قرارداد کار ساعتی یکی از انواع قرارداد کار است که قانون کار، اجازۀ تنظیم آن را داده است. نام دیگر این قرارداد، قرارداد حق الزحمه ساعتی و قرارداد کارمزد ساعتی است. برخی از قراردادهای کار ساعتی به صورت روزمزد نیز تنظیم میشود. در این نوشته شما را با مهمترین نکات این نوع از قرارداد آشنا میکنیم.
این قرارداد به عنوان یک قرارداد کار موقت ، متنی است که کارگر و کارفرما تنظیم میکنند و مطابق با آن،کارگر در مقابل کار ساعتی و با محاسبه تعداد ساعتهای انجام کار، حقوق و مزایا دریافت میکند. این نوع از قرارداد کار، در مواردی که کارگر به صورت پاره وقت کار میکند نیز کاربرد دارد. در این نوع از قرارداد، حق الزحمه ساعتی پرداخت میشود.
قرارداد کار ساعتی
نکات بهترین قرارداد کار ساعتی
برای تنظیم یک قرارداد کار، باید قواعد و شرایط قانونی موجود در قانون مدنی، قانون کار و قانون تامین اجتماعی رعایت شود. مهمترین نکات قانونی این نوع از قرارداد را درادامه بیان میکنم:
یک) مشخصات طرفین
مانند هر قرارداد دیگری، در قرارداد کار حق الزحمه ساعتی نیز، درج مشخصات کامل کارفرما و کارگرضروری است. کارگر باید مشخصات کامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نشانی، تلفن، تاریخ تولد،وضعیت تأهل، وضعیت نظام وظیفه، تعداد فرزندان و مدرک تحصیلی خود را در متن قرارداد بنویسد.کارفرما نیز، مشخصات شناسایی خود را در قرارداد درج میکند.
دو) مدت اعتبار قرارداد و همکاری طرفین
در قرارداد کار ساعتی، ضمن نوشتن میزان ساعات کاری کارگر، کل مدت قرارداد وتاریخ امضای آن رابنویسید. مبنای تاریخ شروعبهکار کارگر، تاریخ نوشته شده در متن قرارداد است. شما میتوانید ساعات کار نیروی کار را به صورت روزانه و با ذکر جزئیات دقیق آن تعیین کنید.
سه) موضوع قرارداد کار ساعتی
باید در متن قرارداد، نوع کاری که کارگر یا کارمند موظف به انجام آن است مشخص شود. قرارداد کار مانند هر قرارداد دیگری، نیاز به موضوع دارد و در قرارداد کار ساعتی،نام کار بهعنوان موضوع آن نوشته میشود. بخش تعهدات کارگر بر اساس نوع کارمذکور در این بخش تکمیل خواهد شد.
چهار) ساعت کار
باید ساعت کاری کارمند یا کارگر مشخص شود.در این مورد حتماً باید حداقلهای قانون کار را رعایت کرد.مطابق با قانون کار، حداکثرمدت کار روزانه، ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه است. البته در برخی موارد، طرفهای قراردادمیتوانند برای ساعت کاری توافق دیگری کنند و در برخی از روزها کمتر و در برخی ازروزها بیشتراز هشت ساعت کار شود. اما مدت کار هفتگی از ۴۴ ساعت بیشترنخواهد بود. میزان حقوقی که کارفرما موظف به پرداخت آن است بر مبنای میزان ساعات کارمشخص میشود.
پنج) محل انجام کار
محل انجام کار در قرارداد مشخص شود. همچنین در مورد امکان جابجایی کارگر یاکارمند به شهر دیگر نیز به توافق برسید و در متن قرارداد نوشته شود.
شش) دستمزد و سایر حقوق
در این قرارداد، حق الزحمه متناسب با میزان ساعات کار کارگر یا کارفرما تعیین میشود.نکته مهم آن است که حتی اگر قرارداد کاری به صورت پاره وقت و ساعتی نیز باشد،دستمزد کارگر و کارمند از حداقل حقوق اداره کار کمتر نیست. سابقه کار، حق اولاد،حق مسکن و سایر حقوق و مزایا نیز متناسب با میزان ساعات کار تعیین و پرداخت میشود.
هفت) وضعیت تعطیلات و مرخصی
با توجه به الزامی بودن قواعد قانون کار، باید حداقلهای مرخصی قانون کار را رعایت کرد. مطابق با قانون کار، روز جمعه به عنوان روز تعطیل هفتگی با مزد است و تعطیلات رسمی نیز مطابق با تعطیلات رسمی اعلام شده از سوی دولت است. در خصوص مرخصیهای استحقاقی، استعلاجی و غیره، مطابق با قانون کار عمل میشود .
هشت) تعداد نسخههای قرارداد
قرارداد کار در چهار نسخه تهیه میشود. دو نسخه از قرارداد کار ساعتی برای تشکل کارگری و ادارۀ کار و رفاه اجتماعی ارسال میشود و یک نسخۀ آن متعلق به کارگراست و نسخۀ دیگر، نزد کارفرما باقی میماند.
قرارداد کار ساعتی بدون بیمه امکان دارد؟
قرارداد کار ساعتی بدون بیمه قانونی نیست. زیرا قانون کار و قانون تامین اجتماعی از قوانین الزامی است. کارگر و کارفرما حتی اگر خلاف این قوانین توافق کنند، توافق آنها اعتبار قانونی ندارد.
ماده ۱۴۸ قانون کار در این مورد بیان میکند:
«کارفرمایان کارگاههای مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.» بنابراین تمامی قراردادهای کار ساعتی با بیمه است.
قرارداد کار ساعتی چیست ؟ + نمونه قرارداد کار ساعتی
تعاریف
یکی از انواع قراردادهای کار، قرارداد کار ساعتی میباشد. این قرارداد برای کارمندانی به کار میرود که به طور تمام وقت در شرکت مشغول به کار نیستند و الزامی به حضور تمام وقت آنها نمیباشند.
کارمندان طبق ساعات کاری که در شرکت حضور دارند مزد دریافت میکنند.طبق تبصره ۱ ماده ۳۵ قانون کار که نزدیکترین ماده قانونی به این نوع قرارداد میباشد، میتوان گفت مزد ساعتی، مزدی است که بابت ساعاتی که کارگر در اختیار کارفرما میباشد و به امور شرکت میپردازد، محاسبه و پرداخت میشود. در این نوع قرارداد نوع کار و ساعات کار ملاک تعیینکننده حقوق پرداختی است. همچنین ساعات کار امکان دارد از ۴۴ ساعت کار موظف قانونی در هفته نیز کمتر باشد.
طبق بند الف ماده ۳۷ قانون کار هم طبق آن چه در قرارداد قید شده است یا آن چه که عرف کارگاه میباشد حقوق ساعتی را میتوان هم درپایان روز، یا هفته یا ۱۵ روز یکبار و یا ماهانه پرداخت نمود. لازم به ذکر است که قراردادهای ساعتی نیز شامل بیمه تامین اجتماعی هم میشوند.
بنابراین بابت هر ۸ ساعت کاری که صورت میگیرد یک روز حق بیمه محاسبه خواهد شد.همچنین به این کارگران عیدی، سنوات، حق مسکن، بنکارگری و حق عائلهمندی به میزان کارکردشان، تعلق خواهد گرفت. درصورتی که کارگربیشتر از ساعت توافق شده در قرارداد کار، به انجام وظایف خود مبادرت نماید،کار اضافی او شامل ۴۰٪ اضافه بر مزد ساعتی پرداخت خواهد شد.برای مثال، فرض کنید کارگری با شرکتی قرارداد به عنوان ۲۶ ساعت در هفته انعقاد میکند. اما کارگر در هفته ۳۰ ساعت کار میکند. آن ۴ساعت مازاد بر ۲۶ ساعت شامل اضافه کاری میشود. کارگرانی که در روزهای تعطیل مشغول به کار هستند شامل اضافه مزد روزهای تعطیل هم میباشند.
چند نکته دیگر در مورد قرارداد کار ساعتی
کارگران ساعتی بسته به حضور خود، حق بیمه تامیناجتماعی پرداختی و توافق با کارفرما میتوانند از مرخصی استحقاقی استفاده کنند. این کارگران میتوانند در صورت حادثه یا بیماری شامل مرخصی استعلاجی با نظر پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی شوند. حتی می توانند از مرخصی بدون حقوق نیز بهرهمند شوند.
نکته مهم در قرارداد کار ساعتی این است که حقوق ساعتی نباید از حداقل حقوق ساعتی که بر مبنای حقوق روزانه تعیین میشود کمتر باشد.همانطور که ساعت ناهار و نماز جزو ساعات کاری محسوب نمیشود. در قرارداد کار ساعتی نیز ساعات نماز و ناهار هم شامل ساعت کارکرد نمیشود.
کارگری که قرارداد کار ساعتی دارد، هنگامی که در شرکت مذکور دچار حادثه بشود، در صورتی که محرزشود حادثه ناشی از کار بر عهده کارفرما نبوده است میتواند کلیه هزینه های درمانی خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کند. در غیر این صورت، سازمان تامین اجتماعی هزینههای حادثه و درمان را از کارفرما دریافت میدارد.
نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری
در این مطلب به موضوع نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره اداری رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.
نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری
طبق قانون کار جمهوری اسلامی، قرار داد باید مشروع باشد و موضوع مشخصی داشته باشد. به عنوان مثال توافقنامه خرید و فروش مشروبات الکلی و مواد مخدر قانون باطل میباشد؛ حتی اگر قواعد قراردادنویسی در آن رعایت شده باشد. توافقنامه یک طرح، اگر مربوط به شرکت یا مؤسسه تولیدی باشد که شورای کارگران دارد باید حداقل در سه نسخه تنظیم شود. اکثر توافقنامهها در دو نسخهی اصلی تنظیم و رونوشت آن به اداره دارایی و بیمه و مالیات واحدهای حقوقی و ستاد دیه بازرسی و حراست و منابع انسانی مؤسسهها و شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی ارجاع داده میشود تا در جریان مواد آن قرار بگیرد. اگر شما و نیاز به معرفی نامه داشته باشید، برای شما صادر میشود.
قرارداد چگونه آغاز میشود؟
قرار داد و آنچه که در پیوسته ۵ قانون کار آمده با این عنوان آغاز میشود:
بسمه تعالی
قرارداد تاریخ، شماره و پیوست این قرارداد بر اساس ماده ۱۰ قانون جمهوری اسلامی و تبصره شماره ۳الحاقی به ماده ۷ قانون کار موضوع بند الف ماده ۸ قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایهگذاری که مصوب ۲۵ آبان سال ۸۷ مجمع تشخیص مصلحت میباشد، بین کارگر و کارفرما و پیمانکار منعقد میشود.
مشخصات طرفین
اولین قدم قرارداد این است که هویت طرفین قرارداد مشخص شود و بخش دولتی با هم باشند و بخش خصوصی با بخش خصوصی و بخش خصوصی با بخش دولتی هویت طرف باید مشخص و شفاف باشد. برای اشخاص حقوقی باید نماینده تام الاختیار کارفرما و اسامی نمایندگان پیمانکار ذکر شود. اگر کارفرما باشخص حقیقی قرارداد بسته باشد، باید اطلاعات کارگر در آن ذکر شود.
نوع قرارداد در این قسمت مشخص میشود که نوع قرارداد چگونه است؛ دائم، موقت، ساعتی، دستمزدی یا معین.نوع کار را حرفه ای و حجم وظیفه کارگر در این قسمت موضوع قرارداد باید مشخص شود. توجه کنید که موضوع توافقنامه باید بر اساس توانایی و قابلیت و ظرفیت های علمی و فنی وقانونی کارگر باشد و دقیقا مشخص شود که قرار است چه کاری انجام شود. نیاز نیست در چند کلمه خلاصه شود. شاید نیاز به توضیح چند پاراگراف برای تشریح کامل موضوع باشد.
حتماً این کار انجام شوداگر با کارگری قرارداد منعقد میشود که سواد و اطلاعات خوبی ندارد، شرح وظایف کارگر پیمانکار و شرح وظایف کارفرما و مواردی که باید این کار انجام شود. جوازی که قانون باید دریافت شود، در این قسمت درج میشود و شفافسازی میشود تا بعداً دچار اشکال و بحث و تفسیرهای مختلف نشود. این قسمت باید با دقت و حوصله تنظیم شود و از نظر متخصص رسانه همان حوزه کاری استفاده شود. مخصوصاً اگرقراردادی بین پیمانکار و کارفرما دولتی و خصوصی منعقد شود.
محل انجام کار
محل انجام کار باید در محدوده شهر، استان یا کشور باشد. محل انجام کار، باید دقیق و واضح مشخص شود. اگر در مرکز استان میباشد، در چه نشانی یا در خارج از استان یا در خارج از کشور در چه مکانی و در چه تاریخی میباشد.
تاریخ انعقاد قرارداد
قراردادی که بسته میشود؛ باید تاریخ انعقاد آن مشخص باشد. سازمانهای دولتی و خصوصی، تاریخ انعقاد توافقنامه را در تاریخ مبادله در نظر میگیرند. تاریخ مبادله در واقع به نوعی تاریخ امضای توافقنامه توسط طرفین نیست. شاید شما برای مثال توافقنامه را امضا کرده باشید، اما نمایندگی کارفرما دولتی و خصوصی چند روز بعد از آن امضا میکند. بنابراین تاریخ انعقاد زمانی میباشد که توافقنامه در دبیرخانه کارفرما ثبت شود و شماره آن و تاریخ همان روز در صفحه اول توافقنامه بین دو طرف رد شود. آن تاریخ، تاریخ عقد میباشد. این تاریخ برای سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی ملاک عمل برای بررسی اسناد مالی و صدور صورتحساب مالیاتی میباشد.
مدت قرارداد
موضوع مهم در انعقاد این توافقنامه تعیین مدت زمان اجرا میباشد. خواه ساعتی باشد، کار موقت یادائم، تاریخ شروع مبادله از تاریخ مبادله آن بوده و تا روزی که در نظر گرفته شود. اگر در نظر دارید که به دلیل کسب مجوزهای قانونی و الزامات و محدودیتهای سیاسی و زیست محیطی حرف هر موضوع دیگری که انجام تعهدات را در بازه زمانی مورد نظر غیرممکن میکند؛ مدت را طولانیتر در نظر بگیرید تا نیازی به تمدید زمان یا قرارداد و الحاقیه زمانی نداشته باشید.
در نظر داشته باشید کلیه الحاقیهای زمانی بایستی پس از صدور به اطلاع دارایی و سازمان تامین اجتماعی برسد. این موضوع برای قراردادهای پیمانکاری اهمیت دارد.
ساعت کار
اگر ساعت کار شما به گونهای باشد که باید در ساعت خاصی از شبانه روز کار کنید. مثل شیفت تولید کارخانه یا کابل کشی مخابراتی که در شب باید انجام شود؛ باید ساعت دقیق کار، دقیق مشخص شود.همواره میزان ساعت کار و ساعت شروع با توافق طرفین مشخص میشود. ساعت کار نمیتواند بیش اززمان مندرج در قانون کار باشد و کمتر از آن مجاز خواهد بود. این زمان برای توافقنامههای کارگری و کارفرمایی میباشد و برای پیمانکار مصداق ندارد. تعیین ساعت کار مشخص خواهد بود که اضافه کاری ها غیبت و مرخصی به چه صورت بوده است.
برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید از وکلای مجموعه بزرگ و تخصصی مبنا مشاور کمک بگیرید. وکلای این مجموعه سعی در جلب رضایت شما مشتریان گرامی را دارند، پس با اطمینان خاطر از وکلای مبنا مشاور استفاده کنید.
نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری برای افرادی که قصد دارند به طور رسمی و قانونی به فعالیت پیمانکاری بپردازند و از حقوق خود بر طبق مفاد قرارداد بهره مند شوند بسیار مهم است و با توجه به این که قرارداد در بر دارنده بندهای مهم و مفاد توافقی است که بین کارفرما و کارگر یا پیمانکار صورت می پذیرد باید در چند نسخه تنظیم شود.
لازم به ذکر است که این قرارداد می تواند به صورت کتبی یا شفاهی باشد، اما در صورتی که زمان انجام کار و یا همکاری بین کارفرما و کارگر بیش از یک ماه باشد، تبصره سه از ماده ۷ قانون کار تاکید دارد که قرارداد به صورت کتبی نوشته شود و به امضای طرفین برسد.
قرارداد کتبی می تواند به صورت موقتی و یا دائم در بر دارنده مفاد توافق نامه بین دو طرف باشد. البته در صورتی که به دنبال نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری باشید، به احتمال زیاد قرارداد شما از نوع موقت خواهد بود که پس از پایان پروژه، همکاری شما با کارفرما نیز به اتمام خواهد رسید. موسسه مبنا مشاور در ادامه تلاش کرده است تا ضمن نگاهی به بخش های مهم یک نمونه قرارداد کار پیمانکاری ساعتی و ذکر بندهای آن، به چند نکته در مورد این قراردادها اشاره کند.
نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری
در هنگام تنظیم قرارداد باید توجه داشته باشید که ممکن است نیاز به چند نسخه اصلی و رونوشت از قرارداد وجود داشته باشد. به طور معمول یکی از نسخه ها نزد کارگر یا فرد پیمانکار خواهد ماند و نسخه دیگر نیز در اختیار کارفرما قرار خواهد گرفت.اگر قرارداد متعلق به شرکت ها و یا موسسات تولیدی که دارای شورای کارگری هستند می باشد، سه یا چهار نسخه اصلی از قرارداد نیاز خواهد بود.
اما علاوه بر نسخه های تنظیم شده شاید نیاز باشد که رونوشت هایی از این قرارداد برای ادارات مختلف مانند اداره بیمه و یا دارایی نیز ارسال شود.
به طور حتم شما می توانید به راحتی با پرینت از یک نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری موفق به تنظیم نسخه های مورد نیاز و رونوشت هایلازم برای مقاصد خود شوید.
در ادامه به بندها و بخش های مختلف این قراردادها اشاره خواهد شد:
نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری
بخش آغازین قراردادکار پیمانکاری
در بخش های آغازین عنوان قرارداد پیمانکاری و تاریخ انعقاد آن ذکر می شود.در صورتی که این قرارداد دارای شماره ثبت در شرکت یا اداره باشد و یا پیوست داشته باشد، ذکر این موارد در سربرگ قرارداد لازم است:
بسمه تعالی
قرارداد … .. …. .. ………
تاریخ … .. . … ……
شماره … … …. …
پیوست …. …. .. … ..
مشخصات طرفین قرارداد
در صورتی که شما به دنبال تنظیم یک قرارداد باشید، یکی از مهم ترین بخش ها مشخصات طرفین است که اعم از حقوقی یا حقیقی بودن و یا دولتی یا خصوصی بودن باید ذکر شود.در نمونه قرارداد ساعتی پیمانکاری دیده می شود که یکی از طرفین با نام کارفرما و طرف دیگر ممکن است با نام پیمانکار و یا کارگر حضور داشته باشد.
نکته: هنگامی که کارفرما شخصیت حقوقی داشته باشد و برای مثال یک شرکت دولتی یا خصوصی باشد، ممکن است که نماینده کارفرما با اختیار تام از سوی شرکت اقدام به عقد قرارداد ساعتی پیمانکاری بپردازد.
نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری
همچنین در صورتی که پیمانکار یک شرکت یا موسسه خصوصی باشد، ممکن است که نیاز به ذکر اسامی نماینده های شرکت پیمانکار و یا صاحبان امضا در شرکت و موسسه مذکور باشد. اما در صورتی که طرف قرارداد یک فرد حقیقی (مانند یک کارگر یا مهندس و یا هر فرد متخصص یگری باشد)، ذکر نام و مشخصات فردی او کافی خواهد بود.
پس با توجه به مطالب گفته شده مشخصات طرفین در نمونه قراردادکار ساعتی پیمانکاری به صورت زیر خواهد بود:
کارفرما / نماینده کارفرما
آقای / خانم / موسسه / شرکت / سازمان … ….. …. فرزند …..
شماره شناسنامه / شماره ثبت ….. ….. شماره ملی / شناسه ملی ….. ….. ……. نشانی …………………………. شماره تلفن ثابت …………… شماره تلفن همراه ……… کد پستی ………
پیمانکار / نماینده قانونی پیمانکار / کارگر
آقای / خانم / موسسه / شرکت / سازمان ……………. ………….. …………. …. فرزند ……………. صاحبان امضاء ……………… شماره شناسنامه / شماره ثبت ……….. ……….. ………….. ………..شماره ملی / شناسه ملی ………….. …….. میزان تحصیلات (مدرک) ………….. ………….. مهارت …………………… کد بیمه …………… به نشانی …………………. ………… ………. ………… . …………. . …….. کد پستی ……. ……………. . شماره تلفن ثابت …………… …………. شماره تلفن همراه …………… ………. ……..
نوع قرارداد
پس از نوشتن مشخصات هر یک از طرفین در قرارداد، باید نوع قرارداد (دائم، موقت، ساعتی، دستمزدی، و یا پروژه ای) را که در اکثرا موقت و ساعتی است را بنویسید.
نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری
نوع و حجم کار (تعهدات طرفین)
به طور حتم در نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری بخشی برای نوشتن نوع و حجم کار یا پروژه ای که باید انجام شود اختصاص می یابد و شما باید در یک یا چند پاراگراف به طور دقیق اشاره ای به تعهدات طرفین در قبال انجام کار داشته باشید.
در این بخش موارد زیر باید ذکر شود:
تعهدات پیمانکار یا کارگر
تعهدات کارفرما در قرارداد
نکات مهم و جوازهای لازم برای انجام کار
نکته مهم: حتما دقت داشته باشید که کلیه نکات مهم و جزئیات مربوط به نحوه و حجم کار و تعهدات طرفین را ذکر کنید تا از مشکلات بعدی پیشگیری شود.
محل انجام کار
پس از ذکر تعهدات طرفین، نوع و حجم کار، باید محل انجام موضوع قرارداد ساعتی پیمانکاری را مشخص نمایید.
سایر موارد و بندهای موجود در نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری در ادامه به طور خلاصه مورد اشاره قرار گرفته اند:
تاریخ انعقاد قرارداد ساعتی
توجه داشته باشید که تاریخ این قرارداد ممکن است تاریخی که شما ان را امضا می کنید نباشد و تاریخی باشد که قرارداد در دبیرخانه ثبت می شود.
مدت قرارداد پیمانکاری
در تعیین مدت زمان قرارداد دقت داشته باشید، زیرا که ممکن است به دلیل نیاز به دریافت مجوز از محیط زیست و یا سایر ارگان ها مدت بیشتری برای به پایان رساندن پروژه پیمانکاری نیاز باشد.
ساعت کار
در بعضی از قراردادهای ساعتی با توجه به این که کار باید در شیفت شب و یا شیفت های چرخشی انجام شود، توجه به این بند اهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد و باید ساعت دقیق کار در نمونه قرارداد ساعتی پیمانکاری مشخص شود تا مشکلی در آینده پیش نیاید.
حق السعی
با توجه به نوع کاری که انجام می شود، دستمزد و یا حق السعی باید به صورت ساعتی (با توجه به نوع قرارداد مورد بحث در این متن) و در بازه های ماهانه و یا هفتگی یا هر بازه زمانی دیگری که توافق می شود به پیمانکار و یا کارگر پرداخت گردد. همچنین در صورت نیاز به خرید تجهیزات و … باید این موارد در قرارداد به ریال ذکر شود.
حقوق و مزایا
در نمونه قرارداد ساعتی پیمانکاری بخشی هم برای حقوق و مزایا در نظر گرفته می شود تا به حساب مشخص شده در قرارداد (که در این بند می شود) واریز شود (بر اساس قوانین مصوب ضروری است شماره حساب کارگر و یا پیمانکار در این بخش ذکر شود).
بیمه پیمانکار یا کارگر
این بخش باید با توجه به ماده قانونی ۱۴۸ اداره کار تنظیم شود و علاوه بر این نسخه ای از قرارداد برای سازمان تامین اجتماعی ارسال گردد.اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل اداره کارمی گردید می توانیدبا گروه مبنا مشاور تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای اداری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین برای مشاوره اداری درباره شکایت از کارفرما می توانید با موسسه مبنا مشاور در ارتباط باشید.
نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری
عیدی و یا پاداش
یک ماده واحده در قانون کار وجود دارد که عیدی و پاداش را برای کارگران مشخص کرده است و در قراردادپیمانکاری ساعتی نیز (با توجه به نسبت میزان کار انجام شده) پاداش و عیدی پرداخت می شود.
مزایای اتمام کار یا سنوات
حق سنوات و یا مزایای اتمام کار باید در صورت فسخ قرارداد و یا اتمام پروژه پیمانکاری با توجه به مصوبه تشخیص مصلحت نظام در سال ۸۷ پرداخت شود.
شرایط فسخ
با توجه به این که ممکن است بنا به هر مشکلی نیاز به فسخ قرارداد ساعتی پیمانکاری باشد، این شرایط باید در بند جداگانه ذکر شوند.
سایر موضوعات مرتبط با قرارداد پیمانکاری
این موضوعات شامل موارد زیر هستند:
مرخصی
کمک هزینه برای مسکن
کمک هزینه عائله مند بودن
اعتبار قرارداد
در انتهای قرارداد پیمانکاری بندی برای ذکر تعداد نسخه ها وجود دارد که قاعدتا یکی از آن ها به پیمانکار یاکارگر و دیگری به کارفرما تحویل داده خواهد شد. تا بر اساس این توافق، پیمانکار بتواند در قبال انجام یک کار مشخص مزد مشخصی را دریافت کند.
کارگر کیست؟
طبق ماده ۲ قانون اشتغال٬ هر شخصی که در مقابل حق السعی خود٬ مزد یا حقوق یا سهم یا سود و سایز مزایا از صاحب شغل دریافت می کند٬ کارگر نامیده می شود.
کارفرما (صاحب شغل) کیست؟
طبق ماده ۳ قانون اشتغال٬ هر فرد حقیقی یا حقوقی که افراد، به خواست و به حساب او مشغول به فعالیت هستند٬ صاحب شغل نامیده می شود. خواه دولتی باشد خواه در بخش خصوصی. اگر نماینده صاحبان حرف و مشاغل٬ به اختیارات خود٬ تعهدی کرده که مورد تایید رییس او واقع نشود٬ در برابر رییس مسئول و ضامن است.
کارگاه چیست؟
طبق ماده ۴ قانون٬ منظور از کارگاه که در سازمان تامین اجتماعی هم برای اشخاص حقیقی یا حقوقی کد کارگاه تشکیل می شود٬ محلی است که پرسنل به درخواست صاحب فعالیت کسب و کار یا نماینده وی٬ در آن جا مشغول به فعالیت می شوند و در هر صنفی میتواند وجود داشته باشد. از موسسات دامپروری و معدنی تا ساختمانی و خدمات آشپزی و مد و لباس و تولید و اماکن عمومی و خصوصی. پس منظور از کارگاه در قانون اشتغال و قرارداد٬ محلی است که پرسنل در آن جا برای صاحب شغل کار می کند.
توجه داشته باشید که کلیه تاسیسات و امکانات WORKPLACE٬ از حمام و انباری گرفته تا مهد کودک و محل شورا و انجمن اسلامی و بسیج ووسایل ایاب و ذهاب٬ همه بخشی از کارگاه هستند. طبق ماده قانون ٬ پرسنل٬ صاحبان حرف و مشاغل٬ کارآموزان٬ نمایندگان و کارگاه هامشمول مقررات قانون اشتغال هستند.
طبق اصل چهل و سوم و بیست و هشتم و بیستم قانون اساسی٬ همه مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردار بوده و هیچ چیز سبب امتیاز و برتری فردی بر فرد دیگر اعم از زن و مرد نیست. این اصل می گوید: هر کسی حق دارد هر شغلی که دوست دارد و مخالف مصالح اسلام وعموم مردم نیست٬ انتخاب کند.
منظور از قرارداد کار چیست؟
طبق ماده هفتم از فصل دوم قانون اشتغال٬ منظور از قرارداد یا کانترکت (CONTRACT) در واقع موافقتی است کتبی یا شفاهی که به موجب آن پرسنل در برابر دریافت وجه مشخصی برای مدت مشخصی (موقت یا بلند مدت یا غیر موقت)٬ برای صاحب شغل در محل مشخصی٬ مشغول به فعالیت می شود.پس قرارداد٬ می تواند طبق قانون٬ کتبی نباشد و ختی شفاهی باشد. تفسیر کتبی و شفاهی را باید از قانون تجارت و قوانین دیگر استنباط کرد که شرایط و الزامات و محدودیت هایی دارد و در این مبحث نمی گنجد.
به موارد زیر توجه کنید که تعاریفی برای قرارداد موقت و دائمی را طبق قانونی ارائه می کند:
طبق تبصره ۱ ماده هفتم قانون اشتغال٬ منظور از قرارداد موقت٬ کارهایی است که شاکله آن٬ غیر مستمر باشد. فعالیتی که طبیعت غیر مستمر داشته باشد را وزارت تعاون و رفاه اجتماعی تعریف و تبیین کرده و به تصویب هیات وزیران می رسد.
طبق تبصره ۲ ماده هفتم قانون ٬ منظور از قرارداد دائمی٬ فعالیتی است که شاکله آن٬ مستمر باشد و مدتی برای انجام این فعالیت (در هر زمینه ای که باشد)٬ در نظر نگیرند. این نوع قرارداد٬ دائمی خوانده می شود.
طبق تبصره ۳ ماده ۷ قانون ٬ اگر قراردادی بیش از ۱ ماه بین پرسنل و صاحب شغل منعقد شود٬ باید حتما مکتوب باشد. حتما باید در فرم و ساختاری که وزارت تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده است و بر اساس قوانین و مقررات٬ تهیه شده و در اختیار طرفین قرار بگیرد.
اگر صاحب شغل با پرسنل٬ قرارداد موقت منقعد کرده است٬ می بایست به نسبت مدت اشتغال٬ مزایای قانونی پایان اشتغال را پرداخت کند. به ازای ۱۲ ماه اشتغال٬ ۱ ماه آخرین دستمزد و حقوق٬ پرداخت خواهد شد. اگر فردی کم تر از ۱ سال مشغول به فعالیت باشد٬ به همان میزان٬ از مزایای قانونی پایان مدت فعالیت برخوردار خواهد شد.
طبق ماده ۸ قانون ٬ هر گونه تغییرات و شروطی که به قرارداد پرسنل اضافه می شود٬ به شرطی قابل قبول است (نافذ خواهد بود) که مزایایی کم تر از امتیازات مقرر در قانون٬ لحاظ نشود.
قراردادی طبق ماده ۹ قانون اشتغال٬ صحیح است که اصول ذیل الذکر را رعایت کند:
قرارداد٬ مشروع باشد. انعقاد قرارداد برای کاری غیر مشروع٬ باطل است. مثل قرارداد قتل.
قرارداد٬ باید موضوع مشخص داشته باشد. مثلا قرارداد خرید و فروش اجناس٬ چون نوع جنس و تعداد و زمان و مکان مشخص نیست٬ باطل است.
قرارداد٬ نباید ممنوعیت قانونی و شرعی داشته باشد. یعنی نباید باعث تصرف اموال یا کار خلاف عرف و شرع باشد. مثل قرارداد آموزش قمار.
طبق تبصره ماده ۹ ٬ کلیه قرارداد ها٬ صحیح تلقی می شود. مگر این که بطلان آن در مراجع ذیصلاح که قانون تعیین می کند٬ به اثبات برسد. یعنی همه کانترکت ها٬ صحیح است. مگر این که عکسش اثبات شود.
قرارداد باید شامل چه بخش هایی باشد؟
موضوع دیگری که باید در تنظیم قرارداد در نظر بگیریم آن است که یک قرارداد علاوه بر آن که باید شرعی و قانونی باشد٬ باید از بخش های زیر تشکیل شده باشد. این بخش ها در ماده ۱۰ قانون٬ تصریح شده است:
در قرارداد٬ باید نوع فعالیت مشخص باشد. وظیفه ای که پرسنل دارد٬ باید شفاف مشخص شود.
حقوق و دستمزد پرسنل و مزد مبنا مشخص شود.
محل انجام فعالیت در داخل یا خارج از کشور مشخص شود.
تاریخ انعقاد مشخص شود.
تاریخ پایان فعالیت مشخص شود.
مدت قرارداد باید مشخص شود. (برای مواردی که در مدت معین انجام می شود)
شیوه تمدید مدت زمان و مبلغ قرارداد مشخص شود.
تعدیل ها مشخص شود.
شرایط و نحوه فسخ قرارداد (به مصلحت یا غیر آن) مشخص شود.
قرارداد باید در چند نسخه تنظیم شود؟
پس از آن که قرارداد بر اساس چارچوب و بخش های فوق الذکر آماده شد٬ بایستی چاپ و به امضا طرفین برسد. قرارداد کار کتبی٬ باید در ۴نسخه تنظیم شود که ۱ نسخه به اداره کار محل اشتغال٬ ۱ نسخه نزد کارگر و ۱ نسخه نزد صاحب شغل و نسخه ای در اختیار شورای اسلامی کار یا نماینده کارگران قرار می گیرد.
البته این ها برای مواردی است که موضوع فعالیت در فکتوری و مراکز های تولیدی و خدماتی کوچک و متوسط و بزرگ باشد. برای مواردی که مجری فعالیت و صاحب شغل دو شخص حقیقی یا یک شخص حقیقی و حقوقی کوچک هستند٬ ۲ نسخه نیز کفایت می کند.
منظور از دوره آزمایشی چیست؟
برای آشنایی بهتر پرسنل با اکو سیستم فعالیت و فرهنگ و شرایط حاکم بر آن٬ می توانند طرفین قراردادتوافق کنند که مدتی به صورت آزمایشی برای هم فعالیت کرده تا با اوضاع٬ آشنایی پیدا کنند. در طول دوره آزمایشی همکاری این دو٬ هر یک از طرفین می تواند بدون اخطار قبلی (چه کتبی و چه غیر کتبی)٬ بدون آن که ملزم به دریافت یا پرداخت وجه باشد٬ رابطه اشتغال را قطع کند و پایان دهد. البته قضیه در «عقد بیع»٬ فرق می کند. چرا که احتمال دارد که شرط شود که در مدت معین٬ دو طرف اختیار فسخ معامله را داشته باشند.
اگر قطع کار٬ از جانب صاحب شغل باشد٬ ملزم به پرداخت حق السعی پرسنل استخدامی در دوره آزمایشی خواهد بود. اما اگر شما٬ کار را قطع کنید٬ صرفا حق دریافت حق السعی مدت انجام کار به شما تعلق خواهد گرفت.مدت آزمایشی باید در متن قرارداد مشخص باشد. اگر حق العمل کار٬ بی تجربه و ساده و نیمه ماهر است٬ این مدت نهایت یک ماه و برای کارگران با تجربه و ماهر٬ ۹۰ روز خواهد بود.
حقوقی که در قراردادهای قطعی برای کارگر محفوظ است
اگر قراردادی بین پرسنل و صاحب شغل٬ قطعیت یابد٬ هر نوع تغییر حقوقی در وضعیت مالکیت کارگاه فروش یا اجاره یا انتقال تجهیزات به جای دیگر٬ ادغام دولتی یا خصوصی٬ ملی شدن محل فعالیت و فوت مالک و امثالهم٬ هیچ تغییری در رابطه کارگر و صاحب شغل ایجاد نمی کند. صاحب شغل جدید٬ متعهد به حسن اجرای تعهدات صاحب شغل قبلی در برابر پرسنلی که قرارداد قطعی دارند٬ خواهد بود.
قرارداد های مقاطعه
طبق ماده ۱۳ قانون اشتغال٬ قرارداد هایی که به صورت مقاطعه انجام می شود٬ مقاطعه دهنده مکلف است که قرارداد خود را با مقاطعه کار٬ به نحوی منعقد کند که مقاطعه کار٬ متعهد شود که کلیه مقررات را درباره پرسنل٬ اعمال می کند. مطالبات پرسنل٬ در زمره دیون ممتازه است و صاحب شغل مکلف است بدهی پیمانکاران به مجموعه تحت امر را برابر رای مراجع قانونی (مثل هیات حل اختلاف وزارت تعاون ورفاه اجتماعی) پرداخت کند. این پرداخت٬ از محل نقد کردن ضمانت نامه حسن انجام تعهدات یا کسورات قانونی (غیر مالیات) قابل پرداخت خواهد بود.
منظور از تعلیق قرارداد چیست؟
طبق ماده ۱۴ از مبحث دوم قانون اشتغال٬ اگر به دلیلی٬ تعهدات پرسنل یا صاحب شغل٬ موقتا متوقف شود٬ کانترکت فی مابین٬ به حال تعلیق درآمده و پس از رفع مشکلات٬ قرارداد به روال قبلی و عادی خود باز می گردد.طبق ماده ۱۵ نیز٬ اگر به دلایل فورس ماژور و قوه قهریه (مثل بلایای طبیعی و جنگ و سیل وزلزله و کودتا و آشوب)٬ بخش یا کل یک کارگاه تعطیل شود و تعطیلی از اراده طرفین خارج باشد و انجام تعهدات طرفین به صورت موقت٬ غیر ممکن باشد٬ قرارداد فعالیت پرسنل با آن قسمت از کارگاه که تعطیل شده است٬ تعلیق می شود.
تشخیص تعلیق٬ با وزارت تعاون و رفاه اجتماعی است.طبق تبصره ماده ۲۰اگر پرسنلی بدون عذر موجه٬ حداکثر تا یک ماه پس از رفع حالت تعلیق٫ آمادگی خود را برای کار اعلام نکند٬ یا پس از مراجعه و استنکاف صاحب شغل٬ به هیات تشخیص مراجعه نکنید٬ مستعفی شناخته می شود. در این حالت٬ مشمول اخذ حق سنوات به ازاء هر سال٬ ۳۰روز حقوق است.
قرارداد٬ مرخصی و توقیف
طبق ماده ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ ٬ کانترکت پرسنلی که از مرخصی تحصیلی و یا مرخصی های بدون حقوق یا مزد استفاده می کنند٬ به مدت بیست و چهار ماه به حالت تعلیق درخواهد آمد. مرخصی تحصیلی برای ۲ سال قابل تمدید خواهد بود. توافق نامه ای که توقیف می شود و توقیف کارگر منتهی به حکم محکومیت نمی شود٬ در مدت توقیف به حالت تعلیق درامده و کارگر پس از رفع توقیف٬ به کار قبلی باز می گردد.
اگر توقیف پرسنل به دلیل شکایت صاحب شغل باشد اما در مراجع حل اختلاف به صدور قرار محکومیت منجرنشده باشد٬ مدت آن٬ در زمره سنوات خدمتی پرسنل محسوب می شود و صاحب شغل٬ مکلف به جبران ضرر و زیان طبق رای دادگاه صالحه است. اگر تکلیف پرسنل از طرف مراجع مذکور٬ مشخص نشود٬ صاحب شغل مکلف به پرداخت ۵۰ درصد حقوق ماهانه کارگر به خانواده او به صورت علی الحساب است.
در چه صورتی٬ قرارداد خاتمه پیدا می کند؟
خاتمه قرارداد به ۴ دلیل اتفاق می افتاد که در ماده بیست و یکم از مبحث سوم٬ تصریح شده است:
خاتمه به دلیل فوت کارگر (طبق رای شورای عالی کار در ۲۷/۰۷/۱۳۷۰)
خاتمه به دلیل بازنشستگی کارگر (طبق ماده ۷۶ تامین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴)
خاتمه به دلیل از کار افتادگی کارگر (طبق بند الف ماده ۱۹ قانون تامین اجتماعی)
انقضا مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و عدم تجدید قرارداد.
خاتمه کار به دلیل اتمام زمان فعالیت.
خاتمه به دلیل استعفای کارگر
خاتمه به دلیل فسخ بر اساس روشی در توافق نامه طرفین ذکر شده است.
خاتمه به دلیل کاهش تولید و تغییرات ساختاری در شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی (طبق ماده ۹ قانون تنظیم مقررات تسهیل و نوسازی صنایع مصوب ۱۳۸۲)
اگر شما استعفا می کنید٬ بایستی ظرف یک ماه به فعالیت خود ادامه دهید و متن استعفا را به صاحب شغل اطلاع دهید. اگر استعفانامه پس از ۱۵ روز تقدیم صاحب شغل شد٬ استعفا٬ منتفی خواهد بود و باید انصراف از آن به شورای کار یا نماینده کارگری تحویل شود.
چند نکته را توجه کنید:
کلیه مطالبات در پایان مدت فعالیت٬ به کارگر یا ورثه او پرداخت می شود.
اگر پرسنلی فوت کند٬ سازمان تامین اجتماعی مکلف است که تا انحصار وراثت و برقراری مستمری توسط سازمان٬ به میزان آخرین حقوق دریافتی متوفی٬ علی الحساب به صورت ۳ ماه٬ به عائله تحت تکفل پرداخت کند.
طبق ماده ۲۳ ٬ پرسنل از نظر دریافت حقوق یا مستمری های ناشی از فوت و بیماری و بازنشستگی و اخراج غیر ارادی و تعلیق و ناتوانی و معلولیت کلی و جزیی٬ تابع قانون تامین اجتماعی هستند.
اگر فعالیت پرسنل به هر دلیلی پایان یابد٬ صاحب شغل مکلف است به پرسنلی که طبق توافق نامه مکتوب٬ یک سال یا بیش تر از یک سال فعالیت داشته است٬ برای هر سال سابقه (متناوب یا متوالی)٬ ۱ ماه حقوق پرداخت کند که مزایای پایان کار است.
قراردادی که برای مدت معین و موقت تنظیم شده باشد٬ قابلیت فسخ یک طرفه ندارد.
طبق ماده ۲۷ اگر پرسنلی در انجام وظایف خود ٬ کوتاهی کند و آیین نامه های انضباطی را پس از تذکرات کتبی٬ نقض کند٬ صاحب شغل حق دارد که در صورت اعلام نظر مساعد شورای اسلامی کار٬ حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل ۳۰ روز حقوق را به عنوان سنوات پرداخت و قرارداد وی را فسخ کند.
در قسخ قرارداد پرسنل٬ نظر شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی لازم است. هیات تشخیص اداره کار و هیات حل اختلاف استانی٬ موارد را رسیدگی می کند. در این مدت٬ قرارداد به حالت تعلیق در خواهد امد.
قانون کار ایران ، بیان کننده احکام مربوط به روابط میان کارگران و کارفرمایان است که با هدف تنظیم قواعدی در راستای حمایت از حقوق کارگران ، در سال ۱۳۶۹ به تصویب رسیده است . پایه اصلی بهره مندی کارگران از حقوق و مزایای پیش بینی شده در این قانون ، تنظیم قرارداد کاری دقیق ، میان طرفین می باشد .
یکی از انواع قراردادهایی که بر اساس قانون کار می توان تنظیم کرد ، قراردادهای کار ساعتی می باشد که حقوق و مزایای تعلق گرفته به کارگران ، بر اساس میزان و ساعات کار آنها تعیین می شود . به همین دلیل ، آشنایی با قرارداد کاری ساعتی ، شرایط و نحوه تنظیم آن ، سبب می شود تا کارگران و کارمندان مشمول قانون کار ، با حقوق قانونی خود ، بیشتر آشنا شده تا متضرر نشوند . همچنین ، کارفرمایان نیز ، با اطلاع از نحوه انعقاد این قرارداد ، می توانند به شکل بهتری با نیروی کاری مورد نظر ، قرارداد منعقدکنند .
قرارداد کار ساعتی چیست؟
بر اساس قانون کار ، هنگام شروع رابطه کاری میان کارگر و کارفرما ، الزاما می بایست قرارداد کاری تنظیم شده و شرایط کاری ، در آن درج شود تا در صورت لزوم ، طرفین بتوانند به استناد این قرارداد کار ، ازحمایت های قانونی ، بهره مند شود . در این میان ، قرارداد کار کتبی و شفاهی ، هر دو دارای اعتبارهستند ؛ لکن تنظیم قرارداد کتبی ، به جهت امکان اثبات آسان تر ، پیشنهاد شده است .
طبق این قانون ، بر اساس مدت زمان قرارداد کاری ، می توان انواع و اقسام قرارداد کار اعم از دائم ،موقت و کار معین را مورد شناسایی قرار داده که بر مبنای آن ، در قراردادهای کار دائم ، مدت مشخصی برای اتمام آن پیش بینی نشده ؛ اما قرارداد کار موقت ، برای امور غیر مستمر که مدت آنها مشخص وموقتی است ، مورد استفاده قرار می گیرد . قراردادهای کار معین نیز ، بابت انجام یک کار مشخص و معین استفاده می شود .
اما یکی دیگر از انواع قراردادهای کاری بر مبنای نحوه محاسبه مزد و مزایا تعلق گرفته به کارگر ، شامل قرارداد کار ساعتی ، قرارداد کار کارمزدی و قرارداد کارمزد ساعتی می باشد که ضوابط آن ، در ماده ۳۵قانون کار ، بیان شده است . بر اساس این ماده ، در صورتی که مزد تعلق گرفته به کارگر ، مرتبط باساعات انجام کار باشد ، مزد ساعتی است .
اما در صورتی که مزد کارگر ، بر اساس میزان انجام کار یا محصول تولید شده باشد ، به وی کارمزد پرداخت می شود . همچنین ، در صورتی که مزد تعلق گرفته به کارگر ، بر اساس محصول تولید شده یا کار انجام شده در مدت زمان مشخص باشد ، به آن کارمزد ساعتی گفته می شود .
بر این اساس ، در پاسخ به این سوال که قرارداد کار ساعتی چیست ، باید گفت قرارداد کار ساعتی ، به آن دسته از قراردادهایی گفته می شود که کارگران ، بر اساس ساعات کاری که در آن کارگاه به کار مشغول هستند ، استحقاق دریافت مزد را دارند . فلذا دریافت مزد در این قبیل قراردادهای کاری ، وابسته به کار انجام شده یا محصول تولید شده نبوده و صرفا بر مبنای ساعات کاری است که کارگر ، در کارگاه به کار مشغول است .
نحوه تنظیم قرارداد کار ساعتی
در قسمت قبل ، توضیح دادیم که قرارداد کار ساعتی چیست . بر اساس آنچه گفته شد ، قرارداد کارساعتی نیز ، یکی از انواع قراردادهای کار طبق قانون می باشد که معمولا در مورد مشاغل پاره وقت ،مورد استفاده قرار می گیرد و نمونه آن را در قسمت بعد ، ارائه خواهیم نمود . اما سوالی که مطرح می شود ، این است که نحوه تنظیم قرارداد کار ساعتی چگونه است ؟
در پاسخ به این سوال ، باید گفت که برای تنظیم و یا تمدید قرارداد کار ، می بایست مشخصات دقیق طرفین ، در قرارداد کار ذکر گردیده و نوع کار یا حرفه ای که کارگر می بایست آن را انجام دهد ، تعیین شود. همچنین ، میزان حقوق و مزایای متعلق به کارگر و پاداش نیز ، باید در قرارداد تنظیم شود . از جمله دیگر مواردی که در نحوه تنظیم قرارداد کار ساعتی باید به آن توجه شود ، میزان ساعات کاری کارگر ، تعطیلات و مرخصی ها ، محل انجام کار مورد نظر و نیز ، تاریخ انعقاد قرارداد کار است .
همچنین ، لازم است که در تنظیم قراردادهای کار ساعتی ، شرایط و نحوه فسخ قرارداد کار نیز ، مشخص شود . برای تنظیم قرارداد کار ساعتی ، باید نمونه متن قرارداد کاری ، در چهار نسخه تدوین و یک نسخه از آن در اختیار کارگر و نسخه دیگر ، در اختیار کارفرما باشد . دو نسخه دیگر نیز ، نزد اداره کار محل و شورای اسلامی کار یا نماینده کارگران در آن کارگاه باشد .
علاوه بر اینها ، برای تنظیم قراردادهای کار ساعتی ، می بایست شرایط صحت قرارداد کار را نیز ، رعایت کرد . بر اساس ماده ۹ قانون کار ، شرایط صحت تنظیم قراردادهای کاری از جمله کار ساعتی ، این است که موضوع قرارداد ، به صورت کامل ، تعیین شده و کار مورد تقاضا و شرایط مربوط به آن به صورت دقیق ، تعیین گردد . همچنین ، موضوع قرارداد ، باید امری مشروع باشد ؛ نه امری غیر قانونی .
همچنین ، هیچ کدام از طرفین قرارداد اعم از کارگر و کارفرما ، نباید محدودیت و ممنوعیت قانونی برای تنظیم قرارداد کاری داشته باشند که از جمله این ممنوعیت ها ، می توان به عدم اهلیت یکی از طرفین قرارداد ، پایین بودن سن کارگران ( کمتر از ۱۵ سال ) ، سفیه یا مجنون بودن طرفین قرارداد اشاره نمود که در این شرایط ، تنظیم قرارداد کاری ، امکان پذیر نمی باشد .
لازم به ذکر است که در تنظیم قراردادهای کار ساعتی ، باید به این نکته نیز توجه داشت که ساعات کاری کارگران ، نباید از حداکثر میزان ساعات کاری تعیین شده در قانون کار ، تجاوز کند . بر اساس قانون کار ،حداکثر ساعات کاری روزانه کارگران ، ۸ ساعت در طول روز و ۴۴ ساعت در هفته می باشد که در صورت بیشتر شدن این ساعات کاری ، کارفرما موظف به پرداخت اضافه کاری به کارگر می باشد .
قرارداد کار ساعتی بدون بیمه
در قسمت قبل ، به بررسی قرارداد کار ساعتی با بیمه پرداخته و گفتیم که قراردادهای کار ساعتی نیز ، براساس قانون کار باید تنظیم شده و علاوه بر مزایایی همچون مرخصی ها ، سنوات ، عیدی و پاداش و غیراینها ، کارگر از حق دریافت بیمه تامین اجتماعی نیز بهره مند می باشد . سوال دیگری که مطرح می شود ، این است که آیا تنظیم قرارداد کار ساعتی بدون بیمه نیز وجود دارد ؟
پاسخ به این سوال از این جهت اهمیت دارد که معمولا قرارداد کار ساعتی ، در مورد مشاغل پاره وقت تنظیم می شود که کارگر ، تمام ساعات کاری قانون کار را در کارگاه ، به کار مشغول نیست . لذا برخی کارفرمایان ، تمایل دارند اقدام به تنظیم قرارداد کار ساعتی بدون بیمه نمایند . اما در این خصوص ، باید گفت که مطابق ماده ۱۴۸ قانون کار ، کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار ، موظفند بر اساس قانون تامین اجتماعی ، اقدام به بیمه کردن کارگران خود نمایند .
از آن رو که قرارداد کار ساعتی نیز ، یکی از انواع قراردادهای تحت شمول قانون کار بوده و قواعد ذکر شده در این قانون نیز آمره هستند و طرفین ، نمی توانند برخلاف آن توافقی انجام دهند ، انعقاد قراردادکار ساعتی بدون بیمه ، امکان پذیر نبوده و کارفرما ، می بایست الزاما اقدام به بیمه نمودن کارگر نماید ؛در غیر این صورت ، کارگر می تواند در اداره کار ، از کارفرما شکایت کند .
لازم به ذکر است که کارفرمایان ، در تنظیم قرارداد کار ساعتی ، باید کلیه جوانب قانون کار را رعایت نمایند و آمره بودن حقوق کار ، سبب می شود که حتی اگر حین تنظیم قرارداد ، توافقی مبنی بر عدم تعلق بیمه به کارگر انجام شود ، این توافق دارای اعتبار نبوده و کارگر ، بتواند اقدام به شکایت از کارفرما در هیات تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما نماید .
سوالات متداول
۱- قرارداد کار ساعتی چیست ؟
بر اساس قانون کار در صورتی که مبنای پرداخت مزد به کارگران بر اساس میزان ساعات کار انجام شده باشد قرارداد کار به صورت ساعتی تنظیم می شود که برای آشنایی با این موضوع می توانید مقاله را مطالعه نمایید .
۲- نحوه تنظیم نمونه قرارداد کار ساعتی چگونه است ؟
برای تنظیم نمونه قرارداد کار ساعتی می بایست کلیه ضوابط پیش بینی شده در قانون کار اعم از شرایط کار و میزان حقوق و مزایا و ساعت و محل کار و تاریخ انعقاد قرارداد و نحوه فسخ آن مشخص شود که شرح این موضوع در مقاله آمده است .
۳- آیا انعقاد قرارداد کار ساعتی بدون بیمه هم امکانپذیر است ؟
بر اساس قانون کار بیمه کردن کارگر یکی از تکالیف کارفرمایان محسوب می شود و از آن رو که قرارداد کارساعتی نیز مشمول قانون کار است می توان از کارفرما به خاطر نقض این تکلیف شکایت کرد که جزئیات آن در مقاله آمده است .