نامه وكليه مكاتبات مربوط توسط وي انجام مي پذيرد.
ماده هشت
مدت عضويت هر يك از اعضاي كميته دو سال مي باشد كه انتخاب و انتصاب مجدد آنها بلامانع است.
ماده نه
تصميمات كميته كه در چارچوب مقررات قانون كار و موازين اين آيين نامه با اكثريت آراء (در كميته هاي سه نفره حداقل دو رأي و در كميته هاي پنج نفره حداقل سه رأي موافق اتخاذ مي شود)
پس از تأييد بالاترين مدير مسئول كارگاه يا جانشين وي قابليت اجراء خواهد داشت.
تبصره ۱
در شرايط خاص و استثنايي، بالاترين مسئول كارگاه مي تواند با اعطاي يك درجه تخفيف تصميمات كميته رااجراء نمايد.
تبصره ۲
چنانچه هر يك از طرفين (كارگر يا بالاترين مسئول كارگاه) به تصميمات كميته معترض باشند مي توانند ازطريق مراجع حل اختلاف پيش بيني شده در فصل نهم قانون كار درخواست رسيدگي نمايند.
ماده ده
هرگاه يكي از اعضاي كميته در اثر فوت، استعفاء، فسخ قرارداد كار، محروم شدن از عضويت و يابه هردليل ديگر قادر به حضور در جلسات نباشد نماينده ديگري با توجه به ماده هفت براي باقي مانده مدت دوره انتخاب ومسئوليت محوله را عهده دار خواهد شد.
ماده يازده
اشخاص حقيقي يا حقوقي در صورت مشاهده تخلف هر يك از كارگران كارگاه موضوع را به طريق مقتضي براي بالاترين مسئول كارگاه يا جانشين وي گزارش مي نمايند. بالاترين مسئول كارگاه ياجانشين وي تخلف را بررسي و در صورتي كه رسيدگي و اخذ تصميم در صلاحيت وي نباشدمراتب را براي رسيدگي وتصميم گيري به كميته ارجاع مي نمايند. دبير كميته پس از دريافت گزارش نسبت به دعوت اعضاء جهت تشكيل جلسه اقدام مي نمايد و كميته با توجه به شواهد و مدارك مستند بررسي و تحقيقات لازم را به عمل آورده با رعايت مفاد اين آيين نامه تصميم مقتضي را اتخاذ مي نمايد.
ماده دوازده
جلسات كميته با حضور حداقل چهار نفر از اعضاء رسميت مي يابد.
ماده سيزده
چنانچه هر يك از اعضاي كميته بدون عذر موجه دو جلسه متوالي در جلسات كميته حضور نيابند كميته مي تواند براي اين عضو اخطار كتبي ارسال نمايد و در صورت ادامه غيبت، با پيشنهادكميته و تصويب مديرعامل عضويت وي در كميته خاتمه و فرد جديدي طبق ضوابط تعيين شده قبلي انتخاب و به اداره كل كار و امور اجتماعي معرفي خواهد گرديد.
ماده چهارده
كميته مي تواند در جلسات خود از نظرات مشورتي سرپرست مستقيم كارگر يا كارگران، اشخاص صاحب نظر و يا شهود ذيربط استفاده نمايد. سرپرست مذكور در اين جلسات فاقد حق رأي خواهد بود مگر آنكه خود عضو كميته باشد.
تبصره
بالاترين مسئول كارگاه تسهيلات و امكانات لازم براي اجرايي نمودن ماده چهارده را فراهم مي آورد.
ماده پانزده
كليه تخلفات اعلام شده به كميته بايستي حداكثر ظرف مدت ۱۵ روز مورد رسيدگي قرار گيرد.
تبصره
در شرايطي كه اتخاذ تصميم در خصوص موارد تخلف به دليل تفحص و بررسي نياز به زمان بيشتري داشته باشد مدت مذكور با نظر كميته حداكثر يك هفته ديگر تمديد مي شود.
ماده شانزده
صورت مذاكرات و تصميمات كميته كه با رعايت مفاد ماده نه اتخاذ مي گردد در پنج نسخه تنظيم و پس از امضاي اعضاي حاضر در جلسه و ثبت در دفتر ويژه به ترتيب زير توزيع مي گردد:
يك نسخه جهت اطلاع كارگر يا كارگران ذيربط
يك نسخه جهت اطلاع بالاترين مسئول كارگاه به منظور ابلاغ به واحد ذيربط جهت انجام
اقدامات اجرايي وضبط در پرونده پرسنلي كارگر
يك نسخه جهت نماينده كارگران
يك نسخه جهت اطلاع واحد كار و امور اجتماعي ذيربط
يك نسخه جهت ضبط در بايگاني كميته
بررسي يك تحول اداري و عملياتي
فصل سوم – وظايف و اختيارات كميته انضباط كار
ماده هفده
كميته در چارچوب موازين اين آئين نامه و مقررات جاري شركت داراي وظايفي به شرح زير مي باشد :
۱-بررسي و مطالعه گزارشات دريافتي ، سوابق عملكرد و مراتب اعمال تشويقات و تنبيهات دوران خدمت كارگر.
تبصره
اطلاعات و مدارك مورد نياز كميته از پرونده پرسنلي كارگر توسط امور اداري يا نماينده او به كميته ارائه خواهد گرديد .
۲-حصول اطمينان از صحت اسناد و مدارك تنظيمي و سوابق قبلي اقدامات انضباطي مراتب مادون باتوجه به توع تخلف.
۳-تحقيق پيرامون چگونگي وقوع تخلف و انگيزه آن ، وضعيت مالي ، معيشت و افراد تحت تكفل كارگر درصورت لزوم.
۴-استفاده از نظرات همكاران نزديك به تخلف و عنداللزوم بهره گيري از نظرات و پيشنهادات رؤسا ومقامات مافوق وي.
۵-بهره گيري از تخصص و نظرات كارشناس افراد مطلع راجع به ميزان خسارت وارده در مواردوقوع ضررو زيان مالي به شركت.
۶-دعوت كارگر يا كارگران به جلسه كميته و استماع دفاعيات و ادله آنها در رابطه با موضوع تخلف.
۷-اجراي ساير مواردي كه بر حسب مورد به نوعي در اجراي مقررات انضباطي موثر واقع خواهد شد .
ماده هجده
كميته انضباطي در اجراي مأموريت محوله داراي اختياراتي به شرح زير خواهد بود .
۱-اتخاذ تصميم راجع به تعيين تنبيهات با مورد تخلف كارگر خاطي با توجه به درجه تخلف ارتكابي دراينآئين نامه.
۲-تخفيف در اعمال اقدامات انضباطي با توجه به اظهار ندامت، عدم آگاهي كارگر متخلف و صداقت وي درهمكاري با كميته.
۳-اغماض در اعمال اقدام انضباطي شديد و صدور رأي متناسب با ميزان تخلف نظير تغيير محل خدمت كارگر خاطي به شرط ندامت و اخذ تعهد خدمت در محل و شغل جديد .
فصل چهارم ـ موارد تخلف و تنبيهات
ماده نوزده
به موجب تعريف مشخصه در ماده پنج فصل اول اين آئين نامه، موارد تخلف و نقض مقررات انضباطي به ترتيب مشروحه زير معين مي شود:
الف) تخلفات درجه يك
۱-بستن هر گونه تهمت و افترا به سايرين .
۲- وارد كردن خسارت به ماشين آلات و تأسيسات برق رساني يا ضرر و زيان به ا موال و دارايي هاي شركت .
۳-رشوه گرفتن، رشوه دادن، سرقت و اختلاس.
۴-سوء استفاده از اموال اداري و ابزار كار تحت اختيار به منظور تأمين منافع شخصي .
۵-افشاي مطالب اسناد محرمانه با كپي برداري از اين گونه از اسناد به منظور استفاده غيراداري .
۶-ارائه اسناد جعلي براي استخدام يا تسليم هر گونه گواهي غير مستند به منظوربرخورداري ازمزاياي استخدامي و شغلي.
۷-بي حرمتي به موازين شرع مقدس اسلام يا عدم رعايت شئونات نظام جمهوري اسلامي.
۸-ايجاد نزاع و ايراد ضرب و جرح در محل كار نسبت به همكاران و مراجعين.
۹-تشويق و ترغيب سايرين به كم كاري و يا ايجاد رفتارهاي تحريك آميز به منظور جلب مشاركت همكاران به منظور جلب مشاركت همكاران به كم كاري.
۱۰- از كار انداختن سيستم هاي حفاظتي، ماشينآلات و شبكههاي برق.
۱۱- گرايش به مفاسد اجتماعي كه اثر سوء درمقررات انضباطي كارگاه دارد.
ب) تخلفات درجه دو
۱-ترك محل كار بدون اطلاع و بدون مجوز.
۲-شايعه پراكني در محيط كار.
۳-امتناع از حضور در جلسات و يا خودداري در ارائه اطلاعات و گزارشات اداري با قصد يا سوء نيت قبلي.
۴-ارائه اطلاعات خلاف واقع و استنكاف در تأمين اطلاعات صحيح.
۵-سرپيچي از دستورات اداري و امتناع از دريافت احكام و ابلاغات سازماني.
۶-هرگونه سوء استفاده از اختيارات شغلي.
۷-اهانت و بي حرمتي نسبت به سايرين و انجام هر گونه حركت ورفتار مغاير با شئونات اجتماعي،شغلي و سازماني در محيط كار .
۸-استفاده از موقعيت و محيط كار به منظور انجام معاملات شخصي.
۹-دخل و تصرف در ثبت كارت حضور و غياب ديگران و مشاركت در ثبت حضور افراد غايب.
۱۰-عدم استفاده از موارد و وسايل ايمني در موقع انجام كار .
۱۱- اهمال و قصوري كه موجب بروز حوادث ويانقص در تأسيسات برق و يا جراحت ديگران گردد .
۱۲-خوابيدن در محل كار .
ج) تخلفات درجه سه
۱-امتناع از حضور در دوره هاي آموزشي و غيبت غير موجه در حين گذراندن دوره آموزشي.
۲-جلوگيري غير موجه از حضور كارگر در دوره هاي آموزش مورد نياز ضروري .
۳-عدم توجه به دستورات و مقررات مربوط به ورود و خروج به كارگاه.
۴-تسامح و تعلل در انجام وظايف و عدم همكاري با ديگران.
۵-ايجاد بي نظمي و اخلال در امر برگزاري مجامع عمومي و اجتماعي مربوط به شركت نظيرتيمهاي ورزشي، اردوها، سرويس اياب و ذهاب، كانتين و غيره.
د)تخلفات درجه چهار
۱- عدم احساس مسئوليت نسبت به حفظ و نگهداري ابزار و وسايل تحت اختيار .
۲-بي اعتنايي نسبت به توجيه و تذكرات مجريان مقررات انضباطي،حفاظتي و ايمني.
۳-عدم رعايت سلسله مراتب اداري در رفتار و كردار سازماني.
۴-ايجاد مزاحمت و سر و صدا به نحوي كه آرا مش عمومي را مختل و بر هم خوردگي محيط طبيعي كاررا فراهم نمايد.
۵-عدم استفاده از لباس كار و البسه و تجهيزات متناسب با شغل كه از طرف كارفرما وا گذار شده است.
هـ ) تخلفات درجه پنج
۱-تأخير ورود غير موجه به ميزان ۲ تا ۱۲ ساعت درماه .
۲-تأخير ورود غير موجه به ميزان ۱۲ ساعت به بالا.
۳-غيبت غير موجه تا ۳ روز در ماه.
۴-غيبت غير موجه از ۴ روز به بالا در ماه .
ماده بيست
تنبيهات و اقدامات انضباطي كه با تصويب كميته به مورد اجرا گذارده ميشود عبارتند از :
الف: تذكر شفاهي با انعكاس در شناسنامه رفتاري فرد و اعلام مراتب به صورت كتبي به كميته انضباطي و واحد اداري و محل خدمت كارگر .
ب: تذكر كتبي با درج در پرونده پرسنلي.
ج: اخطار كتبي با درج در پرونده پرسنلي.
د: توبيخ كتبي با درج در پرونده پرسنلي.
تبصره۱
تنبيهات متناسب با تخلفات موضوع بند «هـ» ماده نوزده و دفعات تكرار آنها طبق مفاد مندرج در جداول ۱و ۲ اين آئيننامه ميباشد.
تبصره۲
بالاترين مسئول كارگاه ميتواند تنبيهات موضوع بندهاي( ۱ـ ۲ـ ۳و۴ ) را رأسا و بدون مراجعه به كميته درمورد كارگران متخلف تعيين و اعمال نمايد و اختيار اعمال مجازات بندهاي مذكور را نيز به مسئولين تابعه خود تفويض كند.
تذكر
براي تخلفاتي كه جنبه تقصير دارد كميته بايد جهت طرح شكايت در اداره کار محل اقدام نمايد و در صورت محكوميت كارگاه تصميم مقتضي اتخاذ نمايد. وظيفه كارفرما درقبال كارگر متخلف طبق مواد ۱۷ و ۱۸ و تبصره ماده ۱۷ خواهد بود.
فصل پنجم – مقررات وضوابط اجرايي
ماده بيست و يك
در اجراي مطلوب موازين آئين نامه و حفظ حقوق استخدامي افراد، مسئولين واحدها مي توانندپرونده هاي اختصاصي تحت عنوان شناسنامه رفتاري و عملكرد جهت هر يك از افراد تحت سرپرستي در حوزه مسئوليت خود ايجاد و در صورت بروز موارد تخلف يا اقدام انضباطي مراتب رادر آن منعكس نمايند.
ماده بيست و دو
شناسنامه رفتاري و عملكرد كارگران به عنوان معياري براي سنجش ارزشيابي سالانه، ارتقاء گروه ،انتصابات، ترفيعات، تشويقات و احتمالا اعمال اقدامات انضباطي بعدي مورد ملاك قرارخواهدگرفت.
ماده بيست و سه
واحد كارگزيني موظف خواهد بود مراتب تشويقات و اقدامات انضباطي كارگران را ( به استثناي تنبيه موضوع بند الف ماده بيست) به صورت مكتوب در پرونده هاي پرسنلي ثبت و ضبط نمايد.
ماده بيست و چهار
رسيدگي به تخلفاتي كه در صلاحيت محاكم قضايي مي باشد از شمول موازين اين آئين نامه مستثني بوده و بالاترين مسئول كارگاه نيز مي تواند به منظور رعايت نظم و انضباط كارگاه اقدام انضباطي متناسب را در حوزه اختيارات خود پس از صدور رأي محاكم قضايي اعمال نمايد.
فصل ششم – تشويقات
ماده بيست و پنجم
چنانچه هريك از كاركنان در انجام وظيفه محوله آن چنان كوشا باشند كه موجبات تعالي جسم وروح و گسترش اخلاق اسلامي و ايجاد نظم در امور و حسن شهرت و رشد فعاليتهاي اقتصادي شركت را فراهم آورد اقدام تشويقي به يكي از اشكال زير در موردي اعمال خواهد گرديد.
الف: تشويق كتبي با درج در پرونده پرسنلي و يا تقدير شفاهي در جمع كاركنان بنا به پيشنهاد سرپرست مستقيم كارگر و تصويب بالاترين مسئول كارگاه
ب: اعطاي پاداش حداكثر تا معادل سه ماه حقوق و مزاياي مستمر در سال به صورت نقدي وغير نقدي ومسافرتي ( سياحتي يا زيارتي) بنا به پيشنهاد مسئول مستقيم كارگر و تأييدبالاترين مسئول كارگاه وتصويب مدير عامل و تصويب هيئت مديره
ج : خارج ازموارد فوق بنا به تشخيص و پيشنهاد بالاترين مسئول كارگاه يا مديرعامل و تصويب هيئت مديره
تبصره
تشويق دسته جمعي بنا به پيشنهاد بالاترين مسئول كارگاه و تأييد مدير عامل و تصويب هيئت مديره امكان پذير خواهد بود.
ماده بيست و شش
هر گونه اصلاحات و ملحقات بعدي كه از طرف اداره كار و امور اجتماعي در مورد آئين نامه انضباط كار ابلاغ گردد و يا تغييرات مورد نياز كارگاه كه با توافق اداره كل كار و امور اجتماعي خراسان صورت گيرد در اين آئين نامه موثر خواهد بود و مواردي كه در اين آئين نامه پيش بيني نشده است،طبق نظر اداره كل عمل خواهد شد.
جدول تخلفات و تنبيهات تأخير ورود (۱)
جمع كل تأخير ورود غيرموجه
تأخير دفعات
۲ تا ۱۲ ساعت در ماه
۱۲ ساعت به بالا در ماه
نوبت اول
عدم پرداخت مزد و مزاياي جنبي قانوني و مزد تعطيلي هفتگي ، تذكر شفاهي، متناسب با مدت تأخير
عدم پرداخت مزد ومزاياي جنبي و مزد تعطيل هفتگي ، اخطار كتبي، متناسب با مدت تأخير
نوبت دوم
عدم پرداخت مزد و مزاياي جنبي و مزد تعطيل هفتگي، اخطار كتبي با درج در پرونده ، متناسب با مدت تأخير
عدم پرداخت مزد و مزاياي جنبي و مزد تعطيل هفتگي، توبيخ كتبي با درج در پرونده پرسنلي با ارسال گزارش به اداره كار وامور اجتماعي محل، متناسب به مدت تأخير
نوبت سوم
عدم پرداخت مزد ومزاياي جنبي و مزد تعطيل هفتگي ، توبيخ كتبي با درج در پرونده پرسنلي با ارسال گزارش به اداره كار و امور اجتماعي محل ، متناسب با مدت تأخير
در اين نوبت و احياناً نوبتهاي بعد علاوه بر تنبيهات قبل كميته تصميمات لازم را تا حد خاتمه دادن به خدمت وي خواهد گرفت و در صورت بروز اختلاف طبق ماده ۲۷ قانون كار از طريق مراجع حل اختلاف اقدام خواهد شد
نوبت چهارم
در اين نوبت و احياناً نوبتهاي بعد علاوه بر تنبيهات قبل كميته تصميمات لازم را تا حد خاتمه دادن به خدمت وي خواهد گرفت و در صورت بروز اختلاف طبق ماده ۲۷ قانون كار از طريق مراجع حل اختلاف اقدام خواهد شد
توضيح ۱ )
در مورد اجراي جدول فوق وضع سرويس كاركنان و بعد مسافت و مشكلات رفت وآمد كارگران درنظر گرفته شده و تأخير ورود ناشي از اتفاقاتي از قبيل حوادث و سوانح غيرمترقبه ، برف و باران و يخبندان وكولاك شديد و ناگهاني كه موجب كندي يا توقف رفت و آمد شود موجه تلقي ميشود .
توضيح ۲ )
در صورتي كه كارگري در هر ماه تا دو ساعت تأخير ورود داشته باشد . بالاترين مسئول كارگاه مي تواند براي هر بار به نسبت تأخير غيرموجه از مزد ومزاياي جنبي و يا در صورت درخواست كارگراز مرخصي استحقاقي وي كسر نمايد .
توضيح ۳ )
در احتساب نوبتهاي فوق الذكر جدول تخلفات تأخير ورود از ابتداي هر سال تا پايان همان سال ملاك عمل خواهد بود .
توضيح ۴ )
در واحدهايي كه تأخير ورود يا تعجيل خروج كاركنان موجب اختلاف در فعاليتهاي شركت مي شود و يا در مورد كساني كه پستهاي كليدي وحساس دارند . كميته مي تواند اين گونه موارد را مشخص و اعلام نموده و تنبيهات كاركنان ذيربط را تأخير ورود غيرموجه تعيين نمايد .
جدول تخلفات و تنبيهات غيرموجه (۲)
جمع كل تأخير ورود غيرموجه
تأخيردفعات
مجموع غيبت غيرموجه تا ۳ روز در ماه
مجموع غيبت غيرموجه ۴ تا ۷ روز در ماه
نوبت اول
عدم پرداخت مزد و مزاياي جنبي و تعطيل هفتگي به نسبت روزهاي غيبت ، اخطار كتبي با درج در پرونده و ارسال گزارش به اداره كار و امور اجتماعي كل
عدم پرداخت مزد و مزاياي جنبي و تعطيل هفتگي ، به نسبت روزهاي غيبت ، توبيخ كتبي با درج در پرونده و ارسال گزارش به اداره
نوبت دوم
عدم پرداخت مزد و مزاياي جنبي و تعطيل هفتگي به نسبت روزهاي غيبت ، توبيخ كتبي با درج در پرونده و ارسال گزارش به اداره كار وامور اجتماعي كل
در اين نوبت و احياناً نوبتهاي بعد علاوه بر تنبيهات نوبت قبل كميته تصميمات لازم را تا حد خاتمه دادن به خدمت اتخاذ خواهد نمود . ( با مراعات ماده ۲۷ قانون كار)
نوبت سوم
علاوه بر تنبيهات نوبت قبل كميته تصميمات لازم را تا خاتمه دادن به خدمت اتخاذ خواهد نمود . ( با مراعات ماده ۲۷ قانون كار )
توضيح ۱ )
در احتساب نوبتهاي فوق الذكر ، جدول تخلفات و تنبيهات غيبت غيرموجه (۲) از ابتداي هر سال تا پايان همان سال ملاك عمل خواهد بود .
توضيح ۲ )
غيبت غيرموجه بيش از ۸ روز به منزله ترك كار تلقي و با نظر كميته انضباطي طبق ماده ۲۷قانون كار اقدام خواهد شد .
توضيح ۳ )
موارد ذيل غيبت موجه محسوب مي شود :
الف – تولد فرزند به مدت ۲ روز
ب – ازدواج دائم براي بار اول به مدت ۲ روز .
ج – فوت بستگان درجه يك ( پدر – مادر- همسر – فرزند ) حداكثر به مدت ۳ روز .
د – بيماري براساس گواهي يا تأييد سازمان تأمين اجتماعي به مدت ۲ روز .
هـ – احضار فرد توسط مراجع قضايي و قانوني جهت اداي شهادت و مشابه آن به مدت مورد لزوم با ارائه برگ احضاريه و با گواهي اداری و قانوني مربوط .
و – ساير موارد پيش بيني نشده به تشخيص كميته
تبصره ۱
در كليه موارد بايد مراتب به طريق ممكن به اطلاع مسئول مستقيم كارگر و يا بالاترين مسئول كارگاه رسانيده شود .
تبصره ۲
تشخيص صحت و سقم موارد فوق ابتدا مسئول مستقيم كارگر و يا بالاترين مسئول كارگاه و درصورت و جود اختلاف با كميته خواهد بود .
تبصره ۳
در صورت درخواست كارگر غيبت موجه از مرخصي استحقاقي وي كسر مي گردد و در غير اين صورت نسبت به ايام غيبت مزدي پرداخت نمي گردد .