یکی از بزرگترین دغدغههای افراد بخصوص جوانان ، یافتن شغل و حرفهای متناسب بوده که افزون برداشتن حقوق و دستمزد بالا، باعث ایجاد انگیزه و امکان افزودن سایر مهارتها در آنان میباشد .از سوی دیگر کارفرمایان همواره به دنبال جذب نیروی کار متخصص در حرفه مورد نظر بوده که اینکارگران در ازای دریافت دستمزد مناسب مسبب درآمدزایی بیشتر برای آنان شوند. برای برآورده کردن انتظارات هر دو طرفین، باید قراردادی مبنی بر توافقات آنان در رابطه با شغل تنظیم گردد.
از آن جا که این قرارداد برای اطمینان بخشی به شخص کارگر و کارفرما بوده و داشتن اطلاعات کافی و دقت بالا در تنظیم آن بسیارحائز اهمیت است. به همین سبب اغلب کارفرمایان پیش ازاستخدام کارگران نسبت به مطالعه نمونه قرارداد کارگری اقدام میکنند . در ادامه این مطلب به بهترین روش تنظیم قرارداد میان کارگر و کارفرما پرداخته میشود.
بهترین روش برای تنظیم قرارداد کار چیست ؟
کارگر کیست؟
مطابق قانون کار بر اساس ماده ۲ به فردی که در ازای دریافت مبلغی به عنوان دستمزد و حقوق به انجام فعالیتی اقدام میکند، کارگر میگویند. به این نکته توجه داشته باشید که شخص کارگر باید حقیقی بوده و اشخاص حقوقی کارگر محسوب نمیگردند .
کارفرما کیست؟
طبق قانون کار بر اساس ماده ۳ به هر شخصی اعم از حقوقی یا حقیقی بودن وی، که به ازای درخواست او شخص کارگر اقدام به یک فعالیت کرده و در ازای آن فعالیت حق الزحمه یا دستمزد به کارگر پرداخت شود، کارفرما گفته میشود.
قرارداد کارگری
برای شفاف سازی و اطمینان بخشیدن به طرفین کارگر و کارفرما یک قرارداد به نام قرارداد کارگری تنظیم خواهد شد. این قرارداد مطابق قانون کار بر اساس ماده ۷ به صورت کتبی یا شفاهی بوده و بیانگر این اصل میباشد که شخص کارگر در ازای دریافت حقالسعی به فعالیت درخواستی از کارفرما اقدام کرده وبه صورت موقت و یا غیر موقت برای کارفرما مشغول به کار میگردد .
قرارداد کارگری باید مشمول کلیه موارد مهم در رابطه با حقوق و تعهدات طرفین بوده که این موارد عبارتند از :
مشخصات دقیق طرفین و ذکر نقش هر طرف مقابل مشخصات آنان
نوع شغل و حرفهی مورد نظر برای شخص کارگر
میزان حقوق یا دستمزد مورد توافق کارگر و کارفرما
روزها و ساعات کاری
آدرس دقیق محل کار کارگر
ساعت و تاریخ زمان منعقد کردن قرارداد کارگری به صورت دقیق
در صورتیکه کارگر به مدت معین استخدام شود باید مدت زمان قرارداد کارگری ثبت گردد.
انواع قرارداد کارگری
دستهبندی قراردادهای کارگری به چند صورت امکان پذیر است. اولین شکل دستهبندی قرارداد کارگری به نوع استخدام دولتی و یا استخدام در شرکت خصوصی تعلق دارد.
قراداد کارگری در دولت
در حالت استخدام دولتی، استخدام به سه گروه رسمی، استخدام پیمانی و استخدام خدماتی تقسیمبندی میگردد. کارگران دولتی که به صورت رسمی به استخدام درآمدهاند، در صندوق بازنشستگی کشور سهیم میباشند.
کارگران پیمانی مشمول صندوق تأمین اجتماعی بوده و سایر کارگران مشمول خدمات و پشتیبانی هستند.
قرارداد کارگری در شرکت خصوصی
قرارداد استخدام کارگران در شرکتهای خصوصی به چندین گروه طبقهبندی میشود:
۱- قرارداد دائمی
۲- قرارداد موقتی
۳- قرارداد معین
۴- قرارداد آزمایشی
۵- قرارداد آموزشی
لازم به ذکر است که این دسته از قراردادها در صندوق تأمین اجتماعی سهیم هستند. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت کمبود آگاهی لازم نسبت به حقوق کارگران یا کارفرمایان، به دلیل اهمیت بالای انعقاد قراردادهای کارگری حتما مطالعهی نمونه قرارداد کارگری را در دستور کار خودقرار دهید.
چگونگی تنظیم قرارداد کارگری میان کارفرما و کارگر
نکته: از قرارداد کارگری منعقد شده باید چهار نسخه تهیه گردد و هر نسخه یکسان از این قرارداد به شخص کارفرما، کارگر، اداره کار و شورای کار تعلق میگیرد .
لازم به ذکر است که در صورت عدم وجود شورای کار، آخرین نسخه به شخص نماینده کارگران تعلق دارد.
موارد مذکور در یک قرارداد کارگری
۱- درج عنوان قرارداد
ابتداییترین گام تنظیم یک قرارداد، درج عنوان آن میباشد. به عنوان مثال قرارداد استخدام، قراردادپیمانکاری و …
۲- درج مشخصات طرفین
بعد از عنوان مشخصات کارگر و کارفرما به صورت دقیق درج میگردد.مشخصات مورد نیاز اعم ازنام و نام خانوادگی طرفین، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس محل سکونت طرفین، شماره تلفن ثابت و گوشی همراه است. نقش هر یک از طرفین یعنی کارگر یا کارفرما بودن آنهاباید کنارمشخصات درج گردد. توجه داشته باشید در صورت تغییر دادن آدرس هر یک از طرفین، وی موظف به اعلام کتبی آدرس جدید به طرف مقابل بوده و باید آن را ضمیمه قرارداد کارگری نماید.
۳- درج موضوع قرارداد کارگری
این موضوع نشاندهنده نوع قرارداد کار شما بوده و باید به نحوی انتخاب شود که منجر به شفافسازی کل قرارداد شود. به عنوان مثال: مشارکت، فروش و…
۴- مدت قرارداد کارگری
مندرج نمودن تاریخ و ساعت دقیق شروع کار کارگر و اتمام مدت زمان کاری وی در قرارداد کارگری ازالزامات است.
۵- میزان حقوق یا دستمزد و مزایا کارگر
میزان دستمزد و حقوق کارگر باید مطابق با شرایط کاری وی و سطح تخصص کارگر تعیین شده و حتمامورد توافق هر دو طرف باشد. شخص کارفرما با توجه به این مبلغ درج شده حق کم کردن دستمزد راندارد.
۶- چگونگی پرداخت حقوق و شروط آن
برای اطمینان بخشیدن به کارگر و ایجاد آرامش برای وی این بخش باید به صورت دقیق در قراردادکارگری آورده شود .
۷- درج ساعت و روزهای کاری و شرایط مرخصی و دستمزد در تعطیلات
۸-حقوق و تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر
مهمترین بخش در قرارداد کارگری بخش تعهدات طرفین بوده و خلاف هر کدام از بندها ممنوع میباشد.
شرایط فسخ قرارداد کارگری
از کار افتادن و عجز کارگر در خصوص فعالیتهای کاری
بازنشسته شدن کارگر
فوت شخص کارگر
منقضی شدن مدت قرارداد در قراردادهای کارگری موقت
اتمام کار در قرارداد کارگری به صورت معین
استعفا دادن کارگر
بسیاری از کارمندان و کارگران دغدغه امضای قراردادی شفاف، محکم و روشن با کارفرمای خود را دارند.به دلیل این که بسیاری از کارفرمایان از عدم آگاهی کارگر و کارمند خود از اصول قانون کار و حق قانونی خود، سو استفاده کرده و قراردادهای کاری را طوری تنظیم میکنند که به نفع کارمند یا کارگر نیست.همچنین اکثر قراردادهای کاری طبق الگوبرداری از قراردادهای غیراصولی و اشتباه دیگر سازمانها و بدون توجه به قوانین، طراحی و تدوین میشود. در بسیاری از این قراردادها بدون توجه به نیازهای کارگاه و شرکت مورد نظر طراحی شده و مخصوص آن شرکت و نیازهای آن نیست. در تنظیم بسیاری از این قراردادهای کاری به اصل حقوق کار و نحوه رسیدگی به اختلافات کارگرو کارفرما توجه نمیشود و بیشتر شرط های درج شده در این قراردادها قابل اجرا نیستند.
در ادامه این مطلب به بررسی نحوه تنظیم قرارداد کاری بین کارفرما و کارگر و شرایط و ویژگیهای آن میپردازیم.
قرارداد کاری چیست؟
طبق ماده ۷ قانون کار، قرارداد کاری به قراردادی کتبی یا شفاهی میگویند که به موجب آن،کارگر درقبال دریافت دستمزد کاری را برای زمان موقت یا غیرموقت برای کارفرما انجام میدهد.قرارداد کاری بین کارفرما و کارگر باید مبنی بر قانون کار تنظیم شود تا موجب ایجاد مشکلات بین طرفین نشود. قراردادهای کاری بر اساس قانون کار و به صورت اداری منعقد میشوند.
این قراردادها با عنوانهای مختلفی مثل قرارداد استخدام، قرارداد کار، قرارداد کار موقت، قرارداد کار دائم شناخته میشود. در هر قرارداد کاری، طبق شرایطی باید حقوق کارگر تضمین شود.
کارگر باید هنگام عقد قرارداد دقت لازم را داشته و اگر آگاهی های لازم را در این مورد ندارد، ازیک کارشناس اداری کمک بگیرد. تنظیم قرارداد به نحو غلط، موجب ضایع شدن حقوق کارگر و سو استفاده از او میشود برای تنظیم یک قرارداد بی نقص می توانید از گروه وکلای مبنا مشاور کمک و راهنمایی بگیرید.
محتوای قرارداد کاری
دو نسخه از قرارداد کاری تهیه میشود که یکی از آنها برای کارفرما و دیگری برای کارمند است.
از مهمترین مواردی که در قرارداد کاری باید ذکر شود، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
نام طرفین قرارداد کاری.
امضای کارفرما و کارمند.
تاریخ روز آغاز کار.
دائمی و یا موقتی بودن قرارداد کاری.
قرارداد کاری کتبی و شفاهی
بر اساس پیش بینی ماده ۷ قانون کار، قراردادهای کاری میتواند کتبی یا شفاهی باشد.اما بهتر است قراردادهای کاری حتی قراردادهای کوتاه مدت، به صورت کتبی تنظیم شود.قراردادهایی که مربوط به قانون کار، اگر کتبی باشد باید در فرمی مخصوص باشد که وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی آن را در چارچوب قوانین و مقررات تهیه کرده و در اختیار طرفین قرار داده است.در متن قرارداد کتبی عنوان مناسب باید تعیین شود و عبارات آن صریح و واضح باشد. هیچ گونه ابهام وجمله مبهم و اصطلاحات فنی نباید در قرارداد باشد و تمامی نکات باید برای کارگر تعریف ومشخص شود.
در برخی از مواقع کارگر باید برای تضمین تعهد خود چک یا سفته ارائه کند که در این مواقع بایدبه صورت شفاف و صریح این موضوع در قرارداد قید شود.
تنظیم قرارداد کاری
تنظیم قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما تنظیم می شود دارای یکسری ویژگی هایی است که در زیر به این موارد می پردازیم:
نوع قرارداد اعم از دائم یا موقت
دستمزد و چگونگی پرداخت آن
بیمه کارگر
دوره های کارآموزی کارگر
ساعات کار و ایام تعطیلات
مسوولیت و تعهدات طرفین
محل اشتغال
تاریخ تنظیم قرارداد
طول مدت قرارداد
چگونگی فسخ قرارداد
نحوه تمدید قرارداد
قوانین م مقررات محل کار
تسویه امور محل اشتغال
سایر مواردی که طرفین در قرارداد درج می کنند
وجه التزام خسارات ناشی از قرارداد
ضمانت نامه های ناشی از قرارداد
در کل این قرارداد قبل از اینکه به تایید طرفین برسد باید بند بند آن تفسیر شود و طرفین به جزئیات آن آشنا باشند و توصیه مهم این است که تنظیم این قرارداد را به یک وکیل متخصص بسپارید تا مشکل اداری بوجود نیاید و یا این قرارداد بصورت یک طرفه تنظیم و به ضرر کارگر نباشد و در آخر درج شود که براساس قانون کار و بیمه تامین اجتماعی تنظیم می شود.
قرارداد کاری دائمی و موقت
قرارداد کاری دائمی و پیوسته در واقع اساسی ترین نوع قرارداد کاری است. منظور از قرارداد کاری دائمی این است که کار تا وقتی که کارمند یا کارگر استعفا دهد یا اخراج شود ادامه دارد.البته کارفرما بایددلایل موجه برای اخراج کارمند خود داشته باشد.
قرارداد کاری موقت یعنی در مورد شروع و پایان کار بین طرفین توافق شده باشد.نکته بسیارمهمی که در قرارداد موقت باید درج شود این است که با توجه به موقتی بودن آن حتما باید مدت آغاز و پایان آن درج شود و در آخر قرارداد درج شود قرارداد قابل تمدید است یا خیر تا قرارداد به انقضای مدت خودکار تمدید شود و رابطه قراردادی قطع نشود.
دلیل موقت بودن بعضی از قراردادهای کاری میتواند:
موقعیت محل کار.
تمرین کاری.
پروژهای بودن.
بالا بودن میزان تقاضا یا بودن در عالیترین فصل کاری باشد.
دوره آزمایشی در قرارداد کاری
به این صورت که در برخی نوع قرارداد ها ابتدا یک دوره کارآموزی برای کارگر در نظر گرفته می شود چون در این نوع قراردادها به دلیل تخصصی بودن نوع کار این دوره ها در قالب دوره آزمایش و آموزشی می باشد در قراردادهای کار با مدت دائمی معمولا یک دوره آزمایشی چند ماهه وجود دارد.
که طرفین قرارداد برای اطمینان به منظور ادامه همکاری آن دوره را مد نظر میگیرند که برخی کارفرمایان برای این مدت حقوق و مزایایی در نظر نمیگیرند که این تخلف است برای کارفرما و درصورت شکایت ازکارفرما کارگر می تواند اقدام به مطالبه خسارت نمایدچون بر اساس قانون کارکسی که جایی مشغول به کار است.
باید از روز اول حقوق و مزایای این فرد پرداخت شده و بیمه نیز به فرد تعلق بگیرد مگر اینکه طرفین با هم به نوعی توافق کرده باشند.
همچنین در دوره آزمایشی طرفین قرارداد حق فسخ را دارند. مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد ذکرشود.
حداکثر مدت دوره آزمایشی برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر سه ماه است.
نکاتی که هنگام عقد قرارداد کاری باید رعایت کنید
مهمترین نکته پیش از امضای یک قرارداد کاری این است که اگر با مسائل اداری آشنایی کافی ندارید یاابهامی در صورت قرارداد برایتان پیش میآید، در مورد آن سوال کنید. یا میتوانید از یک مشاور اداری بخواهید شما را در این مورد راهنمایی کند.
تمامی جملات قرارداد کاری باید برای شما شفاف و واضح باشد و در صورت وجود اصطلاحی که با آن آشنا نبودید، حتما در مورد آن سوال کنید. همچنین باید توجه کنید که مدت زمان قرارداد باید در آن معین شده باشد.
نکته مهم دیگر آن که حتما در قرارداد کاری باید ذکر شود که کار مورد نظر بیمه است یا خیر.
بند های قرارداد کاری قراردادهای کاری برای قانونی بودن و جنبه اجرایی داشتن، باید دارای بندهای زیر باشند:
مورد قرارداد باید مشروعیت داشته باشد.
موضوع قرارداد باید مشخص باشد.
ممنوعیت قانونی و شرعی در تصرف اموال یا کار مورد نظر نباید وجود داشته باشد.
نوع کار یا حرفه یا وظیفهای که کارگر باید به آن اشتغال داشته باشد در آن قید شود.
مقدار حقوق، مبنا و لواحق آن مشخص شود.
ساعات کار، تعطیلات و مرخصیها باید ذکر شود.
شرایط و نحوه فسخ قرارداد تعیین شود.
محل و موقعیت انجام کار مشخص باشد.
تاریخ انعقاد قرارداد درج شده باشد.
مدت قرارداد معین شده باشد.
مرجع حل اختلاف بین طرفین قرارداد تعیین شود.
قوانین شرکت به طور مشخص باید ذکر شود.
کارگر در صورت اختلاف با کارفرما به کجا باید شکایت نماید؟
اگر بین کارگر و کارفرما اختلاف پیش بیاید درخصوص قرارداد کار در این موارد کارگر می تواند به اداره کارشکایت کرده و اقدام به مطالبه حقوق و مزایای خود را داشته باشد رایی که از اداره کارصادر می شود ازطرف کارگر و کارفرما قابل اعتراض می باشد که مرجع رسیدگی به این اعتراض هیات حل اختلاف کارگر وکارفرما می باشد.
در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد کار و نکات مهم در تنظیم قرارداد کار بپردازیم:
برای عده زیادی از افراد این سوال پیش می آید که بهترین قرارداد کاری چیست و راه تنظیم قرارداد کار،آن هم به بهترین روش چیست و چه ویژگی هایی را باید در آن رعایت کرد. حال به شما این وعده را می دهیم که اگر به دنبال دانستن این هستید که درباره ی این امور اطلاعات و آگاهی های لازم را کسب کنید، می توانید با مطالعه ی این مقاله، به خواسته خود دست پیدا کنید. شما می توانید با مطالعه ی این نوشتار به این آگاهی هم دست پیدا کنید که چطور می توانید اعتماد و انگیزه کارمند خود را نسبت به کاری که انجام آن را برای شما به عهده می گیرد،افزایش دهید.
مهم ترین نکته هایی که باید درباره تنظیم قرارداد کار بدانید چیست؟
همان طور که گفتیم در باره ی تنظیم قرارداد کار باید نکته های زیادی را بدانید تا بتوانید درهنگام تنظیم وامضای آن با موفقیت بیشتری اقدام نمایید و هیچ نکته اداری را برای خود به صورت مبهم باقی نگذارید.
مطالعه این مقاله می تواند مهم ترین نکته هایی را که مربوط به تنظیم قرارداد کار می شود، به شماگوشزد کند و بینش شما را تا حدود بسیار زیادی ارتقا دهد. از این رو می توانیم به شما این قول را بدهیم که با مطالعه ی این مقاله و رعایت نکته های موجود در آن، می توانید خود را ازمخاطرات مادی ومعنوی که امضای ناآگاهانه یک قرارداد می تواند به بار بیاورد، مصون نمایید. موضوعاتی که در این مقاله به آن هااشاره شده است از قرار زیر است:
تنظیم قرارداد کار به چه صورتی انجام می گیرد؟ نحوه تنظیم قرارداد به چه شکل است؟
قرارداد کار چیست؟
انواع قرارداد کار که مورد استفاده ی افراد واقع می شود کدام ها هستند؟
بهترین قرارداد کار کدام است؟
دلیل تنظیم قرارداد کار و استفاده از آن، برای هر فعالیت چیست؟
اگر به دنبال یافتن پاسخ برای پرسش های مطرح شده در بالا هستید،با ما تا پاین ایم مقاله همراه بمانید.
همچنین اگر به دنبال تنظیم قرارداد کار به صورتی کاملاً بی دردسر و راحت هستید، می توانید درخواست قرارداد سفارشی، تنظیم صفر تا صد قرارداد کار مورد نظر خود را به وکلای متخصص مبنا مشاور بسپارید.
قرارداد کار چیست؟ به چه قراردادی قرارداد کار اطلاق میشود؟
اگر بخواهیم تعریفی از قراردادهای کار ارائه بدهیم می توانیم آن را این گونه به عرصه کلمه ها درآوریم:
قرارداد کار قراردادی است که در آن، مانند بیشتر قراردادهای حقوقی و تجاری، دو طرف اصلی وجود دارد.
یکی از طرفین قرارداد کار به عنوان پیمانکار یا کارگر شناخته می شود و طرف دوم این نوع قرارداد،کارفرماست که کاری را برای انجام ، به طرف اول می سپارد.
کارگر یا همان پیمانکار که به عنوان طرف اول قرارداد شناخته می شود، باید شخص حقیقی یابه عبارت دیگر، انسان باشد. اما در آن سوی مطلب، یعنی طرف دوم قضیه، هم شخص حقوقی می تواند باشد و هم شخص حقیقی.
قانون گذار در دومین ماده از قانون کار نیز به تعریف کارگر پرداخته است و گفته است که کارگر شخص یا انسانی است که بر اساس خواسته و دستور کارفرما به انجام کار یا فعالیت خاصی که از او خواسته شده است، می پردازد.
کارگر می تواند در ازای این فعالیت و کار، دستمزد خود را دریافت کند. این دستمزد می تواند به صورت های گوناگون مانند ماهانه یا هفتگی و یا روزانه، از سوی کارفرما که شخصی حقیقی یا حقوقی است، پرداخت شود.
تنظیم قرارداد کار یعنی رسمیت یافتن رابطه کارفرما و پیمانکار و الزام به انجام تعهدات!
همان طور که پیش تر نیز به بیان این مطلب پرداختیم، تنظیم قرارداد کار می تواند منجر به رسمیت یافتن رابطه ی میان آن ها شود. در واقع اگر آن ها می خواهند که به رابطه ی خودرسمیت ببخشند و وجهه ی اداری برای آن ایجاد نمایند، ملزم هستند که حتماً به تنظیم قرارداد کار میان خود اقدام نمایند. البته لازم به ذکر است که قانون نیز تعریف مشخصی برای قرارداد کار با کارگر ارائه کرده است که از قرار زیر است:
قرارداد کار یک قرارداد است که می تواند هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی منعقدشود. کارگرمی تواند به موجب این قرارداد کار، در ازای دستمزدی که دریافت می کند، و حقوقی که می گیرد، برای کارفرما کاری انجام دهد.
این انجام کار می تواند برای مدت زمانی موقت صورت بگیرد یا به صورت دائمی باشد و تاریخ انقضای خاصی نداشته باشد. از این رو می توان دریافت که قرارداد کار از نوع قراردادهای قانونی به شمار می رود و این به آن معنی است که در هنگام انعقاد قرارداد کار باید حتماً چارچوب ها وشرایط قانونی را در آن اعمال داشت و باید دانست که اگر چیز خارج از آن مطرح شود، قابل توجه نیست.
انواع قرارداد کار: قرارداد کار به چند دسته تقسیم میشود؟در حالت کل دو نوع قرارداد کار وجود دارد که در میان کسب و کارهای موجود در بازار از رواج بیشتری برخوردار هستند. این انواع از این قرار هستند:
قرارداد کاری دولتی
قرارداد کاری خصوصی
در ادامه به صورت مشروح به تفصیل این مدل های قرارداد کاری می پردازیم و جزییات لازم را در باره ی آن ها مطرح می کنیم.
قرارداد کاری دولتی:
قرارداد کاری دولتی به دو دسته تقسیم می شوند و انواع گوناگونی دارند که از این قرار هستند:
قرارداد کاری دولتی از نوع رسمی
قرارداد کاری دولتی از نوع پیمانی
قرارداد کاری دولتی از نوع خدماتی
هر کدام از انواع بالا، جزییاتی دارند که خاص آن ها است. دسته ی اول یا همان قرارداد کاری دولتی رسمی مخصوص کارمندان رسمی دولت است که مشغول فعالیت در سازمان ها و ارگان های دولتی هستند. این افراد جزو آن دسته از کسانی هستند که مشمول قانون استخدام کشوری می شوند.همچنین آن ها در زمره ی مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری به شمار می روند و می توانند ازامکانات صندوق بازنشستگی بهره مند گردند.
دسته ی دوم یا همان قرارداد کاری دولتی از نوع پیمانی مخصوص نیروهای پیمانکار و خدماتی می شوندکه در دسته ی دوم از این جایگاه قراردادهای کاری دولتی به شمار می روند. این افرادو کارمندان پیمانی ، مشمول آیین نامه ی استخدام پیمانی محسوب می گردند. همه ی شرایطی که در این آیین نامه و قانون مخصوص به آن ذکر شده است برای این افراد صدق می کند. به طور مثال ممکن است افراد به صورت فریلنسری در کاری مشغول کردند که در این صورت، بهتر است نکات مهم در تنظیم قراردادهای فریلنسری رعایت گردد تا از بروز اختلافات آینده جلوگیری کند.
دسته ی سوم یعنی قرارداد کاری دولتی از نوع خدماتی مشمول کارمندانی می شود که قرارداد های کاری با آن ها منعقد می شود. اموری مانند فعالیت های خدماتی و پشتیبانی که در سازمان ها و نهادهای دولتی وجود دارد، کارهایی هستند که بر عهده ی این افراد قرار گرفته است.
قراردادهای کاری خصوصی:
خب باید در همین ابتدا عرض کنیم که تنظیم قرارداد کاری مربوط به این حوزه ی کاری است. یعنی قراردادکاری خصوصی نیازمند تنظیم قرارداد کاری است. بنابراین اگر شما تصمیم دارد که به عنوان کارفرما یاکارگر (پیمانکار) در بخش خصوصی به فعالیت بپردازید، باید حتما اقدام به تنظیم قرارداد کاری نمایید.
افرادی که در حوزه ی قراردادهای کاری خصوصی اقدام به تنظیم قرارداد می نمایند ، تحت پوشش نظام استخدامی قانون کار در می آیند. البته طرف دوم این نوع از قراردادها ، یعنی همان پیمانکار، می تواند از امتیازات مربوط به بهره بری از صندوق تامین اجتماعی هم استفاده کند. قراردادهای کار که در بخش خصوصی منعقد می گردد، می تواند با توجه به نوع کاری که مد نظر کارفرما و پیمانکار است، از لحاظ مدت زمان به شیوه های گوناگون مانند موقت، ساعتی و یا هفتگی تنظیم شود.
فسخ قرارداد کار در اینگونه قراردادها نیز تابع قوانین خاص خود است؛ به همین دلیل تحت شرایطی ممکن است فسخ قرارداد کار توسط کارفرما واقع گردد.
ضروت داشتن قرارداد کار در چیست؟ اهمیت قراردادهای کاری چه میباشد ؟
شاید شما هم مانند عده ی زیادی از افراد به دنبال این هستید که بدانید بهترین قرارداد کار چه نوع قراردادی است و چه ویژگی هایی دارد. اما لازم است که به شما بگوییم که اگر می خواهید به پاسخ این پرسش دست پیدا کنید، باید در ابتدا این را بدانید که « دلیل اتفاده از قرارداد کار برای انواع فعالیت های کاری چیست؟ » بهترین پاسخی که می توان برای این پرسش مطرح کرد این است: تنظیم یک قراردادکاری به افراد (همان طرفین قرارداد) این امکان را می دهد که نسبت به مسئولیت ها و اداری که درباره ی طرف دیگر ، به عهده دارد، آگاهی لازم را کسب کند.
از این رو می توان گفت که هر دو طرف قرارداد، این امکان را دارند که با استفاده از روش های نوین، و بهره گیری مشاوره اداری ، و مشاوران و وکیل های اداره کار، نسبت به مسئولیت های خود و طرف مقابلشان، اطلاع پیدا کنند و آن ها را کاملا به صورت دقیق معین نمایند. این امر به آن معنی است که افراد می توانند با تنظیم قرارداد کار خوب، مانع ایجاد چالش ها و درگیری هایی شوند که امکان دارد که در آینده برایشان ایجاد شود. از این رو ، با توسل به چنین قراردادی هر یک از آن ها می توانند در مواقع لزوم از قرارداد خود برای برخورداری از اداری مادی و معنوی شان استفاده کنند.
مهم ترین بندهای قرارداد کار چیست؟ ارکان قرارداد کار کدامند؟
فرقی ندارد که شما به عنوان یک کارفرما اقدام به تنظیم قرارداد کار می نمایید یا به عنوان کارگر و یاپیمانکار این موضوع قرارداد کاری. در هر صورت شما ملزم به این هستید که برای نگارش این قراردادبندهای خاصی را در آن لحاظ کنید. هر یک از این بندها از ضروریات یک قرارداد صحیح و بی ایرادبه شمارمی آیند. در ادامه سعی می کنیم که به صورت مختصر و مفید به بیان این بندهای ضروری بپردازیم:
مشخصات طرفین قرارداد
تاریخ استخدام و تاریخ دقیق روز تنظیم قرارداد
مدت زمان اعتبار قرارداد
حقوقی و میزان دستمزد کارگر و فرمولی که برای محاسبه ی آن در نظر گرفته می شود.
شرایط پرداخت حقوق کارگر و نحوه ی پرداخت آن
قوانینی که به ساعت کار کارگر در ارتباط است
شرایط مرتبط با تعطیلاتی که کارگر در اختیار دارد مانند تعطیلات رسمی ، تشریح وظیفه های کاری کارگر
محل انجام کار؛ آدرس دقیق آن. ذکر تمام جاهایی که کارگر باید در آن ها به کار مشغول شود.
تفصیل شرایط مرتبط با حفظ محرمانگی و عدم افشای اطلاعات مربوط به کار و قرارداد مدنظر
توضیح امور مربوط به بیمه و شرایط خاص آن
توضیحات ضروری در خصوص تمدید قرارداد و شرایط مخصوص مربوط به آن