تأسیس یک سالن زیبایی سخت است و زمانی این کار سختتر هم میشود که مدیر آرایشگاه با قواعدکاری خود آشنا نباشد. یکی از مهمترین قواعدی در تأسیس یک سالن زیبایی اهمیت بسیاری دارد و اثرات زیادی هم در موفقیت سالنهای زیبایی دارد شیوه قرارداد بین مدیر آرایشگاه وپرسنل است که هر مدیرآرایشگاه و پرسنلی باید با آن آشنا باشند .
شیوه قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل را میتوان به دو صورت، عرفی و شخصی در نظر گرفت که در هرکدام باید قوانین مدنی بهطور کامل رعایت شود البته زمانی که نوع قرارداد بهصورت شخصی نوشته شود مطمئناً مواردی از سمت طرفین در آن اضافه خواهد شد که با امضای طرفین بهصورت کاملاً قانونی شناخته میشود و طرفین باید بهطور کامل به تعهدات خود پایبند باشند.
شیوه قرارداد بیمه مدیر آرایشگاه زنانه و پرسنل
مذاکره قبل از عقد قرارداد
یکی از مسائل رایج در عقد قرارداد سالنهای زیبایی، مذاکره قبل از عقد قرارداد است که هدف آن ارتباط بهتر مدیر سالن زیبایی و پرسنل برای بستن قرارداد است. در این مذاکره که ممکن است چند روزبه طول بیانجامد طرفین به شرح انتظارات خود میپردازند و با توجه به نظر طرفین میزان اشتراک و ارتباط طرفین مشخص میشود .
در این مذاکرات معمولاً مدیر آرایشگاه و فردی که بالاترین سمت اجرایی را خواهد داشت به مذاکره میپردازند و مواردی اعم از دستمزد، نحوه پرداخت دستمزد، ساعت کاری و شرایطی که باید در سالن زیبایی فراهم باشد صحبت میکنند . پس از این توافق اولیه به سراغ عقد قرارداد و بررسی مفاد قرارداد رفته میشود .
محتوای قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل سالن زیبایی
بعد از توافق اولیه بین پرسنل و مدیر آرایشگاه حال طرفین آماده برای بستن قرارداد رسمی هستند که شروع کار آنها، بر اساس این قرارداد خواهد بود و هیچکدام از طرفین نمیتواند دیگری را مجبور به انجام کاری خارج از چارچوب این قرارداد، کند .
به بیانی دیگر زمانی که قرار با توجه به محتوا و مفاد داخل آن بسته شد هیچکدام از طرفین نمیتوانددرخواستی خارج از آن را داشته باشند مگر اینکه قراردادی از نو نوشته شود و مفاد لازم را حذف یا اضافه نماید یا حتی بخشی از مفاد قرارداد را تغییر دهد. پس در نوشتن قرارداد باید به موارد زیر اشاره و دقت نمود .
حضور طرفین در زمان عقد قرارداد
اولین موردی که باید مورد عقد قرارداد دانست این است که برای قانونی بودن قرارداد حضور هردو طرف شرط است و در صورت نبودن یکی از طرفین این قرارداد بهطور خودکار باطل میشود.البته در موارد میتوان در صورت حضور نداشتن طرف مقابل قرارداد را امضا نمود و برای طرف مقابل هم ارسال نمود تا در صورت رضایت امضا نماید. البته این کار فقط با رضایت طرف مقابل، قابل استناد است .
ذکر عنوان قرارداد
در قرارداد مدیریت سالن زیبایی با پرسنل، باید عنوان بهطور کامل ذکر شود و طرفین بایدبهعنوان قرارداددقت نمایند زیرا بعد از امضای قرارداد دیگر برای دقت کردن دیر است و قرارداد هم رسمیت یافته است .
مشخص کردن نوع قرارداد
قراردادها بهطور موقت و دائم بسته میشوند و طبق عرف جامعه قراردادهای آرایشگاهها بهصورت موقت نوشته میشوند. ازآنجاییکه کار آرایشگاهها فصلی است و در فصلهایی مانند محرم و صفر تقاضا کمترمیشود پس باید طور قرارداد نوشته شود که باعث ضرر هیچیک از طرفین نشود .
ذکر تاریخ شروع قرارداد و مدت زمان قرارداد با پرسنل سالن زیبایی
یکی از مواردی مهمی که باید در قراردادها به آن دقت نمود تاریخ شروع قرارداد و میزان اعتبار قرارداداست که در صورت توجه نکردن به آن میتواند طرفین را دچار مشکل کند .
ذکر اطلاعات شخصی دقیق
مورد دیگر در نمونه قرارداد همکاری سالن زیبایی که باید در قراردادها به آن توجه نمود ذکر مشخصات دقیق طرفین (مدیر آرایشگاه و پرسنل) است. در ورود جزئیات معمولاً از مواردی مانند نام، نام خانوادگی،تحصیلات، آدرس، کد ملی، شماره شناسنامه و مواردی از قبیل ذکر میشود.
وظایف طرفین قرارداد
در متن قرارداد باید بهطور کامل وظایف هرکدام از پرسنل را بهطور مجزا شرح داد. تعیین وظیفه هرکدام ازپرسنل بهطور کامل را جدی بگیرید زیرا ممکن است مشکلی بروز دهد که اگر درقرارداد به وظایف پرسنل اشاره نشده باشد میتواند برای طرفین مشکل ایجاد کند.
ذکر شرایط و تعهدات قرارداد
یکی از موارد مهم که باید حتماً در قرارداد مطرح نمود شرایط و تعهداتی است که طرفین به یکدیگر دادهاند. فرض کنید مدیر سالن تعهد کرده است که در تعطیلیهای رسمی به پرسنل خود استراحت دهد و از سمت دیگر پرسنل تعهد کرده باشند که در صورت شلوغ بودن سالن چند ساعت بیشتر بهصورت اضافه کاری بماند و کار کنند.
شرایط به توافق رسیده با پرسنل درصدی آرایشگاه یا … زمانی که این تعهدات در قرارداد ذکر شود، جزء قرار رسمی بهحساب میآید و طرفین باید آن را اجرا نمایند.
شرایط خروج از قرارداد
به هر دلیلی ممکن است قرارداد مدیر آرایشگاه و کارکنان، قبل از اتمام، فسخ شود در این صورت درقرارداد برای خروج زودهنگام از قرارداد شرایطی ذکر میشود که باید از سمت طرف تعهد شده انجام شود.
فرض کنید مدیر آرایشگاه قبل از موعد اتمام قرارداد به دلایل نامعلومی قصد اتمام فعالیت خود با پرسنل رادارد در این صورت اگر در قرارداد بند برای این موضوع وجود داشته باشد مدیر باید آن راانجام مثلاً ممکن است در قرارداد برای فسخ زودتر از موعد تمام حقوق بهعنوان خسارت به پرسنل در نظر گرفتهشده باشدکه باید توسط مدیر پرداخت شود.
نحوه پرداخت حقوق
برای پرداخت حقوق میتوان به چند روش عمل کرد که معمولترین آنها حقوق ثابت، درصدی و ترکیبی ازهر دو اشاره نمود. در پرداخت حقوق ثابت به میزان ثابتی مثلاً ۳ میلیون حقوق به پرسنل داده میشود واین امر در هرماه بهصورت منظم باید انجام شود و شرایط هیچ تأثیر در آن نمیگذارد.
در مورد دوم پرسنل با مدیر آرایشگاه بهصورت درصدی قرارداد میبندند و از میزان سود آرایشگاه میزانی به آنها تعلق میگیرد. بهعنوانمثال با پرسنل طی میشود که با توجه به میزان درآمد و کسر آن از هزینههای خرج شده توسط مدیر و موارد دیگر هر چیزی که بهعنوان سود خالص مانند به میزان ۶۰ درصد به پرسنل و ۴۰ درصد به مدیرتعلق میگیرد. در این نوع قرارداد حقوق پرسنل بسیار متغیر است.
در روش ترکیب حقوق ثابت و درصدی مدیر آرایشگاه تعهد میکند که به میزان ثابتی مثلاً ۲میلیون تومان حقوق به پرسنل پرداخت کند و به میزان ۲۵ درصد هم از سود ساختهشده توسط سالن به آنها داده شود. توجه داشته باشید نوع و میزان حقوق توسط طرفین تعیین میشود وباید حتماً در قرارداد ذکر شود.
برای آن که یک سالن زیبایی موفق داشته باشید لازم است که از پرسنل توانا و با تجربه در سالن خوداستخدام کنید و برای هر لاین زیبایی و آرایشی خود یک فرد کاملا حرفه ایی درآرایشگاه زنانه شمامشغول به کار شود به دلیل آن که خودتان نمی توانید تمام کارها را با یک دیگر انجام دهید و ممکن است در بسیاری از مواقع با مشکلات خاصی روبه رو شوید. به همین دلیل در آرایشگاه خود لازم است که از پرسنل ماهر و توانمند استخدام کنید تا به کمک آن ها بتوانید از یک آرایشگاه معروف و پر مشتری برخوردار باشید.
همان طور که می دانید تأسیس یک سالن زیبایی سختی های خاص خود را دارد و زمانی این کار سخت ترهم میشود که مدیر آرایشگاه با قواعد کاری خود آشنا نباشد. یکی از مهم ترین قواعدی که در تأسیس یک سالن زیبایی اهمیت بسیاری دارد و اثرات زیادی هم در موفقیت سالن های زیبایی دارد شیوه قرار داد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل است که هر مدیر آرایشگاه وپرسنلی باید با آن آشنا باشند.
نحوه قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل
نحوه قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل را میتوان به دو صورت زیر در نظر گرفت:
عرفی
شخصی
لازم به ذکر است که در هر کدام باید قوانین مدنی به طور کامل رعایت شود البته زمانی که نوع قرارداد بهصورت شخصی نوشته شود مطمئناً مواردی از سمت طرفین در آن اضافه خواهد شد که با امضای طرفین بهصورت کاملاً قانونی شناخته میشود و طرفین باید بهطور کامل به تعهدات خود پایبند باشند.
بهتر است که همیشه قرار دادها به صورت مکتوب شده باشند تا از بروز مشکلات خاص جلوگیری به عمل آورده شود و طرفین قرار داد بتوانند موارد در خواستی خود را در قرار داد مکتوب شده عنوان کنند.
قبل از عقد قرار داد داشتن مذاکره الزامی می باشد
یکی از مسائل رایج در عقد قرارداد سالن های زیبایی، مذاکره قبل از عقد قرارداد است. این مورد بسیار مهم است به دلیل آن که هدف این مذاکره، ارتباط بهتر مدیر سالن زیبایی و پرسنل برای بستن قرارداداست. در این مذاکره که ممکن است چند روز به طول بیانجامد طرفین به شرح انتظارات خود می پردازند وبا توجه به نظر طرفین میزان اشتراک و ارتباط طرفین مشخص خواهد شد. بنابراین شما باید قبل از آن که قرار داد آرایشگاه را مکتوب کنید در ابتدا با شخص مورد نظر مذاکره کنید و بدانید که اهداف و نحوه کارتان با یک دیگر هم خوانی دارد یا خیر.
در این مذاکرات معمولاً مدیر آرایشگاه و فردی که بالاترین سمت اجرایی را خواهد داشت به مذاکره میپردازند و مواردی اعم از دستمزد، نحوه پرداخت دستمزد، ساعت کاری و شرایطی که باید در سالن زیبایی فراهم باشد صحبت می کنند. پس از این توافق اولیه انجام شد، باید به سراغ عقد قرارداد رفته وبررسی مفاد قرارداد انجام شود.
متن و محتوای قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل سالن
بعد از توافق اولیه بین پرسنل و مدیر آرایشگاه حال طرفین آماده برای بستن قرارداد رسمی هستند که شروع کار آن ها، بر اساس این قرارداد خواهد بود و هیچ کدام از طرفین نمی توانند دیگری را مجبور به انجام کاری خارج از چارچوب این قرارداد مکتوب شده، کنند.
به بیانی دیگر زمانی که قرارداد با توجه به محتوا و مفاد داخل آن بسته شد هیچکدام از طرفین نمی توانند درخواستی خارج از آن را داشته باشند مگر این که قراردادی از نو نوشته شود و مفاد لازم را حذف یااضافه نماید یا حتی بخشی از مفاد قرارداد را تغییر دهد. در هنگام نوشتن قرار داد کاری خود لازم است که به نکات بسیاری توجه کنید و آن ها را در نظر بگیرید برای مثال نحوه پرداخت دستمزد پرسنل باید به صورت کاملا شفاف یا روشن عقد شده باشد و هم چنین نوع ساعت کاری یا پورسانت ها و…
پس در نوشتن قرارداد باید به موارد زیر اشاره و دقت نمود:
حضور طرفین در زمان عقد قرارداد
اولین موردی که باید مورد عقد قرارداد دانست این است که برای قانونی بودن قرارداد حضور هر دو طرف شرط است و در صورت نبودن یکی از طرفین این قرارداد بهطور خودکار باطل میشود.
البته در این موردمی توان در صورت حضور نداشتن یکی از طرفین، طرف مقابل قرارداد، آن را امضانموده و قرار داد را برای طرف دیگر نیز ارسال کند تا ایشان در صورت رضایت امضا نماید. البته این کار فقط با رضایت طرف مقابل، قابل استناد است.
لازم به ذکر است که حضور شما برای عقد قرار داد بسیار الزامی می باشد ،بنابراین سعی کنید به هنگام قرار داد خودتان حضور داشته باشید و کس دیگری را به جای امضا کردن نفرستید. در این صورت قرار دادشما جنبه قانونی نخواهد داشت و باطل خواهد شد.
عنوان قرار داد ذکر شود
در قرارداد مدیریت سالن زیبایی با پرسنل، باید عنوان قرارداد بهطور کامل ذکر شود و طرفین بایدبه عنوان قرارداد دقت نمایند ،به دلیل آن که بعد از امضای قرارداد دیگر برای دقت کردن دیر است و قرارداد هم رسمیت یافته است.بنابراین قبل از امضا قرار داد باید به صورت کامل بک بار دیگر قرارداد را مطالعه فرمایید و بعد از آن امضا کنید.
مشخص کردن نوع قرارداد
قرارداد ها به صورت کلی به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:
قرار داد های موقت
قرار داد های دائم
طبق عرف جامعه قرارداد های آرایشگاه ها به صورت موقت نوشته میشوند. از آنجاییکه کار آرایشگاه ها فصلی است و در فصل هایی مانند محرم و صفر تقاضا کمتر می شود پس باید به گونه ایی قراردادنوشته شود که باعث ضرر هیچ یک از طرفین نشود.
تاریخ شروع قرارداد و مدت زمان همکاری با آرایشگاه زنانه ذکر شود
یکی از مواردی مهمی که باید در قرارداد ها به آن دقت نمود تاریخ شروع قرارداد و میزان اعتبار قرارداداست که در صورت توجه نکردن به آن می تواند طرفین را دچار مشکل کند.
ذکر اطلاعات شخصی به صورت کاملا دقیق
مورد دیگر در نمونه قرارداد همکاری سالن زیبایی که باید در قرارداد ها به آن توجه نمود ذکرمشخصات دقیق طرفین ( مدیر آرایشگاه و پرسنل ) است. در ورود جزئیات معمولاً از مواردی مانند نام، نام خانوادگی،تحصیلات، آدرس، کد ملی، شماره شناسنامه و مواردی از قبیل ذکر میشود.
ذکر وظایف طرفین قرارداد
در متن قرارداد باید بهطور کامل وظایف هرکدام از پرسنل را به طور مجزا شرح داد. تعیین وظیفه هر کدام از پرسنل به طور کامل را جدی بگیرید به دلیل آن که ممکن است مشکلی بروز دهد که اگر در قرارداد به وظایف پرسنل اشاره نشده باشد میتواند برای طرفین مشکل ایجاد کند.
ذکر شرایط و تعهدات قرارداد
یکی از موارد مهم که باید حتماً در قرارداد مطرح نمود شرایط و تعهداتی است که طرفین به یک دیگردادهاند. فرض کنید مدیر سالن تعهد کرده است که در تعطیلی های رسمی به پرسنل خود استراحت دهد.و از سمت دیگر پرسنل تعهد کرده باشند که در صورت شلوغ بودن سالن چند ساعت بیشتر به صورت اضافه کاری بماند و کار کنند. شرایط به توافق رسیده با پرسنل درصدی آرایشگاه یا … زمانی که این تعهدات در قرارداد ذکر شود، جزء قرار رسمی بهحساب میآید و طرفین باید آن را اجرا نمایند.
شرایط خروج از قرارداد
به هر دلیلی ممکن است قرارداد مدیر آرایشگاه و کارکنان، قبل از اتمام، فسخ شود در این صورت درقرارداد برای خروج زود هنگام از قرارداد شرایطی ذکر میشود که باید از سمت طرف تعهد شده انجام شود.
فرض کنید مدیر آرایشگاه قبل از موعد اتمام قرارداد به دلایل نامعلومی قصد اتمام فعالیت خود با پرسنل را دارد در این صورت اگر در قرارداد بند برای این موضوع وجود داشته باشد مدیر باید آن راانجام مثلاً ممکن است در قرارداد برای فسخ زودتر از موعد تمام حقوق بهعنوان خسارت به پرسنل در نظر گرفتهشده باشدکه باید توسط مدیر پرداخت شود.
نحوه پرداخت حقوق به پرسنل
برای پرداخت حقوق میتوان به چند روش عمل کرد که معمولترین آنها حقوق ثابت، درصدی و ترکیبی ازهر دو اشاره نمود. در پرداخت حقوق ثابت به میزان ثابتی مثلاً ۳ میلیون حقوق به پرسنل داده میشود واین امر در هر ماه به صورت منظم باید انجام شود و شرایط هیچ تأثیر درآن نمی گذارد. در مورد دوم پرسنل با مدیر آرایشگاه بهصورت درصدی قرارداد میبندند و از میزان سود آرایشگاه میزانی به آن ها تعلق می گیرد.
بهعنوانمثال با پرسنل طی میشود که با توجه به میزان درآمد و کسر آن از هزینه های خرج شده توسط مدیر و موارد دیگر هر چیزی که بهعنوان سود خالص مانند به میزان ۶۰ درصد به پرسنل و ۴۰ درصد به مدیرتعلق میگیرد. در این نوع قرارداد حقوق پرسنل بسیار متغیر است.
در روش ترکیب حقوق ثابت و درصدی مدیر آرایشگاه تعهد میکند که به میزان ثابتی مثلاً ۲میلیون تومان حقوق به پرسنل پرداخت کند و به میزان ۲۵ درصد هم از سود ساختهشده توسط سالن به آنها داده شود. توجه داشته باشید نوع و میزان حقوق توسط طرفین تعیین میشود وباید حتماً در قرارداد ذکرشود.
قوانین قرار داد درصدی آرایشگاه
نمونه قرارداد درصدی آرایشگاه:
محتوای قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل سالن زیبایی
شــــراکـــتـنــامــه
این قرارداد به موجب ماده ۱۰ قانون مدنی و رعایت مفاد ماده ۱۹۰ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران بین طرفین با مشخصات ذیل به منظور تنظیم نوع رابطه ماحصل و سود مشارکت بدست آمده از نتیجه همکاری فی مابین با رعایت و احترام بر قوانین حاکم بر نظام مقدس کشور جمهوری اسلامی ایران و عرف و شرع مقدس و رعایت اصول حرفه ای رایج در سالن های رایج کشور و همچنین وفق مقررات اتحادیه آرایشگران تنظیم می گردد.
ماده ۱- طرفین قرارداد
طرف اول:
خانم/ آقای…………………………متولد……………………………………کد ملی………………………مالک و صاحب مجوز سالن زیبایی…………………………………..شماره تماس………………………………………آدرس…………………………………
طرف دوم:
خانم /آقای………………………..متولد……………………………………..کدملی…………………..دارای مدرک مهارت در زمینه……………………………….شماره تماس…………………………….آدرس……………………………………………………
ماده ۲- موضوع قرارداد:
موضوع قرارداد عبارت است از همکاری و مشارکت با وظایف و تعهدات طرفین به منظور کسب سود و درآمد حاصله از قسمت ……………………… که بدین صورت ایجاد مکان و پروانه ی کسب ومحیط و بسترمناسب مورد تایید اتحادیه و صنف و نیز تهیه کلیه ابزار مربوط به کار و تخصص مربوطه و هزینه ی موادمصرفی بر عهده طرف ………………. بوده و هزینه های جاری سالن از جمله هزینه آب و برق مصرفی وهمچنین هزینه های جاری غیرمترقبه و……… نیز بصورت مشارکتی پرداخت میگردد.
تبصره: در صورت جریمه شدن و یا تخلف و فساد در آرایشگاه و اثبات قصور از قسمت طرف دوم که مسئولیت اداره آن قسمت را بر عهده دارند تماما مسئولیت قضایی و کیفری و مالی بر عهده ایشان میباشد.
ماده ۳- مدت قرارداد
تبصرہ: طرف دوم صحت اطلاعات فوق را گواهی نموده و مسئولیت قانونی ناشی از عدم صحت موارد فوق الذکر را تماما بر عهده ایشان بوده و آدرس فوق بعنوان اقامتگاه اصلی ایشان تلقی گردیده و هرگونه ابلاغ از سوی شرکت، محاکم اداری ، اداره بیمه و وزارت کار به این آدرس صورت انجام خواهد گردید و تبعات از عدم حضور ایشان و یا تغییر آدرس در صورت اطلاع ندادن ظرف ۱۰ روز بر عهده فرد مذکور میباشد.
مدت این قرارداد ……………. از تاریخ……………..لغایت تاریخ ………………………. باشد که در صورت تمایل طرفین به صورت کتبی قابل تمدید میباشد.
در قرارداد درصدی آرایشگاه موضوع منافع بسیار مهم هست:
ماده۴- نحوه تقسیم منافع:
درصد مشارکت طبق توافق طرفین به میزان …………………. درصد از سود حاصله بصورت ماهانه / هفتگی به حساب طرف دوم به شماره حساب………….. نزد بانک………………. …………… شعبه ………..……… توسط طرف اول یا نماینده قانونی وی پرداخت میگردد.
ماده ۵- محل انعقاد و انجام قرارداد
در محل ……………………………………………………………..در هنگام نوشتن قرارداد درصدی آرایشگاه حتما قسمت حق و حقوق را با دقت کامل کنید
ماده ۶- حقوق و تعهدات طرفین
۶ – ۱ طرف اول قرارداد با تخصص ……………….. و نیز تعهد به دیدن آموزش های تکمیلی و به روز درسالن زیبایی ………………. مشغول فعالیت شود.
۶ – ۲ تهیه تمامی امکانات، لوازم و مواد مورد نیاز سرمایه ای به عهده طرف اول و مواد مصرفی مرتبط باانجام خدمات به عهده ………………… میباشد.
۶ – ۳ طرف دوم تعهد می نماید به مدت …………… سال در سالن زیبایی ………………. مشغول فعالیت شود.
همچنین طرف دوم بایستی مبادرت به واریز حق بیمه خود به سازمان تامین اجتماعی کند و این بند راجع به زیر دستان و یا پرسنلی که به درخواست طرف دوم در انجام امور با ایشان همکاری دارند نیز جاری می باشد و در صورت قصور به هر دلیلی مسئولیت جریمه های احتمالی بر عهده طرف دوم می باشد.
۶ – ۴ تمامی امتیاز سالن از جمله مالکیت شش دانگ مجموعه و اختیار استفاده از تابلوی سالن در آدرس مندرج در ماده ۵ قرارداد متعلق به طرف اول بوده و مشارکت در این قراردادهیچگونه حقی اعم ازسرقفلی ، کسب و پیشه تجارت و…. در این محل ایجاد ننموده و در آینده حقی ایجاد نخواهد نمود. طرف دوم اقرار می نماید هیچگونه مبلغی به منظور مشارکت نپرداخته و صرفا شریک در انجام کار با میزان سهم مشخص میباشد.
با توجه به ماهیت و اهمیت خدمات که بایستی به مشتریان ارائه گردد طرف دوم به لحاظ حفظ تعدادمشتریان و سود مشارکت فی مابین موظف به ارتباط محترمانه و مناسب با مشتریان و نیز انجام بهترین ومناسب ترین نوع خدمات و همچنین حضور در محل سالن به مدت……………روز در هفته و در ایام تعطیل رسمی میباشد.
۶ – ۵ با توجه به هزینه های تبلیغات و از جمله سابقه درخشان این سالن در ارائه خدمات زیبایی که با امضای این قرارداد طرف دوم متعهد می گردد در صورت ایجاد خسارت و یا ضرر و زیان مادی و معنوی و لطمه و یا تعطیلی سالن آرایشگاه تمام مسئولیت و عواقب آن را بر عهده گرفته و نهایتا متعهد به پرداخت مبلغ ………….………. ریال به عنوان وجه التزام مطابق ماده ۲۳۰قانون مدنی است و این امر در مراجع ذیصلاح قضایی قابل پیگیری میباشد.
تبصرہ: این شرط مستقل از قرارداد حاضر بوده و در فرض بی اعتباری قرارداد نیز به عنوان یک تعهد مستقل وفق ماده ۱۰ قانون مدنی معتبر و لازم الاتباع است.
۶ – ۶ طرف دوم به هیچ وجه حق واگذاری قرارداد شراکت را، تحت هر عنوانی اعم از (اجاره ، صلح ،وکالت و….) به غیر را موقتا ندارد مگر با رضایت کتبی طرف اول قرار داد.
۶ – ۷ طرف دوم متعهد به پاسخگویی فوری به درخواست مشتریها و ارائه خدمات به آنها ونظارت مستمر بر وظیفه محوله با در نظر گرفتن شرایط کیفی کار است.
۶ – ۸ در صورتی که طرف دوم بنا به دلائل موجه (مورد قبول طرف اول)، قبل از پایان قرارداد قصدفسخ قراداد را داشته باشد، بایستی تمام هزینههای انجام شده همچون آموزش و… و نیزهزینه های ضرر وزیان طرف اول را بطور کامل پرداخت نماید. همچنین طرف دوم به مدت ……………… اجازه فعالیت درسالن های زیبایی و یا هر مکان دیگری نخواهد داشت و در صورت انجام فعالیت، حق پیگیری و دعوی برعلیه طرف دوم توسط طرف اول محفوظ می باشد.
۶ – ۹ طرف دوم به جهت تضمین تعهدات قراردادی خود………. فقره سفته به شماره ….. جمعا به مبلغ …………………… ریال در وجه طرف اول صادر نمودند و سفته های حاضر در مدت قراردادی و تا ۳ سال پس از مدت قرارداد نزد مدیریت باقی خواهد ماند و به تشخیص طرف اول هرگونه خسارات ناشی از قرارداد با انجام کار وارد گردد یا امور واگذاری بدون هماهنگی با مدیریت در محل دیگر به غیر از محل تعیینی توسط طرف اول انجام گردد به تشخیص داوری به عنوان خسارت می باشد و طرف دوم حق هرگونه اعتراض در این خصوص را از خود سلب و ساقط نمودند.
ماده ۷- حل اختلاف
در صورت بروز هرگونه اختلاف بین فروشنده و خریدار و سایر متعهدین این قرارداد از قبیل اختلاف در تفسیر ، اجرا، فسخ، بطلان یا خسارات ناشی از آن و غیره، اختلاف توسط داوری یک نفره که از سوی…..… به عنوان مقام ناصب منصوب خواهد گردید، حل و فصل خواهد شد.
تبصرہ: شرط داوری حاضر مستقل از این قرارداد بوده و به عنوان یک موافقتنامه مستقل حتی در فرض فسخ یا بطلان قرارداد هم معتبر است.
ماده ۸- عمومات
کلیه امضاکنندگان ذیل در کمال صحت و سلامت روحی و روانی و با رضایت کامل این قرارداد را امضا کرده و به مفاد آن پایبند هستند و از زمان امضاء قرارداد منعقد و لازم الاجرا خواهد بود.ملاک شروع قرارداد، تاریخ مندرج در ابتدای قرارداد است که همزمان با امضای آن توسط کلیه طرفین قرارداد خواهد بود.
این قرارداد در ۸ ماده، ۳ تبصرہ، تنظیم و امضا شده است.
طرف اول
امضا و اثرانگشت
طرف دوم
امضا و اثرانگشت
اهمیت تنظیم قرارداد کاری سالن زیبایی
همان طور که در بخش قبل گفته شد ، از جمله مشکلاتی که بین مدیران سالن های زیبایی وپرسنل ایجادمی شود مربوط به قراردادهایی است که به روش های نادرست و غیر اصولی با پرسنل بسته می شود.
به عبارت دیگر عدم آگاهی نسبت به حقوق طرفین ، روش ها و قواعد عقد قرارداد و مهم تر از همه نداشتن آگاهی درست از قوانین اداره کار باعث شده تا قراردادهای نادرستی بسته شود ودر صورت بروزکوچک ترین اختلافی ، مدیران سالن های زیبایی و آرایشگاه ها مجبور به پرداخت جریمه های زیادی شده و از نظر اداره کار نیز محکوم شوند.
به این صورت که اگر قرارداد آن ها از نظر اداره کار درست نباشد در صورتی که یکی از پرسنل ازمدیر آرایشگاه شکایت کند مدیر آرایشگاه در دادگاه محکوم می شود و باید علاوه بر پرداخت مزایای یک نیروی تمام وقت به شخص ، جریمه ای هم به سازمان تأمین اجتماعی برای عدم بیمه کردن فرد پرداخت کند. به همین جهت اطلاع از قوانین مربوط به آن و شرایط بستن قرارداد برای پرسنل و مدیران در سالن های زیبایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.
شیوه قرارداد پرسنل سالن زیبایی و مدیریت
برای تنظیم قرارداد بین مدیر آموزشگاه و پرسنل به طور کلی دو روش وجود دارد که به نام عرفی و شخصی شناخته می شوند. در هر کدام از این روش ها باید قوانین مربوط به طور کامل رعایت شود. البته در صورتی که قرارداد به صورت شخصی نوشته شود علاوه بر موارد معمول ، نکاتی نیز طبق نظر طرفین قرارداد به آن اضافه می شود که به امضای دو طرف قرارداد می رسد و کاملاً قانونی است و افراد باید به تمام موارد ذکر شده در قرارداد پایبند باشند.
معمولاً رایج است که قبل از عقد قرارداد سالن های زیبایی جلسه مذاکره ای بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل به جهت ارتباط بهتر آن ها صورت گیرد. این جلسات ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشند و طرفین موظف هستند که تمامی شرایط و انتظارات خود را برای هم بیان کنند تا میزان اشتراک آن ها با هم مشخص شود.
معمولاً در این جلسات مدیر آرایشگاه یا فردی که در بالاترین مرتبه اجرایی قرار دارد شرکت می کند ومسائلی مانند : میزان دستمزد ، نوع و روش پرداخت دستمزد ، شرایط محیط کار و ساعات کاری را برای پرسنل بیان می کند. پس از این که توافق روی این مسائل صورت گرفت قرارداد تنظیم می شود.
محتوای قرارداد فی مابین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل
پس از این که در جلسه مذاکره بین مدیر آرایشگاه و پرسنل توافقات اولیه صورت گرفت و شرایط توسط طرفین پذیرفته شد ؛ زمان تنظیم قرارداد رسمی است. به موجب این قرارداد زمان شروع همکاری آن ها مشخص می شود و افراد موظف هستند در چارچوب این قرارداد با هم همکاری کنند و هیچ کدام نمی توانند دیگری را به انجام کاری خارج از موارد ذکر شده در قرارداد مجبور کنند.
به عبارت دیگر بعد از امضای قرارداد رسمی هیچ کدام نمی توانند موارد ذکر شده در آن را رد یا اصلاح کنند، مگر این که قرارداد مجدد نوشته شود در آن مفاد قرارداد تغییر کند. پس هنگام نوشتن قرارداد باید به موارد زیر دقت شود:
۱) طرفین باید در زمان عقد قرارداد حضور داشته باشند :
اولین و مهم ترین موردی که باید در زمان عقد قرارداد با آن توجه شود و جزو شرایط لازم برای قانونی بودن یک قرار داده است ، حضور هر دو طرف قرارداد است و در صورتی که حتی یک نفر آن ها حضور نداشته باشد قرارداد به طور خودکار باطل خواهد بود. البته در برخی از موارد با رضایت طرف مقابل قرارداد از طرف یک نفر قرارداد امضا می شود برای نفر مقابل ارسال می شود تا در صورت تایید قرارداد را امضا کند.
این مورد فقط در صورتی درست و قابل استناد است که طرف مقابل به این روش رضایت کامل داشته باشد.
۲) باید حتما عنوان قرارداد ذکر شود :
در قراردادی که بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل بسته می شود باید به عنوان قرارداد به طور کامل ذکر شود و دو طرف نیز باید به عنوان آن به صورت دقیق توجه کنند ؛ زیرا پس از امضای آن دیگر راه برگشتی برای آن ها وجود ندارد.
۳) نوع قرارداد باید مشخص شود :
قراردادها در دونوع موقت و دائم تنظیم می شوند و معمولا بر اساس عرف موجود در جامعه قراردادهایی که مربوط به آرایشگری هستند به صورت موقت نوشته می شوند. همان طور که می دانید شغل آرایشگری به نوعی فصلی محسوب می شود و در برخی از ماه های سال مانند : محرم و صفر تقاضا برای این کار کم تر است. به همین دلیل قرارداد باید به گونهای تنظیم شود که هیچ کدام از طرفین در قراردادضرر نکنند.
۴) تاریخ شروع قرارداد و مدت زمان قرارداد با پرسنل سالن زیبایی باید به طور دقیق در قرارداد ذکر شود :
از دیگر موارد مهمی که در قراردادهای سالن زیبایی باید به طور دقیق ذکر شود تاریخ شروع قرارداد ومدت زمانی است که قرارداد اعتبار دارد. در صورتی که به این مورد توجه نشود ممکن است برای طرفین قرارداد اختلاف و مشکلاتی ایجاد شود.
۵) اطلاعات شخصی طرفین باید به طور دقیق ذکر شود :
مورد دیگری که در متن قرارداد سالن زیبایی باید به آن توجه شود این است که باید مشخصات طرفین قرارداد ( یعنی مدیریت آرایشگاه و پرسنل ) به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود. این مشخصات می تواندشامل : نام و نام خانوادگی ، کد ملی ، شماره شناسنامه ، تحصیلات ، آدرس و مواردی از این قبیل باشد.
۶) وظایف مربوط به طرفین قرارداد باید به طور کامل شرح داده شود :
در متن قرارداد کاری سالن زیبایی باید وظیفه هر کدام از پرسنل به صورت شفاف و جداگانه شرح داده شود. این تعیین وظیفه بسیار مهم و جدی است و اگر به وظایف پرسنل به صورت دقیق اشاره نشود می تواند برای طرفین مشکل ساز باشد.
۷) تعهدات و شرایط طرفین باید در قرارداد ذکر شود :
از دیگر مواردی که باید در متن قرارداد سالن زیبایی ذکر شود تعهدات و شرایطی است که طرفین نسبت به هم پذیرفته اند. برای مثال : برخی از مدیران آرایشگاه ها به پرسنل خود تعهدمی دهند که روزهای تعطیل می توانند استراحت کنند و یا در مقابل پرسنل به مدیر خود تعهد می دهند که در صورت شلوغ بودن سالن زیبایی چند ساعت بیش تر از حد معمول به صورت اضافه کاری کار کنند. این شرایط به صورت رسمی در قرارداد ذکر می شود و به امضای طرفین می رسد و باید توسط آن ها اجرا شود.
۸) شرایط خروج از قرارداد و فسخ آن باید بیان شود :
در جریان یک همکاری ممکن است مدیر آرایشگاه یا پرسنل تصمیم بگیرند قبل از اتمام قرارداد آن را فسخ کنند. در این صورت لازم است برای خروج زود هنگام هر کدام از طرفین شرایطی در قرارداد ذکر شود که باید طرف تعهد کننده آن را انجام دهد.
برای مثال : اگر مدیر آرایشگاه بخواهد به دلیل نامشخصی همکاری خود را با پرسنل قطع کند ؛ اگر در قرارداد شرایط وضوابطی برای این موقعیت بیان شده باشد مدیرموظف است خسارت مشخص شده را به پرسنل خود پرداخت کند.
۹) نحوه پرداخت حقوق باید در قرارداد مشخص شود :
برای پرداخت حقوق به پرسنل می توان از چند روش رایج استفاده کرد که شامل موارد زیر است :
حقوق ثابت
حقوق ثابت همان طور که از نام آن پیداست ، مبلغ ثابت و مشخصی است که به صورت ماهیانه و فارغ از شرایط موجود باید به پرسنل پرداخت شود.
حقوق درصدی
در حقوق به صورت درصدی مبلغی که درصد آن در قرارداد مشخص می شود از سود کارکرد آرایشگاه به پرسنل پرداخت می شود که هر ماه می تواند متغیر باشد و مبلغ ثابتی نیست.
حقوق ترکیبی ثابت و درصدی
در روش ترکیب حقوق ثابت و درصدی مدیر آرایشگاه باید علاوه بر پرداخت مبلغ ثابتی به صورت ماهانه ، درصدی از سود خالص آرایشگاه را نیز به نیروی خود پرداخت کند.
در تمامی حالت های گفته شده باید نوع و میزان حقوق پرسنل به صورت دقیق مشخص است در قراردادذکر شود.
قراردادهای دردسر ساز و نادرست در سالن های زیبایی
حال که با قواعد تنظیم قرارداد کاری سالن زیبایی و شرایط قانونی آن آشنا شدید بهتر است بدانید چه نمونه قرارداد سالن زیبایی با پرسنل می تواند برای مدیر آرایشگاه دردسرساز شود؟ در ادامه چند مورد ازقراردادهای دردسرساز و نادرست بیان می شود که عبارتند از :
۱- قرارداد اجاره صندلی در سالن زیبایی :
یکی از قراردادهایی که این روزها در سالن های زیبایی زنانه و مردانه رایج شده ، قرارداد اجاره صندلی است. بستن این قرارداد کاملاً اشتباه است و می تواند مشکلاتی را برای مدیرآرایشگاه ایجاد کند. در این قرارداد شما به عنوان مدیر سالن زیبایی به پرسنل خود یک صندلی اجاره می دهید و فرد موظف است در قبال آن به صورت ماهیانه مبلغی را به عنوان اجاره صندلی به شما پرداخت کند.
در صورتی که هر گونه اختلاف بین شما و نیروی کار شما ایجاد شود و شخص از شما به اداره کار شکایت کند ، از نظر اداره کار به عنوان نیروی دائم شما محسوب می شود و شما موظف به پرداخت تمامی حق و حقوق های یک نیروی ثابت به او خواهید بود. این حق و حقوق شامل حقوق اداره کار و جریمه سازمان تامین اجتماعی است. به همین دلیل قرارداد اجاره صندلی سالن زیبایی امری کاملاً اشتباه است.
۲- قرارداد اجاره لاین سالن زیبایی :
از دیگر قراردادهایی که بیش تر در سالن های زیبایی زنانه بین مدیر و پرسنل تنظیم می شود قرارداد اجاره لاین سالن زیبایی است. این قراردادها می تواند در زمینه لاین های ناخن ،پاکسازی پوست ، رنگ مو و … تنظیم شود و در ازای آن هر لاین خدمات یک آرایشگاه توسط یک شخص اداره شود. این قرارداد نیز مانند اجاره صندلی اشتباه است و می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
۳- قرارداد مشارکت سالن زیبایی
از دیگر قراردادهایی که می تواند در صورت رعایت نکردن نکات و قوانین برای مدیران سالن زیبایی دردسرایجاد کند ، قرارداد مشارکت آرایشگاه زنانه یا مردانه است. به طور کلی باید گفت در حالت عادی چیزی به نام قرارداد شراکت در آرایشگاه زنانه یا مردانه وجود ندارد که شخص بخواهد به صورت درصدی با مدیر آرایشگاه کار کند ؛زیرا در این قراردادها حق و حقوقی در رابطه با بیمه پرسنل تعلق نمی گیرد و باید گفت نمونه قرارداد پرسنل درصدی سالن های زیبایی غیر بیمه ای درست و قانونی نیست و از نظر اداره کاراشکال دارد.
قرارداد مشارکت در سالن زیبایی در چه صورت درست و قانونی است؟
همان طور که گفته شد قراردادهای درصدی سالن های زیبایی از نظر اداره کار درست و قانونی نیستند ؛ولی در این رابطه تبصره ای نیز وجود دارد. از نظر اداره کار قرارداد مشارکت در سالن زیبایی در صورتی درست و قانونی است که نیرو با مدیر آرایشگاه در سود ، زیان و سرمایه گذاری به طور کامل شریک باشد و سهم و نسبتی مساوی داشته باشد. برای مثال هرکدام به اندازه ۵۰ درصد و به صورت یکسان درآرایشگاه سهم داشته باشند. البته باید گفت این شراکت و سهم مشخص باید در جواز کسب آن ها نیز ذکرشده باشد. در چنین حالتی قرارداد مشارکت سالن زیبایی کاملا معتبر و قانونی خواهد بود.
آشنایی با شیوه عقد قراردادهای سالن زیبایی
چرا قراردادهای سالن زیبایی با پرسنل ضرورت دارد؟ اکثر مشکلات و اختلافات پیش آمده میان مدیران وپرسنل سالن های زیبایی بر سر این موضوع است که پرسنل درصدی به عنوان اصلی ترین نیروی انسانی این اماکن بدون عقد قرارداد مابین خود و صاحب کار و بیمه تامین اجتماعی مشغول به کار می شوند.
متاسفانه عدم آگاهی برخی از مدیران آرایشگاه ها نسبت به عقد قراردادهای سالن زیبایی با پرسنل استخدامی خود باعث می شود تا نگرانی ها و بی اعتمادی های بسیاری در این حوزه به وجود آورده و مدیران این دسته از اماکن را گرفتار مشکلاتی نظیر مجازات و جرایمی مطابق قانون کار و تامین اجتماعی کند. از این رو نیاز است پیش از راه اندازی این حرفه و شروع به کار در سالن های زیبایی از مسائل اداری مرتبط با کار در آن از جمله قراردادهای سالن زیبایی مطلع شد.
اگرچه اولین اقدام در تاسیس آرایشگاه و سالن های زیبایی به مثابه سایر مشاغل اخذ مجوزرسمی از اتحادیه های آرایشگری است اما پس از آن تنظیم مفاد قانونی تحت عنوان عقدقراردادهای سالن زیبایی برای شروع یک همکاری قابل قبول با پرسنل بایستی مهم ترین اقدام مدیران باشد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا بیشتر اهمیت این موضوع را که چرا باید با پرسنل خود قرارداد داشته باشیم مورد بررسی قراردهیم.
برخی از این مقدمات عبارتند از :
قوانین مربوط به قراردادهای سالن زیبایی
قراردادهای سالن زیبایی همچون سایر قراردادهای کاری به رابطه ای دو طرفه گفته می شود که به صورت شفاهی یا کتبی منعقد می شود. اگرچه می توان آن را هم با حضور و هم بدون حضور شاهدین به ازای حق الزحمه برای مدت زمانی مشخص یا غیر مشخص میان کارفرما و پرسنل تنظیم. به طور کلی این نوع از قرارداد کاری بر اساس یک سری اصول و قوانین خاصی منعقد می گردد که گاه این قوانین براساس مفاد مندرج در قانون کار و تامین اجتماعی و گاه برگرفته از عرف و قوانین محلی و صنفی است.
بااین حال ممکن است برخی از مدیران و کارفرمایان سالن های زیبایی با در نظر گرفتن عرف،تکرار یک رفتارو همچنین شرایط آرایشگاه خود قراردادی را تنظیم کنند. ناگفته نماند چنین قراردادی حتما با رضایت طرفین همراه است؛ اما چنانچه مفاد مندرج در قرارداد بر اساس قانون اداره کار و تامین اجتماعی باشد بی شک شرایط کار برای پرسنل متفاوت و البته مشخص شده می باشد.
آشنایی با شیوه تنظیم قراردادها
درباره نحوه تنظیم قراردادهای سالن زیبایی بیشتر بدانید. تاسیس و راه اندازی یک سالن زیبایی با تمامی امکانات و خدمات خاص خود کار دشواری است؛ اما در شرایطی این کار سخت تر می شود که مدیر وکارفرمای آن با اصول و قوانین مربوط به کار در آرایشگاه از جمله شیوه همکاری با پرسنل آشنایی نداشته باشد.
بی شک یکی از مهم ترین اصولی که در کسب موفقیت و شهرت این گونه اماکن تاثیرات بسیاری دارد شیوه عقد قراردادهای سالن زیبایی میان کارفرما و پرسنل است. در مطالب فوق در رابطه با این موضوع و قوانین مربوط به آن توضیحات مفصلی ارائه گردید؛ اما آنچه که مهم است این خواهد بود که حتما مواردی در راستای تدوین متن اضافه می شود که با رضایت کامل طرفین همراه بوده و امضای آن هاقانونی بودن قرارداد را ثابت می کند.
شیوه تنظیم قراردادهای سالن زیبایی
در این راستا یکی از چالش های همیشگی در عقد قراردادهای سالن زیبایی مذاکره های مابین کارفرما وپرسنل است که اغلب با هدف ارتباط بهتر و رسیدن به توافقی دو طرفه صورت می گیرد. در این نوع مذاکره که ممکن است طی چند وقت کاری مشخص انجام پذیرد طرفین قرارداد به شرح وظایف و انتظارات خود می پردازند.
اگرچه این کار با در نظر گرفتن نیاز طرفین انجام می گیرد. طی مذاکرات پیش از عقدقراردادهای سالن زیبایی مدیر یا کارفرما که بالاترین سمت اجرایی را در این گونه اماکن برعهده خواهدداشت موارد مهمی اعم از شرایط و ساعات کاری، حقوق و دستمزد، نحوه پرداخت دستمزد و… را مطرح می کند. چنانچه توافق در مذاکره اولیه انجام شد بررسی های لازم درخصوص شیوه عقد قرارداد صورت می گیرد.
نکات ضروری در قراردادها
همان طور که در مطالب فوق نیز به آن اشاره شد زمانی که پرسنل و کارفرمای آرایشگاه توافقات لازم را پذیرفتند طرفین برای بستن قرارداد کاری رسمی و قانونی آماده می شوند. مهم ترین مفاد مندرج در این گونه قراردادها به مثابه سایر قراردادهای کاری و مطابق قانون کار وتامین اجتماعی بر این اساس است که هیچ یک از طرفین قرارداد اعم از پرسنل و مدیر سالن زیبایی وادار به انجام کار نکرده و یا اینکه خارج ازچارچوب و قانون کار از وی طلب کار نخواهد کرد.
آنچه که مبرهن است این است که در محتوای قراردادکاری مذکور رعایت نکات و مفاد زیر لازم و ضروری است:
حضور طرفین جهت تنظیم قرارداد مذکور
ذکر دقیق عنوان قرارداد
مشخص کردن نوع قرارداد اعم از موقت یا دائمی
درج دقیق تاریخ قرارداد
ذکر شماره قرارداد مذکور
درج اطلاعات شخصی طرفین اعم از نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تحصیلات، سن، شماره ملی، سابقه کار، شماره تماس، آدرس محل سکونت
درج دقیق مدت زمانی که پرسنل قصد انجام کار را دارند
ذکر تعیین خسارت و چگونگی پرداخت آن
ذکر نحوه پرداخت حقوق اعم از اینکه به صورت ماهیانه، روزانه و یا درصدی پرداخت می شود
دلایل نیاز به قراردادهای سالن زیبایی
چرا تنظیم قراردادهای سالنزیبایی مهم و ضروری است؟ به جرات می توان چنین بیان داشت که قراردادمربوط به کار برای تمامی اصناف و حوزه های کاری لازم و ضروری بوده و جزء تفکیک ناپذیر ارتباط کاری افراد می باشد. به طبع حوزه مربوط به آرایشگاه و سالن های زیبایی هم از چنین قاعده و قانونی مستثنی نیست.
از این رو کارفرمایان و مدیران این گونه اماکن که به دنبال استخدام افراد متخصص وحرفه ای در زمینه های مختلف آرایشگری هستند حتما باید این موضوع مهم را در اولویت کار خود قراردهند.لازم به ذکر است که عدم وجود قراردادهای سالن زیبایی همچون سایر اصناف خطرات و زیان های احتمالی جبران ناپذیری را برای مدیران آن ها به همراه خواهد داشت.
هر آنچه که باید درباره انواع مختلفی از قراردادهای سالن زیبایی بدانید
به طور کلی قراردادهای سالن زیبایی به مثابه سایر مشاغل دیگر به یک قرارداد کاری گفته می شود که به صورت رابطه ای میان پرسنل و کارفرما عقد و تنظیم می گردد. به عبارتی ساده تر این نوع از قرارداد که موجبات تضمین حق و حقوق طرفین را فراهم می آورد به صورت شفاهی یاکتبی تنظیم شده و بر اساس آیین و مفاد مندرج در آن هر یک از پرسنل در قبال دریافت حق الزحمه وظیفه خود را برای مدت زمان مشخصی برای کارفرما انجام می دهد.
هر نوع از قراردادهای کاری که میان پرسنل و کارفرما منعقد می شود یک عامل موثر و دلگرمی است که باعث می شود نیروی کار با اعتماد و اطمینان بیشتری به کارفرماو محیط کار، زمان و انرژی مضاعف تری را نسبت به انجام وظیفه خود به خرج دهند.
بی شک قراردادهای سالن زیبایی هم از چنین قاعده و قانونی مستثنی نیستند؛ اما متاسفانه در بسیاری مواقع عقد و تنظیم چنین قراردادهایی مشکلاتی را برای پرسنل، مدیران و صاحبان سالن های زیبایی فراهم آورده است.
پیش از آنکه به اهمیت قراردادهای سالن زیبایی در این کسب و کار بپردازیم بیایید انواعی از این قراردادهارا با هم بشناسیم.
معرفی انواع قراردادهای سالن زیبایی
به طور کلی قراردادهای سالنزیبایی از لحاظ مدت و نوع کار به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:
قرارداد موقت
یکی از انواع قراردادهای سالن زیبایی به قرارداد موقت شهرت دارد. این نوع از قرارداد کاری درآرایشگاه ها و سالن های زیبایی همان گونه که از نامش هم پیدا است قراردادی است که طی آن تاریخ شروع وپایان کار از همان ابتدا برای طرفین مشخص می شود؛ بنابراین پس از تنظیم واجرای آن کارفرما یا پرسنل نمی توانند آن را فسخ و یا نسبت به انجام وظایف مندرج در آن سر باز زنند. همچنین در قرارداد موقت، حداکثر مدت زمان موقت برای انجام وظایفی که در متن قرارداد ذکر شده معمولا توسط کارفرما و با رضایت پرسنل به تصویب می رسد.
قرارداد غیر موقت یا دائمی
شایان ذکر است چنانچه در قراردادهای سالن زیبایی به مثابه سایر قراردادهای کاری مدت زمانی برای انجام تمامی فعالیت ها و وظایف پرسنل تعیین نشود قرارداد غیر موقت یا دائمی تلقی می گردد. در این نوع از قراردادهای سالن زیبایی غیر از مفادی تحت عنوان درج تاریخ شروع کار هیچ تاریخ دیگری در متن قید نمی شود؛ به عبارت دیگر به لحاظ ماهیت چنین قرارداد کاری پرسنل استخدام در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی به صورت دائم به فعالیت خودمنصوب می شوند.
قرارداد کار معین
این نوع از قرارداد که مختص مشاغل و قراردادهای خاص اعم از قراردادهای سالن زیبایی است از اصول و قوانین مختص به خود پیروی می کند. طی این نوع از قرارداد کاری فعالیت انجام شده توسط پرسنل ودر قبال مسئولیت های کارفرما مشخص می شود و سرانجام تمامی مفاد و آیین نامه های مندرج در آن توسط طرفین به امضاء می رسد. در قرارداد کار معین تحت عنوان مهم ترین قراردادهای سالن زیبایی ضروری است کارگر یا پرسنل تمامی موضوعات مندرج در قرارداد را به درخواست و ادوات کارفرما یا همان مدیران سالن های زیبایی به انجام برسانند
آیا قراردادهای سالن زیبایی برای تمامی پرسنل در این حوزه لازم است؟
همانطور که در مطالب فوق نیز به آن اشاره شد تهیه قراردادهای سالن زیبایی با هدف ایجاد آگاهی و افزایش مسئولیت کاری میان پرسنل صورت می گیرد. به علاوه آنکه طرفین قرارداد دررابطه با موضوع همکاری و همچنین مسئولیت های یکدیگر اطلاع کاملی پیدا کرده و براساس آگاهی از تمامی موارد، توافق و رضایت خود را کتبا اعلام می کنند. در نتیجه عقد و تنظیم قرارداد در یک رابطه جدید میان پرسنل وکارفرما یکی از ضروریات اصلی سالن های زیبایی است.
از این رو و بنابه مفاد مندرج در قراردادهای سالن زیبایی چنانچه یکی از طرفین تصمیم به کوتاهی با سرپیچی از تعهدات حقوقی خود را داشته باشد طرف دیگر قرارداد می تواند با توسل به راه کارهای قانونی طرف مقابل خود را مستلزم به اجرای تعهدات ومسئولیت های خود کند.
شروط اساسی در انعقاد قراردادهای سالن زیبایی
تردیدی نیست که در انعقاد قراردادهای سالن زیبایی نیاز است تا تمامی نکات اداری و شرایط مربوط به صحت عقد و تنظیم قرارداد رعایت شود. در این خصوص قانون کار مفادی را نظیر رعایت قوانین و اصول عمومی قراردادها برای طرفین در نظر می گیرد. اگرچه بعضا دارای وجوه متفاوتی همچون اختلاف در مفادقانونی می باشند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:
قصد و رضایت طرفین قرارداد
به مثابه سایر عقود، تنظیم قراردادهای سالن آرایشی بایستی با رضایت و توافق طرفین صورت گیرد. به عبارتی باید هر یک از طرفین قرارداد با تکیه بر عنصر میل و آگاهی نسبت به امضاقرارداد اقدام کنند. به این ترتیب تمامی تعهدات ناشی از قرارداد را با رضایت و میل باطنی خودقبول می کنند. اگرچه لازم به ذکر است در قانون اصلی کار اشاره چندانی به موضوع رضایت طرفین نشده است و در واقع این موضوع به قانون اداری طرفین قرارداد باز می گردد.
اهلیت طرفین قرارداد
برای انعقاد قراردادهای سالن زیبایی همچون سایر عقود اهلیت قانونی طرفین در زمره شروط اساسی است. البته برخلاف سایر مشاغل، کارفرما در سالن هایی زیبایی تنها شخص یااشخاص حقیقی بوده و براساس اساسنامه مندرج در حوزه کاری خود اداره محل مربوطه را برعهده دارد. اصل موضوع بر این مبنااست که مطابق قانون کار هیچ یک از طرفین قراردادهای سالن زیبایی نمی توانند صغیر یا غیر رشیدباشند. در این صورت اهلیت لازم برای انجام مسئولیت های خود را ندارند.
مشروعیت جهت قرارداد
بی شک یکی دیگر از شروط اساسی در صحت قراردادهای سالن زیبایی این است که موضوعیت تعهدطرفین قرارداد دارای سمت و سوی مشروعیت باشد؛ بنابراین اگر کارگر یاپرسنل این گونه اماکن وادار به انجام کاری غیر مشروع شوند چنین قراردادی به لحاظ غیرقانونی بودن و موضوعات غیر شرعی مندرج در آن باطل است.
معین بودن موضوع قرارداد
از شروط اساسی دیگر در عقد و تنظیم قراردادهای سالن زیبایی معین بودن موضوع قرارداداست. درحقیقت موضوع قرارداد در این حرفه نیز، دریافت حق الزحمه در قبال انجام دادن یک کارمعین است. از این رو تعهدی که پرسنل در سالن های زیبایی برعهده می گیرند بایستی معین و معلوم باشد. در صورتی که تعدادی از قراردادهای سالن زیبایی برای چندین فرد تنظیم گردد بایستی حتما مشخص شود که هر یک از آن ها به کدام سمت در این شغل استخدام شده اند.
فسخ قراردادهای سالن زیبایی چگونه است؟
به طور کلی پایان هر نوع قراردادی اعم از قراردادهای سالن زیبایی را می توان اینگونه تعریف کرد:
چنانچه در راستای انجام امورات مربوط به سالن های زیبایی انجام تعهدات و وظایف تعیین شده از سوی یکی از طرفین قرارداد متوقف گردد قرارداد مذکور در حالت تعلیق و یا بعضاً فسخ قرارمی گیرد. از طرفی هم تمامی اصول و قوانین مربوط به فسخ قراردادهای سالن زیبایی مطابق قانون کار از جمله دفاعیات وحمایت های قانون مذکور از حقوق پرسنل است. در فسخ و خاتمه چنین قراردادی برخلاف تعلیق، رابطه کاری میان کارفرما یا همان مدیران سالن های زیبایی با پرسنل برای همیشه خاتمه می یابد.
این در حالی است که ممکن است در تعلیق قراردادهای سالن زیبایی آثار حقوقی و مفاد مندرج در قرارداد برای یک مدت زمان موقتی موقف شود. اما در فسخ قرارداد، رابطه کاری میان طرفین قرارداد به طور کلی به اتمام رسیده و ارزش و اعتبار خود را از دست می دهد. اگرچه چنین فسخ قراردادی تنها مختص به سالن های زیبایی نیست و به واقع تمامی قراردادهای کار اعم از موقت و غیر موقت را شامل می شود. به علاوه آنکه ممکن است کاملاً اختیاری یا خارج از اراده یکی از طرفین قرارداد صورت گیرد.
بی شک یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از کارفرمایان و پرسنل در انعقاد هر نوع از قراردادکاری اعم از قراردادهای سالن زیبایی امضای قراردادی محکم، واضح و شفاف است. چه بسابسیار دیده شده است به موجب عدم آگاهی یکی از طرفین قرارداد نسبت به قوانین و حق وحقوق مرتبط با خود نهایتاً به فسخ قرارداد از سوی آن ها منجر شده است. در هنگام خاتمه وفسخ قراردادهای سالن زیبایی به مثابه سایرقراردادهای کاری، کارفرما موظف است مطابق آیین و مفاد مندرج در متن کتبی قرارداد پاداش یا جرایمی را برای طیف کارگر خود در نظر بگیرد.
تعلیق قراردادهای سالن زیبایی چگونه است؟
در تعلیق قراردادهای سالن زیبایی ممکن است کارفرما بنا به دلایل ارادی، مسائل شخصی و یادلایل فنی بدون اینکه کار در وضعیت خاتمه و پایان قرار گیرد و بدون در نظر گرفتن مفاد مندرج درماده ۱۵ قانون کار،فعالیت خود را با پرسنل موقتاً تعطیل می کند. در چنین شرایطی باید در نظرداشت از آنجایی که تعلیق قراردادهای سالن زیبایی از موارد پذیرش شده در قانون کار مرتبط بااین حرفه نیست بنابراین در صورتی که به تشخیص مراکز ذیربط اعم از شورای حل اختلاف،کارفرما یا مدیران سالن های زیبایی عامل اصلی تعلیق قرارداد از سوی پرسنل شناخته شودبی شک کارگر یا پرسنل مستوجب دریافت خسارت اعم از دریافت حقوق ناشی از دوران تعلیقی است.
شرایط فسخ قراردادهای سالن زیبایی به چه صورت است؟
هر نوع از قراردادهای کاری بسته به شرایط و موقعیت خاصی فسخ می گردد. بدیهی است که فسخ قراردادهای سالن زیبایی هم از چنین قاعده و قانونی مستثنی نیست و بایستی ترتیبات مشخص شده ای برای آن لحاظ گردد. به همین خاطر از دیدگاه حقوقی و مطابق قانون کار نمی توان چنین قراردادهایی را یک طرفه و بدون در نظر گرفتن توافق طرفین قرارداد فسخ نمود. علاوه بر تمامی موارد و در نظر گرفتن ترتیبات مختص به فسخ قرارداد، گاهی اوقات و موارد خاصی ممکن است موجبات فسخ این دسته از قراردادهای کاری را فراهم آورد.
به عنوان مثال چنانچه قراردادهای سالن زیبایی برای یک مدت زمان مشخص و انجام کاری معین تنظیم شده باشد در این صورت حق فسخ قرارداد از طرفین سلب می گردد.
اما چنانچه پرسنل مفاد و آیین نامه های کتبی مندرج در قرارداد را نقض کند و به عبارتی تذکرات کتبی رازیر پا قرار دهد در این شرایط کارفرما یا مدیر آرایشگاه می تواند نسبت به فسخ قراردادهای سالن زیبایی اقدام کند. در ادامه مطلب به معرفی برخی از شرایط و موقعیت هایی که باعث فسخ چنین قرارداد کاری می شوند می پردازیم:
بازنشستگی پرسنل
فوت کارگر
از کار افتادگی بخشی یا کلی کارگر
استعفای شخصی کارگر
کوتاهی در انجام تعهدات خود و نقض آیین نامه انضباطی
پایان کار در قراردادهای سالن زیبایی که برای مدتی مشخص شده تنظیم شده باشند
فسخ قرارداد به گونه ای که در متن آن پیش بینی شده باشد
بیمه قراردادهای سالن زیبایی به چه صورت است؟
مطابق قانون کار و ماده ۱۴۷ آن تمامی کارفرماهای مشمول این قانون اعم از مدیران آرایشگاه ها و سالن های زیبایی موظف هستند تا بر اساس مفاد مندرج در این قانون و بیمه تأمین اجتماعی کشور نسبت به بیمه کردن پرسنل واجدین شرایط خود اقدام کنند. باید گفت تمامی قراردادهای کاری در این حرفه اعم از قراردادهای موقت، معین و یا حتی قراردادهای دائم از لحاظ قوانین مندرج در بیمه تأمین اجتماعی دارای شرایط یکسانی هستند.
در تمامی آن ها کارفرما به عنوان مدیر سالن زیبایی حق بیمه پرسنل خود را به یکی از شعبات سازمان تأمین اجتماعی کشور پرداخت کند. با این حال بد نیست بدانید که تمامی کارگران کارگاه های تولیدی و… به صورت پیمانی یا قراردادی مشغول به فعالیت هستند از لحاظ پوشش تأمین اجتماعی به مثابه سایر کارکنان مشاغل دولتی مشمول صندوق تأمین اجتماعی نیز می شوند. به شرطی که حق بیمه آن ها در طول تمامی دوران فعالیتشان توسط کارفرما پرداخت شود.
قراردادهای سالن زیبایی باید کتبی باشد
برخی از مدیران و کارفرمایان آرایشگاه ها در سراسر کشور در رابطه با تنظیم قراردادهای سالن زیبایی براین باور هستند که من جمله این قراردادها می توانند به صورت شفاهی نیز منعقد شوند. اگرچه چنین باورو اعتقاداتی بر پایه هایی نادرست بنا شده است و توصیه کارشناسان ومشاوران اداری در این زمینه براین است که حتماً قراردادهای کارگران در این گونه اماکن پرسنلی با مدت کاری کوتاه مدت به صورت کتبی تنظیم گردد.
همچنین این که در قراردادهای سالن زیبایی به صورت کتبی بایستی عنوان متن به صورت واضح تعیین شود. همچنین صریح بودن متن قرارداد در حذف هر گونه ابهام و عبارات نامفهوم ازدیگر نکات کلیدی تنظیم این نوع قرارداد کاری به شمار می آید .
در مطالب پیشین گفتیم که یکی از مزیت های انعقاد قراردادهای سالن زیبایی این است که شرایطی برای پرسنل لحاظ شود که از حق و حقوق خود آگاه شوند. اگر قرارداد به صورت کتبی تنظیم شود نه تنهاموجب بهتر شدن روابط کاری میان کارفرما و پرسنل در این اماکن می شود بلکه اگر کارفرما بخواهداقداماتی خلاف قانون و مقررات مندرج در متن قرارداد انجام دهد حقوق پرسنل حفظ شده و کار به ضرر آن ها تمام نشود .