اختلاف و نارضایتی در محل کار، اتفاقی ناخوشایند اما شایع است. قوانین کشور و اداره کار در اکثر مواقع برای آسایش و احقاق حقوق نیروی کار فعالیت میکنند. این مورد باعث شده که کارکنان توانایی مقابله با عدم تفاهمها را داشته باشند و در صورت وجود اختلاف، بتوانند اقدام به شکایت از کارفرما کنند.
اگر یک نیروی کار بدون هیچ قراردادی در حال فعالیت باشد و با کارفرمای خود با مشکل مواجه شود، امکان ثبت شکایت را دارد؟ در این مطلب قرار است به بررسی دقیق و کامل شکایت از کارفرما بدون مدرک پرداخته و تمام وجوه قانونی و اصلی آن را با هم بررسی کنیم. پیش از شروع بحث، بهتر است با مهمترین اصطلاحات قانون کار در این رابطه آشنا شویم.
طبق قانون کار کارفرما باید برای کار موقت یا دائم با کارگر قرارداد بسته و او را طبق ضوابط موجود در آن قانون بیمه کند. اما امروزه متأسفانه به دلیل نرخ بالای بیکاری و شرایط بد اقتصادی کارگران نسبت به کارفرمایان در موقعیت ضعیفتری قرار گرفتهاند و بسیاری از آنها از سر ناچاری به کار بدون مدرک و بیمه و با دستمزد پایینتر از حداقل دستمزد یا عرف بازار تن میدهند که در برخی موارد همان دستمزدهای ناقص را هم دریافت نمیکنند. در چنین شرایطی این سؤال پیش میآید که آیا بدون داشتن قرارداد مکتوب امکان شکایت علیه کارفرما وجود دارد یا خیر ؟
پاسخ این است که بله این امکان وجود دارد ولی این شکایت به مدارک خاصی نیاز داشته و مراحل و شرایطی دارد. در این مقاله به شکایت کارگر از کارفرمای بدون مدرک ، تعاریف کارگر و کارفرما از منظر قانون کار و نحوه اثبات رابطه کاری خواهیم پرداخت. در ادامه مقاله با مبنا مشاور همراه باشید .
شکایت از کارفرما بدون مدرک
برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد کارگر این توانایی را دارد که شکایت خودش از کارفرما را تقدیم به مراجع ذیصلاح کند؛ عدم عقد قرارداد از طرف کارفرما به معنی پایمال شدن حقوق کارگر نیست بلکه وجود قرارداد از جانب کارفرماجنبه حمایتی دارد تا کارفرما و کارگر این توانایی را داشته باشند ازحقوق خود دفاع کنند .
کارگر کیست؟
با توجه به ماده ۲ قانون کار کارگر از نظر این قانون شخصی میباشد که به هر عنوان در مقابل دریافت حقالسعی سعی اعم از مزد ، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار میکند .
کارفرما کیست؟
براساس ماده ۲ قانون کارکارفرما فردی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حقالسعی کارمیکند.مدیرها و مسئولها و بهطور عموم تمامی اشخاصی که عهدهدار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما به حساب میآیند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی ست که نمایندگان ذکرشده در قبال کارگر بهعهده میگیرند.درباره شکایت ازکارفرما بدون قرارداداگر که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی کند و کارفرما آن رانپذیرد در مقابل کارفرما ضامن میباشد .
رابطه کارگر و کارفرما چگونه است؟
قانونگذار به شکل واضح رابطههای بین کارفرما و کارگر را تعریف کردهاست. کارفرما وظیفه دارد طبق تعرفههای موجود همه حقوق کارگر را از جمله دستمزد، عیدی، پاداش، مرخصی،حق اولاد، حق مسکن و همه موردهایی را که حقوق کارگر است بهموقع به وی پرداخت کند ودرصورتیکه کارفرما در ادای حقوق کارگر کوتاهی کند کارگر حق دارد با مراجعه به اداره کارمحل، نسبت به عدم دریافت هر نوع حقی که داشته شکایت کند.
رابطه کارگر و کارفرما و شکایت از کارفرما بدون قرارداد
قانون کار روابط بین کارگر و کارفرما را در ۲ خصوصیت بیان میکند :
۱) تابعیت دستوری کارگر از کارفرما
۲) تابعیت مزدی کارگر از کارفرما
برایاینکه یک رابطه کارگری و کارفرمایی به وجود بیاید باید هر دو تابعیت فوق به عنوان ارکان رابطه کاری تحقق پیدا کند و عدم وجود یا نقض هر کدام از رکنهای بالا مانع به وجود آمدن وشکلگیری رابطه کارگری و کارفرمایی میگردد.