وکیل اداره کار شخصی است که توانایی و اطلاعت کافی درباره قوانین اداره کار، بیمه و تمامی بخش نامه ها دارد و به تمامی شعب اداره کار دسترسی و آشنایی دارد. شما می توانیدبراحتی با یک وکیل اداره کار حق و حقوق خود را براحتی بگیرید یا از وکیل اداره کارتلفنی ما کمک بگیرید .
وکیل اداره کار باید حق کارگر را از کارفرما و بلعکس حق کارفرما را از کارگر در صورتی که حق با آنها باشدرا یگیرد و بتواند اختلافات را حل و فصل نماید. اگر شما در گرفتن وکیل برای اداره کار مشکل دارید می توانید از مشاوره اداری ما استفاده کنید و یا به صورت قسطی گرفتن وکیل برای اداره کار اقدام کنید تا بتوانید حق خود را بگیرید .
وکیل کارفرما در اداره کار
بهترین وکیل اداره کار تهران
اگر شما شخصی هستید کارگر که برای یک کارفرما کار می کنید و حق و حقوق شما ضایع شده است و به دنبال بهترین وکیل اداره کار تهران هستید ، بدون شک گروه وکلای مبنا مشاور می تواندبهترین انتخاب شما باشد، زیرا دارای صدهها نمونه رای موفق در زمینه بیمه، حقوق معوقه وسنوات و دیگر موضوعات هستند و میشه به صورت یک تیم کار می کنند تا اشتباه نزدیک به صفرشود .
گروه مبنا مشاور با پیش از ۱۰ وکیل اداره کار همکاری می کند که شما با کمک آنها می توانید حق خود را بگیرید که آنها می توانند :
عیدی، بیمه ، سنوات، حق اولاد و مسکن باشد که کار را برای شما عزیزان راحت می کنند .
وکیل متخصص اداره کار
حال بلعکس موضوعی که در بالا مطرح کردیم ، اگر شما کارفرما هستید و کارگر شما شکایت کرده است، شما برای دفاع از خود نیازمند یک وکیل متخصص اداره کار هستید که تمامی نکات را با شمابررسی کند و بهترین تصمیم را بگیرید تا در شعب اداره کار بهترین دفاع را از شما انجام دهد .
برخی ها فکر می کنند دعاوی اداره کار، کاری بسیار راحت است و هرکسی می تواند این کار را انجام دهدکه این دسته از افراد در اشتباه بزرگ هستند و هنگامی که رای صادر شده است یادشان می افتد ای کاش وکیل اداره کار صحبت می کردیم.
قرارداد کار چیست؟
قرارداد می تواند یک برگه کتبی یا شفاهی باشد که تمامی نکات در آن درج شده است و کارگر براساس مبلغ و توافقات فی مابین کارگر و کارفرما به صورت پاره وقت یا تمام وقت کاری را انجام بدهد .
شعب مربوط به اداره کار
۱- تشخیص : اولین مرحله مربوط به شکایت از کارگر و کارفرما شعب تشخیص نام دارد. در شعب تشخیص باید دادخواست خود را ثبت نماید. پس از ارائه دادخواست شعبه یک وقت رسیدگی معین می کند که هم برای کارفرما و هم کارگر ارسال می شود و در آن زمان مشخص هر دوبرای رسیدگی به اختلافات به شعب مراجعه می کنند .
۲- حل اختلاف : پس از صدور رای توسط شعب تشخیص کارگر یا کارفرما ۱۵ روز وقت دارد که رای صادرشده اعتراض کند که این کار نیازمند این است که به نحوه کار شعب اشراف داشته باشید و اگر اولین بارتان هست بهتر است از یک وکیل اداره کار کمک بگیرید.
نکته کلیدی : وکیل اداره کار با توجه به سابقه و پرونده ای که داشته است دارای قدرت بیان بالای است که در جلسه رسیدگی کمک بسیار زیادی به پیشرفت کار شما دارد .
چرا وکیل اداره کار گروه وکلای مبنا مشاور
امکان مشاوره اداری اداره کار با وکیل متخصص اداره کار
دارای حق الوکاله پایین و حرفه بالا
بررسی پرونده شما توسط وکیل اداره کار با سابقه
توانایی تنظیم قرارداد کار
پشتیبانی تلفنی و مطلع ساختن شما از مراحل پرونده
نوشتن لایحه توسط وکیل متخصص اداره کار
و….
آیا می شود حق بیمه را به صورت نقدی داد؟
به تازگی در برخی شرکتها و ارگان ها باب شده است که با دریافت رضایت نامه یا رسید به صورت نقدی پول را به کارگر می دهند و او را دیگر بیمه نمی کنند و این کار کاملا خلاف قوانین اداره کار است که کارگربا رفتن به سازمان تامین اجتماعی و شکایت کردن کارفرما جریمه می شود.
پس بهتر است قرارداد خود را محکم ببندید تا در آینده مشکل پیش نیاید.
سنوات چیست؟
مطابق به ماده قانون کار، کارفرما باید حقوق یک ماه آخر او را بدهد و فرق نمی کند که یک سال کار کرده یاچند ماه. کارفرما موظف است سنوات براساس محاسبه قانون کار بدهد.
سنوات به این صورت محاسبه می شود که شما تعداد روزهای کار خود را ضربدر ۳۶۵ روز و تقسیم حقوق پایه می کنید. اینگونه سنوات محاسبه می شود.
وکیل اداره کار و امور اجتماعی تهران
امور تامین اجتماعی نیز یکی از بخش های زیر مجموعه اداره کار است که در بعضی از موارد مربوط به وکیل دیوان عدالت اداری می شود که اگر می خواهید از خود سازمان شکایت کنید باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید و یا اگر می خواهید بیمه بیکاری بگیرید یا از کافرما شکایت کنید اداره کار برای شما انجام می دهد.
آیا سابقه وکیل در انجام پرونده ها تاثیر دارد؟
اگر شما برای انجام کارهای اداری مانند بیمه ، سنوات، حقوق و یا کارهای دیگر یک وکیل بگیریدبهتر است با وکیلی مشورت کنید که سابقه بالا در انجام این کارها را دارند. به این دلیل که باید تمامی قانون ها را بلدباشند و تسلط کافی به فن بیان که یک وکیل با سابقه می تواند برای شما این کار را انجام بدهد.
چرا باید با یک وکیل اداره کار صحبت کنیم؟
می توانید سوالات خود را به صورت رایگان از وکیل بپرسید.
وکیل اداره کار دارای تجربه چندین ساله است که می تواند تمامی سوالات شما را پاسخ بدهند.
با توجه به تعداد پرونده هایی که داشته دیگر فن بیان فوق العاده برای دفاع از شما دارد.
می تواند بهترین دادخواست ها را برای شما تنظیم کند.
تنظیم قرارداد برای شرکت ها
و….
بهترین وکیل اداره کار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
همانطور که در بالا گفتیم یک وکیل اداره کار باید بتواند براحتی از موکل خود دفاع کند و در جلسات هیچگونه تپقی نزد و بتواند براحتی هر دادخواستی را بنویسد. یک وکیل اداره کارسابقه طولانی در تنظیم قراردادها را دارد و این امکان فراهم می کند که در قراردادها هیچ جای شبه ای نباشد و در آینده مشکلی برای آن پیش نیاید.
اگر به دنبال وکیل وزارت کار در کرج و تهران هستید سایت خوبی را انتخاب نموده اید ، گروه وکلای مبنامشاور به عنوان یک موسسه اداری مجاز فعالیت وکالت را در استان های البرز وتهران را انجام می دهد.
اگر به عنوان کارگر و یا کارفرما در شهر کرج یا تهران به دنبال وکیل خوب و باتجربه هستید ما می توانیم به شما کمک کنیم تا بهترین وکیل های متخصص وزارت کار را پیدا کنید.
وکیل وزارت کار در تهران
پیدا کردن وکیل وزارت کار برای حل کردن پرونده های اداره کار کار دشواری است زیرا افراد ووکلای باتجره کمی وجود دارند و آن ها هم معمولا وقتشان پر است. به همین دلیل پیدا کردن وکیل وزارت کار با تجربه درتهران کار آسوده ای نخواهد بود.
از این رو سایت های معتبر اداری که هر کدام متشکل از بهترین وکلای کشور می باشند. طوری برنامه ریزی می کنند که بتوانند پرونده های زیادی را در دست بگیرند و با مشاوره های اداری وکلای با تجربه پرونده های وزارت کار را به خوبی حل می کنند.
اگر وکیل با تجربه پیدا نکردید می توانید با شماره های ما را در قسمت تماس با ما پیدا کرده و باشماره گیری و تماس بهترین مشاوره را از وکلای با تجربه ما دریافت کنید و در صورت نیاز یکی ازبهترین وکلا را برای حل پرونده اداره کار شما پیشنهاد نموده و مسئول حل آن خواهیم نمود.
وکیل وزارت کار در کرج
اگر به دنبال وکیل اداره کار در کرج هستید می توانید از وکلای مبنا مشاور استفاده کنید. وکلای ما در انواع تخصص های موجود تجربه و سابقه دارند و پرونده های زیادی را برای کارگر و کارفرما ها حل نموده اند وتضمین خوبی برای پیگیری و تلاش برای پیروزی شما در اداره کار خواهد داشت .
وکیل های زیادی در استان البرز با تخصص وزارت کار داریم که در هر منطقه از استان نیاز داشته باشیدمی توانید با آن ها قرارداد وکالت تنظیم نمایید.
وکلای ما دعوی میان کارگر و کارفرما را به خوبی می شناسند و حقوق هر کدام را نسبت به قرارداد وزارت کار می شناسند و می توانند به راحتی در حل کردن اینگونه پرونده ها کمک کننده باشند.
پرونده های دعوی وزارت کار
این دعوا بین کارگر و کارفرما به وجود می آید که مشکلات متنوعی را شامل می شود و اگر قراردادی که بین کارگر و صاحب کار بسته می شود قوانین وزارت کار نادیده گرفته شود ، کارگر می تواند نسبت به ان شکایتی تنظیم کرده و به وسیله دادخواستی که توسط وکیلش نوشته می شود جهت احقاق حقوق به اداره کار مراجعه نماید.
گروه وکلای مبنا مشاور در تمام مراحل دادرسی همراه کارفرما و یا کارگر خواهد بود و پیشنهاد های ویژه وکالتی خود را در روند پرونده اعمال می کند.
وکیل وزارت کار برای کارفرما
اگر شما کارفرما هستید و در شهر کرج مشغول فعالیت می باشد ، بهتر است قبل از نوشتن قرارداد های استخدام با وکلای ما مشورت نمایید تا از بوجود آمدن مسائل و مشکلات بعدی پیشگیری نمایید.
اگر به عنوان کارفرما بدون علم به قانون وزارت کار قرارداد ببندید ممکن است در ادامه با کارگرتان به مشکل بخورید و با توجه به قراردادی که نوشتید نتوانید کاری انجام دهید.
سعی کنید وکیل باتجربه و سابقه کار در پرونده های اداره کار استخدام کنید تا مشکلات این حیطه از پرونده ها را بشناسد و قرارداد استخدامی که می نویسد بر علیه شما نباشد و در هر زمان که صلاح دانستید بتوانید بهترین راه را اتخاب کنید.
همچنین اگر در ابتدا کار قرارداد محکمی نبستید و احساس می کنید در اداره کار ممکن است بر علیه شما استفاده شود حتما از وکلای گروه مبنا مشاور استفاده کنید تا حد ضرر شما را مشخص کند واگر می تواندباعث کاهش خسارات وارده به شما شود.
وکیل وزارت کار برای کارگر
اگر به عنوان کارگر استخدام شده اید و حقوق شما پایمال شده است ، باید تنظیم دادخواست محکم وقوی به اداره کار از کارفرما شکایت نمایید تا به حق و حقوق خود برسید.
برای اینکار بهترین راه گرفتن وکیل حرفه ای و باتجربه می باشد ، زیرا کارفرما ها معمولا وکیل های حرفه ای استخدام می کنند که در این مواقع به مشکل نخورند.
آیا وکیل اداره کار در زمینه بیمه فعالیت می کند؟
اگر شما می خواهید در زمینه بیمه نکردن کارفرما از او شکایت کنید، وکیل اداره کار می توانداینکار را برای شما انجام دهد ، و اگر می خواهید بیمه بیکاری بگیرید، می توانید وقت با مشاوره این کار را خودتان انجام دهید. شما می توانید برای خوندن مقاله در این زمینه به مقاله وکیل بیمه ما مراجعه کنید.
برای شکایت از کارفرما جهت مطالبه بدهی های خود چیکار باید کنیم؟
شما باید به شعب تشخیص در شهرستان خود مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت نمایید.
آیا با وکیل اداره کار می شود بیمه را گرفت؟
بله. هر کارفرمایی باید کارگر خود را بیمه کند و این جزو قوانین اداره کار است و اگر نشود شمامی توانید شکایت کنید.
آیا با شکایت از کارفرما سنوات را می شود گرفت ؟
شما با ارائه یک دادخواست خوب می توانید سنوات خود را مطالبه کنید.
روابط بین کارگر و کارفرما جزو مسائل مهم و پرکاربرد به شمار میرود که در قانون کار شرایط معینی برای آن در نظر گرفته شده است.
کارگر و کارفرما به لحاظ قانونی یک سری وظایف در قبال یکدیگر دارند که باید به درستی اجرا شوند. در اغلب مشاغل همواره شاهد بروز مشکلات و مسائل گوناگون بین کارگران و کارفرمایان هستیم که بروز اختلاف در این زمینه یک امر بدیهی است.
گاهی اوقات اختلاف بین کارگر و کارفرما به حدی تبدیل میشود که طرفین اقدام به طرح شکایت نیزمیکنند. در صورتیکه کارگر یا کارفرما در قبال وظایف قانونی خود کوتاهی کند یا از انجام آنهاصرفنظرکند، طرف مقابل برای احقاق حقوق قانونی خود میتواند از طریق مراجع قانونی مشکل بهوجود آمده رامورد پیگیری قرار دهد.
اولین و اصولیترین ضابطهای که در کار ملاک است، داشتن قرارداد کاری است. به موجب قانون کار، قرارداد میتواند به صورت کتبی یا شفاهی باشد.
اگر قرارداد به صورت کتبی باشد، امکان استناد به آن در صورت بروز مشکلی خاص وجود دارد اما درصورت شفاهی بودن قرارداد، شرایط برای اثبات رابطه کاری بین طرفین دشوار میشود.
به همین جهت همواره به طرفین توصیه میشود که قرارداد کار را به صورت کتبی منعقد کنند تادر صورت اختلاف بین کارگر و کارفرما بتوان به آن استناد کرد. در قرارداد کار موارد و مفادی درج میشود که طرفین ملزم به رعایت و اجرای آن می باشند.
در قراردادهای کار میبایست اصول و مقررات قراردادنویسی به طور کامل رعایت شود که به طور معمول توسط وکلا و کارشناسان متخصص و مجرب اداری تنظیم میشود.
زمانی که بحث دعاوی کار مطرح میشود، به روابط بین کارگر و کارفرما ارتباط پیدا میکند. اصولا طرفین برای طرح شکایت قانونی اقدام به اخذ وکیل میکنند که میتواند تا حد زیادی به آنها کمک فراوان کند.
امروزه حوزه وکالت بسیار تخصصی شده است و بسیاری از وکلای کشورمان صرفا در یک سری از مسائل اداری فعالیت میکنند. با توجه به گستردگی مباحث علم اداری عملا داشتن تخصص در همه زمینههاامکانپذیر نمیباشد و باید در چارچوب خاصی اقدام به فعالیت نمود.
حل و فصل پروندههای مرتبط با حوزه اداره کار نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد که تجزیه و تحلیل اینگونه مسائل برعهده اداره کار برجسته و وکلای متخصص اداره کار میباشد.
وکیل اداره کارفردی است که دانش بالایی در مورد مسائل مرتبط با اداره کار دارد و به خوبی میتواند راهکار های مناسب جهت حل و فصل دعاوی بین کارگر و کارفرما ارائه دهد.
در حال حاضر بسیاری از وکلا صرفا در این زمینه به شکل تخصصی فعالیت میکنند و اشخاصی که به وکلای اداره کار مراجعه میکنند، یقینا میتوانند بهترین نتیجه را کسب کنند.
وظیفه اصلی وکیل اداره کار، در وهله اول ارائه نظرات و پیشنهادات مناسب به موکل خود میباشد و در وهله بعدی باید بتواند از موکل خود دفاعیات مطلوبی کند.
وکلایی که پروندههای مربوط به دعاوی اداره کار را برعهده میگیرند، سابقه و تجربه چندین ساله در این زمینه دارند و به درستی میتوانند مسائل مربوط به کارگر و کارفرما را تجزیه و تحلیل کنند.
دعاوی اداره کار مراحل مختلفی دارد و داشتن وکیل برای طرح شکایت علیه کارگر و کارفرما میتواند به نفع طرفین باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در زمینه وکیل اداره کار و سایر مسائل مرتبط توضیحاتی ارائه دهیم.
درباره وکیل اداره کار
همانطورکه گفته شد، وکیل اداره کار در حوزه روابط بین کارگر و کارفرما دانش و علم بالایی دارد وهمچنین تجربه بالای او منجر به ارائه نظرات و راهکار های سازندهای نیزمیشود.
در حال حاضر در جامعه ما بسیاری از وکلا در حوزه اداره کار به صورت تخصصی مشغول فعالیت هستنداما سایر وکلا نیز اینگونه دعاوی را مورد پذیرش قرار نمیدهند.
دعاوی اداره کار پیچیدگیهای خاص خود را دارند و نیازمند دانش تخصصی در این زمینه است.
وکیل اداره کار علاوه بر این که میبایست به قوانین حوزه کار تسلط کافی داشته باشد، باید این توانایی را داشته باشد تا پیشنهادات موثر و مفیدی را در اختیار موکل خود قرار دهد.
وکیل اداره کار به کسی گفته میشود که به جای موکل، اقداماتی را که خود موکل توانایی انجام آن رادارد را برعهده میگیرد. با توجه به این که اقامه دعاوی مرتبط با کار مراحل و فرأیند مختلفی دارد، در صورتیکه شاکی اقدام به اخد وکیل کرده باشد، وکیل اداره کار به جای اوتمامی مراحل مذکور را انجام میدهد.
در واقع وظیفه اصلی وکیل تنها دفاع از حقوق وحقوق قانونی موکل نمیباشد بلکه باید از انجام تمامی مراحل و فرآیندهای طرح شکایت علیه کار و کارفرما اطلاعات کافی داشته باشد.
با توجه به این که قرارداد نویسی اصول و قواعد خاصی دارد، طرفین برای تنظیم قرارداد کار به وکلای متخصص در این زمینه مراجعه میکنند.
وکیل اداره کار باید این توانایی را داشته باشد تا بتواند قرارداد کار متناسب با ضوابط و آیین قراردادنویسی تنظیم کند. در حال حاضر بسیاری از اختلافات پیش آمده بین کارفرما و کارگر به دلیل عدم توجه به مسائل و مقررات اداری در تنظیم قرارداد کار میباشد.
در واقع تنظیم قرارداد کار بدون توجه به مقررات و مسائل قراردادنویسی زمینه اختلاف ومشکلات فراوانی را برای طرفین به وجود میآورد و از این جهت بهتر است تنظیم قرارداد کار به وکلای مجرب و متخصص در دعاوی کار واگذار شود.
طرفین قرارداد کار میتوانند به طور آزادانه از میان وکلای اداره کار ، وکیل متخصص در دعاوی کار راانتخاب نمایند و رابطه بین وکیل و موکل با تنظیم و امضای وکالتنامه و مشخص کردن حقالزحمه وکیل شروع میگردد.
وظایف وکیل اداره کار
وکیل اداره کار در واقع شخصی است که از تمامی قوانین مربوط به اداره کار، حقوق کارگران وکارفرمایان،بیمه و بخشنامه های مرتبط آگاه است و میتواند به اختلافات ایجاد شده بین دوطرف رسیدگی نماید.
وکیل اداره کار در برابر موکل خود که میتواند کارگر و کارفرما باشد، یک سری وظایف دارد که باید به خوبی آنها را اجرا کند.
موکل از وکیل اداره کار انتظار دارد که بتواند اختلافات او با طرف مقابل قرارداد کار را مورد پیگیری قرار دهد و به نوعی مشکل به وجود آمده بین آنها را حل و فصل کند. از جمله مهم ترین وظایف وکیل اداره کار میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
تنظیم قرارداد کار
یکی از وظایف اصلی وکیل اداره کار، تنظیم قرارداد کاری با توجه به اصول و مقررات اداری میباشد. البته در صورت تمایل موکل، تنظیم قرارداد کار برعهده وکیل قرار میگیرد. در واقع ممکن است که موکل تمایلی به تنظیم قرارداد کارنداشته باشد یا سابقا قراردادی در این زمینه تنظیم کرده باشد.
در هر صورت زمانی که کارفرما و کارگر یا هر دو طرف برای تنظیم قرارداد کار به وکیل اداره کارمراجعه میکنند، باید نحوه و شرایط تنظیم قرارداد به صورت تخصصی توسط وکیل صورت پذیرد.
در یک قرارداد اگر از وکیل تنظیم قرارداد استفاده بشود، میتوان اطمینان داشت تمام انتظارت شما درقرارداد با توافق گنجانده شده و همانطور هم که گفتیم امور مختلف و جوانب مختلف را هم پیشبینی خواهد کرد.
به عبارتی وکیل تنظیم قرارداد کار با دانش خود مواردی را که امکان بروز اختلاف در آن می رود را پیشبینی میکند و در عین حل راهحلهای مناسبی را هم میتواند ارائه دهد.
تنظیم قرارداد کار اهمیت بسیاری دارد و نقض کوچکی در آن باعث اختلاف بین کارگر و کارفرماشده ومنجر به بروز مشکلات فراوانی برای آنها میشود.
انجام مراحل قانونی طرح شکایت در اداره کار
زمانی که کارگر یا کارفرما قصد شکایت داشته باشند، باید به اداره کار مراجعه کنند و مراحل لازم را به طورکامل طی کنند. در این صورت اگر طرفین وکیل داشته باشند، انجام مراحل قانونی طرح شکایت در اداره کار برعهده او میباشد.
در واقع وکیل اداره کار این وظیفه را دارد تا به جای موکل اقدامات قانونی لازم جهت طرح شکایت علیه کارگر یا کارفرما را انجام دهد.
وکیل اداره کار تمامی مراحل مربوطه را شخصا انجام میدهد و موکل در این زمینه نقشی ندارد .
اصلیترین مرحله اقامه دعاوی کار، ارائه دادخواست مرتبط با موضوع دعوا به مرجع ذیصلاح میباشد.
وکیل اداره کار باید بتواند دادخواستی مرتبط با موضوع دعوا تنظیم و در اسرع وقت به اداره کار ارجاع دهد.
وکیل متخصص دعاوی کار باید تمام اصول و قواعد دادخواست نویسی را رعایت کند در غیراینصورت توسط مرجع مربوطه مورد رسیدگی قرار نمیگیرد.
دادخواست پس از تسلیم به دبیرخانه واحد کار و امور اجتماعی باید با قید تاریخ روز و ماه و سال به ثبت رسیده و وقت رسیدگی تعیین گردد. با تعیین وقت رسیدگی، وکیل موظف به حضور در شعبه مورد نظراداره کار میباشد.
در واقع وکیل میتواند به جای موکل در جلسات رسیدگی حضور پیدا کند و مدارک و اسناد کافی را دراختیار مرجع مربوطه قرار دهد.
بعد از شرکت در جلسات دادرسی و طی کردن مراحل قانونی در نهایت رأی مقتضی صادرمیشود. درصورتیکه رأی صادر شده نیاز به اعتراض داشته باشد، وکیل اداره کارمیبایست اقدامات لازم در جهت اعتراض به حکم صادره را انجام دهد.
مهلت قانونی ۱۵ روز برای اعتراض به آرای صادر شده از طرف اداره کار وجود دارد که در صورت عدم اعتراض در مهلت مقرر، رای قطعی تلقی شده و لازم الاجرا میگردد.
زمانیکه کارگر و کارفرما یا وکلای آنها نسبت به رأی صادر شده اعتراض میکنند، باید تمام مراحل قانونی مانند تنظیم دادخواست را مجدد انجام دهند. از این حیث وکیل اداره کار میبایست مجددا اقدام به تنظیم دادخواست نماید و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.
وکیل اداره کار و ادله اثبات دعوا در دعاوی کارگر و کارفرما
احراز رابطه کاری بین کارگر و کارفرما بسیار حائزاهمیت است. همانگونه که ذکر شد، قرارداد کار میتواند به صورت کتبی یا شفاهی باشد. در قراردادهای کتبی، شرایط طرفین مشخص است و به نوعی قرارداد تضمین کننده رابطه کاری بین کارفرما و کارگر است.
در قراردادهایی که به صورت شفاهی بین طرفین بسته میشود، شرایط برای احراز روابط کاری بسیاردشوار میباشد. در واقع کارگر و کارفرما به راحتی میتوانند منکر هرگونه رابطه کاری شوند و همین مسئله منجر به عدم انجام وظایف قانونی طرفین علیه یکدیگرمیشود.
قانونگذار روشهایی را جهت اثبات این رابطه در نظر گرفته است و طرفین با ارائه ادله کافی میتوانندوجود روابط کاری را به اثبات برسانند.
ادله اثبات دعوا در دعاوی کارگر و کارفرما را میتوان به موارد زیر خلاصه کرد:
اقرار
اقرار یکی از ادله اثبات دعوا به شمار میرود که در جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی بسیار موثر است. فرض کنید کارفرما در ابتدا منکر هرگونه رابطه کاری با کارگرمیشود اما بعد از گذشت مدت زمانی کارفرما شخصا به وجود رابطه کاری با کارگر اقرار میکند و سبب میشود تا رابطه کارگری و کارفرمایی بین آنها محرز شود.
اسناد و مدارک
در صورت ارائه یک سری از اسناد و مدارک قانونی میتوان رابطه کاری بین کارگر و کارفرما را محرز کرد.اگر کارفرما وجود رابطه کاری با کارگر را انکار کند، مدارک و اسنادی مانند فیش واریزی حقوق میتوانداثباتکننده این رابطه باشد.
شهادت شهود
ادله دیگری که در اثبات رابطه کاری مطرح میشود، شهادت شهود میباشد. در صورت انکار رابطه کاری توسط کارفرما، کارگران دیگر میتوانند وجود رابطه کاری را اثبات کنند. در این صورت کارگر آنکه به عنوان شاهدان این موضوع شناخته می شوند، میتوانند رابطه کارگری وکارفرمایی را ثابت کنند.
مراجع ذیصلاح به رسیدگی شکایت کارگر و کارفرما
مطابق ماده ۱۵۷ قانون کار، هرگونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی، موافقتنامههای کارگاهی یا پیمانهای دستهجمعی کار باشد، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی و کارگران و کارفرما حل و فصل خواهد شد و در صورت عدم سازش از طریق هیاتهای تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.
بنابراین دعاوی بین کارگر و کارفرما در وهله اول به صورت صلح و سازش حل و فصل خواهد شد.
درصورتیکه اختلافات بین آنها از این طریق برطرف نشد، هیاتهای تشخیص و حل اختلاف صلاحیت رسیدگی دارند.
به طور کلی رسیدگی به دعاوی بین کارگر و کارفرما در صلاحیت اداره کار میباشد. هیاتهای تشخیص وحل اختلاف در اداره کار مستقر هستند که به صورت تخصصی به شکایات کارگران و کارفرمایان رسیدگی میکنند.
رسیدگی به شکایت دعاوی کار ابتدا در مرحله بدوی یا همان هیأت تشخیص انجام میگیرد. هیأت تشخیص بعد از بررسیهای لازم اقدام به صدور رأی میکند. در صورتی که کارگر و کارفرما نسبت به رأی صادر شده اعتراض داشته باشند، میتوانند در هیأت حل اختلاف آن را مطرح کنند.
طرفین از تاریخ صدور حکم به مدت ۱۵ روز فرصت دارند تا اعتراض خود را بیان کنند. رأی صادره ازهیأت حل اختلاف اداره کار قطعی و لازم الاجرا میباشد.
رسیدگی به شکایت کارگر و کارفرما در هیات تشخیص
جلسه هیأت تشخیص با حضور هر سه نفر اعضاء تشکیل خواهد شد. ریاست جلسات با نماینده واحد کارو امور اجتماعی بوده و تصمیمات هیات به اتفاق یا اکثریت آرا اتخاذ خواهد شد.
در صورتی که در جلسه اول هیات تشخیص همه اعضا حضور نیابند، جلسه بعدی با حضور ۲ نفر از اعضاکه الزاما یکی از آنها نماینده واحد کار و امور اجتماعی است رسمیت مییابد. این جلسه در حکم جلسه اول خواهد بود.
دعوت از طرفین برای حضور در جلسه رسیدگی برای یک نوبت الزامی است. عدم حضور خواهان و خوانده یا نمایندگان آنان در هر یک از جلسات مانع رسیدگی و صدور رأی نخواهد بود.
به بیان دیگر اگر هر یک از طرفین دعوی در جلسات رسیدگی حضور نداشته باشند، هیأت تشخیص به پرونده مربوطه رسیدگی کرده و رای مقتضی را صادر مینماید.
هیات تشخیص باید اظهارات طرفین یا نمایندگان آنان را در صورت جلسه هیات درج و آن را به امضا یا اثرانگشت آنها برساند. کلیه مدارک و مستندات دعوی باید قبلا در دفتر واحد کار و اموراجتماعی ثبت وضممیه پرونده گردد.
در صورتی که مدارکی به جلسات رسیدگی که در غیر ساعات اداری تشکیل شده ارائه شود وامکان ثبت آن نیز نباشد، باید مراتب پذیرش مدرک در صورت جلسه قید شود.
ارائه دلایل و مدارکی که رابطه طرفین قرارداد کار و میزان مزد و مزایای بالاتر از حداقل قانونی ومیزان سابقهکار در محل کار به عهده کارگر و ارائه دلایل و مدراک دال بر تادیه حقوق مذکور و یاعدم شمول مقررات قانون کار به رابطه طرفین به عهده کارفرما است.
کارگر میبایست ادله ای به هیأت تشخیص ارائه دهد که ثابتکننده عدم پرداخت دستمزد یاپرداخت حقوق پایینتر از میزان حداقل قانونی از سوی کارفرما میباشد. کارفرما نیز باید در برابرادعای کارگر مدارک قابل قبولی مبنی بر پرداخت حقوق و دستمزد آنها ارائه کند.
در صورتیکه پرونده بنا به تشخیص مرجع رسیدگی برای صدور رای آماده نبوده و یا نیازمندتحقیق باشد،پرونده جهت تجدیدوقت، انجام تحقیق و در صورت ضرورت دعوت از طرفین به دفترواحد کار و اموراجتماعی ارجاع می شود.
مامور تحقیق با مراجعه به محل کار و در صورت لزوم سایر محلهای مرتبط و با استماع اظهارات و اطلاعات افرادی که از سوی طرفین معرفی میشوند یا افرادی که خود تشخیص میدهد و با بررسی مدارک و دفاتری که بتوانند در امر تحقیق موثر واقع شوند، در مورد موضوعات مذکور درقرار صادره هیأت بررسی لازم را به عمل آورد.
هیأت تشخیص پس از انجام مراحل ذکر شده، ختم رسیدگی را اعلام و در نهایت مبادرت به صدور رأی میکند. رأی صادره از هیئت تشخیص قطعی و لازم الاجرا نبوده و طرفین میتوانند نسبت به آن اعتراض کنند.
اعتراض به رای صادره از هیات تشخیص اداره کار
زمانی که هیات تشخیص رای مقتضی را صادر میکند، کارگر یا کارفرما میتوانند اعتراض خود رانسبت به رای صادره اعلام کنند.
اعتراض به رای هیات تشخیص در مرحله تجدید نظر یا هیأت حل اختلاف مورد رسیدگی قرارمیگیرد.مقررات مربوط به طرح دادخواست، تشکیل جلسه تنظیم صورتجلسه، ابلاغ، ارجاع به تحقیق وکارشناسی و صدور رأی همان مقررات مربوط به هیأت تشخیص است.
جلسه هیات حل اختلاف با حضور حداقل ۷ نفر از اعضا رسمیت می یابد و آرا آن به اتفاق یا اکثریت رای صادر میگردد. هیات حل اختلاف در هنگام رسیدگی به اعتراض نسبت به رای هیات تشخیص تنها در چارچوب اعتراضات ایراد شده اتخاذ تصمیم خواهد نمود مگر آن که تخلفات بارزی نسبت به مقررات قانونی در رأی مشهود باشد.
اعتراض به رای هیات تشخیص باید در مهلت زمان قانونی انجام شود، در غیر اینصورت ترتیب اثری نسبت به آن صورت نمیگیرد.
به موجب ماده ۱۵۹ قانون کار، رای هیاتهای تشخیص پس از ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ آن لازم الاجرا میگرددو در صورتیکه ظرف مدت مذکور یکی از طرفین نسبت بهرای مزبور اعتراض داشته باشد، اعتراض خود راکتبا به هیات حل اختلاف تقدیم مینماید و رأی هیأت حل اختلاف پس از صدور قطعی و لازم الاجرا خواهدبود. نظرات اعضاء هیات بایستی در پرونده درج شود.
طرفین دعوی از تاریخ صدور رأی به مدت ۱۵ روز فرصت دارند تا اعتراض خود را در این زمینه اعلام کنند. درواقع رأی صادره از هیأت تشخیص در مهلت زمان ۱۵ روز قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی در هیأت حل اختلاف میباشد.
آیا برای دعاوی اداره کار وجود وکیل الزامی است؟
به طور کلی اخذ وکیل در ارتباط با دعاوی کار به اختیار طرفین انجام میشود و هیچ الزامی قانونی در این زمینه برای طرفین وجود ندارد.
در واقع قانون طرفین دعوا را ملزم به گرفتن وکیل نکرده است و همه این موارد به اراده و اختیار دو طرف بستگی دارد. به همین سبب وجود وکیل برای طرح دعاوی کار الزامی نمیباشد.
داشتن وکیل در طرح شکایات کارگر و کارفرما میتواند به طرفین دعوا کمک زیادی کند و با توجه به علم بالای وکلای متخصص در پروندههای دعاوی کار، قطعا داشتن وکیل به نفع خواهان و یا خوانده دعوی است.
وکیل متخصص در دعاوی کار به خوبی میتواند موضوع پرونده را حل و فصل کند و در جریان دادرسی از موکل خود بهترین دفاع را انجام دهد. اما ممکن است به دلایلی شرایط داشتن وکیل برای همه افرادفراهم نباشد که بهترین گزینه برای طرح دعاوی مرتبط با امور کارگر و کارفرما، دریافت مشاوره اداری است.
بنابراین برای اقامه دعاوی کار داشتن وکیل اجباری نیست و طرفین میتوانند در این زمینه مشاورههای اداری لازم را اخذ کنند.
در اغلب مواقع طرفین قرارداد کار توانسته اند از طریق مشاوره اداری مراحل طرح شکایت دراداره کار رابه خوبی انجام دهند و به نتیجه مورد دلخواه خود نیز رسیدهاند.
وکیل اداره کار به چه کسی گفته میشود؟
وکیل اداره کار در واقع شخصی است که از تمامی قوانین مربوط به اداره کار، حقوق کارگران و کارفرمایان،بیمه و بخشنامههای مرتبط با موضوع اداره کار آگاه است و میتواند به اختلافات ایجاد شده بین دوطرف رسیدگی نماید.
وظایف اصلی وکیل اداره کار چیست؟
تنظیم قرارداد کار، پیگیری حقوق قانونی موکل، انجام مراحل قانونی برای طرح شکایت در اداره کار ازجمله وظایف اصلی وکیل اداره کارمیباشد.
ادله اثبات دعوا در دعاوی کارگر و کارفرما چیست؟
اقرار، ارائه اسناد و مدارک کافی و شهادت شهود جزو ادله اثبات دعوا در دعاوی بین کارگر و کارفرما به شمار میرود.
ضرورت مشاوره با وکیل اداره کار چیست؟
بررسی مسائل مربوط به كار و كارگر و ارتباط كارگر و كارفرما، امروزه از مسائل مهم وپرکاربرد می باشد. ضرورت این موضوع امروزه بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. این احساس نیازبا توجه به صنعتی شدن جوامع و دستیابی آنهابه پیشرفت های اقتصادی درسالهای اخیر افزایش یافته است.
علت این امرافزایش حجم كارهای تولیدی و همچنین ازدیاد جمعیت و نیروی كار میباشد. بدیهی است كه با افزونی این تعاملات، برخوردها و اختلافاتی نیز در محیط های كاری به وجود می آید.
البته در موارد بسیاری مشورت با یک متخصص مانند وکیل اداره کار قطعا سازنده خواهد بود.در ادامه به بررسی مشکلات احتمالی روابط کار از نگاه وکیل دعاوی اداره کار می پردازیم.
وکیل اداره کار
وکیل متخصص اداره کار چه توصیه ای برای کارگران و کارفرمایان دارد؟
گاها دیده می شود افرادی به دلیل برخی جاذبه های فرعی مشاغل ازاصلی ترین ضوابط کاری وحقوق حقه خودصرف نظرمی نمایند. این افراد زمانی به فکر احقاق حق خود می افتندکه فرصت رااز دست داده اند .یااینکه اصلا بنابه دلایلی محق شناخته نمی شوند. ازاین روبهتر است قبل از ورود به هر کاری با ضوابط ومقررات آن امر،آشنایی داشته باشید.چراکه قانون کار درصورتی ازافراد حمایت می کندکه واجد شرایط باشند.
از این رو دانستن قانون کار و ضوابط و مقررات آن تضمین کننده امنیت فرد است.اولین و اصولی ترین ضابطه ای که در کار ملاک است داشتن قرارداد کاری است. قرارداد به معنای توافقی است که به صورت کتبی یا شفاهی بین دو یا چند نفر بسته می شود .
درمورد قرارداد های کاری ،ماده ۱۰قانون کار چنین بیان می دارد:
”قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین ، باید حاوی موارد ذیل باشد:
الف)نوع کار یا حرفه یا وظیفه ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد.
ب)حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن.
ج)ساعات کار ، تعطیلات و مرخصی ها.
د) محل انجام کار.
ه)تاریخ انعقاد قرارداد.
و)مدت قرارداد چنانچه کار برای مدت معین باشد.
ز)موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ، ایجاب نماید.”
در صدرماده به ذکرمشخصات دقیق طرفین اشاره شده است. چراکه بایدمشخص شود قرارداد بین چه
فرد یا افرادی منعقدمیگرددو آیاافرادمذکور توانایی انعقاد قراردادرادارند.
هرقراردادی که منعقد می شود طبق ماده ۱۹۰قانون مدنی بایددارای شروطی باشدکه لحاظ کردن این شروط درهمه قراردادها ضروری است. البته که قرارداد کار هم ازآن مستثنی نیست. از جمله:”
قصد و رضای طرفین
اهلیت طرفین .
موضوع معین که مورد معامله باشد .
مشروعیت جهت معامله .”
البته در قرارداد کار به جز شروط فوق شرط دیگری هم نیازاست .وآن این است که طرفین ممنوعیت شرعی و قانونی در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر نداشته باشند. با جمع شرایط فوق قرارداد کاری که منعقد می شود در۴ نسخه تنظیم می گردد.
یک نسخه ازاین قرارداد به اداره کار ،یک نسخه نزدکارگرویک سخه نزدکارفرما و نسخه دیگرنزدشورای اسلامی کار قرارمی گیرد . البته اگر چنین شورایی درکارگاه نباشددر اختیار نماینده کارگر قرار می گیرد.درصورتی که از هرکدام ازمفادقراردادتخطی شود، هریک ازکارگروکارفرما می توانند بااستنادبه مفادقراردادازطرف دیگر شکایت کنند.
وکیل دعاوی اداره کار
تعاریف کاربردی که باید از آن مطلع باشید.
اشخاص مشمول قانون کار
قانون گذار در ماده ۱ قانون کار چنین بیان کرده است:
“کلیه کارفرمایان، کارگران، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می باشند.”
ماده به وضوح افرادی را که باید مطیع قانون کار باشند را مشخص کرده است .البته در این ماده به یک ویژگی مهم اداری هم اشاره شده و آن امری بودن قانون کار است .قانون گذار باذکر مستقیم افراد مذکور درماده ،افرادفوق الذکر رامکلف به رعایت مفادقوانین ومقررات قانون کارقرارداده است. البته آمره بودن در این ماده نوعی وجهه حمایتی برای کارگر دارد ونباید جنبه منفی آن را مدنظر قرارداد.
برای وضوح بیشتر لازم است بدانیم :
قانون گذار چه کسانی را کارگر یا کارفرما می شناسند.قانون گذار در ماده ۲ قانون کارتعریف کارگر را بیان نموده است .در این ماده کارگر رافردی معرفی کرده که درمقابل دریافت حق السعی اعم ازمزد،سهم ویا…به درخواست کارفرما کارمی کند.
برای تشخیص کارگر از غیر کارگر می توان به مواردی اشاره کرد. از جمله :
نوع و طبیعت کار :گاهی نوع و طبیعت کار انجام شده می تواند ملاک تشخیص کارگر از غیر کارگر باشد.به خصوص زمانی که بین کارگر و پیمان کار می خواهیم این تمییز را قائل شویم .
معوض بودن کار ،مابین کارگر و کارفرما: این امر می تواند وجه تمایز بین کارگر و غیرکارگر باشد.البته مواردبی شماری در وجه تمایز کارگر از غیر کارگر می توان بیان کرد .جهت جلوگیری از اطاله کلام از ذکر آن هاخود داری می کنیم.و اما در ماده ۳ قانون کار ،قانونگذار به تعریف کارفرما هم اشاره کرده است.
تعریف کارفرما مستند به ماده ۳ قانون کار :
“کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند،مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.”
درماده فوق الذکر کارفرما را اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی عنوان کرده است که کارگر برای وی اقدام به انجام کارمورد نظرمی کند. وی موظف است حق السعی کارگر را بپردازد.از طرف دیگر کارفرما می تواند جهت اداره برخی از امورکارگاه های خود از افراد دیگری مدد جوید. این افراد به دستور و تحت نظارت کارفرمامسئولیت و مدیریت برخی از کارگاه هاراعهده دارمی شوند.دراین صورت است که عنوان نماینده کارفرما را به خود می گیرند. و اگر از اعمال این افرادخسارتی به بار آید،کارفرما مسئول می باشد.
نکته حائز اهمیت دیگر اینکه به جز کارفرما در ماده به موسسات هم اشاره کرده است. این سوال به ذهن متبا درمی شود که باوجود بردن نام کارفرماچه لزومی به بیان نام کارگاه یاموسسه بوده است؟ چرا که کارفرماست که موسسات و کارگاه را اداره می کند.
وکیل اداره کار درپاسخ به سوال فوق چنین توضیح می دهد:
بعضی ازمقررات قانون کار،همچون حفاظت فنی وبهداشت وضوابط مربوط به تاسیسات منحصرامربوط به کارگاه می باشد. و فقط کارگاه است که مشمول چنین مقرراتی است. البته ماده ۴قانون کار هم، مستقلاکارگاه را تعریف کرده است.
ومصادیق عمده کارگاه راهم احصاء نموده است. و برای کارگاه هم جدای ازکارگر ارزش ویژه ای قرارداده است. همان طور که برای کارگر به واسطه کارگر بودنش حمایت هایی قرارداده است.
برای کارگاه نیز به واسطه کارگاه بودن آن احترام و ارزش قائل شده است. و حمایت هایی رالحاظ کرده است.در نتیجه قانون کار حمایت های خود را از کارگر ، کارفرما و حتی کارگاه قرارداده است.
اگر چه دربیشتر اوقات کفه ترازو رابه سمت کارگربرده است و او را بیشتر موردحمایت قرارداده است. اما این بدان معنا نیست که حمایت های خود را از کارفرما و کارگاه دریغ کرده است.
دوره آزمایشی پیش از شروع کار
کارگر و کارفرما می توانند باتوافق ،مدتی رابانام دوره آزمایشی درنظر بگیرند.این مدت جهت آموزش دیدن کارگر و آشنایی با محیط کار است .قانون این حق رابه هردوطرف اعطاکرده است.به موجب این حق طرفین حتی بدون اخطارقبلی وبدون اینکه الزام به پرداخت خسارتی موجودباشد،ازتوافق کاری بین خودشان صرف نظرمی نمایند.البته نباید چنین پنداشت که به دلیل آموزشی بودن ،حقوقی به کارگر تعلق نمی گیرد. قانون در این باره دربندآخر ماده ۱ قانون کارصحبت کرده است .
درصورتی که دردوره آزمایشی قطع رابطه کاری ازطرف کارفرما باشدکارفرما موظف است، حقوق تمام دوره آزمایشی راپرداخت نماید.درحالی که اگرتمایل به قطع همکاری ازطرف کارگر باشد،کارگر فقط مستحق دریافت حقوق انجام کار می باشد.
درصورت اختلاف بین کارگر و کارفرما اگر درکارگاه مربوط شورای اسلامی کارتشکیل شده باشد،به اختلاف مزبور دراین شورا رسیدگی می شود.اگردر این شورا توافقی صورت نگیردبه هیات تشخیص بایدمراجعه شود.درصورتی که دراین مقطع هم نتیجه ای حاصل نشودجهت حل اختلاف به هیات حل اختلاف واقع دراداره کار ارجاع می شود.
وکیل اداره کار و ادله اثبات دعوا در دعاوی کارگر و کارفرما
قبل ازمطالبه هر حق و حقوقی از کارفرما نیاز است که رابطه ی آن دو احراز شود. چراکه دربرخی ازقراردادهای کار که به صورت شفاهی منعقد می شوند.گاها دیده می شود که کارگر یا کارفرما منکر رابطه کارگری و کارفرمایی می شوند. البته بیشتر درمورد کار فرما مصداق داردکه رابطه کارگربا خودرا انکار می کند تاحق و حقوق وی را نپردازد. اما قانون گذار روش هایی را جهت اثبات این رابطه در نظر گرفته است.
البته برخی از آن ها از روش های معمول اثبات هر دعوایی است. و برخی دیگر مختص روابط کارگر وکارفرما است. قانون گذار در ماده ۸۲ قانون ائین دادرسی کارادله اثبات در مراجع حل اختلاف رابیان نموده است.
ادله اثبات دعوا در مراجع حل اختلاف کار
“ادله اثبات دعوا در مراجع حل اختلاف کار به ترتیب شامل اقرار،اسناد و مدارک می باشد.گواهی گواهان می تواند با رعایت شرایط اماره محسوب شود.”
اقرار
اولین ادله اثبات را قانون گذار اقرار اعلام کرده است. اقرار به سید الادله معروف است.درصورتی که هریک از طرفین با اقرار امری را به سود دیگری و به ضررخود بیان کند،از او پذیرفته است. در این بحث هم اگرکارفرما خود، اقرار به رابطه مذکور کند،رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار است.
اسناد و مدارک
مورد بعدی که قانونگذار درماده بدان اشاره کرده است ، اسناد و مدارک است. در این ماده اسناد و مدارک به صورت عام بیان شده است.و بدین جهت هر سند و مدرکی که دال بر رابطه کارگر و کارفرمایی باشد را شامل می شود. این مورد را به دلیل اهم بودن با نظر وکیل اداره کار ادامه می دهیم.
وکیل متخصص اداره کار ،دراین باره بیان می کند،هرگاه چنین اختلافی بین کارگر و کارفرما ایجادشودبرای اثبات بایدبه دنبال اسناد و مدارک بود.ال بته این اسناد و مدارک می تواند به نفع یا ضررهرکدام از طرفین مورد استفاده قرار گیرد .اما در مورد فرضی که کارفرما منکر رابطه کارگر وکارفرمایی باشد می توان اسنادومدارک را این چنین عنوان کرد.
وکیل اداره کار ادامه می دهد؛ طبق ماده ۱۴۸ قانون کار:
“کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.”فلذا طبق ماده بیمه کارگر توسط کارفرما یکی از وظایفی است که قانون بر دوش کارفرما قرارداده است .حق بیمه ای که هر ماه برای کارگرپرداخت می شود سندو مدرکی دال بررابطه کارگر و کارفرمایی بین این دو است.
البته این موردچون احتمال تبانی کارگر و کارفرما در پرداخت حق بیمه گذشته هم درآن وجوددارد،تنها دلیل اثباتی نمی تواند قلمدادشود. از این جهت اداره کار موظف است به سایر ادله هم استناد کند.
وکیل متخصص اداره کار در ادامه اظهاراتش عنوان می کند :
از دیگر مدارک و مستنداتی که می توان به آن استناد کرد. فیش حقوقی یا واریزی کارگر است . زمانیکه هرماه درتاریخ مشخصی مبلغی به حساب کارگر واریز می شود. و یا او دارای فیش حقوقی است.
این موارد نشان دهنده رابطه کارگر و کارفرمایی است . اما گاهی کارفرما برای اینکه دست کارگر را از این مدرک کوتاه کند حقوق وی را به صورت نقدی به او پرداخت می کند. ومعمولا دست نوشته ای از وی بابت تسویه حساب کلی و…دریافت می کندکه دراین صورت اثبات رابطه کمی دشوار می شود.
وکیل اداره کار تاکیدمی کند: البته مدارک ومستندات دیگری هم می توان ارائه نمود اما این موارد ازمهمترین وپرکاربردترین آنها می باشد.
• گواهی گواهان
مورد دیگری که در ماده بدان اشاره شده است گواهی گواهان است.زمانی که فرد برعرایض خود گواه وشاهدی دارد می تواند از این مورد هم برای اثبات حق خویش استفاده کند. این مورد در رویه عملی اداره کار ها بسیار پرکاربرد است.
• تحقیق محلی
طبق ماده ۸۹ قانون آئین دادرسی کار:
” مرجع رسیدگی کننده می تواند به تشخیص خود یا به درخواست هریک از طرفین دعوا قرار تحقیق محلی صادر کند” .بدین ترتیب هریک از کارگر و کارفرما می توانند چنین قراری را درخواست کنند. بازپرس به تقاضای آنها به محل مورد نظر مراجعه کرده و تحقیقات راآغاز می کند. این اقدام بازپرس بدین جهت است ،تا احراز کند که آیا چنین رابطه ای واقعا وجود دارد یا خیر.
وکیل متخصص اداره کار
البته صرف ارائه اسناد وادله و مدارک کافی نیست. بلکه این اسناد و مدارک و ادله باید موردبررسی درمرجع صالح قرار بگیرد.چنانچه مرجع ذیربط برخی از اسنادومدارک را موثر نداندازترتیب اثردادن به انهاخودداری می کند.
نکته حائز اهمیت دیگر که البته در ماده ۸۷ قانون آئین دادرسی کار هم بدان اشاره شده است این است که :
“ارائه دلایل و مدارک دال بر وجود رابطه کار فی ما بین طرفین و میزان مزد و مزایای بالاتر از حداقل قانونی و میزان سابقه کار در کارگاه و ارائه دلایل و مدارک بر تادیه حقوق مذکور و یا عدم شمول مقررات قانون کاربه رابطه طرفین به عهده کارفرماست.
”لازم به ذکراست که چه بسا اسنادومدارک وادله موجود فراهم باشد،امابه دلیل عدم استفاده صحیح ازآنها دعوی باشکست مواجه شود.فلذا درکنار ادله کافی باید علم صحیح به کار بردن ادله را هم اضافه کرد. در چنین مواقعی است که می توان انتظار نتیجه مطلوب داشت.
مراجع ذیصلاح حل اختلاف میان کارگر و کارفرما
درقانون كار ،مراجع حل اختلاف به دو دسته هیئت های تشخیص و هیئت های حل اختلاف تقسیم شده است. هیئت های تشخیص ،مرجع بدوی و هیئت های حل اختلاف به عنوان مرجع تجدیدنظر می باشد.
در هراستان چندین هیئت تشخیص و حل اختلاف به تناسب وسعت آن استان پیش بینی گردیده است. درصورت بروز اختلاف در روابط كارگر و كارفرما اعم از اخراج کارگر بدون دلیل موجه،عدم پرداخت حقوق و مزایای کارگر و مسائلی از این قبیل.
كارگر می تواند چنانچه موضوع مورد اختلاف ازطریق سازش مستقیم میان وی وكارفرما حل نشود،از طریق انجمن صنفی كارگران و یا نماینده قانونی كارگران و كارفرما به اداره كار مربوطه برای طرح دعوا مراجعه كند.
به کدام یک از مراجع اداره کار رجوع کنیم؟
اداره كاری صلاحیت رسیدگی به اختلاف میان كارگر و كارفرما را داردكه كارگاه در حوزه آن اداره واقع شده باشد. كارگر پس از رجوع به آن اداره،درخواست خود را حداكثر در دو صفحه نوشته، آن را ثبت می نماید.پس از ثبت، تحویل مسئول دبیرخانه اداره كار می دهد. چنانچه كارگر شخصاً امكان طرح دعوارا نداشته باشد،می تواند،یک وکیل متخصص اداره کار باتجربه رابه عنوان نماینده خود معرفی نماید.تا به جای او اقدام به طرح دعوا نماید.
به این منظور مدعی باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نماید.و نسبت به دادن وكالت به فرد مورد نظر خود اقدام كند. بدیهی است كه حضورنماینده كارگر در مراجع حل اختلاف باید با ارائه وكالت نامه باشد.وکالت نامه با توجه به مناطق جغرافیایی، ادارات كار ومراجع حل اختلاف تشكیل شده قانونی مربوطه ،اعم از وكیل دادگستری یا وكیل كاری صورت می پذیرد.
وکیل دعاوی کارگر و کارفرما
مراجع حل اختلاف مكلف به پذیرفتن وكالت نامه دستی و خطی كه اصالت آنها مشخص نیست، نخواهند بود. مگر آن كه اعطای نمایندگی و وكالت به طرق دیگر برای مراجع تشخیص و حل اختلاف محرز و مسلم گردد.
لذا انتخاب و استفاده از یک وکیل اداره کار با تجربه از اهمیت به سزایی برخوردار است.پس از تقدیم دادخواست، وقت رسیدگی مشخص می شود. و به (طرفین)كارگر و كارفرما ابلاغ می گردد.
طرفین دعواباید در تاریخ مقرر درمحل حاضر شده و دفاعیات خود را به همراه مدارك معتبر ارائه كنند. هرگاه نیاز به تحقیق بیشتری باشد،بازرسان اداره كار به صورت محسوس ونامحسوس به تهیه گزارش ازموضوع مورد اختلاف می پردازند. و با مراجعه به كارگاه، اظهارات مطلعان را اخذ می كنند.
وکیل متخصص اداره کار چگونه می تواند شما را یاری کند؟
وکیل متخصص اداره کار با تسلط بر قوانین اداره کار،بیمه تامین اجتماعی،بخشنامه ها،آیین نامه ها وکلیه قوانین مربوط به حوزه اداره کار وآشنایی با روند دادرسی درمراجع مربوطه،قادر خواهدبود روند دادرسی را سهولت ببخشد .البته لازم به ذکر است که در کنار دانش اداری کافی،دارابودن تجربه کاری موفق نقش قابل توجهی در دفاع از حقوق کارگر و کارفرما در مراجع اداره کار دارد.
موسسه اداری مبنا مشاور با دارا بودن کادر متخصص خود ،آماده انجام مذاکرات قراردادی، تهیه و تنظیم انواع قراردادهای کار و کارفرما و ارائه مشاوره اداری اداره کار و قبول وکالت در دعاوی ناشی از این اختلافات کار و کارفرمایی می باشد .جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل متخصص اداره کاربا ما درتماس باشید .