در این مطلب به موضوع مدارک لازم برای شکایت از کارفرما +وکیل+مشاوره اداری اشاره شده است.شما می توانید از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.
در صورتی که قصد شکایت از کارفرمای خود را داشته باشید، می توانید با مشاوره ادری بسیار بهتر موفق به تنظیم شکایت خود شده و از مدارک لازم برای شکایت از کارفرما آگاه شوید.
به طور حتم برای هر گونه شکایتی نیاز به مدارکی برای اثبات حقانیت خود در مرجع رسیدگی کننده می باشد و در صورتی که این مدارک ارائه نشوند به شکایت فرد توجه نخواهد شد. در زمان نیاز به شکایت یک کارگر از کارفرما نیز به همین صورت است و بایدحتما مدارک لازم برای تنظیم شکایت داده شود.
این مدارک به دو دسته کلی تنظیم می شوند که بعضی از این مدارک به مشخصات فردی کارگر و کارفرماو یا مشخصات محل کار بر می گردد ، و گروه دیگری از مدارک نیز در ارتباط با شواهد و مستندات کارگر برای اثبات ادعای خود می باشد .
در صورتی که با مدارک لازم برای شکایت از کارفرما آشنایی ندارید، به شما توصیه می شود که با تحقیق و یا مشاوره اداری با وکیل اداره کار در ارتباط با مدارک لازم برای شکایت از کارفرما برای موضوع شکایت خود اطلاعات کافی کسب کنید تا بتوانید موفق به اثبات حقانیت خود و مطالبه حقوق خود از کارفرما شوید.
این مدارک باید در سامانه اداره کار بارگذاری شوند و باید قبل از شکایت در این مورد اطلاعات کافی راکسب کنید. در صورت نیاز موسسات اداری و وکلای متخصص اداره کارامکان راهنمایی شما در این مورد راخواهند داشت و مبنا مشاور نیز با توجه به نیازکارگران (به عنوان قشر زحمتکش جامعه) امکان ارائه مشاوره ادراری در ارتباط با مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را فراهم نموده است.
مدارک لازم برای طرح دادخواست در اداره کار چیست ؟
تکمیل دقیق و کامل فرم دادخواست ( فرم دادخواست در قسمت فرمهای مورد نیاز قابل مشاهده می باشد )
ارائه اصل و کپی کارت ملی
ارائه اصل شناسنامه و تصویر صفحات اول و دوم
ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت
تصویر قرارداد و فیش حقوقی (در صورت وجود)
پرینت سابقه پرداخت حق بیمه
پرینت حساب بانکی در صورت واریز حقوق
هرگونه مدرک مثبته دال بر احراز کارکرد و میزان سابقه کار
دادخواست و پیوست های آن (مدارک مرتبط با کارکرد ) باید به تعداد خوانده دعوا به اضافه یک نسخه باشد.
ارائه اصل مدارک مورد استناد و اصل مدرک احراز هویت به مرجع رسیدگی کننده در جلسه دادرسی الزامی می باشد.
در صورت تسلیم دادخواست توسط نماینده، پیوست مدرک مثبت نمایندگی (از قبیل وکالتنامه) و ثبت آن در دبیرخانه ، الزامی می باشد.
در صورت تسلیم دادخواست توسط احدی از ور ثه متوفی ، ارائه اصل و تصویر برگ انحصار وراثت و نمایندگی از سایر ورثه الزامی می باشد.
شکایت از کارفرما در اداره کار و امور اجتماعی یکی از سوالاتی است که ذهن کارگران را به خودمشغول کرده. زمانی که یک کارفرما حقوق قانونی کارگر خود را زیر پای میگذارد ، سوال برای کارگران پیش میآید که چگونه از کارفرما بابت حقوق شکایت کنیم ؟ یا سوالاتی از جمله سوالات کارگران که در این مقاله پاسخ آن را خواهیم داد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
شکایت از کارفرما بدون قرارداد چگونه است؟ شکایت بابت بیمه چگونه است؟ اعتراض برای ردنکردن بیمه چگونه است؟ کارفرما از من سفته گرفته است چه کار کنم ؟ کارگری هستم که اخراج شده ام چه کار باید کرد؟ و در نهایت مدارک لازم برای شکایت چیست؟
شکایت از کارفرما بدون قرارداد امکان پذیر است؟
یکی از سوالات رایج این است که اگر با کارفرمای خود قرارداد نداشته باشیم آیا میتوان از او بابت حقوق ضایع شده خود شکایت کنیم ؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم احقاق حقوق یک کارگر در زمانی که قرارداد نداشته باشد کمی دشوار تر است.
قراردادهای مربوط به قانون کار در صورت کتبی بودن باید در فرم مخصوصی باشد که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب قوانین و مقررات تهیه میشود و در اختیار طرفین قرار میگیرد.
زمانی که یک کارمند قرارداد کار کتبی نداشته باشد ، اصطلاحات قرارداد شفاهی دارد. اما باید بتواند قرارداد شفاهی خود را به اثبات برساند. برای این کار میتواند از شهادت سایر کارمندان استفاده کند. همچنین میتواند پرینت بانکی خود را که نشان دهنده پرداخت های حقوقش بوده به مراجع قانونی تحویل دهد.
شکایت از کارفرما بابت بیمه
شکایت از کارفرما بابت بیمه زمانی صورت می گیرد که کارفرما بیمه کارگر را رد نکرده باشد. از زمانی که یک کارمند در یک محلی آغاز به فعالیت میکند ، کارفرما موظف است تا پایان هر ماه بیمه آن شخص را رد نماید. هر فردی که به هر عنوانی باب انجام کاری مزد دریافت می کند ، مشمول قانون تامین اجتماعی است. پس باید برای آن بیمه صادر گردد حتی اگر این زمان انجام کار کوتاه باشد.
نکته ای که وجود دارد این است که طبق قانون کارگران خود به خود بیمه هستند و در واقع این وظیفه کارفرماست که حق بیمه را بپردازد نه اینکه بخواهد کارگر را بیمه کند.
مطابق ماده ۱۴۸ قانون کار و بند الف ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی کارفرما موظف است کارگر را بیمه نماید.
قانون کار این تکلیف را بر عهده کارفرما قرار داده است تا کارگر خود را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید.در نتیجه این تکلیف است و کارفرما حتی در صورت رضایت کارگر نیز، مکلف است کارگران خود رابیمه نماید.
بدست آوردن سابقه بیمه برای شکایت از کارفرما
ابتدا برای اینکه از سابقه بیمه خود مطلع شوید باید احراز سابقه بیمه بکنید. اینگونه متوجه خواهید شد که کارفرما شما را بیمه کرده است یا خیر.
مراحل احراز سوابق بیمه :
ابتدا به واحد نامنویسی شعبه بیمه مراجعه میکنید. باید به شعبه ای مراجعه کنید که کارگاه شما در محدوده آن شعبه باشد. سپس درخواست سابقه بیمه می دهید. و در نهایت فرم های مربوطه را پر می کنید.
مدارک مورد نیاز جهت ادعای سابقه شغلی افراد چیست؟
مجموعه مدارک شناسایی فرد بیمه شده که حق بیمه آن پرداخت نشده:
اصل و کپی شناسنامه
اصل و کپی کارت ملی
اگر مدعی فوت شده باشد : اصل و کپی انحصار وراثت
اگر مدعی بیمار باشد یا در موارد دیگر وکیل گرفته باشد :اصل و کپی وکالتنامه وکیل قانونی مدعی
دفترچه بیمه ( در صورت داشتن)
مجموعه مدارک لازم برای شکایت از کارفرما که منجر به اثبات کار کردن کارمند در کارگاه مورد نظر میباشد:
حکم استخدام یا ارتقاء شغلی همچنین حکم تغییر سمت ( موارد اشاره شده باید تاریخ آن مربوط به دوره ادعای رد نشدن حق بیمه باشد)
لیست های حقوق کارگاه منضم به اظهار نامه مالیاتی که به تایید اداره دارایی مربوطه رسیده باشد.دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه
لیست های حقوق کارگاه
گواهی بانک ذیربط مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی ( طبق لیستهای حقوق ارسالی به بانک موردنظر)
فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی
کارت افتتاح حساب بانکی
کارت های حضور و غیاب و ورود و خروج و دفتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار معاینات پزشکی قبل از استخدام (موضوع ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی)
سایر مدارک متقن
ارائه آراء صادره از سوی هیاتهای تشخیص و حل اختلاف ( شکایت از کارفرما مبنی بر عدم رعایت ماده ۱۴۸ ق. ک )
تذکر: در مواردی که فرد مدعی فاقد هر یک از مدارک فوق الذکر باشد ، می بایست مشخصات دقیق و نشانی تعدادی از همکاران خود در کارگاه مورد نظر را ارائه تا امکان بررسیهای لازم در اینخصوص فراهم شود.
آموزش شکایت از صاحب کار بابت بیمه
ابتدا باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید. تا با ارائه کارت ملی خود ، احراز هویت کنید. بعد ازآن یک نام کاربری و رمز به شما داده میشود که به وسیله آن میتوانید وارد سامانه وزارت کار شوید حال شما در این سامانه می توانید شکایت خود را ثبت نمایید. توصیه می شود که از یک کارشناس کمک بگیرید تا متن درخواست خود را قانونی و صحیح بنویسید.
جریمه کارفرما برای پرداخت نکردن بیمه چیست؟
اولا باید تمامی بیمه کارمند را پرداخت نماید. در ثانی جریمه ای معادل ۲ تا ۱۰ برابر بیمه پرداخت نشده برای اون در نظر گرفته می شود.
شکایت از کارفرما بابت حقوق
برای شکایت از کارفرما بابت حقوق باید به اداره کار بروید. دقت کنید که به شعبه اداره کار مربوط به محل کار خود بروید. برای این کار هم میتوانید از شعبه بیمه محل کار خود اطلاعات کسب کنید.
حال به شعبه اداره بروید و یک نامه از آن جا برای شعبه بیمه گذار خود بگیرید.
حال به شعبه بیمه گذار میروید و سوابق بیمه خود را جمع آوری میکنید.
حال با بیمه به اداره میروید و قسمت واحد ارجاع به شما فرم دادخواست داده می شود که آن را پر میکنید.در این فرم اطلاعات شخصی و کاری خودتان را وارد میکنید. همچنین دادخواست خود را نیز وارد میکنید.
اداره کار نامه ای به نام نامه سازش به شما میدهد. شما آن را به کارفرما می دهید. تا در جلسه سازش که تقریبا ۲ هفته بعد برگزار میشود شرکت نماید.
جلسه سازش در اداره کار انجام میشود. کارمند و کارفرما دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارمند ابراز میکنند.
یا به توافق می رسند و حقوق کارگر پرداخت می شود. یا کارفرما در جلسه حاضر نشده ، یا اینکه حاضر شده ولی به سازش نمیرسند که کار به جلسه تشخیص میرسد.
در جلسه تشخیص رای کارشناسان به ۲ طرف ابلاغ میشود، اگر کارمند یا کارفرما اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، کار به جلسه حل اختلاف پرونده کشیده می شود.
جلسه حل اختلاف آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است، دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح میکنند. سپس رای نهایی صادر میشود.
شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات
مقدار عیدی در سال ۹۹ برابر ۳۸,۲۲۵,۴۰۰ ریال میباشد . مقدار سنوات نیز برابر ۲۶,۷۴۹,۷۹۰ ریال می باشد. توجه داشته باشید که این مقدار بر اساس حقوق هر سال محاسبه میگردد و در هر سال متفاوت است. ما قبلا در مقاله ای اما برای شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات باید به شعبه اداره کار که در محدوده محل کار شماست مراجعه کنید. در آنجا یک دادخواست تنظیم و پرونده تشکیل می گردد. این پرونده در هیات تشخیص بررسی میشود. شما مدارک لازم مثل نوع پرداخت کارفرما ، پرینت های بانکی ، قرارداد و … را ارائه میکنید تا در نهایت رای صادر گردد و حقوق شمااحیا شود.
شکایت از کارفرما بابت گرفتن سفته
گرفتن سفته از کارگر در شرایط مختلف دارای قوانین و تبصره های مختلفی است. اینکه سفته با چه عنوان یاز کارگر گرفته شود ؟ آیا رسید سفته به کارگر تحویل داده شده است؟ آیا مبلغ و شماره سفته در قرارداد ذکر شده است ؟ آیا سفته سفید امضا هست یا خیر ؟ مبلغ سفته چه قدر است ؟ وسایر موارد در شکایت شما موثر است. نکته ای که هست این است که به هیچ عنوان سفته سفید امضا تحویل صاحب کار ندهید.
برای اینکه بتوانید شکایتی صحیح و تابع قوانین تنظیم کنید ، باید با یک کارشناس این حوزه مشورت نمایید. اگر سوالی دارید میتوانید در آخر همین مقاله در قسمت نظرات برای ما درج نمایید.
آیا شکایت بابت اخراج امکان پذیر است؟
در صورتی که کارفرما به دلیل سهل انگاری کارمند قبلا به اون به صورت کتبی اخطار داده باشد. و باتکرار اشتباهات کارمند صبر کارفرما لبریز شود ، کارفرما می تواند با پرداخت حقوق باقی مانده و عیدی و سنوات کارمند را اخراج کند. حال اگر کارگر شکایتی داشته باشد با مراجعه به مراجع مربوطه دادخواست ارائه کرده و طرفین دلایل خود را ارائه می دهند. اگر ثابت گردد که حق با کارمند است ، صاحب امر حق اخراج کارگر را تا پایان قرارداد نخواهد داشت.
چگونه از کارفرما بابت اخراج شکایت کنیم ؟
برای شکایت از کارفرما کافی است حداکثر تا ۳۰ روز پس از اخراج به هیات تشخیص روابط کارگر و کارفرما مراجعه کنید. و دلایل خود را برای آن ها شرح دهید. بررسی اعتبار صحبت ها و دلایل شما به عهده این هیئت میباشد. در نهایت اگر حق با کارگر باشد به کار خود برمی گردد . اگر حق با صاحب کار باشد حقوق و مزایای باقیمانده کارگر را پرداخت میکند و دیگر کارگر باید به دنبال شغل جدیدی باشد.