تمامی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بدون در نظر گرفتن بزرگی و یا کوچکی شان، درگیر فرآیند های مربوط به خدمات اداری و پرسنلی بوده که بسیار حائز اهمیت هستند و از طرفی رعایت شدن الزامات قانونی در آن ها بسیار مهم است .خدمات اداری و پرسنلی مانند محاسبه ی کارکرد پرسنل، محاسبه ی جمعه های کاری وتعطیلات، حضورو غیاب پرسنل، کارت زنی، حق بیمه، پرداخت حقوق و مزایا و موارد بسیار دیگرکه نیازمند انجام شدن باتبحر و دقت بالا می باشند .
برای محقق کردن این امر مهم ، بهتر است مسئولیت آن ها به افراد متبحر ومتخصص سپرده و یا از چنین افرادی مشورت خواسته شود .موسسات خدمات مالی و اداری مانند موسسه مبنا مشاور نیز در راستای همین منظور فعالیت می کنند و می توانند در تمامی موارد بالا به صاحبان مشاغل و بنگاه های اقتصادی مشاوره و خدمات ارائه کنند .گروه مبنا مشاور برای ارائه خدمات اداری و پرسنلی با بیش از ۱۵ سال سابقه آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است. برای دریافت خدمات اداری و پرسنلی با ما تماس بگیرید .
خدمات اداری و پرسنلی
انواع خدمات اداری و پرسنلی
از انواع خدمات اداری و پرسنلی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
کنترل و محاسبه ی ساعات کاری پرسنل
محاسبه کردن بیمه، حقوق و مالیات پرسنل شرکت و ارسال و پیگیری امورمربوطه با سازمان های ذی ربط
تهیه کردن فیش های حقوقی نیرو ها و انواع نامه های اداری پرسنل
پیگیری کردن و انعقاد قرارداد های پرسنل و ثبت کردن آن ها در اداره ی کار
محاسبه کردن تسویه حساب نیرو ها و پرسنل
محاسبه کردن عیدی و سنوات و طلب مرخصی پرسنل
همکاران ما در موسسه مبنا مشاور می توانند در تمامی زمینه های یاد شده به صاحبان مشاغل وبنگاه های اقتصادی مشاوره تخصصی دهند . در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع خدمات اداری و پرسنلی بیشتر آشنا شوید.
ارائه و انجام امور کارگزینی و استخدامی
برخی از امور کارگزینی و استخدام کارمندان و پرسنل شرکت ها و بنگاه های اقتصادی مانند آگهی های استخدام، تماس گرفتن با کاریابی ها، تهیه فرم های اطلاعات تخصصی و اطلاعات شخصی، هماهنگ کردن مصاحبه های تخصصی و مصاحبه های عمومی و … است که مربوط به بخش کار گزینی است اماواحد های مالی شرکت ها باید در این موارد اقداماتی را انجام دهند .
آگاهی داشتن از برخی مسائل قانونی همانند این که اگر در خواست استخدام به واحد های کاریابی ارائه شود می تواتند باعث معافیت مالیاتی شود امکان حفظ منافع مالی و اداری زیادی را برای شرکت ها به ارمغان می آورد.شرکت ها و بنگاه های اقتصادی حتی در صورتی که واحد های اداری و کار گزینی دارند می توانند با دریافت مشاره از موسسه مبنا مشاور از معافیت ها و امتیازات قانونی آگاه و بهره مند شوند .
تنظیم و انعقاد قرارداد کارمندان
شرکت ها بر اساس تخصص های مورد نیاز خود امکان دارد که برخی از افراد و پرسنل خود را به صورت پاره وقت یا مشاوره ای و برخی را به صورت تمام وقت استخدام کنند که عقد هر کدام از این قرارداد ها بادیگر تفاوت دارد و الزامات قانونی هر یک مخصوص به خود است. در هر کدام از این قرارداد ها نیاز به ذکر موارد قانونی خاص و نیاز به عدم ذکر برخی موارد دیگر است که ازایجاد مشکلات قانونی احتمالی درآینده برای طرف قرارداد و شرکت جلو گیری شود. افراد و پرسنل شرکت پس از اتمام تعهد و قرارداد خود با شرکت ممکن است ملزم به انجام معاینات خاصی باشند و سلامتی پزشکی آن ها مورد بررسی قرار گیرد .
و یا این که برخی پرسنل لازم است که محل خدمت شان جا به جا شود و تغییر کند که الزاما باید در درقرارداد اولیه ی آن ها ذکر شود یا این که برای تمدید قرارداد شرایط و مواردی خاص قید شود.همگی این موارد می تواند کارفرما و شخص یا اشخاص طرف قرارداد را دچار مشکل و گرفتار درپیچ و خم های قانونی کند که بهترین کار برای پیشگیری از وقوع چنین مشکلاتی مشورت وکمک گرفتن از افرادی است که متخصص این امور در حوزه ارائه خدمات اداری و پرسنلی هستند.
تنظیم پرونده پرسنلی از کارمندان
تمامی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی نیاز دارند که الزاما برای تک تک کارکنان و پرسنل خودیک پرونده ی کامل پرسنلی داشته باشند که درآن تعدادی مدارک بایگانی شده است.مدرک تحصیلی، کپی شناسنامه و کارت ملی، عکس پرسنلی، فرم درخواست شغل به همراه تمام مشخصات ، گواهی نامه ی آموزش ها و دوره های طی شده و بسیاری از موارد دیگری که بسته به نوع تخصص و کار می تواند متفاوت باشد باید در این پرونده جمع آوری شده و نگهداری گردد.
برخی از مدارکی که در پرونده ی پرسنلی کارکنان است از اهمیت بالایی برخوردار است مثل مشخصات شخصی کامل، آدرس دقیق مکان زندگی و ضمانت نامه های کافی در صورت بروزدرگیری مالی فرد در شرکت از دسته مواردی هستند که نبود آن ها در پرونده ممکن است برای کارفرما ایجاد دردسر کند.بنگاه های اقتصادی و شرکت ها می توانند تشکیل پرونده های پرسنلی افراد و کارمندان خود و حتی نگهداری آن ها را به صورت کامل به موسسات مبنا مشاور سپرده و یا برای داشتن اطمینان کامل از چنین موسساتی مشورت بگیرند .
ثبت نام بیمه کارمندان و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی
تهیه کردن لیست بیمه و ارائه دادن اطلاعات کارکنان و پرسنل به سازمان تامین اجتماعی باید در فرمت مشخص و در زمان های تعیین شده انجام شود تا شرکت مشمول جریمه های دیر کرد نشود.بعضی وقت ها کارفرما به دلیل نداشتن آگاهی از قوانین و ثبت و تهیه و ارسال بیمه نامه ها امکان دارد تعداد افراد و یا تخصص ها و مهارت های آن ها را با دقت وصحت ثبت نکند و همین امر می تواندباعث شکایت کارکنان و پرسنل و ایجاد دعوای های اداری شود.پس بهتر است برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی کارفرما ها از مشاوره های افراد متخصص در زمینه امور اداری و پرسنلی بهره بگیرند تا از قوانین بیمه ای آگاه و با تغییرات آن ها به روز باشند .
خدمات مربوط به دستگاه ساعت زنی کارمندان
در گذشته های نه چندان دور تمامی شرکت ها اعم از کوچک و بزرگ برای ثبت کردن ورود وخروج پرسنل و کارمندان شان از دفتر های بزرگی استفاده می کردند و که هر ماه آن ها را به بایگانی می سپردند.
ثبت و نگهداری ورود و خروج کارمندان، مرخصی و ماموریت های بین ساعات کاری و … به صورت کاغذی ودستی بسیار مشکل و از طرفی محل خطا بوده است.در سال های اخیر اما دستگاه های کارت زنی و یا دستگاه های ثبت اثر انگشت برای راحتی وسریع شدن ثبت ورود و خروج کارمندان و پرسنل ساخته شده اند که بسیار مفید و کار آمدهستند .
اما نیاز است که خرید و نصب و پشتیبانی آن ها توسط شرکت های معتبر وبا متخصص انجام گیرد تا تمام چیز ها به دقت ثبت شوند. دلیل این کار این است که همین دستگاه ها در صورت رعایت نشدن یک سری نکات در حین نصب وتنظیمات می توانند مشکلات اضافه و بیشتری را برای شرکت و کارفرما ایجاد کنند .
محاسبه حقوق پرسنل
برای محاسبه کردن حقوق پرسنل و دستمزد آن ها و پرداخت کردن آن نیازبه مشخص بودن حضور و غیاب و مرخصی ها و کار کرد واقعی پرسنل در طول یک ماه می باشد.رخ دادن کوچک ترین اشتباهی در محاسبه کردن این فاکتور ها ممکن است در مبلغ نهایی تفاوت فاحشی ایجاد کرده و باعث اعتراض کار کنان و یا ضرر زدن به کارفرما شود.
نحوه ی محاسبه ی هر یک از موارد بالا به صورت صریح و دقیق در قوانین آمده است و تنها لازم است افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند و مسئول هستند تخصص و مهارت لازم را داشته باشند و ازقوانین نیز آگاه باشند. البته به خاطر تغییر کردن برخی از قوانین لازم است که شرکت ها برای جلوگیری از وقوع هرگونه اشتباه و در ادامه ی آن ایجاد ضرر و زیان برای شرکت، از مشورت های افراد و موسسات متبحر در این زمینه کمک بگیرند .
ثبت نام و تمدید دفترچه بیمه
بعضی از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی مخصوصا اگر تعداد پرسنل و کارمندان آن ها زیاد باشدبه منظور کم کردن میزان دفترچه ی مرخصی و افزایش کیفیت حضور کارمندان ونیرو های خود،کار های مربوط به صدور، تمدید، تعویض و سایر کار های مربوط به دفترچه ی بیمه کارکنان و خانواده ی آن ها را خود بر عهده می گیرند.موسسات مبنا مشاورمی توانند انجام تمامی این امور که مربوط به دفترچه ی بیمه است را برعهده بگیرند و در وقت و هزینه افراد و نیرو های شرکت ها صرفه جویی شود.
هدف ارائه خدمات اداری و پرسنلی
همان طور که در بالا اشاره شد، خدمات اداری و پرسنلی بسیار گسترده اند و اگر شرکتی بخواهد همه ی این موارد را خود بر عهده گرفته و انجام دهد، نه تنها باعث مصرف انرژِی و نیرو ومنابع مالی زیاد برای این بخش می شود، بلکه احتمال بروز خطا نیز افزایش پیدا می کند.احتمال بروز خطا به این دلیل زیاد است که ممکن است مسئولین این بخش ها با قوانین جدید وتغییر آن ها آشنا نباشند و یا دقت لازم را نداشته باشند.برای رفع همین نیاز موسسات خدمات مالی و اداری به وجود آمده اند که باعث بالا رفتن سرعت و هم چنین بالا رفتن دقت در انجام تمامی این امور می شوند.
ارائه خدمات اداری و پرسنلی:
فرایند امور اداری و پرسنلی در همه شرکت ها و بنگاهها اقتصادی اعم از اینکه کوچک باشند یابزرگ از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نیازمند دقت و رعایت الزامات قانونی مربوط به آن است .امور اداری مانندحضور و غیاب پرسنل ، محاسبه کارکرد آنها ، کارت زنی ، محاسبه جمعه کاری وتعطیلات ، حق بیمه ، پرداخت حقوق و مزایا و بسیاری دیگر باید در نهایت دقت و تبحر انجام شود برای دستیابی به یک چنین هدفی باید انجام امور به افراد متخصص و متبحر سپرده شده ویا اینکه از این افراد مشورت گرفته شود .
موسسه مبنا مشاور می توانند در همه زمینه های یاد شده به صاحب آن مشاغل و بنگاههااقتصادی مشاوره های تخصصی ارائه نمایند .آقای محمد مژده دهنده در اختیار داشتن تیمی خبره می تواند کلیه خدمات اداری و پرسنلی ذیل را به مشتریان خود ارایه کرده و از واحد مالی وحسابداری شرکتها پشتیبانی نماید:
تهیه پرونده پرسنلی به صورت دستی و مکانیزه و نگهداری امن و محرمانه از محتویات آن :
شرکتها باید برای همه پرسنل خود یک پرونده کامل پرسنلی داشته و یکسری از مدارک را برای آنها جمع آوری و بایگانی نمایند . عکس پرسنلی ، کپی شناسنامه و کارت ملی ، مدرک تحصیلی، فرم درخواست کاربا تمام مشخصات ، گواهی آموزش های طی شده و بسیاری مدارک دیگر که بر حسب نوع کار و تخصص متفاوت است باید در این پرونده جمع آوری گردد.
برخی مدارک در پرنده پرسنلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است مانند مشخصات کامل ، آدرس محل زندگی ، ضمانتنامه های کافی در صورت درگیری مالی فرد در شرکت از این دست هستند که فقدان آنها می تواند برای کارفرما دردسر ساز باشد. شرکت ها و بنگاهها اقتصادی می توانند تشکیل پرنده پرسنلی نیروهای خود را به طور کامل به موسسات خدمات مالی سپرده و یا برای اطمینان بیشتر از آنها مشاوره بگیرند .
ثبت نام بیمه ای افراد ، تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی
تهیه لیست بیمه ، ارائه اطلاعات پرسنل به سازمان تامین اجتماعی باید در فرمت و در موعدهای تعیین شده صورت گیرد تا شرکت مشمول جریمه های دیر کرد نگرد .گاهی کارفرما به دلیل عدم اطلاع از قوانین و الزامات تهیه لیست بیمه ممکن است تعداد افراد و یا تخصص های آنها را به دقت و صحت ارائه ننماید و این امر باعث شکایت پرسنل و دعواهای اداری گردد برای جلوگیری از یک چنین اتفاقاتی کارفرمایان محترم قطعا باید در در این امور از افراد متخصص استفاده کرده و نسبت به قوانین بیمه ای به روز و آگاه باشند .
ثبت ، تهیه و تنظیم کارکرد کارکنان و ثبت مرخصی ها و غیبت های روزانه و ساعتی کارکنان،ماموریت،اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمعه کاری و سایر موارد قانونی برای محاسبه لیست حقوق ودستمزد و پرداخت آن به پرسنل قبل از هر چیز باید حضور و غیاب و مرخصی ها و کارکرد واقعی پرسنل درطول یک ماه مشخص باشد .فاکتورهایی مانند اضافه کاری ، تعطیل کاری ، نوبت کاری ، مرخصی های استحقاقی یا بدون حقوق ، مرخصی استعلاجی به طور مستقیم در میزان حقوق افراد موثر است .
کوچکترین اشتباهی در محاسبه این فاکتور ها می تواند در مبلغ نهایی تفاوت فاحشی ایجادکرده وموجبات اعتراض پرسنل و یا ضرر وزیان برای کارفرما را فراهم نماید .محاسبه هر یک از این موارد به صورت کاملا روشن در قوانین وجود دارد و فقط کافی است افرادمسئول در این خصوص تخصص و مهار کافی را داشته و نسبت به قوانین هم مطلع باشند که البته به دلیل تغییر قوانین ، شرکت ها باید برای جلوگیری از هر گونه اشتباه و متعاقب آن ضرروزیان برای شرکت از مشاوره موسسات متخصص بهرهمند شوند .
نصب ، راه اندازی و پشتیبانی انواع دستگاه های ساعت زنی و ورود و خروج کارکنان
در گذشته نه چندان دور شرکتهای بزرگ و کوچک همگی برای ثبت ورود و خروج پرسنل دفتر های بزرگی داشتند که به طور ماهانه آنها را به انبارها بایگانی می سپردند . اینکه واقعا ثبت ورود و خروج ها ومرخصی یا ماموریت های بین روز به صورت دستی و کاغذی چقدر می توانست سخت و خطاپذیر باشد قابل توصیف نیست.
در سالهای اخیر دستگاهها کارت زنی ، ثبت اثر انگشت برای تسریع و تسهیل ثبت ورود و خروج پرسنل ایجاد شده است که البته بسیار کارآمد هم بوده اما به شرطی که خرید و نصب و پشتیبانی این دستگاهها از شرکت های معتبر و متخصص انجام گیرد تا همه چیز به دقت ثبت گردد در غیر این صورت خود این دستگاهها می تواند مشکلات بیشتری را برای شرکت ها ایجاد کنند .
تهیه لیست های حقوق و مزایای کارکنان، تهیه لیست های بیمه ای و پرداخت حقوق و مزایای ماهیانه کارکنان و تهیه و توزیع فیش حقوق به نیابت از کارفرما برخی شرکتهای به خصوص شرکتهای کوچک وشرکت هایی که دارای شعبه در ایران بوده و شعبه اصلی آن در خارج از کشور می باشد تمایلی به استخدام پرسنل زیاد برای انجام امور خود نبوده و ترجیح می دهند برخی کارها به طور غیر مستقیم به دست موسسات مشاوره ای انجام شود .
مثلا شرکت های کوچک برای واحد اداری و کارگزینی خود نیرویی استخدام نمی کنند و فقط خود نگهبان ورود و خروج پرسنل را ثبت کرده و در پایان ماه لیست تهیه شده به این موسسات ارائه می شود و بقیه کارها از قبیل محاسبه حقوق ،تهیه لیست بیمه و غیره توسط این موسسات انجام شده و بعد از پرداخت حقوق خود این موسسات هم فیش حقوقی برای پرسنل صادر کرده و به آنها می دهند .
انجام امور مربوط به صدور و تمدید دفترچه های درمانی تامین اجتماعی
برخی شرکتها به خصوص اگر تعداد پرسنل شان بالا باشد برای اینکه از میزان مرخصی کم کرده و کیفیت حضور نیروهایی خود را افزایش دهند کارهای مربوط به تمدید، صدور، تعویض و سایر کارهای مربوط به دفترچه بیمه پرسنل و خانواده آنها را خودشان بر عهده می گیرند موسسات خدمات مالی می توانند انجام همه امور مربوط به دفترچه بیمه را به عهده گرفته و به بدین شکل در وقت هزینه های شرکت و پرسنل آنها صرفه جویی شود .