وکیل اداره کار کسی است که در وکالت کارمندان در موارد مربوط به تخلفات دستمزد و ساعت کاری، سنوات و سایر مسائل محل کار تخصص دارد. اگر به طرح شکایت از کارفرمای خود فکر می کنید، یا اگر می خواهید بدانید که آیا پرونده ای دارید؟ صحبت با یک وکیل اداره کار اولین قدم خوبی است.
همان گونه که می دانید در رابطه کارگر و کارفرما یکسری قوانین و مقررات وجود دارد که توسط اداره کار تعیین شده و در صورت تخلف هر کدام از آنان در انجام وظایف خود، پرونده قابل رسیدگی است. به همین علت حضور یک شخص متخصص که وکیل اداره کار نامیده می شود در کنار افراد برای احقاق حقوق آنان احساس می گردد .
وظایف وکیل اداره کار چیست؟
روابط بین کارگر و کارفرما جزو مسائل مهم و پرکاربرد به شمار میرود که در قانون کار شرایط معینی برای آن در نظر گرفته شده است .
کارگر و کارفرما به لحاظ قانونی یک سری وظایف در قبال یکدیگر دارند که باید به درستی اجرا شوند. دراغلب مشاغل همواره شاهد بروز مشکلات و مسائل گوناگون بین کارگران و کارفرمایان هستیم که بروزاختلاف در این زمینه یک امر بدیهی است .
گاهی اوقات اختلاف بین کارگر و کارفرما به حدی تبدیل میشود که طرفین اقدام به طرح شکایت نیزمیکنند . در صورتیکه کارگر یا کارفرما در قبال وظایف قانونی خود کوتاهی کند یا از انجام آنهاصرفنظرکند، طرف مقابل برای احقاق حقوق قانونی خود میتواند از طریق مراجع قانونی مشکل بهوجود آمده رامورد پیگیری قرار دهد .
اولین و اصولیترین ضابطهای که در کار ملاک است، داشتن قرارداد کاری است. به موجب قانون کار، قرارداد میتواند به صورت کتبی یا شفاهی باشد .
اگر قرارداد به صورت کتبی باشد ، امکان استناد به آن در صورت بروز مشکلی خاص وجود دارد اما درصورت شفاهی بودن قرارداد، شرایط برای اثبات رابطه کاری بین طرفین دشوار میشود.
به همین جهت همواره به طرفین توصیه میشود که قرارداد کار را به صورت کتبی منعقد کنند تادر صورت اختلاف بین کارگر و کارفرما بتوان به آن استناد کرد. در قرارداد کار موارد و مفادی درج میشود که طرفین ملزم به رعایت و اجرای آن می باشند .
در قراردادهای کار میبایست اصول و مقررات قراردادنویسی به طور کامل رعایت شود که به طور معمول توسط وکلا و کارشناسان متخصص و مجرب اداری تنظیم میشود .
زمانی که بحث دعاوی کار مطرح میشود، به روابط بین کارگر و کارفرما ارتباط پیدا میکند. اصولا طرفین برای طرح شکایت قانونی اقدام به اخذ وکیل میکنند که میتواند تا حد زیادی به آنها کمک فراوان کند .
امروزه حوزه وکالت بسیار تخصصی شده است و بسیاری از وکلای کشورمان صرفا در یک سری از مسائل اداری رفعالیت میکنند. با توجه به گستردگی مباحث علم حقوق عملا داشتن تخصص در همه زمینههاامکانپذیر نمیباشد و باید در چارچوب خاصی اقدام به فعالیت نمود .
اداره کار یکی از مباحث بسیار مهم در علم حقوق محسوب میشود که همواره شاهد تشکیل بسیاری ازپروندههای اداری در این زمینه هستیم .
حل و فصل پروندههای مرتبط با حوزه اداره کار نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد که تجزیه و تحلیل اینگونه مسائل برعهده اداره کار برجسته و وکلای متخصص اداره کار میباشد .
وکیل اداره کار فردی است که دانش بالایی در مورد مسائل مرتبط با اداره کار دارد و به خوبی میتواند راهکار های مناسب جهت حل و فصل دعاوی بین کارگر و کارفرما ارائه دهد .
در حال حاضر بسیاری از وکلا صرفا در این زمینه به شکل تخصصی فعالیت میکنند و اشخاصی که به وکلای اداره کار مراجعه میکنند، یقینا میتوانند بهترین نتیجه را کسب کنند.
وظیفه اصلی وکیل اداره کار، در وهله اول ارائه نظرات و پیشنهادات مناسب به موکل خود میباشد و در وهله بعدی باید بتواند از موکل خود دفاعیات مطلوبی کند.
وکلایی که پروندههای مربوط به دعاوی اداره کار را برعهده میگیرند، سابقه و تجربه چندین ساله در این زمینه دارند و به درستی میتوانند مسائل مربوط به کارگر و کارفرما را تجزیه و تحلیل کنند.
دعاوی اداره کار مراحل مختلفی دارد و داشتن وکیل برای طرح شکایت علیه کارگر و کارفرما میتواند به نفع طرفین باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در زمینه وکیل اداره کار و سایر مسائل مرتبط توضیحاتی ارائه دهیم.
درباره وکیل اداره کار
همانطورکه گفته شد، وکیل اداره کار در حوزه روابط بین کارگر و کارفرما دانش و علم بالایی دارد و همچنین تجربه بالای او منجر به ارائه نظرات و راهکار های سازندهای نیزمیشود.
در حال حاضر در جامعه ما بسیاری از وکلا در حوزه اداره کار به صورت تخصصی مشغول فعالیت هستنداما سایر وکلا نیز اینگونه دعاوی را مورد پذیرش قرار نمیدهند.
دعاوی اداره کار پیچیدگیهای خاص خود را دارند و نیازمند دانش تخصصی در این زمینه است. وکیل اداره کار علاوه بر این که میبایست به قوانین حوزه کار تسلط کافی داشته باشد، باید این توانایی را داشته باشد تا پیشنهادات موثر و مفیدی را در اختیار موکل خود قرار دهد.
وکیل اداره کار به کسی گفته میشود که به جای موکل، اقداماتی را که خود موکل توانایی انجام آن رادارد را برعهده میگیرد. با توجه به این که اقامه دعاوی مرتبط با کار مراحل و فرأیند مختلفی دارد، درصورتیکه شاکی اقدام به اخد وکیل کرده باشد، وکیل اداره کار به جای او تمامی مراحل مذکور را انجام میدهد.
در واقع وظیفه اصلی وکیل تنها دفاع از حقوق وحقوق قانونی موکل نمیباشد بلکه باید از انجام تمامی مراحل و فرآیندهای طرح شکایت علیه کار و کارفرما اطلاعات کافی داشته باشد.
با توجه به این که قرارداد نویسی اصول و قواعد خاصی دارد، طرفین برای تنظیم قرارداد کار به وکلای متخصص در این زمینه مراجعه میکنند.
وکیل اداره کار باید این توانایی را داشته باشد تا بتواند قرارداد کار متناسب با ضوابط و آیین قراردادنویسی تنظیم کند. در حال حاضر بسیاری از اختلافات پیش آمده بین کارفرما و کارگر به دلیل عدم توجه به مسائل و مقررات اداری در تنظیم قرارداد کار میباشد.
در واقع تنظیم قرارداد کار بدون توجه به مقررات و مسائل قراردادنویسی زمینه اختلاف و مشکلات فراوانی را برای طرفین به وجود میآورد و از این جهت بهتر است تنظیم قرارداد کار به وکلای مجرب و متخصص دردعاوی کار واگذار شود.
طرفین قرارداد کار میتوانند به طور آزادانه از میان وکلای اداره کار ، وکیل متخصص در دعاوی کار را انتخاب نمایند و رابطه بین وکیل و موکل با تنظیم و امضای وکالتنامه و مشخص کردن حقالزحمه وکیل شروع میگردد.
وظایف وکیل اداره کار
وکیل اداره کار در واقع شخصی است که از تمامی قوانین مربوط به اداره کار، حقوق کارگران وکارفرمایان،بیمه و بخشنامه های مرتبط آگاه است و میتواند به اختلافات ایجاد شده بین دوطرف رسیدگی نماید.
وکیل اداره کار در برابر موکل خود که میتواند کارگر و کارفرما باشد، یک سری وظایف دارد که باید به خوبی آنها را اجرا کند.
موکل از وکیل اداره کار انتظار دارد که بتواند اختلافات او با طرف مقابل قرارداد کار را مورد پیگیری قرار دهد و به نوعی مشکل به وجود آمده بین آنها را حل و فصل کند. از جمله مهم ترین وظایف وکیل اداره کارمیتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
انجام مراحل قانونی طرح شکایت در اداره کار
زمانی که کارگر یا کارفرما قصد شکایت داشته باشند، باید به اداره کار مراجعه کنند و مراحل لازم را به طورکامل طی کنند. در این صورت اگر طرفین وکیل داشته باشند، انجام مراحل قانونی طرح شکایت در اداره کار برعهده او میباشد.
در واقع وکیل اداره کار این وظیفه را دارد تا به جای موکل اقدامات قانونی لازم جهت طرح شکایت علیه کارگر یا کارفرما را انجام دهد.
وکیل اداره کار تمامی مراحل مربوطه را شخصا انجام میدهد و موکل در این زمینه نقشی ندارد.
اصلیترین مرحله اقامه دعاوی کار، ارائه دادخواست مرتبط با موضوع دعوا به مرجع ذیصلاح میباشد.
وکیل اداره کار باید بتواند دادخواستی مرتبط با موضوع دعوا تنظیم و در اسرع وقت به اداره کار ارجاع دهد.
وکیل متخصص دعاوی کار باید تمام اصول و قواعد دادخواست نویسی را رعایت کند در غیر اینصورت توسط مرجع مربوطه مورد رسیدگی قرار نمیگیرد.
دادخواست پس از تسلیم به دبیرخانه واحد کار و امور اجتماعی باید با قید تاریخ روز و ماه و سال به ثبت رسیده و وقت رسیدگی تعیین گردد. با تعیین وقت رسیدگی، وکیل موظف به حضور در شعبه مورد نظراداره کار میباشد.
در واقع وکیل میتواند به جای موکل در جلسات رسیدگی حضور پیدا کند و مدارک و اسناد کافی را دراختیار مرجع مربوطه قرار دهد.
بعد از شرکت در جلسات دادرسی و طی کردن مراحل قانونی در نهایت رأی مقتضی صادرمیشود. درصورتیکه رأی صادر شده نیاز به اعتراض داشته باشد، وکیل اداره کار میبایست اقدامات لازم در جهت اعتراض به حکم صادره را انجام دهد.
مهلت قانونی ۱۵ روز برای اعتراض به آرأی صادر شده از طرف اداره کار وجود دارد که در صورت عدم اعتراض در مهلت مقرر، رای قطعی تلقی شده و لازم الاجرا میگردد.
زمانیکه کارگر و کارفرما یا وکلای آنها نسبت به رأی صادر شده اعتراض میکنند، باید تمام مراحل قانونی مانند تنظیم دادخواست را مجدد انجام دهند. از این حیث وکیل اداره کار میبایست مجددا اقدام به تنظیم دادخواست نماید و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.
وکیل اداره کار و ادله اثبات دعوا در دعاوی کارگر و کارفرما
احراز رابطه کاری بین کارگر و کارفرما بسیار حائزاهمیت است. همانگونه که ذکر شد، قرارداد کار میتواندبه صورت کتبی یا شفاهی باشد. در قراردادهای کتبی، شرایط طرفین مشخص است و به نوعی قراردادتضمین کننده رابطه کاری بین کارفرما و کارگر است.
در قراردادهایی که به صورت شفاهی بین طرفین بسته میشود، شرایط برای احراز روابط کاری بسیاردشوار میباشد. در واقع کارگر و کارفرما به راحتی میتوانند منکر هرگونه رابطه کاری شوند و همین مسئله منجر به عدم انجام وظایف قانونی طرفین علیه یکدیگرمیشود.
قانونگذار روشهایی را جهت اثبات این رابطه در نظر گرفته است و طرفین با ارائه ادله کافی میتوانند وجود روابط کاری را به اثبات برسانند.
ادله اثبات دعوا در دعاوی کارگر و کارفرما را میتوان به موارد زیر خلاصه کرد:
اقرار
اقرار یکی از ادله اثبات دعوا به شمار میرود که در جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی بسیار موثر است. فرض کنید کارفرما در ابتدا منکر هرگونه رابطه کاری با کارگرمیشود اما بعد از گذشت مدت زمانی کارفرما شخصا به وجود رابطه کاری با کارگر اقرار میکند و سبب میشود تا رابطه کارگری و کارفرمایی بین آنها محرز شود.
اسناد و مدارک
در صورت ارائه یک سری از اسناد و مدارک قانونی میتوان رابطه کاری بین کارگر و کارفرما را محرز کرد.اگر کارفرما وجود رابطه کاری با کارگر را انکار کند، مدارک و اسنادی مانند فیش واریزی حقوق میتواند اثباتکننده این رابطه باشد.
شهادت شهود
ادله دیگری که در اثبات رابطه کاری مطرح میشود، شهادت شهود میباشد. در صورت انکار رابطه کاری توسط کارفرما، کارگران دیگر میتوانند وجود رابطه کاری را اثبات کنند. در این صورت کارگر آنکه به عنوان شاهدان این موضوع شناخته می شوند، میتوانند رابطه کارگری و کارفرمایی را ثابت کنند.
مراجع ذیصلاح به رسیدگی شکایت کارگر و کارفرما
مطابق ماده ۱۵۷ قانون کار، هرگونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی، موافقتنامههای کارگاهی یا پیمانهای دستهجمعی کار باشد، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتیکه شورای اسلامی کار در واحدی نباشد، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی و کارگران و کارفرما حل و فصل خواهد شد و در صورت عدم سازش از طریق هیاتهای ۴تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.
بنابراین دعاوی بین کارگر و کارفرما در وهله اول به صورت صلح و سازش حل و فصل خواهد شد. در صورتیکه اختلافات بین آنها از این طریق برطرف نشد، هیاتهای تشخیص و حل اختلاف صلاحیت رسیدگی دارند.
به طور کلی رسیدگی به دعاوی بین کارگر و کارفرما در صلاحیت اداره کار میباشد. هیاتهای تشخیص و حل اختلاف در اداره کار مستقر هستند که به صورت تخصصی به شکایات کارگران وکارفرمایان رسیدگی میکنند.
رسیدگی به شکایت دعاوی کار ابتدا در مرحله بدوی یا همان هیأت تشخیص انجام میگیرد. هیأت تشخیص بعد از بررسیهای لازم اقدام به صدور رأی میکند. در صورتی که کارگر و کارفرما نسبت به رأی طرفین از تاریخ صدور حکم به مدت ۱۵ روز فرصت دارند تا اعتراض خود را بیان کنند. رأی صادره از هیأت حل اختلاف اداره کار قطعی و لازم الاجرا میباشد.
رسیدگی به شکایت کارگر و کارفرما در هیات تشخیص
جلسه هیأت تشخیص با حضور هر سه نفر اعضاء تشکیل خواهد شد. ریاست جلسات با نماینده واحد کارو امور اجتماعی بوده و تصمیمات هیات به اتفاق یا اکثریت آرا اتخاذ خواهد شد.
در صورتی که در جلسه اول هیات تشخیص همه اعضا حضور نیابند، جلسه بعدی با حضور ۲ نفر از اعضا که الزاما یکی از آنها نماینده واحد کار و امور اجتماعی است رسمیت مییابد. این جلسه در حکم جلسه اول خواهد بود.
دعوت از طرفین برای حضور در جلسه رسیدگی برای یک نوبت الزامی است. عدم حضور خواهان و خوانده یا نمایندگان آنان در هر یک از جلسات مانع رسیدگی و صدور رأی نخواهد بود.
به بیان دیگر اگر هر یک از طرفین دعوی در جلسات رسیدگی حضور نداشته باشند، هیأت تشخیص به پرونده مربوطه رسیدگی کرده و رای مقتضی را صادر مینماید.
هیات تشخیص باید اظهارات طرفین یا نمایندگان آنان را در صورت جلسه هیات درج و آن را به امضا یا اثرانگشت آنها برساند. کلیه مدارک و مستندات دعوی باید قبلا در دفتر واحد کار و اموراجتماعی ثبت وضممیه پرونده گردد.
در صورتی که مدارکی به جلسات رسیدگی که در غیر ساعات اداری تشکیل شده ارائه شود و امکان ثبت آن نیز نباشد، باید مراتب پذیرش مدرک در صورت جلسه قید شود.
ارائه دلایل و مدارکی که رابطه طرفین قرارداد کار و میزان مزد و مزایای بالاتر از حداقل قانونی و میزان سابقهکار در محل کار به عهده کارگر و ارائه دلایل و مدراک دال بر تادیه حقوق مذکور و یا عدم شمول مقررات قانون کار به رابطه طرفین به عهده کارفرما است.
کارگر میبایست ادله ای به هیأت تشخیص ارائه دهد که ثابتکننده عدم پرداخت دستمزد یا پرداخت حقوق پایینتر از میزان حداقل قانونی از سوی کارفرما میباشد. کارفرما نیز باید در برابر ادعای کارگرمدارک قابل قبولی مبنی بر پرداخت حقوق و دستمزد آنها ارائه کند.
در صورتیکه پرونده بنا به تشخیص مرجع رسیدگی برای صدور رای آماده نبوده و یا نیازمند تحقیق باشد،پرونده جهت تجدیدوقت، انجام تحقیق و در صورت ضرورت دعوت از طرفین به دفترواحد کار و اموراجتماعی ارجاع میشود.
مامور تحقیق با مراجعه به محل کار و در صورت لزوم سایر محلهای مرتبط و با استماع اظهارات و اطلاعات افرادی که از سوی طرفین معرفی میشوند یا افرادی که خود تشخیص میدهد و بابررسی مدارک ودفاتری که بتوانند در امر تحقیق موثر واقع شوند، در مورد موضوعات مذکور در قرار صادره هیأت بررسی لازم را به عمل آورد.
هیأت تشخیص پس از انجام مراحل ذکر شده، ختم رسیدگی را اعلام و در نهایت مبادرت به صدور رأی میکند. رأی صادره از هیئت تشخیص قطعی و لازم الاجرا نبوده و طرفین میتوانند نسبت به آن اعتراض کنند.
اعتراض به رای صادره از هیات تشخیص اداره کار
زمانی که هیات تشخیص رای مقتضی را صادر میکند، کارگر یا کارفرما میتوانند اعتراض خود رانسبت به رای صادره اعلام کنند.
اعتراض به رای هیات تشخیص در مرحله تجدید نظر یا هیأت حل اختلاف مورد رسیدگی قرارمیگیرد.
مقررات مربوط به طرح دادخواست، تشکیل جلسه تنظیم صورتجلسه، ابلاغ، ارجاع به تحقیق وکارشناسی و صدور رأی همان مقررات مربوط به هیأت تشخیص است.
جلسه هیات حل اختلاف با حضور حداقل ۷ نفر از اعضا رسمیت می یابد و آرا آن به اتفاق یااکثریت رای صادر میگردد. هیات حل اختلاف در هنگام رسیدگی به اعتراض نسبت به رای هیات تشخیص تنها در چارچوب اعتراضات ایراد شده اتخاذ تصمیم خواهد نمود مگر آن که تخلفات بارزی نسبت به مقررات قانونی در رأی مشهود باشد.
اعتراض به رای هیات تشخیص باید در مهلت زمان قانونی انجام شود، در غیر اینصورت ترتیب اثری نسبت به آن صورت نمیگیرد.
به موجب ماده ۱۵۹ قانون کار، رای هیاتهای تشخیص پس از ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ آن لازم الاجرامیگرددو در صورتیکه ظرف مدت مذکور یکی از طرفین نسبت بهرای مزبور اعتراض داشته باشد، اعتراض خود راکتبا به هیات حل اختلاف تقدیم مینماید و رأی هیأت حل اختلاف پس ازصدور قطعی و لازم الاجرا خواهدبود.
نظرات اعضاء هیات بایستی در پرونده درج شود.طرفین دعوی از تاریخ صدور رأی به مدت ۱۵ روز فرصت دارند تا اعتراض خود را در این زمینه اعلام کنند. درواقع رأی صادره از هیأت تشخیص در مهلت زمان ۱۵ روز قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی در هیأت حل اختلاف میباشد.
آیا برای دعاوی اداره کار وجود وکیل الزامی است؟
به طور کلی اخذ وکیل در ارتباط با دعاوی کار به اختیار طرفین انجام میشود و هیچ الزامی قانونی در این زمینه برای طرفین وجود ندارد.
در واقع قانون طرفین دعوا را ملزم به گرفتن وکیل نکرده است و همه این موارد به اراده و اختیار دو طرف بستگی دارد. به همین سبب وجود وکیل برای طرح دعاوی کار الزامی نمیباشد.
داشتن وکیل در طرح شکایات کارگر و کارفرما میتواند به طرفین دعوا کمک زیادی کند و با توجه به علم بالای وکلای متخصص در پروندههای دعاوی کار، قطعا داشتن وکیل به نفع خواهان و یا خوانده دعوی است.
وکیل متخصص در دعاوی کار به خوبی میتواند موضوع پرونده را حل و فصل کند و در جریان دادرسی ازموکل خود بهترین دفاع را انجام دهد. اما ممکن است به دلایلی شرایط داشتن وکیل برای همه افرادفراهم نباشد که بهترین گزینه برای طرح دعاوی مرتبط با امور کارگر و کارفرما،دریافت مشاوره اداری است.
بنابراین برای اقامه دعاوی کار داشتن وکیل اجباری نیست و طرفین میتوانند در این زمینه مشاورههای اداری لازم را اخذ کنند.
در اغلب مواقع طرفین قرارداد کار توانسته اند از طریق مشاوره اداری مراحل طرح شکایت در اداره کار رابه خوبی انجام دهند و به نتیجه مورد دلخواه خود نیز رسیدهاند.
مشاوره اداری در مورد نحوه تنظیم قرارداد کار
قرارداد نویسی یکی از اصول مهم در علم حقوق است که نیاز به تخصص و علم بالایی دارد.تنظیم قراردادکار اصول و مقررات خاص خود را دارد و قطعا داشتن اطلاعات و دانش اداری میتواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.
متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه کار به دلیل عدم اطلاع از راه و روشهای قانونی و اداری میباشد. به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس اداری مجرب میتواند دراین زمینه موثر باشد.
در ارتباط با تنظیم قرارداد کار، اخذ وکیل میتواند کمک فراوانی به طرفین کند. اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل وجود نداشته باشد. در اینصورت بهترین گزینه برای تنظیم قراردادهای کاری،مشاوره اداری به صورت آنلاین و تلفنی است.
مشاورههای اداری آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات اداری امکانپذیر است. از طریق مشاوره اداری میتوان اطلاعات لازم در مورد نحوه تنظیم قرارداد کار از جمله قرارداد تمام وقت را کسب کرد.
در واقع با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن میتوان بهترین قرارداد کاری را تنظیم کرد.سایت مبنا مشاور با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در حوزه اداره کار و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی اداری ، میتواند شما را در تمامی مراحل تنظیم قرارداد کار راهنمایی نماید .
مشاوره اداری در ارتباط با تنظیم قرارداد کار توسط وکیل کار مبنا مشاوربه صورت تخصصی انجام میشود و یقینا میتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید. در هر صورت برای کسب مشاوره اداری در حوزه قوانین کار و تنظیم انواع قراردادهای کاری میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید .