مواردی که شکایت کارگران به دیوان عدالت اداری فرستاده می شود؟
بهموجب اصل ۱۷۳ قانون اساسی، دیوان عدالت اداری بهمنظور رسیدگی به شکایات، دادخواهیها و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحدها یا آییننامههای دولتی و احقاق حقوق آنها، زیر نظر قوه قضائیه تأسیس شد. رئیس دیوان عدالت اداری از سوی رئیس قوه قضائیه به این سمت منصوب میگردد.
اما در حال حاضر نحوه طرح شکایت در دیوان عدالت اداری تغییر کرده و به صورت آنلاین و تماما الکترونیکی انجام می شود . به همین منظور سامانه ای تحت عنوان سامانه ساجد دیوان عدالت اداری به نشانی sajed.divan-edalat.ir ایجاد شده است که از طریق این سامانه اشخاص می توانند با پرداخت هزینه شکایات خود را در سایت دیوان عدالت اداری ثبت کنند .
مواردی که شکایت کارگران به دیوان عدالت اداری فرستاده می شود ؟
ابتداً باید توضیح دهیم که آراء صادره از شعب تشخیص و حل اختلاف مراجع قضایی قابلیت شکایت کردن در دیوان عدالت اداری را دارند بنابراین آراء صادره از مرجع هیئت تشخیص که از آن تجدید نظر خواهی درمرجع هیئت حل اختلاف صورت نگرفته و قطعی شده و همچنین آرایی که از ابتدا در مرحله هیات تشخیص رسیدگی و بعدا در هیئت حل اختلاف مورد تجدیدنظر قرار گرفته و حال رای صادر شده و قطعی شده قابلیت شکایت در دیوان عدالت اداری را دارند .
مهلت شکایت کردن در دیوان عدالت اداری برای اشخاص مقیم ایران سه ماه و برای اشخاص مقیم خارج ۶ماه از تاریخ ابلاغ رای می باشد بنابراین تمامی آرا بدون در نظر گرفتن میزان محکومیت یا خواسته قابلیت اعتراض در دیوان عدالت اداری را دارند نکته بسیار مهم این است که شخص اعتراض کننده باید دردادخواست خود جهت رسیدگی در دیوان عدالت مباحثی را مطرح نماید که به صورت شکلی قابلیت نقض دادنامه مرجع قضایی را داشته باشد، به عنوان مثال باید اثبات نماید مرجع رسیدگی کننده در رسیدگی های خود ابلاغ را به درستی انجام نداده یا اگر رای صادر کرده رای خارج است میزان خواسته بوده است این موارد نشاندهنده این است که دادنامه به صورت شکلی دارای ایراد است و محل نقض می باشد .
اما در صورتی که جهات ماهوی برای نقض وجود داشته باشد به عنوان مثال میزان محکومیت کم یازیادباشد در این صورت رای قابلیت اعتراض در دیوان عدالت اداری را ندارد و رای در دیوان عدالت اگر هم مورداعتراض قرار گیرد تایید خواهد شد .
زیرا که کم یا زیاد بودن میزان محکومیت یک دفاع ماهوی محسوب شده و دیوان عدالت صرفاً دربحث مربوط به شکلی ورود میکند و دفاع ماهوی را مورد توجه قرار نمیدهد پس از ذکر این نکات باید توجه داشت که شخص کارگر کار بسیار سختی را در دیوان عدالت اداری جهت طرح شکایت دارد زیرا اصولاًشخص کارگر در مراجع هیات تشخیص و حل اختلاف به حق قانونی خودبه صورت کامل نمی رسد و این به دلیل این است که شخص کارگر با وکلای متخصص در زمانی که پرونده مطرح در شعب تشخیص و حل اختلاف اداره کار است مشورت نمی کند و موجب میشود رئیس صادر شود که این رای به ضرر شخص کارگر باشد حال باید توجه داشت که دیوان عدالت اداری مرجع تظلم خواهی از تصمیمات آراء آییننامههانظام نامه های مراجع دولتی است که یکی از این آرا مراجع هیئت حل اختلاف و تشخیص قانون کارمی باشد .
رسیدگی در دیوان عدالت اداری صرفاً به صورت شکلی است در صورتی که رای نقض گردد به مرجع هم عرض مرجع صادرکننده رای اصلی ارجاع داده میشود تا مجدداً پرونده را مورد رسیدگی قرار دهد کارگر درصورتی که بخواهند از آراء تجدید نظر خواهی نماید باید حتماً با وکلایی که در زمینه دیوان عدالت اداری دارای تخصص و تجربه هستند صحبت کرده و از آنها مشورت گرفته و در صورت نیاز امر وکالت خود را به آنها بسپارد گروه مبنا مشاور با داشتن متبحرترین وکلا در زمینه دیوان عدالت اداری همچنین تجدید نظر از آراءصادر شده از مراجع حل اختلاف وتشخیص اداره کار در تمام ایران شما را در این زمینه یاری می نماید وبعدا مشخص می گردد که رای در دیوان تایید شده و هیچگونه مجالی برای عوض کردن را نیز وجود نداردبنابراین برای جلوگیری از این وضعیت بهترین راه این است که اشخاص ابتداً با وکلای متبحر در این زمینه مشورت نمایند .