۱-هر یک از طرفین دعوا میتوانند برای حود یک نفر نماینده تام الاختیار انتخاب و معرفی نماید .
۲-سند : نوشته ای است که در مقام ادعا یا دفاع قابل استناد باشد .
۳- به رای پاک نویس داد نامه می گویند .
۴-رسیدگی به دعوای کار تابع مشمول قانون کار در صلاحیت مراجع حل اختلاف کار می باشد .
۵- مامور ابلاغ :
کسی است که از طرف اداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی با ابلاغ داخلی به این سمت منصوب می شود .
۶- در کارگاهی که دارای طرح طبقه بندی و ارزیابی مشاغل نیستند منظور از مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل ،مزایایی است که برحسب ماهیت شغل با محیط کار و برای ترمیم مزد در ساعت عادی کار پرداخت میگردد از قبیل مزایای سختی کار ،مزایای سر پرستی فوق العاده شغل وغیره
۷-نماینده منتخب شخص حقیقی است که به موجب سند رسمی یا عادی انتخاب و معرفی می شود .
۸- مقررات ابلاغ دادنامه همان مقررات ابلاغ دعوتنامه است .
۹-عرضه کالا در قانون مالیات بر ارزش افزوده انتقال کالا از طریق هر نوع معامله است.
۱۰-خواهان یا خوانده میتوانند در هر مرحله از دادرسی ایراد نمایند .
۱۱- نرخ مالیات بر ارزش افزوده، یک و نیم درصد (۵/۱%) میباشد.
۱۲-رعایت قواعد آمره در ارتباط با سازش الزامی است .
۱۳-مقررات آئین نامه بیمه بیکاری از تاریخ اتمام دوره قانون آزمایشی بیمه بیکاری (۱۳۶۹/۶/۵) لازم اجرا است .
۱۴-نهضت سواد موظف است با همکاری کارفرمایان وزارت خانه های زیربط نسبت به تشکیل کلاسهای سواد آموزیبرای بی سوادان مشمول این قانون اقدام نمایند.
۱۵-تنظیم دادخواست ادارات کار توسط خودکارگر و یا وکیل قانونی کارگر قابل ارائه به اداراتکار می باشد و هیچ شخص دیگری امکان ارائه دادخواست کارگر را ندارد.
۱۶-وزارت خانه و امور اجتماعی میتواند در موارد ضرورت برای تنظیم نیروی کار ایرانیان خارج از کشور، در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران ، وابسته کار منصوب نماید .
۱۷-آئین نامه نحوه ایجاد و ضوابط مربوط آن به همچنین مدت شرکت کارگران در مسابقات قهرمانی ورزشی یا هنری و ساعات متعارف تمرین ، توسط وزارت کاروامور اجتماعی و سازمان تربیت بدنی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .
۱۸-سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری طبق ضوابط قانون تامین اجتماعی به بیمه شدگانی که با توجه به مقررات این آیین نامه بیکار شناخته شده و از طریق واحدهای کار وامور اجتماعی معرفی می شوند .مقدری بیمه بیکاری پرداخت نماید .
۱۹-چنانچه با وجود رسمیت جلسه ، اکثریت آرا برای اتخاذ تصمیم حاصل نشود ، جلسه تجدید می گردد.
۲۰- در صورت دوری کارگاه و عدم تکافوی وسیله نقلیه عمومی ،صاحب کار باید برای رفت و برگشت کارکنان خود وسیله نقلیه مناسب در اختیار آن ها قرار دهد .
۲۱-دریافت کمک هزینه حین کار آموزی مانع استفاده از مقرری بیمه بیکاری نخواهد بود .
۲۲-به کارگرانی که موجب قرار داد یا موافقت بعدی به ماموریت های خارج از محل خدمت اعزام می شوند فوق العاده ماموریت تعلیق می گیرد . این فوق العاده نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد و همچنین کارفرما مکلف است وسیله یا هزینه رفت و برگشت آنهاراتامین نماید .
۲۳-کارگران کار مزد برای روزهای جمعه و تعطیلات رسمی و مرخصی استحقاقی دریافت مزد رادارند و ماخذ محاسبه میانگین کارمزد آن ها در روزهای کارکرد آخرین ماه کار آنها ست مبلغ پرداختی در هرحال نباید کمتر از مزد قانونی باشند .
۲۴-وزارت کار و امور اجتماعی دستور العمل و آئین نامه های اجرایی طرح ارزیابی مشاغل کارگاه های مشمول این ماده را که ناظر به تعداد کارگران و تاریخ اجرای طرح است تعیین و اعلام خواهد کرد .
۲۵-کارکنان واحد های تولیدی ، صنعتی و خدماتی وابسته به نهاد های انقلاب و با سایر موسسات که تولیدات غیر تسلیحاتی دارند ، مشمول کلیه مقررات قانونی کار خواهند بود .
۲۶-کلیه آراء و تصمیمات متحده هیات های تشخیص ظرف مواعید مقرر در قانون کار قابل اعتراض و ارجاع به هیات حل اختلاف بوده و آراء سازشی یا توافقی صادره نیز از این قاعده مستثنی نخواهدبود .
۲۷-چنانچه با تشخیص شورای پزشکی نظرداده شود که فرد معاینه شده به بیماری ناشی از کارمبتلا باشد کارفرما ومسئولین مربوطه مکلفند کار اورا بر اساس نظریه شورای پزشکی مذکور بدون کاهش حق السعی در قسمت مناسب دیگری تعیین نمایند .
۲۸-واسطه کار توسط وزیر کار و امور اجتماعی تعیین و پس از موافقت وزیر امور خارجه منصوب و اعزام می گردد.
۲۹-نهاد های انقلابی به ارگانهایی اطلاق می گردد که بنا به نیاز دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران به بعد با تصویب مراجع قانون گذاری به وجود آمده است .
۳۰-کارفرمایان کارخانه ها مکلفند در زمینه آموزش نظامی کارگران واحد خود ، با نیروی مقامت بسیج و و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری های لازم را مبذول دارند .
۳۱- بیمه شده بیکار موظف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری فرم تقاضای استغاده از مقرری بیمه بیکاری را تکمیل و به واحد کار و امور اجتماعی محل ارایه نماید .
۳۲-هیات های حل اختلاف با توجه به حجم کار و ضرورت به تعداد لازم در محل واحد های کارو اموراجتماعی و حتی الامکان خارج از وقت اداری تشکیل خواهد شد .
۳۳-در صورتی که روزهای کار در هفته کمتر از شش روز باشد مزد روز تعطیل هفتگی کارگر معادل یک ششم مجموع مزد یا حقوق دریافتی در روزهای کار در هفته خواهد بود .وفواصل تناوب و نیز کار اضافی نباید از هنگام شروعیا خاتمه جمعا از ۱۵ ساعت در شبانه روز بیشتر باشد .
۳۴-فواصل تناوب کار در اختیار کارگر است وحضور او در کارگاه الزامی است.
۳۵-چنانچه چند نفر به طورجمعی به کار اجباری گمارده شوند . متخلف یا متخلفین علاوه بر پرداخت اجرت المثل ، باتوجه بر شرایط و امکانات خاطی ومراتب جرم به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم خواهند شد .
۳۶-مبنای پرداخت حق بیمه بیکاری مزد بیمه شده می باشد.
۳۷-احراز کفالت خواهر و برادر بیمه شده بیکار به عهده وزارت کار و امور اجتماعی خواهد بود.
۳۸-مشاوره وکالت به ۳ بخش تقسیم می شود :
الف) امور مربوط به شکایت کارگری و کارفرمائی
ب)امور پرسنلی
ج)تامین اجتماعی و بیمه بیکاری
۳۹-چنانچه دادخواست فاقد شرایط مندرج در ماده ۳۱ باشد ثبت نشده و به جریان نمی افتد و هیچ اثری نخواهد داشت.
۴۰-در مشاغل و کارهایی که به علت ماهیت آن یا شرایطی که کار در آن انجام می شود برای سلامتی یااخلاق کار آموزان و نوجوانان زیان آور است . حداقل سن کارگران ۱۸ سال تمام خواهند بود .تشخیص این امر با وزارت و امور اجتماعی است .
۴۱- مزایای رفاهی و انگیزه ای از قبیل کمک هزینه مسکن و خوارو بار کمک عائله مندی ، پاداش افزایش تولید و سودسالانه جزء مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی شود .
۴۲-حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران وویژگی های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه ای باشد تا زندگی یک خانواده ، که تعدادمتوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می شود را تامین نماید .
۴۳-مدت خدمت نظام وظیفه شاغلین مشمول قانون کار یا شرکت داوطلبانه آنان در جبهه قبل از اشتغال جزو سوابق خدمتی آنان نزد سازمان تامین اجتماعی محسوب می گرد .
۴۴-دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزئی نمی گردد.
۴۵-مقرری بیمه بیکاری مانند سایر مستمری های تامین اجتماعی از پرداخت هر گونه مالیات معاف خواهد بود .
۴۶-دریافت کمک هزینه حین کار آموزی مانع استفاده از مقرری بیمه بیکاری نخواهدبود .
۴۷-مبنای پرداخت حق بیمه بیکاری مزده بیمه شده می باشد.
۴۸-کارگاههای کوچک کمتر از ده نفر کارگر بر اساس آیین نامه اجرا یی ماده۱۹۱ قانون کار مصوب هیات وزیران از شمول بعضی از قانون کار مستثنی شده اند .
۴۹-وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مسئول برنامه ریزی ، کنترل ارزشیابی و بازرسی درزمینه بهداشت کار و درمان کارگری بوده و موظف است اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد .
۵۰-ارجاع هر نوع کار اضافی در انجام کار در شب نیز ارجاع کار های سخت و زیان آور و خطرناک وحمل بار با دست بیش از حد مجاز و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگر نوجوان ممنوع است .
۵۱-سازمان تامین اجتماعی با استفاده از اختیارات اجرائی ناشی از قانون تامین اجتماعی نسبت به وصول وجوه موضوع این ماده اقدام می نماید.
۵۲-ملاک انجام حمایتهای موضوع قانون تامین اجتماعی در ایام دریافت مقرری بیمه بیکاری حقوق ومزایای مبنای کسر حق بیمه زمان اشتغال بیمه شده بیکار خواهد بود.
۵۳-زمان اجرای قانون تامین اجتماعی از زمان اتمام قانون آزمایشی بیمه بیکاری (۶/۵/۱۳۵۹) لازمالاجرا است.
۵۴-قانون بیمه بیکاری مصوب ۲۶/۶/۱۳۶۹ در این آئینامه اختصارا قانون نامیده می شود.
۵۵-کلیه مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تابع قوانین کار و کار کشاورزی هستند مشمول مقررات این قانون میباشند.
۵۶-داشتن فرزند به تنهایی برای دریافت حقوق و دستمزد کافی نیست؛ چراکه کارگر باید حداقل ۷۲۰روز سابقه پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی داشته باشد.
۵۷-مقررات این آئین نامه از تاریخ اتمام دوره قانون آزمایشی بیمه بیکاری (۵/۶/۱۳۶۹)لازم الاجراست .
۵۸-در صورت بیکاری زوجین فقط یکی از آنان (زن یا شوهر) محق به استفاده از افزایش مقرری به ازاء هر یک از فرزندان خواهد بود.
۵۹-احراز کفالت خواهرو برادر بیمه شده بیکار بعهده وزارت کار و امور اجتماعی خواهد بود.
۶۰-وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی مجری قانون بیمه بیکاری خواهند بود.
۶۱-مقرری بیمه بیکاری مانند سایر مستمریهای تأمین اجتماعی از پرداخت هر گونه مالیات معاف خواهد بود.
۶۲-حق بیمه بیکاری به میزان (۳%) مزد بیمه شده میباشد که کلاً توسط کارفرما تأمین و پرداخت خواهد شد.
۶۳-دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزئی نمیگردد.
۶۴-بیکاران مشمول این قانون کلیه حقوق و مزایا و خسارات مربوطه (موضوع قانون کار) را دریافت خواهند کرد.
۶۵-بیکار از نظر تامین اجتماعی بیمه شدهای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کارباشد.
۶۶- نرخ مالیات بر ارزش افزوده، یک و نیم درصد (۵/۱%) میباشد.
۶۷- تمام مقررات مربوط به ابلاغ به خوانده، در ابلاغ وقت جلسه به خواهان نیز رعایت خواهد شد.
۶۸- مرجع رسیدگیکننده میتواند در صورت عدم حضور هر یک از طرفین فقط برای یک نوبت جلسه رسیدگی را تجدید کند.
۶۹-طرفین دعوا حق دارند با درخواست کتبی و هزینه شخصی از اوراق پرونده رونوشت اخذ نمایند.
۷۰-آئین دادرسی کار:
مجموعه اصول و مقرراتی است که اصحاب دعوا در مقام مراجعه به مراجع حل اختلاف کار و مراجع مزبور در مقام رسیدگی،مکلف به رعایت و تبعیت از آن میباشند.
۷۱-کارفرما شخصی است که حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند .مدیران و مسئولان به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرمامسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند . در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است .
۷۲-چنانچه به واسطه امورمذکور در موارد آتی انجام تعهدات یکی از طرفین موقتا متوقف شود ، قرارداد کار به حال تعلیق در می آید و پس ازرفع آنها قراردادکار با احتساب سابقه خدمت (از لحاظ بازنشستگی و افزایش مزد) به حالت اول بر می گردد .
۷۳-مرجع رسیدگی پس از صدوررأی مجاز به رسیدگی مجدد و تغییر رأی نمیباشد.
۷۴- مرجع رسیدگیکننده میتواند در صورت عدم حضور هر یک از طرفین فقط برای یک نوبت جلسه رسیدگی را تجدیدکند.
۷۵-چنانچه خوانده اهلیت نداشته باشد میتواند از پاسخ در ماهیت دعوا امتناع نماید.
۷۶-چنانچه با وجود رسمیت جلسه، اکثریت آرا برای اتخاذ تصمیم حاصل نشود، جلسه تجدید میگردد.
۷۷- در تمام موارد مذکور در این آییننامه و به هر دلیلی که جلسه تجدید شود، زمان جلسه بعد کمتر از پانزده روز خواهد بود.
۷۸-تمام مقررات مربوط به ابلاغ به خوانده، در ابلاغ وقت جلسه به خواهان نیز رعایت خواهد شد.
۷۹-مقررات این آئین نامه از تاریخ اتمام دوره قانون آزمایشی بیمه بیکاری (۵/۶/۱۳۶۹)لازم الاجراست .
۸۰-طرفین دعوا حق دارند با درخواست کتبی و هزینه شخصی از اوراق پرونده رونوشت اخذ نمایند.
۸۱-داشتن فرزند به تنهایی برای دریافت حقوق و دستمزد کافی نیست؛ چراکه کارگر باید حداقل ۷۲۰روز سابقه پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی داشته باشد.
۸۲-کلیه مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تابع قوانین کار و کار کشاورزی هستند مشمول مقررات این قانون میباشند.
۸۳-دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزئی نمیگردد.
۸۴-زمان اجرای قانون تامین اجتماعی از زمان اتمام قانون آزمایشی بیمه بیکاری (۶/۵/۱۳۵۹) لازمالاجرا است.
۸۵-قانون بیمه بیکاری مصوب ۲۶/۶/۱۳۶۹ در این آئین نامه اختصارا قانون نامیده می شود.
۸۶-وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی مجری قانون بیمه بیکاری خواهند بود.
۸۷-ملاک انجام حمایتهای موضوع قانون تامین اجتماعی در ایام دریافت مقرری بیمه بیکاری حقوق ومزایای مبنای کسر حق بیمه زمان اشتغال بیمه شده بیکار خواهد بود.
۸۸-احراز کفالت خواهرو برادر بیمه شده بیکار بعهده وزارت کار و امور اجتماعی خواهد بود.
۸۹-مقرری بیمه بیکاری مانند سایر مستمریهای تأمین اجتماعی از پرداخت هر گونه مالیات معاف خواهد بود.
۹۰-در صورت بیکاری زوجین فقط یکی از آنان (زن یا شوهر) محق به استفاده از افزایش مقرری به ازاء هر یک از فرزندان خواهدبود.
۹۱-نماینده معرفی شده تامالاختیار محسوب میشود و همه اختیارات اصیل در دعوا را دارد.
۹۲-هر یک از طرفین دعوا میتوانند برای خود یک نفر نماینده تامالاختیار انتخاب و معرفی نمایند.
۹۳-تشخیص صلاحیت رسیدگی به دعوا با مرجع رسیدگیکننده میباشد، ملاک صلاحیت تاریخ تقدیم دادخواست است.
۹۴-سازمان تامین اجتماعی با استفاده از اختیارات اجرائی ناشی از قانون تامین اجتماعی نسبت به وصول وجوه موضوع این ماده اقدام می نماید.
۹۵-دفاتر اسناد رسمی مکلفند در تنظیم و وکالت نامههای کلی در مورد انتقال اموال، فروش خودرورا تصریح نمایند.
۹۶- نماینده معرفی شده تام الاختیار محسوب می شود و همه اختیارات اصیل در دعوا را دارد.
۹۷-حق بیمه بیکاری به میزان (۳%) مزد بیمه شده میباشد که کلاً توسط کارفرما تأمین و پرداخت خواهد شد.
۹۸-بیکار از نظر تامین اجتماعی بیمه شدهای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کارباشد.
۹۹-بیکاران مشمول این قانون کلیه حقوق و مزایا و خسارات مربوطه (موضوع قانون کار) را دریافت خواهند کرد.
۱۰۰-آئین دادرسی کار:مجموعه اصول و مقرراتی است که اصحاب دعوا در مقام مراجعه به مراجع حل اختلاف کار و مراجع مزبور در مقام رسیدگی،مکلف به رعایت و تبعیت از آن میباشند.
۱۰۱-کلیه در یافت های قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق ، کمک عائله مندی ، هزینه ی مسکن و… نظایر آن ها دریافت می نماید را حق السعی می نامند .
۱۰۲-کارفرمایان موظفند در مهلت مقرر ، آمار و اطلاعات مورد نیاز وزارت کاروامور اجتماعی را طبق آئین نامه ای که به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی می رسد تهیه و تسلیم نمایند .
۱۰۳-کمیته انضباطی کار مرکب از نمایندگان کارگران ، سرپرستان و کارفرما بوده و تعداد ، مدت و موراد خاتمه عضویت اعضاء ونحوه فعالیت آن در آئین نامه انضباطی تعیین می شود .
۱۰۴-مرجع رسیدگی کننده می تواند در صورت عدم حضور هر یک از طرفین فقط برای یک نوبت جلسه رسیدگی را تجدیدکند .
۱۰۵-در موردی که به تشخیص پزشک تامین اجتماعی ، نوع کار برای کارگر باردار خطر ناک یا سخت تشخیص داده شود . کارفرماتا پایان دوره بارداری وی ، بدون کسر حق السعی کار مناسب تر و سبک تری به او ارجاع می نماید .
۱۰۶-کارهای سخت و زیان آور و زیر زمینی به موجب آئین نامه ای خواهد بود که توسط شوری عالی کار تهیه و به تصویب وزارت کار و امور اجتماعی و بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید .
۱۰۷-مقررات ابلاغ داد نامه همان مقررات ابلاغ دعوت نامه است .
۱۰۸-طرفین دعوا حق دارند با در خواست کتبی و هزینه شخصی از اوراق پرونده رونوشت اخذ نمایند .
۱۰۹-تمام مقررات مربوط به ابلاغ به خوانده در ابلاغ وقت جلسه به خواهان نیز رعایت خواهد شد .
۱۱۰-اگر نشانی خوانده در حوزه اداره تعاون کارو رفاه اجتماعی دیگری باشد ابلاغ اوراق دعوا بوسیله مامور ابلاغ آن اداره صورت می گیرد.
۱۱۱-به منظور جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری ،وزارت کارو امور اجتماعی موظف است نظام ارزیابی و طبقه بندی مشاغل را با استفاه از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور ،تهیه نماید و به مرحله اجراءدر آورد .
۱۱۲-به منظور تشویق نیروهای کارگری مولد متخصص ، مخترع و متکبر ،وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است همه ساله به طرق متقضی در مورد انتخاب کارگران نمونه سال اقدام نماید .
۱۱۳-صدور رای :
اگر پرونده اماده صدور رای باشد . چه طرفین باشند چه نباشند مرجع رسیدگی باید را صادر کند رای با نظر اکثریت اعضای مرجع در همان جلسه رسیدی یا ظرف یک هفته صادر می شود . در برگه ای به نام دادنامه برای طرفین فرستاده می شود .
۱۱۴- قرارداد کار معین :
در این نوع قرارداد انجام حجمی از کار تعهد می شود و با ایفای تعهد و پرداخت حق الزحمه توافق نشده قرارداد خاتمه می یابد دراین نوع قرارداد نیز تا انجام موضوع تعهد مار امکان فسخ یک طرفه آن قانونا مقدور نمی باشد .
۱۱۵-تنظیم دادخواست ادارات کار توسط خودکارگر و یا وکیل قانونی کارگر قابل ارائه به ادارات کار می باشد و هیچ شخص دیگری امکان ارائه دادخواست کارگر را ندارد.
۱۱۶-اگر خاتمه قرارداد کار در نتیجه کاهش توانایی های جسمی وفکری ناشی از کار کارگرباشد (بنا به تشخیص کمیسون پزشکی سازمان بهداشت و درمان منطقه با معرفی شورای اسلامی کار و یا نمایندگان قانونی کارگر) کارفرما مکلف است به نسبت هر سال سابقه خدمت ، معال دو ماه آخرین حقوق پرداخت نماید .
۱۱۷-محل دبیرخانه شوری عالی کار در وزارت کارو امور اجتماعی است . مسئول دبیرخانه به پیش نهاد وزیر کارو امور اجتماعی و تصویب شوری عالی کار انتخاب می شود که به عنوان دبیر شورا ، بدون حق رای ، در جلسات شوری عالی کار شرکت خواهد بود .
۱۱۸-آئین نامه اجرایی با همکاری مشترک وزارتین کار و امور اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .
۱۱۹- دولت مکلف است با توجه به امکانات خود برای کارگرانی که قصد داشته باشند از شهر به روستا مهاجرت کنند و به کارکشاورزی بپردارندتسهیلات لازم را فراهم نمایند .
۱۲۰-از هر کارگاه فقط یک نفر را می توان برای عضویت در هیات تشخیص انتخاب و معرفی نمود .
۱۲۱-چنانچه کارگاه بر اثر قهریه (زلزله و سیل ) و یا حوادث غیر قابل پیش بینی (جنگ) تعطیل گردد وکارگران آن بیکار شوند . پس از فعالیت مجددکارگاه کارفرما مکلف است کارگران بیکار شده را درهمان واحد بازسازی شده و مشاغل که در آن بوجود می آید به کار اصلی بگمارد .
۱۲۲-در دعاوی مربوط به ور شکسته ، اوراق دعوا به اداره تصفیه امور ورشکستگی یا مدیر تصفیه ابلاغ خواهد شد .
۱۲۳-دستور العمل های مربوط به تاسیسات کارگاه از نظر بهداشت محیط کار مانند غذا خوری ، حمام و دستشویی برابر آئین نامه ای خواهد بود . که توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تصویب و مرحله اجراء در خواهد آمد .
۱۲۴-تعداد نمایندگان کارگران و کارفرما در کمیته انضباط کار مساوی می باشد و یک نفر نیز به انتخاب سرپرستان در کمیته عضویت خواهد داشت تصمیمات کمیته با اکثریت آراء اتخاذ می شود.
۱۲۵-موارد قصور و دستورالعمل ها و آئین نامه های انضباطی کارگاه ها به موجب مقرراتی استکه با پیش نهاد شورای عالی به تصویب وزیر کار وامور اجتماعی واهد رسید .مقررات آئین نامه بیمه بیکاری از تاریخ اتمام دوره قانون آزمایشی بیمه بیکاری (۱۳۶۹/۶/۵)لازم اجرا است .
۱۲۶-مرجع تایید آئین نامه انضباطی موظف است حداکثر ظرف ۳۰ روز از تاریخ وصول ، آئین نامه رابررسی نموده و در صورت عدم مغایرت آن با قانون کار و مقررات مرتبط مراتب تایید را کتبا به کارفرمااعلام نماید .
۱۲۷-در صورتی که روزهای کار در هفته کمتر از شش روز باشد ، مزد روز تعطیل هفتگی کارگرمعادل یک ششم مجموع مزد یا حقوق در یافتی هفتگی کارگر معادل یک ششم مجموع مزد یاحقوق دریافتی وی در روز های کار در هفته خواهد بود .
۱۲۸-کلیه مدیران و کارفرمایان و مجریان پروژه ها مکلفند حق بیمه بیکاری مشمولین قانون را به ترتیب مذکور در قانون تامین اجتماعی ، از تاریخ۱۳۶۹/۵/۶ به شعب مربوط سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمایند .
۱۲۹-موارد قصور آئین نامه انضباطی با توجه به ماهیت خلاف و میزان تکرار یا استمرار آن درآیین نامه انضباطی لحاظ خواهد گردید .
۱۳۰-در صورت بروز اختلاف بین اداره کل کارو امور اجتماعی و کارفرما نظیر اداره کار کل تنظیم و نظارت بر روابط کار لازم التباع می باشد .
۱۳۱-بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت های تامین اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی موکلف است با دریافت حق بیمه مقرر ، بیمه شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکارمی شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید .
۱۳۲-وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است سازمان و تشکیلات خود را در ارتباط با قانون کار جدید، طراحی و به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور برساند.
۱۳۳-بیکار از نظر آئین نامه بیمه بیکاری بیمه شده است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشد . تشخیص بیکاری بدون میل و اراده و تاریخ وقوع بیکاری بعهده واحد کار و امور اجتماعی محل است .
۱۳۴-در کارگاه هایی که فاقد تشکیل کارگری باشد نماینده کارگران در کمیته انضباطی به طور مستقیم با مشارکت اکثریت مطلق کارگران کارگاه وبااکثریت نسبی انتخاب می شود.
۱۳۵-چگونگی تشویق کارگران نمونه و نحوه اجرای آن وپیش بینی هزینه های متعارف مربوط توسط وزارت کار و امور اجتماعی تعیین خواهد گردید .
۱۳۶-مدت خدمت نظام وظیفه شاغلین مشمول قانون کار یا شرکت داوطلبانه آن در جبهه قبل از اشتغال یا حین اشتغال جزءسوابق پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی محسوب می شود .
۱۳۷-قراردادهای مزد شغلی :مزدی است که بابت ساعاتی که وقت کارگر در اختیار کارفرماست محاسبه و پرداخت میشود .در قرار دادهای مزد ساعتی نوع کار و نیز ساعات کار درروز یا هفته یا ماه مشخص می گردد .
۱۳۸-به منظور جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری وزار ت کار و امور اجتماعی موظف است نظام ارزیابی و طبقه بندی مشاغل را با استفاده ازاستاندار مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور ، تهیه نماید و به مرحله اجرا در آورد.
۱۳۹-چنانچه کارفرمایان مشمول این قانون در مهلت های تعیین شده از طرف وزارت کار و امور اجتماعی مشاغل کارگاه های خودرا ارزیابی نکرده باشند .وزارت کار و امور اجتماعی ، انجام این امر را به یکی از دفاتر موسسات مشاور فنیارزیابی مشاغل ویااشخاص صاحب صلاحیت واگذاری خواهد کرد .
۱۴۰-در دوران خدمت نظام وظیفه قرارداد کار به حالت تعلیق در می آید . ولی کارگر بای حداکثر تادو ماه پس از پایان خدمت به مار سوابق خود برگرددو چنانچه شغل وی حذف شده باشد در شغلی مشابه آن به کار مشغول می شود .
۱۴۱-مرخصی سالانه کارگرانی که به کارهای سخت و زیان آور اشتغال دارند ۵ هفته می باشد . استفاده از این مرخصی، حتی الامکان در دو نوبت و درپایان هر شش ماه کار صورت می گرد .
۱۴۲-کارگرانی که در زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری به شغل یا مشاغل گمارده می شوند که میزان حقوق و مزایای آن از مقرری بیمه بیکاری متعلقه کمتر باشد . ما به التفاوت دریافت دریافتی بیمه شده از حساب صندوق بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد .
۱۴۳-مزد ثابت عبارت است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل .
۱۴۴-واحد های کار و امور اجتماعی مکلفند حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از دریافت طرح و تقاضای کتبی ،مدرک را همراه با زارش یازرسی کار جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی کار ارسال نمایند .شورای عالی کار ظرف یک ماه پس از دریافت مدارک مربوط تصمیم خود را اعلام خواهد نمود .
۱۴۵-شورای عالی کار یک دبیر خانه دائمی است کارشناسان مسائل کارگری و اقتصادی واجتماعی و فنی دبیرخانه ،مطالعات مربوط به روابط و شرایط کار و دیگر اطلاعات مورد نیاز را تهیه ودر اختیار شورای عالی کار قرار می دهند .
۱۴۶-تعیین تکلیف وراث قانونی و انجام مراحل اداری و برقراری مستمری توسط سازمان تامین اجتماعی ، این سازمان موظف است نسبت به پرداخت حقوق متوفی به میزان آخرین حقوق دریافتی به طور غلی الحساب و به مدت ۳ماه به عائله تکفل وی اقدام نماید .
۱۴۷-مواردی که باعث می شود در قراردادکار غیر موقت خاتمه پذیرفته عبارتست از :
الف )فوت کارگر
ب)بازنشستگی کارگر
ج)از کا افتادگی
د) استعفای کارگر
۱۴۸-پیشنهادات شورا به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسیده و شورا در صورت لزوم می تواند برای تهیه طرح آئین نامه های مربوطه به حفاظت فنی کارگران در محیط کارو انجام سایر وظایف مربوطه به شورا ، کمیته های تخصصی مرکب از کارشناسان تشکیل دهد .
۱۴۹-آئین نامه اجرائی ، ضوابط تاسیس و اداره شیر خوارگاه و مهد کودک توسط سازمان بهزیستی کل کشور تهیه و پس ازتصویب وزیر کار و امر اجتماعی به مرحله اجرائی گذاشته می شود .
۱۵۰-سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری طبق ضوابط قانون تامین اجتماعی به بیمه شدگانی که با توجه به مقررات این آیین نامه بیکار شناخته شده و از طریق واحد های کار وامور اجتماعی معرفی می شوند .مقدری بیمه بیکاری پرداخت نماید .