امور پرسنلی از زیر شاخه های منابع انسانی در هر سازمان می باشد و شامل ساز و کارهای مربوط به پرسنل یک مجموعه سازمانی و یا یک کارگاه تولیدی می باشد و به تمامی این مدارک و اسناد مربوط به کارگر و یا کارمند، پرونده پرسنلی می گویند.تمامی قوانین و مقررات مربوط به امور کارگران و کارمندان در مجموعه امور پرسنلی منظم و کامل قرار می گیرد. به همین دلیل تهیه یک سیستم پرسنلی کامل از ابتدایی ترین کار برای شروع به شمار می رود.پرونده پرسنلی باید قابلیت دسترسی را داشته باشد، ولی در دسترس همه پرسنل قرار نگیرد و اطلاعات کارگران و یا کارمندان به روز در آن قرار گرفته باشد.