کارگر و کارفرما برای همکاری دوطرفه نیاز به قراردادکار دارند. قرارداد کار یک سند رسمی و حقوقی برای طرفین است. اگر قراردادکار نباشد، آینده شغلی بخصوص در مورد کارگر که در موضع ضعف قرار دارد به خطر میافتد.
قرارداد کارکنان چیست؟ نکات مهم در بستن قرارداد کارکنان چیست؟ شروط اصلی قرارداد کارکنان چیست؟ انواع قراردادکار از نظر نوع استخدام و مدت کار کدام است؟ قرارداد وزارت کار طبق چه قوانینی تنظیم میشود و چه مواردی باید در قراردادکاری ذکر شود؟در این مقاله علاوه بر پاسخ به همه سؤالات مذکور، هرآنچه که در مورد سؤال قرارداد کارکنان چیست؟ در ذهنتان باشد را بررسی خواهیم کرد.
قراردادکارکنان
فرم قرارداد کارکنان قرارداد کار معین و پیمانی و احكام كارگزيني كارمندان رسمی چه تغييري كرده است؟
آخرين اصلاحات احكام كارگزيني كاركنان دولت در بخشنامه ابلاغي سازمان اداري و استخدامي كشور به كليه ستگاههاي اجرايي رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور در بخشنامهاي به كليۀ دستگاههاي اجرايي كشور، فرم كارگزيني كارمندان رسمي، فرم قرارداد كارمندان پيماني و فرم قرارداد كار معين (مشخص) را اصلاح و ابلاغ كرد.
در بخشنامۀ قبلي به شمارۀ ۱۹۸۰۲۰ مورخ ۲۵ تيرماه ۹۷ فرمهاي عمومي اداري به همراه كد منحصربهفرد فرم، مباني قانوني، مرجع تأييد، به منظور ايجاد هماهنگي، يكپارچهسازي فرآيندهاي عمومي نظام اداري و طراحي سيستمهاي الكترونيكي آنها، اصلاح و تغييرات مورد انتظار در صورت الكترونيكيشدن فرم ابلاغ شده بود كه در بخشنامۀ جديد به شمارۀ ۳۴۰۱۵۵ مورخ ۳مهر ۹۷، مجدداً تغييرات و اصلاحاتي داشته است .
از جملۀ اين تغييرات و اصلاحات ميتوان به اضافهشدن عنوان «سابقۀ تجربي قابل قبول» در كنار عنوان «سابقۀ خدمت قابل قبول» اشاره كرد كه اين عنوان به منظور ارتقاي رتبه درج شده است و «سابقۀ خدمت قابل قبول» كه درفرم قبلي ابلاغ شده بود، به بازنشستگي مرتبط ميشود.
همچنين در بخشنامۀ جديد، در قسمت وضعيت ايثارگري، عنوان «خانوادۀ شهيد» تصحيح شده و به دو عنوان «شهيد» و«فرزند شهيد» تغيير پيدا كرده است و شامل كساني ميشود كه كارمند دولت هستند وبه درجۀ رفيع شهادت نائل ميشوند چرا كه سابقۀ شهيد تا زماني كه به بازنشستگي نرسيده است، بايد مانند يك فرد عادي حكم داشته باشد و حقوق بگيرد.
اساساً حكم و قرارداد بار مالي دارد و متوجه خود شهيد و وراث قانوني او (مادر، پدر، همسر و فرزند يا فرزندان) ميشود كه در فرم قبلي عنوان خانواده شهيد كه شامل برادر و خواهر شهيد ميشد، بيموردبود چرا كه به آنان پرداختي صورت نميگيرد و در فرم جديد اين اصلاح شده است.
به موجب اين بخشنامه، همانگونه که قبلا در بخشنامه شماره ۱۷۶۰۰۹۳ مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۶ سازمان خواسته شده بود،عنوان «عنوان شغل و شناسۀ يكتاي پست سازماني» در فرم احکام کارگزینی کارمندان رسمی و قراردادهای کارکنان قرارداد كار معين (مشخص) جديد آورده شده است. همچنین، درعنوان شمارۀ ۲۰ آن، يعني «موضوع قرارداد»، تعيين وظايف و مسئوليتها از سوي دستگاه (كارفرما) صورت ميگيرد.
از جمله تغييرات ديگر اين بخشنامۀ ميتوان به حذف عنوان «دين و مذهب»، تغيير عنوان «شمارۀ مستخدم» به «شمارۀ كارمند» و حذف عنوان «نوع حكم» اشاره كرد چرا كه نوع حكم به روشني در سربرگ فرم و حكم ذكر شده است و احتياجي به عنواني جدا ندارد .
بسمه تعالی
این قرارداد منطبق با قانون کار جمهوری اسلامی ایران میان کارفرما/ یا نماینده قانونی ایشان و کارگرمنعقد می گردد.
۱- مشخصات طرفین :
۱-۱ کارفرما/ نماینده قانونی کارفرما
آقا/خانم/شرکت ……… فرزند ……. شماره شناسنامه(ش.ش) ………… شماره ثبت ……….. به نشانی ………. کد پستی ……… .
۲-۱ کارگر/کارمند
آقا / خانم ………. فرزند ……… متولد ………. شماره شناسنامه(ش.ش) ……….. شماره ملّی ……….. میزان تحصیلات …………. نوع و میزان مهارت ………….. به نشانی ……………… کد پستی …………. .
۲- نوع قرارداد :
قرارداد غیرموقت یا دائمی
قرارداد موقت یا مدت معین
قرارداد معین
قرارداد آزمایشی
قرارداد آموزشی
۳- نوع کار یا حرفه یا حجم کار یا وظیفه ای که کارگر/کارمند به آن اشتغال می یابد :
۱-۳ پیش بینی نیروی انسانی مورد نیاز شرکت براساس قوانین و مقررات مربوطه با همکاری با سایربخش های شرکت
۲-۳ تهیه و نگهداری کلیه سوابق مربوط به شرکت و پرونده های استخدامی کارکنان و کارگران
۳-۳ تهیه و تنظیم آمار پرسنلی کارکنان و کارگران و نگهداری و به روز در آوردن آن ها
۴-۳ تهیه طرح های رفاهی و انجام اقدامات لازم در زمینه کلیه امور مربوط به رفاه کارکنان و کارگران شرکت در چارچوب اعتبارات و مقررات مربوطه
۵-۳ پیش بینی و برآورد احتیاجات شرکت در خصوص وسائل و ملزومات اداری
۶-۳ انجام امور حضور و غیاب و تنظیم برنامه کشیک کارکنان و کارگران شرکت و مراقبت در حسن اجرای مقررات انضباطی و قوانین آئین نامه های استخدامی
۷-۳ انجام امور مربوط به دریافت، ثبت و توزیع کلیه مکاتبات و کارهای صادره و امور بایگانی شرکت
۸-۳ تهیه و تنظیم گزارشات لازم به منظور ارائه به هیئت مدیره شرکت
۹-۳ همکاری در انجام امور مربوط به مناقصه ها و مزایده ها مطابق با مقررات جاری
۱۰-۳ مشارکت در فرایند ارزشیابی کارکنان و کارگران و ارائه پاسخ های لازم در این زمینه
۱۱-۳ راهنمایی و پاسخگوئی صبورانه و مسئولانه به مراجعه کنندگان
۱۲-۳ رعایت امانت و عدم افشای مطالبی که در حین کار در جریان قرار می گیرد.
۱۳-۳ انجام سایر امور ارجاعی در چارچوب امور مؤسسه
۱۴-۳ مراجعه به ادارات مربوطه
۴- محل انجام کار :
دفتر مرکزی مربوط به کارکنان اداری و مالی شرکت به نشانی …………….. می باشد.
۵- تاریخ انعقاد قرارداد :………………………………………….
۶- مدت قرارداد : …………………….
۷- ساعات کار : ……………………….
( میزان ساعات کار و زمان شروع و خاتمه آن صرفاً با رضایت طرفین تعیین می گردد. ساعات کار نمی تواند بیش از میزان مندرج در قانون کار تعیین شود لیکن کم تر از آن مجاز است).
۲-۸ پاداش افزایش تولید و بهره وری در حرفه تخصصی با عنایت به تخصص کارگر/کارمند…………………………ریال که طبق توافق طرفین قابل پرداخت است.
۳-۸ شرح سایر مزایا و امتیازات …………………………………………… .
۹- حقوق و مزایا به صورت هفتگی/ماهیانه کارگر/کارمند به حساب شماره …………… شعبه ……………………… توسط کارفرما یا نماینده قانونی ایشان پرداخت می گردد.
۱۰- بیمه :
به موجب شماره بیمه ……. کارگر در تاریخ ……. تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفت. (به موجب ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرما مکلف است کارگر را نزد سازمان تامین اجتماعی و یا سایر دستگاه های بیمه گذار بیمه نماید).
۱۱- عیدی و پاداش سالانه :
به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار – مصوب ۱۳۷۰/۱۲/۶ مجلس شورای اسلامی- به ازای یک سال کار معادل شصت روز مزد ثابت/مبنا (تا سقف نود روز روزانه قانونی کارگران) به عنوان عیدی و پاداش سالانه به کارگر پرداخت می شود. کار کم تر از یک سال تمام میزان عیدی و پاداش و سقف مربوط به نسبت محاسبه خواهد شد.
۱۲- حق سنوات یا مزایای پایان کار :
به هنگام فسخ یا خاتمه کار حق سنوات براساس نسبت کارکرد کارگر پرداخت می شود.
۱۳- شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد :
به موجب این قرارداد به موجب موارد ذیل هر یک از طرفین قادر به فسخ قرارداد می باشند و در غیر این صورت طرف فسخ کننده می بایست وجه التزام به مبلغ …… پرداخت نماید.
۱۴- سایر موضوعات مندرج در قانون کار و مقررات تبعی از جمله استحقاقی، کمک هزینه مسکن، کمک هزینه عائله مندی نسبت به این قرارداد اعمال خواهد شد.
۱۵- این قرارداد در ….. نسخه و ….. صفحه تنظیم می شود که یک نسخه نزد کارفرما، یک نسخه نزد کارگر، و نسخه های دیگر در اختیار ….. قرار خواهد گرفت.
محل امضاء و اثر انگشت کارفرما/یا نماینده قانونی ایشان محل امضاء و اثر انگشت کارمند
قرارداد کارگر رستوران نمونهای از قرارداد استخدام است که برای به کار گرفتن کارگران رستورانی مورد استفاده قرار میگیرد. رستورانها برای ارائه خدمات و جلب رضایت مشتری نیازمند مجموعهای منسجم در آشپزخانه خود هستند. این مجموعه شامل سرآشپز، صندوقدار، گارسون، نظافتچی، کارکنان آشپزخانه و… است. کارفرما یا صاحب رستوران برای داشتن مجموعهای هماهنگ باید در جذب نیرو نهایت دقت وظرافت را به کار گیرد و در برابر کارکنان و کارگران خود مسئولیت پذیر و حمایتگر باشد. برای تنظیم فرم قرارداد کار رستوران شرایطی وجود دارد که کارگر و کارفرما باید از آنها مطلع باشند. در مطالب قبلی درباره انعقاد قرارداد آشپز توضیح داده شد و در این مطلب نمونه قرارداد کارگر رستوران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
نمونه قرارداد کارگر رستوران چیست؟
نمونه قرارداد کارگر رستوران ، قراردادی قابل ملاحظه برای کارفرما یا صاحب رستوران است. توجه به کارگران و کارکنان رستوران منجر به کسب نتایج بهتر خواهد شد. همچنین فرم قرارداد کار رستوران نیزهمانند دیگر قراردادهای کار تنظیم میشود و تابع قانون اداره کار است.
کارفرمایان در تنظیم فرم قراردادکار رستوران باید به موارد قانونی توجه داشته باشند زیرا عدم رعایت این موارد تخلف محسوب میشودوپیگیریهای قانونی در مراجع ذیصلاح را به دنبال دارد. از سوی دیگر قشر کارگر از اقشار زحمتکش و ازپایه های اقتصادی جامعه هستند و در نتیجه توجه و حمایت از آنها به منزلهی حمایت از جامعه است.
بنابراین کارگران و کارکنان رستورانها نیز با تنظیم قرارداد و آگاهی از حقوق و مزایای خود میتوانند باآسودگی بیشتری کار کنند.فرم قرارداد کار رستوران با توجه به ماده ۷ قانون کار تنظیم میشود. براساس ماده ۷ قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام میدهد.
ماده ۲ قانون کار نیز کارگر را اینگونه تعریف میکند: کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار میکند.
کلیه دریافت های قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کارگر رستوران اعم از مزد یا حقوق، کمک عایله مندی، هزینههای مسکن، خواربار، ایاب وذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه ونظایر آنها دریافت می نماید را حق السعی مینامند.
در تنظیم نمونه قرارداد کارگر رستوران چه شرایطی باید رعایت شود؟
در این نوع قرارداد نیز مانند سایر قراردادهای کار، علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید نوع کار، حقوق وساعات کار، تعطیلات و مرخصیهای کارگران، محل انجام کار و نوع قرارداد نیز ذکر شود.این قرارداد ممکن است به صورت دائمی یا موقت باشد. امروزه با توجه به شرایط کنونی که درخواست برای جذب نیروی دائمی کاهش یافته است، در اکثر موارد کارفرمایان به انعقاد قرارداد کار موقت تمایل دارند.
در قرارداد موقت باید زمانی که به توافق طرفین رسیده است ذکر شود. علاوه بر مطالبی که مورد اشاره قرار گرفت، صحت نمونه قرارداد کارکنان رستوران منوط به معین بودن و مشروعیت موضوع نمونه قرارداد کارگر رستوران است. همچنین توجه داشته باشید که بیان وظایف و تعهدات کارگران و کارمندان رستوران در فرم قرارداد کار رستوران الزامی است.
وظایف کارگران وکارکنان در قرارداد کارگر رستوران
هر یک از کارکنان رستوران و همچنین شخص کارفرما وظایف و مسئولیتهایی را به عهده دارند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
وظایف کارکنان نمونه قرارداد کارگر رستوران
رستورانها به علت تامین نیازهای غذایی مردم باید کنترل دقیقی بر رعایت بهداشت در محیط و کارکنان خود داشته باشند. به همین دلیل رعایت بهداشت فردی و عمومی از سوی کارکنان در حین کار الزامی است. قید رعایت بهداشت در نمونه قرارداد کارگر رستوران باعث میشود تا کارگران رستوران متوجه اهمیت این موضوع شوند و بصورت جدیتر به آن عمل کنند. کارفرما نیز موظف است وسایل و امکانات لازم برای رعایت بهداشت رستوران را برای کارکنان خود فراهم نماید.
علاوه بر رعایت نکات بهداشتی ، مطابق قانون و دستورالعملهای صادره از سوی وزارت بهداشت، داشتن کارت بهداشت معتبر برای کارکنان و کارگران مراکر تهیه و توزیع مواد غذایی الزامی است. در حقیقت این کارت نشان دهنده تایید صلاحیت فرد از نظر عدم ابتلا به بیماریهای واگیردار ومسری است. مدت اعتبار این کارت برای اشخاصی که به طور مستقیم با مواد غذایی در ارتباط هستند ۶ ماه و برای اشخاصی که به صورت مستقیم در تماس با مواد غذایی نیستند یک سال است.
برخورد مناسب با مشتریان، ظاهر مرتب و آراسته، حضور مستمر در ساعات کاری، انجام تعهدات ومسئولیتهای تعیین شده در نمونه قرارداد کارکنان رستوران از دیگر وظایف کارگران در رستوران است.
وظایف کارفرما نمونه قرارداد کارگر رستوران
کارفرما ملزم است کارگران و کارکنان خود را طبق ماده ۱۴۸ قانون کار بیمه تامین اجتماعی کنند و حق بیمه کارگر باید در نمونه قرارداد کارگر رستوران ذکر شود.
همچنین کارفرما ملزم است دستمزد کارکنان رستوران را در زمان مقرر و مطابق با حقوق توافق شده و مبلغ تعیین شده از سوی وزارت کار پرداخت کند.
مرخصیها و تعطیلات در قرارداد کارگر رستوران
کارگران قرارداد کارگر رستوران نیز حق استفاده از روزهای تعطیل مثل جمعه را دارند.علاوه بر تعطیلات رسمی، طبق ماده ۶۳ قانون کار روز کارگر (۱۱ اردیبهشت) نیز از تعطیلات رسمی کارگران به حساب میآید.البته کارگران رستورانها که در روزهای تعطیل با افزایش تعداد مشتریان و حجم کار مواجه میشوند، بهتر است دراین باره با کارفرمای خود توافق نمایند. به هر حال تعطیلی یک روز در هفته برای کارگران الزامی است.
در صورتی که کارگران موظف به کار در روز جمعه شوند، میتوانند علاوه بر حقوق روز جمعه ۴۰ درصد ازحقوق روزانه خود را نیز مطالبه کنند. مرخصی استحقاقی سالیانه کارگر با احتساب چهار جمعه جمعا یک ماه است. برای کار کمتر از یک سال مرخصی استحقاقی نسبت به مدت تعیین شده محاسبه میشود.
همچنین کارگران میتوانند حداکثر ۹ روز از مرخصی استحقاقی خود را ذخیره کنند. بعد از فسخ یا خاتمه نمونه قرارداد کارکنان رستوران ، در صورت بازنشستگی یا از کار افتادگی کلی کارگر، مطالبات مربوط به مرخصی استحقاقی کارگر به او و در صورت فوت به وراث او پرداخت میشود. در صورت ازدواج دائم، فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان، کارگران حق استفاده از ۳ روز مرخصی با حقوق را دارند.
شرایط کار کارگران زن
ماده ۷۵ قانون کار بیان میکند: انجام کارهای سخت و سنگین و زیان آور برای کارگران زن ممنوع است.همچنین ماده ۷۶ به کارگران زن موضوع نمونه قرارداد کارگر رستوران این اجازه را میدهد که از مرخصی بارداری و زایمان که ۹۰ روز است استفاده کنند. حد الامکان ۴۵ روز از این مرخصی باید پس از زایمان مورداستفاده قرار گیرد و کارگر زن پس از پایان مرخصی میتواند به کار خود در رستوران بازگردد و این مدت با تایید سازمان تامین اجتماعی جزء سوابق وی محسوب میشود. حقوق ایام این مرخصی نیز باید طبق قانون تامین اجنماعی توسط کارفرمای طرف قرارداد کارگر رستوران پرداخت شود.
شرایط کار کارگران نوجوان
طبق ماده ۷۹، استفاده از کارگر کمتر از ۱۵ سال برای عمل به تعهدات مندرج در قرارداد کارگر رستوران ممنوع است. کارگری که سنش بین ۱۵ تا۱۸ سال تمام باشد کارگر نوجوان نامیده میشود و در بدو استخدام باید توسط سازمان تامین اجتماعی مورد آزمایشات پزشکی قرار گیرد. ماده ۸۲ بیان میکند:
ساعت کار کارگر نوجوان نیم ساعت کمتر از ساعت کار دیگر کارگران است. ترتیب استفاده از این امتیاز با توافق میان کارگر وکارفرما تعیین خواهد شد.
انجام کارهای اضافه، سخت و خطرناک، حمل بار بیش از حد مجاز به وسیله دست و بدون استفاده ازوسایل مکانیکی، برای کارگر نوجوان ممنوع است.
ساعات کاری و مبلغ دریافتی کارگران در فرم قرارداد کار رستوران
ساعت کار شامل مدت زمانی میشود که کارگر طبق نمونه قرارداد کارگر رستوران وقت یا نیروی خود را در اختیار کارفرما قرار میدهد.کارکنان رستورانها نیز مانند سایر مشاغل مستحق دریافت دستمزدهستند. کارفرما با توجه به ساعات کاری مبلغی که در نمونه قرارداد کارکنان رستوران تعیین شده راپرداخت میکند. معمولا مبلغ پرداختی دستمزد تعیین شده از سوی اداره کار است. ساعات کار کارگران باید در طول روز حداکثر ۸ ساعت باشد و مجموع کار کارگران در هفته نباید از ۴۴ ساعت عبور کند.
مطابق ماده ۵۹ در شرایطی ارجاع کار اضافی به کارگر مجاز است:
موافقت کارگر؛
پرداخت ۴۰% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی.
ساعات کاری ارجاعی به کارگر نباید از ۴ ساعت در روز تجاوز نماید .(مگر در موارد استثنایی با توافق طرفین)
دوره آزمایشی کارگران
قانونگذار در ماده ۱۱ شرایطِ مدتی را که کارگر ممکن است به صورت آزمایشی در رستوران مشغول به کار شود بیان کرده است. مدت دوره آزمایشی باید در نمونه قرارداد کارگر رستوران مشخص شود. حداکثرمدت دوره آزمایشی برای کارگران ساده یک ماه و برای کارگران متخصص سه ماه است.
در مدت آزمایشی، کارگر مستحق دریافت دستمزد است.در میانه این رابطه، هریک از طرفین میتوانند بدون اخطارقبلی و بدون آنکه نیازی به پرداخت خسارت باشد، رابطه کاری را قطع کنند. در صورتی که قطع رابطه ازطرف کارفرما باشد، ایشان ملزم است تمام حقوق دوره آزمایشی را پرداخت کند و اگر کارگر رابطه را قطع کند ایشان فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.
مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد کارگر رستوران
اگر اختلافاتی میان طرفین قرارداد در حین کار ایجاد شود بهتر است در ابتدا با صلح و سازش برطرف گردد. اما اگر برطرف نشد کارگر و کارفرما باید به هیات تشخیص اداره کار مراجعه کنند .
نحوه نوشتن قرارداد کاری
به طور کلی و در تمامی قرار داد های کاری همواره ۲ طرف حضور دارند. این دو طرف عبارت اند از:
کارفرما
کارگر
کارگر طبق ماده ۲ قانون کار بدین شکل تعریف شده است:
شخصی حقیقی، در واقع به عنوان انسانی تعریف شده است که به دستور کارفرما کار را انجام داده و درقبال آن کار، مُزد دریافت میکند. این مزد می تواند به شکل های:
روزانه
ماهانه
و یا هفتگی باشد
همچنین در مقابل، کارفرما نیز بدین ترتیب تعریف شده است:
شخصی حقیقی یا حقوقی است که ضرورتی ندارد حتما انسان باشد. (می تواند هر نهاد و یا ارگان خاصی نیز در نظر گرفته شود.)
همچنین لازم به ذکر است که در صورت انعقاد قرارداد روابط بین کارگر و کارفرما مطابق قانون کار رسمیت پیدا خواهد کرد.
ویژگی های قرارداد کار
با توجه به آنچه پیش تر بیان شد می توان ویژگی هایی را برای قرارداد کار در نظر گرفت که از قرار زیرهستند:
قرارداد کار به عنوان قراردادی معین
این فرایند در قانون به عنوان عقد شناخته شده و برای آن مقرارات خاصی نیز در نظر گرفته شده است.
قرارداد کار به عنوان قراردادی رضایی
برای انعقاد این قرارداد تشریفات خاصی نیاز نبوده و می توان آن را به صورت کتبی یا شفاهی منعقدنمود.
قرارداد کار به عنوان قراردادی معوض
به موجب این نوع قرارداد کارگر در قبال انجام کار خود حق الزحمه دریافت کرده و کارفرما نیز در قبال کسی که این کار را انجام داده موظف است تا به او اجرتی را پرداخت کند.
قانون کار یک قانون آمره می باشد
بدین معنی که در این نوع قرارداد کار نمی توان مزایای در نظر گرفته شده برای کارگر را کمتر از میزان مقرر در قانون کار دانست. جز در مواردی استثنا که در قانون مشخص شده است.
قرارداد کار موقت
در قرارداد موقت زمان اتمام قرارداد ذکر شده و بدین ترتیب در زمان تعیین شده به پایان می رسد. باید دانست در تمدید این نوع قرارداد دال بر بر دائمی شدن آن نمی باشدچنانچه این قرارداد در موعد مقررتمدید نگردد و کارگر نیز در حال ادامه فعالیت خود باشد، می تواند ادعای تمدید قرارداد را نماید.
قرارداد با مدت غیر موقت
این نوع قرارداد برای اموری ترتیب داده می شود که مستمر بوده و در واقع قرارداد دائم است. لازم به ذکراست که در گذشته در خصوص این قراردادها به جای عبارت غیر موقت از واژه دائم استفاده می شده است اما بنا به دلایل زیر و با تشخیص مراجع مسئول امروزه از لفظ غیر موقت برای این نوع قرارداد استفاده می شود.
دلایل:
موقت نبودن قرارداد
محدودیت به اتفاقاتی همچون از کار افتادگی، فوت و…
مثال:
برای تفهیم بهتر این موضوع کارگری را در نظر بگیرید که در کارگاهی مشغول به کار و قرارداد او دارای این دو بند است:
زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است
دستمزد او به شکل روز مزد یا ماهانه مشخص شده است
در نتیجه او یک کارگر دائم است.
شرایط صحت قرارداد کار کدام اند؟
برای اینکه بدانیم قرارداد کار واجد شرایط صحت است یا خیر، ضروری است تا به اطلاعاتی دسترسی داشته و آن ها را مد نظر قرار دهیم. این اطلاعات از قرار زیر هستند:
مشخص شدن نوع کار، وظیفه و یا حرفه ای که قرار است کارگر به آن مشغول شود
موارد مربوط به حقوق، مزد مبنا و لواحق آن
موارد مبوط به ساعات کاری، روزهای تعطیل و مرخصی ها
محل انجام کار
تاریخ عقد قرارداد برای آغاز کار
چنانچه کار برای مدت معین باشد ضروری است تا مدت قرارداد مشخص شود
تعیین تمامی مواردی که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاد می نماید
مشروع بودن و معین بودن مدت قرارداد
موارد لازم به ذکر در یک قرارداد کاری کدام اند؟
از جمله مواردی که ضروری است تا در قرارداد کار ذکر شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:
تعیین ساعت کاری
مشخص شدن نام بیمه شونده و بیمه کننده در قرارداد
مشخص شدن تاریخ استخدام در قرارداد
تعیین موارد و قوانی مربوط به فسخ قرارداد
تعیین مدت قرارداد
تعیین موارد مربوط به مزایا و نرخ حقوق
مشخص شدن دقیق آدرس محل کار
تعیین مرخصی و تعطیلات
درج شماره حساب بانکی کارگر و … در قرارداد
جمع بندی
هرآنچه در خصوص قرارداد کار و موارد مربوط به آن ضروری تلقی می شد بیان شدند. امید است تا هر یک از افراد با مطالعه این مطالب توانسته باشند اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده و با آگاهی به عقد قراردادهای کاری و … بپردازند.
همچنین لازم به ذکر است که داشتن اطلاعات کافی در خصوص تمامی اموری که نیازمند عقد قراردادهستند می تواند مانع از بروز مشکلات و درگیری ها در آینده و مسیر پیش رو شوند.