تنظیم دادخواست شکایت از کارفرما برای بیمه بیکاری از طریق کارگر باید ارسال گردد . تنظیم دادخواست شکایت از کارفرما برای بیمه بیکاری باید در برگه های خاص عرضه شده از طریق خود ادارات کار تهیه و ارسال به اداره کار گردد .تنظیم دادخواست شکایت از کارفرما برای بیمه بیکاری از طریق خود کارگر و یا وکیل اداره کارکارگر امکان عرضه به شعب اداره مربوطه را دارد و اصلا فرد دیگری اجازه عرضه لایحه کارگر را ندارد .ضابطه کار مراجعی را برای بررسی به این اختلافات پیش بینی کرده است. کسانی می توانند برای حل اختلافات خود به این ماخذها رجوع کنند که مشمول ضابطه کارباشند ؛یعنی کارگران و کارفرمایان.کارفرما هم شخص حقیقی یا حقوقی است که کارگر به درخواست او کاری را اجرامی دهد. اینگونه نمایندگان کارفرما و کارآموزان نیزمشمول این ضابطه هستند . هر شیوه اختلاف بین کارگر و کارفرما و هر کسی که بایست از ضابطه کار پیروی کندبایست درمرحله اول از طریق سازش حل و فصل شود.اگر سازشی اتفاق نیفتاد، ازطریق هیات های حل اختلاف مشکل بررسی می شود. اینکه عضوهای این هیات هاچگونه به اختلافات دراثر از روابط کار بررسی می کنند و چه اصولی بایست پیش روگیری شود در آیین نامه ای از سوی حکومت تعیین شده است .
شکایت از کارفرما برای بیمه بیکاری
قدم اول
اگر اختلافی بین افرادی که تابع ضابطه کار هستند به وجود آمد و نتوانستند از طریق گفتو گو ورضایت ازهم آن را برطرف کنند، بایست به ماخذها حل اختلاف کار مراجعه کنند.کسی که می خواهد دعوایی رامطرح کند بایست به اداره تعاون، کار و رفاه همگانی محلی که کارگاه در آن واقع است رجوع کند .
کارگرانی که به یک شهر دیگر برای انجام کاری می روند محل کارگاه که داخلش کار می کنند برای آن ها ملاک است. اگر محل کار کارگر معین نباشد اساس دریافت مزد آن محلی است که واریز کردند و اگر محل آن هم مشخص نباشد ، باید آنجایی که قرار داد بسته شده است را محل دعوا قرار بدهد .
اگر اصلا کدام از این ها مشخص نباشد، محل اقامت خوانده (کسی که علیه او دعوا مطرح می شود) با اهمیت است. اگر کارگاه در خارج از مملکت است ولی کارگر و کارفرما ایرانی هستند،در صورتی که مقررات مملکت محل کارگاه مورد توافق دو طرف باشد آن مقررات اجرا خواهد شداگر شما قصد دارید در هیئت های شورای حل اختلاف یک از مشکلات سنوات بیمه یاهردعاوی طرح کنید یا دعوایی از طریق شخص دیگر بر علیه شما مطرح شده است وفرصت حضور و بررسی این دعاوی را نداریدمی توانید شخص را به نمایندگی از خود به آنجابفرستید .
هر یک از دوجانب می توانند فردی را به عنوان نماینده تام الاختیار مشخص کنند که بایست یا دردفترخانه برگه نمایندگی را امضا کنند یا در یک برگه در این به خاص توافق کنند. اگر در درستی این نوع نمایندگی توسط مرجع بررسی کننده تردید به وجود بیاید می تواند از فردی که این نمایندگی را داده استعلام کند .
بررسی به مشکلات کار، با تنظیم دادخواست به شعب مربوطه اداره کار شروع می شود.پس ازعرضه دادخواست، دادخواست سریع ثبت می شود. برای نوشتن دادخواست بایست دادخواست روی برگه های چاپی مخصوص باشد، به زبان فارسی نوشته شود.
نام، نام خانوادگی، نام پدر، سال تولد، محل اقامت خواهان (کسی که قصد مطرح دعوا دارد) بایست نوشته شود.اگر خواهان کارگر باشد، شغل وی و حد پیشینه وی در کارگاه هم بایست نوشته شود. هم اینگونه درج نام و نام خانوادگی خوانده و محل اقامت وی بایست قید شود .
هنگامی که شخصی از آن شکایت شده کارفرما باشد، کارگاه اگر مشغول کار باشد، محل کارگاه اقامتگاه قانونی وی محسوب می شود. هم اینگونه در دادخواست بایست موردی که خواسته دادخواست دهنده است نوشته شود. افزون بر آن امضا یا اثر انگشت هم بایست پای دادخواست باشد.
در صورتی که دادخواست توسط نماینده تام الاختیار داده می شود بایست مشخصات نماینده هم روی دادخواست قید شود. هم اینگونه بایست سندی که ثابت می کند که وی نماینده شخص دیگری است اینگونه ضمیمه دادخواست شود. بعد از ثبت دادخواست براصل تاریخ ثبت دادخواست، دعوا در نوبت بررسی قرار می گیرد.
اگر بررسی فوری به یک پرونده به تشخیص رئیس اداره تعاون، کار و رفاه همگانی لازم بود، به آن پرونده خارج از نوبت بررسی می شود. نباید بین وقت بررسی و ابلاغ کمتر ازسه روز وقت باشد.یک نسخه ازدادخواست و یوست های آن برای خواهان و خواندگان به اضافه وقت بررسی فرستاده خواهد شد.
اگر امکان داشت که تنظیم دادخواست و تاریخ بررسی به فرم کتبی و حضوری به دو طرف فرستاده می شود، در غیر این فرم از طریق اخطاریه فرستاده می شود.
برای تنظیم دادخواست بیمه بیکاری چیکار بایست کرد
در صورتی که قرارداد کاری شما به اتمام رسیده باشد و به مدت یک سال در شرکت یاکارگاهی که مشغول به کار بوده اید و توانایی قرارداد کاری بوده اید تا حداکثر یک ماه فرصت دارید به واحد بیمه بیکاری اراده کارمربوطه مراجعه نموده و درخواست خود مبنی بر استفاده از بیمه بیکاری ثبت نمائید و در صورتیکه قراردادکاری نداشته و کارمند رسمی بوده و یا قرارداد کاری داشته وکارفرمای موصوف پیش از اتمام قرارداد کاری شمارااخراج کرده باشند می بایست به اداره کارمربوطه مراجعه نموده و پس از ثبت دادخواست خود ، در ماخذها حل اختلاف نسبت به درخواست بیمه بیکاری عمل نمائید.
جهت تنظیم دادخواست بیمه بیکاری توسط وکلای مبنا مشاور می توانید با شماره های داخل سایت تماس گرفته و ابتدا یک مشاوره تلفنی داشته باشید و سپس جهت انعقادقرارداد یانوشتن لایحه به دفترگروه مبنا مشاور مراجعه کنید.
بهترین روش شکایت از کارفرما و دریافت بیمه بیکاری
برخی مواقع کارفرما بدون دلیل موجه قبل از پایان مدت قرارداد کار اقدام به اخراج کارگرمی کنند.در این مواقع کارگر به استناد به قانون کار می تواند اقدام به شکایت از کارفرماکند.توجه داشته باشید نداشتن قرارداد کار یا داشتن قرارداد کار که منافی حقوق کارگر باشدتاثیری در دریافت حقوق قانون کارگر از کارفرما ندارد و کار با شکایت از کارفرما می تواندتمامی حقوق تضییع شده خود را مثل عدم پرداخت بیمه، کسر حقوق پرداخت شده،سنوات، مرخصی و … دریافت کند.در برخی از استان ها منجمله استان تهران ، کارگرانی که از کارفرمای خود شکایت دارند ،ابتدا با در دست داشتن کارت ملی خود به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می کنند واحرازهویت می شوند .
شرایط استفاده و دریافت بیمه بیکاری بر طبق قانون جدیدبیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می گیرد :
مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشند.
بیکاری حداکثر ۳۰ روز پس از اخراج یا اعلام عدم نیاز توسط کارفرما به اداره کار گزارش شود (در موراد خاص بیشتر از ۳۰ روز نیز امکان دارد)
به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشند
تبعه کشورهای خارجی نباشند.
مستمری بگیر، بازنشسته و یا از کار افتاده کلی نباشند.
بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. ( در صورت اتمام قرارداد بیکار شدن حداقل یک سال سابقه نیاز است )بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی (افرادی که به دلیل شیوع بیماری کرونا بیکار شده اند نیز مشمول این بند می شوند) بیکارمی شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند می توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند.
مبلغ مقرری روزانه بیمه بیکاری
میزان مقرری روزانه بیمه بیکاری، ۵۵ درصد متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده است. به مقرری افراد متاهل و متکفل، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا ۴ نفر) ۱۰درصد حداقل دستمزدزمان بیکاری (شروع بیکاری) افزوده می شود، اما در هرحال میزان مقرری بیمه بیکاری نباید از حداقل دستمزد تعیین شده برای هر سال کمتر و از۸۰ درصد متوسط مزد یاحقوق بیمه شده بیشتر باشد.
متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده که مبنای تعیین مقرری بیمه بیکاری است از طریق تقسیم جمع کل دریافتی مبنای کسر حق بیمه ظرف ۹۰ روز قبل از شروع بیکاری بر روزهای کاربیمه شده در این مدت محاسبه می شود.
چه زمانی شما نیاز به شکایت از کارفرما دارید؟ در برخی موارد، در زمان اتمام قراردادکاری اتفاق میافتد که کارفرما به تعهدات خود عمل نمیکند و تسویه حساب را بهطورکامل انجام نمیدهد.
کارفرما با کارگرقرارداد کتبی ندارد، حق و حقوق او را پرداخت نکرده و یا در حالت دیگر با وجود قرارداد، کارگر را پیش از موعد اخراج میکند که در نهایت باعث شکایت کارگر از کارفرمامیشود. تمام این موارد جزو اتفاقات شایع است و خوشبختانه قوانین حمایتی زیادی در قانون کار وجود دارند که کارگران با استفاده از آنها میتوانند به احقاق حق خود بپردازند. در این مطلب به راهنمای کامل مراحل شکایت از کارفرما میپردازیم. همراه ما باشید.
اهمیتِ داشتنِ یک قرارداد کامل و درست
پیش از بررسی همه احتمالات ممکن برای شکایت از کارفرما در زمان پایان دوره کاری، باید به یک موضوع مهمتر بپردازیم. معمولا اغلب مشکلات و شکایت کارگر از کارفرما به دلیل نداشتن یک قرارداد دقیق ایجادمیشود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است پیش از شروع کار با عقد یک قرارداد کامل و درست، تمام حقوق و مزایا، ساعتهای کاری، مرخصی، نوع کار، محل کار و سایر نکات مهم را با کارفرما تعیین کنید.
متاسفانه به دلیل شرایط بد اقتصادی، اغلب کارگران بدون یک قرارداد کتبی کار خود راآغازمیکنند و تصور میکنند به دلیل نداشتن قرارداد کتبی، قدرت شکایت ندارند و به همین خاطر ازحق و حقوق کامل خود محروم میشوند و در صورت وجود تخلفی از سمت کارفرما نیز توانایی شکایت از کارفرما را ندارند. بایدبدانید که حتی در صورت عدم وجودیک قرارداد کتبی، کارگر میتواند از کارفرما شکایت کرده و حقوق قانونی خود را با کمک مراجع معتبر و رسمی دریافت کند.
از سوی دیگر داشتن یک قرارداد کتبی ناقص، معمولا شکایت کارگر از کارفرما سختترخواهد شد و حتی در مواقع مختلف، اعتباری نخواهد داشت. به همین دلیل توجه کنید که در قرارداد کاریتان، این موارد بهصورت دقیق و کامل رعایت شده باشد تا در صورت بروزمشکل بتوانید به نحوه شکایت از کارفرما بپردازید:
تعیین دقیق نوع کار، حرفه و یا وظیفه کارگر در آن محیط کاری؛
ذکر میزان حقوق، مزد پایه و تمام موارد مرتبط به آن؛
درج دقیق ساعات کاری، تعطیلات، مرخصیها؛
تعیین محل کار کارگر؛
درج دقیق تاریخ عقد قرارداد کار؛
تعیین مدت زمان کاری و اعتبار قرارداد؛
تعیین تمام موارد خاص و جزئی موجود در هر حرفه و شغل بر طبق عرف، فرهنگ و قوانین کاری رایج در کشور.
نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق
یکی از شایعترین انواع شکایت از کارفرما، شکایت عدم پرداخت حقوق است. در اغلب محیطهای کاری، عدم پرداخت حقوق است. برای پیگیری حق و حقوق خود در این زمینه،باید به اداره کار مراجعه کنید.نکته مهم در این نوع شکایت از کارفرما این است که مرجع رسیدگی به شکایت کارگر ازکارفرمابرای عدم دریافت حقوق، اداره کار است و برای موارد دیگر مثل آسیبهای جسمی و حیثیتی،باید به اداره کارمراجعه کنند. برای عدم دریافت بیمه نیز باید به سازمان بیمه مراجعه کرده وپیگیریهای لازم را در آن مجموعه دنبال کنند.
اگر قصد شکایت از کارفرما برای عدم پرداخت حقوق را دارید، مدارک مهم مثل قرارداد،استشهادو سایر مدارک دیگر را که نشاندهنده فعالیت شما برای کارفرما است، همراه برده و به اداره کارمراجعه نمایید.
سپس با تنظیم دادخواست، شکایت خود را رسما اعلام کرده تا با پیگیریهای لازم، به حق وحقوق خود دست پیدا کنید.
نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد
نداشتن قرارداد در اغلب مواقع باعث ایجاد مشکلات متفاوت برای هر دو طرف قرارداد یعنی کارگرو کارفرما خواهد شد و به همین خاطر همیشه بر داشتن یک قرارداد کامل تاکید میشود تا ازشکایت کارگراز کارفرما جلوگیری شود. این موضوع در مرحله اول برای کارگر اهمیت زیادی خواهد داشت، زیرا در صورت عدم رسیدن به حق و حقوق قانونی خود، با داشتن قراردادبهراحتی میتواند در مراجع رسمی مثل اداره کار به شکایت از کافرما بپردازد.
خوشبختانه ساز و کار مشخصی برای حالتهای مختلف ایجاد شده است و حتی درصورتی که کارگر هیچ قرارداد کتبی با کارفرما نداشته باشد، میتواند در صورت عدم دریافت حق و حقوق،شکایت از کارفرمای خود را تنظیم کند. برای این کار باید با پرینت واریز حقوق، جمعآوری استشهادنامه و شهادت شاهدان،رابطه خود را با کارفرما اثبات کند و نشان دهد که در طی ماهها و یا سالهای گذشته، در مجموعه این فردوظایفی را برعهده داشته است.
نکته مهم دیگر در موضوع شکایت کارگر از کارفرما این است که نداشتن قرارداد در این حالت برای کارفرما نیز بهشدت مشکلآفرین است، زیرا در این حالت و پس از اثبات وجود رابط کاری بین کارگر و کارفرما، کارگرمیتواند حقوق و مزایای خود را به شکل غیر واقعی افزایش دهد و کارفرما هیچ راهی برای اثبات حقانیت خود نخواهد داشت.
نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه
اگر شما هم در سالهای اخیر برای یافتن کار با کارفرماهای مختلفی سروکار داشتهاید،احتمالا با این مورد نیز مواجه شده باشید؛ کارفرماهای زیادی وجود دارند که نیروهای کاری مجموعه خود را بیمه نکرده و یا به کارگران اعلام میکنند که مبلغ بیمه را بهصورت نقدی به آنها خواهندداد. این موضوع، پس از عدم پرداخت حقوق، یکی از شایعترین مشکلات بین کارگران و کارفرماهابوده و باعث شکایت از کارفرمامیشود.
برای ثبت شکایت از کافرما برای این مورد، کارگر باید همان روش قبل را در پیش بگیرد.یعنی با در دست داشتن مدارک هویتی، قرارداد کاری و تمام مدارک مرتبط دیگر، به اداره بیمه مراجعه کند.در صورتی که کارگر با کارفرما قرارداد کتبی نداشته باشد، باید پرینت واریز حقوق و دستمزد ازسوی کارفرما و یا شهادت سایر کارگران را داشته و با استفاده از این مدارک، اشتغال خود را درمجموعه آن کارفرما اثبات کند تا بتوانید مراحل شکایت کارگر از کارفرما را آغاز کند.
در این حالت کارگر برای شکایت از کارفرما باید با داشتن تمام این مدارک باید به اداره بیمه مراجعه کرده و شکایت خود را تنظیم کند. اداره بیمه نیز با توجه به مستندات ارائه شده و برطبق قوانین موجود، به شکایت کارگر رسیدگی خواهد کرد. در صورت اثبات ادعای کارگر، کارفرماموظف میشود که برای کارگر بیمه را پرداخت کرده و البته علاوه بر آن،باید برای تمام مدت کاری کارگر که بدون بیمه سپری شده، بیمه رد کند و با این کار سابقه بیمه کارگر تصحیح خواهد شد.
قوانین و مراحل شکایت کارگر از کارفرما
برای شروع مراحل شکایت از کارفرما، باید مدارک اثبات وجود رابطه کاری با کارفرما راداشته باشید. این مدرک میتواند قرارداد کاری یا سابقه بیمه شما باشد. اگر نسخهای ازقرارداد راداشته باشید، در این مرحله کار شما کمی راحتتر است ولی در غیر این صورت، باید ابتداشعبه بیمهگذار خود را بیابید و بدانید که بیمه شما در کدام شعبه ثبت میشود.
سپس برای ادامه مراحل شکایت از کارفرما به اداره کار مراجعه کرده، از واحد ارجاع در اداره کار، نامهای را برای شعبه بیمهگذار خود گرفته و آن نامه را به کارگزاری بیمه تحویل دهید. با کمک این نامه، شعبه بیمهگذار تمام سوابق بیمه شما را تحویل خواهد داد که بااستفاده از سوابق بیمه میتوانید وجود رابطه کاری میان خود و کارفرما را بهراحتی و باداشتن مدرک رسمی اثبات کنید.
هر چند در صورت نداشتن بیمه و قرارداد، داشتن استشهاد شاهدان، مدرک خوبی برای اثبات وجود رابطه کاری خواهد بود و میتوانید از آن برای پیش بردن مراحل شکایت از کارفرما استفاده کنید. پس ازجمعآوری مدارک لازم، باید به اداره کار رفته و فرم دادخواست را تهیه کنید. با تکمیل این فرم، باید خواسته خود را نیز معین کنید. مواردی همچون عدم دریافت حقوق، مزایا، اضافه کاری و… در این فرم تعیین خواهند شد.
در این مرحله از شکایت کارگر از کارفرما، اداره کار تلاش میکند با میانجیگری میان شماوکارفرما، این مشکل را حل کند. بنابراین در این مرحله نحوه شکایت از کارفرما به شما نامه سازش خواهند داد. نامه سازش مرحله اول حل مشکل است و بر طبق آن باید هر دوطرف رابطه کاری که در اینجا شما و کارفرما هستید در یک جلسه مصالحه شرکت کرده و کارشناسان سعی میکنند مشکل را بدون ایجاد شرایط پرتنشتر حل کنند.
جلسات سازش معمولا دو هفته پس از ارائه شکایت از کارفرما و در اداره کار تشکیل خواهدشد. شما باید این نامه را به کارفرمای خود تحویل دهید و یا از سازمان بخواهید این نامه رابهصورت مستقیم برای اوارسال کنند. اگر کارفرما در این جلسه حاضر نشود ویا با وجود حضور وتشکیل جلسه، مشکل ایجاد شده حل نشود؛ شکایت کارگر از کارفرمابه مرحله بعد رفته وجلسات تشخیص و شکایت از کارفرما تشکیل خواهد شد.
در این صورت، دو هفته پس از تاریخ جلسه سازش، جلسه تشخیص و شکایت از کارفرمابرگزارخواهدشد. در این مرحله از مراحل شکایت از کارفرما، کارگر باید تمام شواهد ومدارک خود راارائه دهد و کارشناسان پس از بررسی دقیق این مدارک، رأی خود را صادرکرده و آن را به طرفین ابلاغ میکنند. اگر هردو طرف شکایت، رای صادره را قبول داشته باشند، فرایند شکایت در این مرحله بهاتمام میرسد، اما اگریکی از آنها به حکم صادرشده اعتراض کند، یک جلسه دیگر به نام جلسه حل اختلاف تشکیل خواهد شد.
این جلسه از شکایت کارگر از کارفرما در واقع آخرین جلسهای است که در اداره کار وبرای حل مشکل موجود، برگزار خواهد شد؛ زیرا در صوت عدم پذیرش رأی از سوی یکی از طرفین، شکایت به اداره کار ارجاع داده میشود. در این جلسه برای بار دیگر باید طرفین حضور داشته باشند، مدارک و دلایل خود را برای بار آخر ارائه دهند. با توجه به این مدارک،کارشناسان بررسیهای نهایی خود را انجام داده و پس از آن، رای نهایی خود را صادر خواهند کرد.
اگر با وجود سپریشدن تمام این مراحل شکایت از کارفرما، باز هم کارفرما حقوق معوقه کارگر راپرداخت نکند، اداره کار از روشهای دیگری استفاده خواهد کرد. در این حالت اداره کار با دادن یک نامه اجرایی به کارگر، فرایند شکایت را از روشهای دیگری ادامه خواهند داد.
مهلت شکایت از کارفرما
مهلت شکایت از کارفرما با توجه به نوع شکایت شما معین میشود. مثلا برای شکایت کارگر از کارفرما در رابطه با اخراج، تنها ۳۰ روز فرصت دارید؛ اما پیگیری موارد دیگر مثل حقوق معوقه،نپرداختن مزایا و یا ردنکردن بیمه، هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. درواقع حتی پس از فوت کارگر، وارثان قانونی او میتوانند شکایت خود را در این زمینه ثبت کرده و به دنبال احقاق حق کارگر باشند.
نحوه شکایت از کارفرما
اقداماتی که باید برای شکایت از کارفرما انجام داد
اگر قصد شکایت از کارفرما خود را در اداره کار و امور اجتماعی دارید ، اگاهی از قوانین کار کمک شایانی به شما میکند تا با اخرین تغییرات قانون کار اشنا شوید .
اول : شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود را پیداکنید ( مرکز بیمه تامین اجتماعی شما ارتباط مستقیمیبا اداره کار واموراجتماعی دارد ) ، سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا خواهید کرد.
دوم : به اداره کار مربوطه بروید و از واحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید (دریافت نامه خیلی مهم است )
سوم : نامه را بگیرید و به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از انجا ثبت نام بیمه را انجام دادید بروید،و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را جمع اوری کنید ( جمعا یه ۲-۳ ساعتی زمان میبرد چون مراجعه کننده ممکن است زیادباشد )
چهارم : سوابق را به اداره کار ببرید ، واحد ارجاع بروید ، فرمهای دادخواست را دریافت کنید این فرم حاوی پرسش اطلاعات شخصی شما ، محل کار ، و دلایل تنظیم دادخواست را نمایش میدهد که شما در پایین ان علت دادخواست یا شرح دادخواست را مینویسید.
پنجم : اداره کار نامه ای را با توجه به دادخواست شما به عنوان ” نامه سازش ” میدهد و از شما میخواهد که انرا به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که معمولاً ۲ هفته زمان میبرد تابرگزار شود،بدهید تا انها در جریان کار قرار بگیرند.
ششم : جلسه سازش در همان اداره کار انجام میشود و دو طرف دلایل و مدارک خود را باتوجه به دادخواست کارگرابراز میکنند و اگر به نتیجه برسند ، دامنه شکایت به پایان میرسد واما اگر به هردلیلی مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد کار به جلسه ” تشخیص“میرسد.
هفتم : جلسه تشخیص معمولا به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش صورت میگیرد ، نامه تشخیص به کارگر وکارفرما توسط اداره کار ابلاغ میشود . در جلسه تشخیص رای ای که کارشناسان در جلسه سازش صادر کرده اند به ۲ طرف ابلاغ میشود ، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند ، به جلسه ” حل اختلاف ” پرونده ارجاع میشود.
هشتم : جلسه “حل اختلاف ” اخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است ، دو طرف حاضر و مدارک واسناد خود را دررابطه با پرونده مطرح میکنند . سپس رای نهایی صادر میشود.
مراحل شکایت از کارفرما
فرم هایی مخصوص از طریق اداره کار و امور اجتماعی تهیه شده که در ستونهای مختلف کلیه حقوقی که از طریق کارفرما به کارگر باید داده شود. بصورت مرجع و اطاله نشدن نوشتیجات در متن شکایت شخص کارگر با ضرب در در ستون مربوطه هر نوع حقی که از وی تضییع شده است علامت گذاری کند و در اینگونه موارد بدواً شکایت به هیئت تشخیص (بدوی ) ارائه می شود که باتوجه به اسناد و یا اعزام بازرس به محل نسبت به صحت و سقم ادعای کارگر رسیدگی وسپس رأی داده شود. اما در صورتیکه دارای بیمه باشیدابتدا از طریق شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود،شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا کنید .
سپس ازواحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید . با مراجعه به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از انجا ثبت نام بیمه را انجام دادید و مراحل سوابق بیمه خود را جمع آوری کنید. بعد سوابق را به اداره کار ببرید.
شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن
از جمله حقوقی که به کارگر تعلق می گیرد. بیمه شدن وی می باشد که کارفرما مکلف است به محض شروع بکار در پایان هر ماه لیست بیمه رابراساس میزان حقوق و تعرفه ای که تعیین شده است به تامین اجتماعی ارسال و در موازات آن مالیات را هم به دارائی بدهد و چنانچه کارفرما ازانجام این تکلیف امتناع یاتعلل نماید کارگر می تواند شکایت خود را برای برقراری بیمه تسلیم نماید.
شکایت از کارفرما بابت اخراج
در رابطه با اخراج کارگران همواره تجربیان نشان داده است یا تعلل و قصور و تخلف و ناکارآئی کارگران باعث می شود که کارفرما نسبت به اخراج آنان اقدام نماید یا به علت مشکلات انتقادی و لزوم تقلیل نیرو و یاتغییر کاربری و عوامل آن اخراج کارگر توسط کارفرما انجام شود که مباحث دیگری نیز در این زمینه بصورت جنبی وجود دارد که ذکر آنان طولانی به نظر می رسد.
آیا کارفرما حق بستن قرارداد موقت را دارد؟
معمولاً بعضی از کارفرمایان برای اینکه جذب نیروی کارآمد داشته باشند می توانند به منظورآزمایش قراردادموقت با کارگر تنظیم نمایند که در کوران کارکرد و آزمایش چنانچه توانائی و قابلیت کار از ناحیه کارگر راتائید نمودند باید نسبت به جذب نیرو و پرداخت حق بیمه از تاریخ شروع کاراقدام وطبق مطالباتی که قانون کار برای کارگران تعیین و مشخص نموده است وارد عمل شود.
مهلت شکایت از کارفرما
مهلت شكايت از كارفرمايان بابت مطالبه حقوق و مزاياي پرداخت نشده و همچنين بيمه معوقه،باتوجه به اینکه اينگونه دعاوي مشمول مرور زمان نمی شوند، هیچگونه محدودیت زمانی برای اقامه دعوی وجود ندارد.
و در هر زمان، كارگر و حتي بعد از فوت كارگر وراث قانوني وي مي توانند عليه كارفرما اقامه دعوي نمايد .
آیا گرفتن وکیل برای شکایت از کارفرما لازم است؟
تنها محلی که ممکن است نیاز به وکیل رسمی در دعاوی بین کارگر و کارفرما نیاز باشد اداره کار است که کارگر یا کارفرما می توانند هر فرد عادی یا واجد شرایط را بعنوان نماینده به اداره کار معرفی نمایند وحضورنماینده آنان به منزله وکیل تلقی می شود و هرگونه دفاع یا مواردی که نیازباشد درجلسه مطرح وقابلیت رسیدگی خواهد داشت.
در صورتی که نیاز به مشاوره دارید می توانید به صورت رایگان مورد اداری خود را از طریق تلفن باهمکاران ما مطرح کنید و یا در صورت تمایل به مشاوره حضوری با مراجعه به سایت در قسمت قرار مشاوره ، زمان مشاوره خود را ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و قرار مشاوره شما را قطعی کنند.
شکایت از کارفرما جهت بیمه بیکاری
این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه برخی از مراکز کسب وکار به تعدیل نیروروی آوردهاند. بیمهشدهای که بیکار شده و این بیکاری با میل و رضایت وی نبوده است میتواندطبق قانون کاراز بیمه بیکاری استفاده نماید. هرچند که این شخص همچنان آماده به کار وفعالیت میباشد اما به … این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه برخی از مراکز کسب وکار به تعدیل نیروروی آوردهاند. بیمهشدهای که بیکار شده و این بیکاری با میل و رضایت وی نبوده است میتواندطبق قانون کار از بیمه بیکاری استفاده نماید. هرچند که این شخص همچنان آماده به کار وفعالیت میباشد اما به دلیل ناخواسته تسلیم معضل بیکاری شده است.
گاهی این بیکاری به دلیل تغییر ساختار اقتصادی به تشخیص مرجع مربوطه طبق تشخیص شورای عالی کار بهوجود میآيد، در اینجا شخص بیمه شده بیکار موقت خوانده شده و مشمول بیمه بیکاری میشود. گاهی اوقات شخص بیمه شده بر اثر حوادثی نظیر سل، زلزله، جنگ و….کار خود را از دست میدهد که وی نیز میتواند از خدمات بیمه بیکاری استفاده نماید. بیمه بیکاری یکی از تدابیر مهم قانونگذار در جهت حمایت از کارگر میباشد. کسی که به میل و اراده خود بیکار شده است طبیعتاً نمیتواند از بیمه بیکاری استفاده نماید.
اما تشخیص اینکه شخص با اراده و میل خود ترک کار نموده و یا بدون اراده و جبر بیکار شده است برعهده نمایندگان اداره کار و سازمان تأمین اجتماعی میباشد این تیم دلیل بیکاری کارگررا بررسی نموده وصلاحیت دریافت بیمه بیکاری را تائید خواهند نمود.
اما در این راه هستند افرادی که با تبانی و آماده کردن مستندات غیرقانونی اقدام به دریافت بیمه بیکاری میکنند که البته این افراد زیر ذرهبین کارشناسان اداره کار قرار گرفته و بطور دقیق شرایط آنها مورد بررسی خواهد گرفت.
در ایران قانون بیمهکاری و نحوه اجرای آن، مجموعهای از دستورالعملهای صادره وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی می باشد. علاوه بر این رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری نیز یکی از منابعی است که شرایط برخوردای از بیمه بیکاری را مورد بررسی قرارمیدهد. از یک طرف برخی اوقات با طولانی شدن دوره بیکاری امکان دارد افراد به مشاغل بادستمزد کمتر روی بیاورند و از طرفی دیگر طول دوره بیکاری باعث میشود تا افراد بیکار برای پیدا نمودن شغل مناسب مهارت خود، فرصت بیشتری داشته باشند.
طبق بررسی و آمارهای کسب شده اکثر افرادی که دریافت کننده بیمه بیکاری هستند غالباً زیردیپلم و از نظر میزان سن زیر ۳۵ سال هستند. میزان دریافت بیمه بیکاری درصد متوسطی ازدستمزد قبل از بیکاری میباشد که در اکثر کشورها برای جبران آن یارانهای نیز به همراه این حقوق در نظر گرفته شده است.
با توجه به باورها و آموزههای دینی و اسلامی و سامان بخشیدن به وضعیت نامطلوب بیمه بیکاری و شرایط بازار کار در کشور ایران، بررسی نظام بیمه بیکاری و ارائه راهکارهایی جهت توزیع درست منابع بین افراد جامعه از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد تا توسط آن توزیع کرامت انسانی افراد جامعه حفظ گشته و این افراد بتوانند از امنیت اجتماعی نیز برخوردار باشند.
تبعات شکایت از کارفرما جهت بیمه بیکاری
دریافت بیمه بیکاری بیمه شده باید دادخواست ارائه نماید. برگههای دادخواست بیمه بیکاری در محل ادارات کار عرضه میگردد پس از تنظیم برگه دادخواست باید آن را به اداره کار ارسال نمایند البته این برگه میتواند توسط کارگر و یا وکیل وی تنظیم و ارسال شود و هیچ شخص دیگری اجازه تنظیم و ارسال این لایحه را ندارد.
کارگر باید در تنظیم متن دادخواست شکایت از کارفرما جهت بیمه بیکاری، دقت لازم راداشته باشد زیرا آنچه در دادخواست خود بابت شکایت از کارفرما ثبت خواهد کرد میتواند در آینده تبعاتی برای وی داشته باشد به همین دلیل باید از تنظیم این دادخواست در کافینتها و یا دفاتر پیشخوان خودداری نماید و متن دادخواست با اطلاع از تبعات قانونی آن تکمیل شود که بهتر است از مشاورین آگاه در این امور کمک گرفته شود.
گرفتن بیمه بیکاری در دریافت بازنشستگی تأثیر دارد زیرا میزان دریافت بازنشستگی به پرداخت بیمه دو سال آخر بستگی دارد. بنابراین بهتر است دوسال آخر بازنشستگی از بیمه بیکاری استفاده نشود اگر لازم شد که دو سال آخر بازنشستگی از بیمه بیکاری استفاده شود بهتر است که از وکیل آگاه به این مسئله کمک گرفت.
نحوه شکایت از کارفرما جهت بیمه بیکاری
گاهی اوقات کارفرما بدون دلیل و قبل از پایان مهلت قرارداد با کارگر، اقدام به اخراج کارگر مینماید. برای تنظیم شکایت از کارفرما جهت اخراج بیمورد، کارگر باید به دفاتر پیشخوان مراجعه و احراز هویت خود راتائید نماید پس از آن از طرف سامانه اداره کار یک نام کاربری به همراه رمز به وی داده میشود پس ازاینکه کارگر با این رمز وارد سامانه اداره کار شد، میتواند دادخواست خود را ثبت نماید و به اداره محل کارخود ارسال نماید.
در این مرحله میتوان اقدام به شکایت از کارفرما جهت بیمه بیکاری نموده و فرم مربوط بدان راتنظیم نمود. طبق قانون اداره کار بیمه شدهای که به صورت غیر ارادی از کار خود اخراج شده است، باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری موضوع خود را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع داه وآمادگی خود را جهت اشتغال به کار اعلام نماید. برای شکایت از کارفرما و دریافت بیمه بیکاری میتوان از وکلای متخصص در زمینه دیوان عدالت اداری کمک گرفت. این وکلا کاملاً به امور دیوان عدالت اداری آشنایی داشته و با توجه به دانش و تجربه خود میتوانند به صورت تضمینی پروندههای بیمه بیکاری مربوط به تأمین اجتماعی را پیگیری نمایند.
جهت دریافت بیمه بیکاری، کارگر باید ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشد یعنی کارگر قبل ازاینکه بیکار شود باید این سابقه را داشته باشد. طبق توافق اداره کار و تأمین اجتماعی چنانچه کارگری سابقه یک سال فعالیت در آخرین محل کار خود را داشته باشد،میتواند از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری از خدمات بیمه بیکاری استفاده نماید البته تمامی این مراحل باید با تشخیص هیاتهای اداره کارباشد و این هیات نتیجه بررسی خود را به اداره تأمین اجتماعی اعلام خواهد نمود.
شرایط دریافت بیمه بیکاری چگونه است؟
افرادی میتوانند اقدام به دریافت بیمه بیکاری نمایند که دارای شرایط زیر باشند:
افرادی که به صورت غیرارادی بیکار شدهاند.
بازنشسته، از کارافتاده و یا مستمری بگیر نباشند.
قبل از بیکار شدن سابقه پرداخت ۶ ماه حق بیمه را داشته باشند.
در آخرین کارگاهی که مشغول به کاربودند حداقل یکسال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
تبعه کشورهای بیگانه نباشند.
افرادی که بر اثر حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله بیکار شدهاند نیاز به سابقه پرداخت بیمه ندارند و شامل دریافت حق بیمه میشوند.
مشاغل آزاد و افرادی که اختیاری حق بیمه خود را پرداخت میکنند شامل بیمه بیکاری نمیشوند.
افرادی که بصورت فصلی کار میکنند در صورتی که در بین فصل کار اخراج شده باشند و تشخیص داده شود که بیکاری آنها غیرارادی بوده است، مشمول دریافت بیمه بیکاری میشوند.
اموراتی که ماهیت دائمی دارد، با تشخیص اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی چنانچه کارگر در پایان قرارداد کار بیکار شده و در آخرین کارگاه سابقه پرداخت یک سال حق بیمه را داشته باشد، مشمول دریافت بیمه بیکاری میباشد.
اگر بیمه شدهای دو ماه پس از گذراندن سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما وی را جهت کار نپذیرد پس از طی مراحل و بررسی شرایط وی میتواند از بیمه بیکاری برخوردار شود.
مدارک و نحوه ثبتنام بیمه بیکاری
جهت ثبتنام دریافت بیمه بیکاری به دو روش حضوری و اینترنتی میتوان اقدام نمود. برای مراجعه حضوری مدارک زیر الزامی میباشد:
۱)- اصل و کپی آخرین قرارداد کاری
۲)- ۴ قطعه عکس ۴*۳
۳)- اصل و کپی مدارک تحصیلی و گواهیهای فنی
۴)- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
۵)- اصل و کپی کارت ملی
۶)- اصل و کپی گواهی کار
۷)- اصل و کپی کارت پایان خدمت (جهت آقایان)
۸)- کپی صفحه اول دفترچه بیمه
۹)- معرفی نامه کارفرما
در معرفینامهای که کارفرما برای اداره کار استان صادر مینماید باید دلیل ناخواسته بیکار شدن کارگر را با ذکر زمان آن، به صورت مکتوب اعلام نماید. این تاریخ باید یک روز پس از پایان قرارداد و آخرین روز ذکرشده در لیست بیمه باشد.مراجعه وثبتنام نمود. پس از وارد شدن به این سایت طبق مراحل گفته شد ثبتنام انجام خواهد شد.
مراحل و اقدامات لازم برای شکایت از کارفرما:
۱- شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود را پیدا کنید ( مرکز بیمه تامین اجتماعی شما ارتباط مستقیمی با اداره کار و امور اجتماعی دارد) سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا خواهید کرد.
۲- به اداره کار مربوطه بروید و از واحد ارجاع ان یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید( دریافت نامه خیلی مهم است )
۳- نامه را بگیرید و به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از انجا ثبت نام بیمه را انجام دادید بروید ، و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را جمع آوری کنید ( ممکن است این کار ۲ الی ۳ساعت به علت تعدادبالای مراجعه کنندگان طول بکشد)
۴- سوابق را به اداره کار ببرید ، قسمت واحد ارجاع رفته ، فرم های دادخواست را دریافت کنید این فرم حاوی پرسش اطلاعات شخصی شما ، محل کار ، و دلایل تنظیم دادخواست را نمایش می دهد که شما در پایین ان علت دادخواست یا شرح دادخواست را می نویسید.
۵- اداره کار نامه ای را با توجه به دادخواست شما به عنوان نامه سازش می دهد و از شما می خواهد که انرا به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که معمولاً ۲ هفته زمان می برد تا برگزارشود ، بدهید تا آتها درجریان کار قرار بگیرند.
۶-جلسه سازش در همان اداره کار انجام می شود و دو طرف دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز می کنند و اگر به نتیجه برسند ، دامنه شکایت به پایان می رسد و اما اگربه هر دلیلی مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد کار به جلسه تشخیص می رسد.
۷- جلسه تشخیص معمولا به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش صورت می گیرد ، نامه تشخیص به کارگر و کارفرما توسط اداره کار ابلاغ می شود . در جلسه تشخیص ، رای که کارشناسان در جلسه سازش صادر کرده اند به ۲ طرف ابلاغ می شود ، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند ، به جلسه حل اختلاف پرونده ارجاع می شود.
۸- جلسه حل اختلاف آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است دو طرف حاضر و مدارک واسناد خود رادر رابطه با پرونده مطرح میکنند. سپس رای نهایی صادر میشود. یا بازگشت به کار اعلام می شود که در صورت دلایل مورد قبول از طرف کارفرما رای بیمه بیکاری صادر می شود. مدت زمان دریافت بیمه بیکاری بر اساس سابقه کار، مجرد یا متاهل بودن می باشد.این مدت جزو سوابق بیمه ی فردحساب می شود.
چگونه از کارفرما بابت حقوق و دستمزد و مزایا شکایت کنیم ؟
برای شکایت از کارفرما با یک مدرک یا سند دادخواست خود را مطرح کنید بطور مثال حقوق وپاداش و یا سنواتی که دریافت نکردید را حتماً با قید علت ذکر کنید.
در بخش اطلاعات اداره کار افراد متخصصی هستند که در صورت احتیاج راهنمایی های لازم را به شماخواهند داد همچنین در کارگزاریهای بیمه تامین اجتماعی بخش مشاوره برای ارباب رجوعان تعیین شده است .
مدارک لازم جهت طرح شکایت و تشکیل پرونده از:
تکمیل دقیق و کامل فرم دادخواست
ارائه اصل و کپی کارت ملی
ارائه اصل شناسنامه و تصویر صفحات اول و دوم
ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت
تصویر قرارداد و فیش حقوقی (در صورت وجود)
پرینت سابقه پرداخت حق بیمه
پرینت حساب بانکی در صورت واریز حقوق
هرگونه مدرک مثبته دال بر احراز کارکرد و میزان سابقه کار
دادخواست و پیوست های آن (مدارک مرتبط با کارکرد ) باید به تعداد خوانده دعوا به اضافه یک نسخه باشد.
ارائه اصل مدارک مورد استناد و اصل مدرک احراز هویت به مرجع رسیدگی کننده در جلسه دادرسی الزامی می باشد.
در صورت تسلیم دادخواست توسط نماینده، پیوست مدرک مثبت نمایندگی (از قبیل وکالتنامه) و ثبت آن در دبیرخانه ، الزامی می باشد.
در صورت تسلیم دادخواست توسط احدی از ورثه متوفی ، ارائه اصل و تصویر برگ انحصار وراثت و نمایندگی از سایر ورثه الزامی می باشد.