آشنایی باشیوه عقد قراردادهای سالن زیبایی از جمله موضوعاتی که باید هنگام کار کردن در یک سالن زیبایی یا جذب پرسنل در نظر گرفته شود ،قراردادی است که بین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل تنظیم می شود که باید کاملا قانونی و درست باشد. در این مقاله قصد داریم نحوه قرارداد فی مابین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل راهمراه با شرایط ومحتوای قرارداد برای شما شرح دهیم تا بتوانید با اطلاع دقیق از حق و حقوق خود ، قرار داد بی عیب ونقصی را با پرسنل خود تنظیم کنید . همان طور که می دانید فرآیند تاسیس یک سالن زیبایی کار پیچیده و زمان بری است و لازمه انجام درست و اصولی تمام مراحل ، آشنایی کامل کارفرما یا مدیریت سالن زیبایی با قواعد و قوانین کاری است. هرمدیر سالن زیبایی برای راه اندازی کار خود به جذب چند نیرو یا پرسنل نیاز دارد تا بتواند با همکاری آن هافعالیت خود را آغاز نماید .در این میان موضوعی که اهمیت دارد و درست یا نادرست بودن آن می تواند به طور مستقیم روی موفقیت سالن زیبایی تاثیر گذار باشد ؛ قرارداد بین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل است که دارای مقررات و ضوابط خاصی از نظر سازمان کار و رفاه اجتماعی است که باید هر مدیر آرایشگاه و پرسنلی به طورکامل به آن ها آشنا باشد تا هیچ کدام دچار ضرر و زیان نشود .
آشنایی باشیوه عقد قراردادهای سالن زیبایی
همان طور که در بخش قبل گفته شد ، از جمله مشکلاتی که بین مدیران سالن های زیبایی و پرسنل ایجادمی شود مربوط به قراردادهایی است که به روش های نادرست و غیر اصولی با پرسنل بسته می شود. به عبارت دیگر عدم آگاهی نسبت به حقوق طرفین ، روش ها و قواعد عقد قرارداد و مهم تر از همه نداشتن آگاهی درست از قوانین اداره کار باعث شده تا قراردادهای نادرستی بسته شود و در صورت بروز کوچک ترین اختلافی ، در این جا آشنایی باشیوه عقد قراردادهای سالن زیبایی اهمیت بیشتری خواهد داشت . مدیران سالن های زیبایی و آرایشگاه ها مجبور به پرداخت جریمه های زیادی شده و از نظر اداره کار نیز محکوم شوند. به این صورت که اگر قرارداد آن ها از نظر اداره کار درست نباشد در صورتی که یکی از پرسنل از مدیر آرایشگاه شکایت کند مدیر آرایشگاه در دادگاه محکوم می شود و باید علاوه بر پرداخت مزایای یک نیروی تمام وقت به شخص ، جریمه ای هم به سازمان تأمین اجتماعی برای عدم بیمه کردن فرد پرداخت کند. به همین جهت اطلاع از قوانین مربوط به آن و شرایط بستن قرارداد برای پرسنل و مدیران در سالن های زیبایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم .
شیوه قرارداد پرسنل سالن زیبایی و مدیریت
برای تنظیم قرارداد بین مدیر آموزشگاه و پرسنل به طور کلی دو روش وجود دارد که به نام عرفی و شخصی شناخته می شوند. در هر کدام از این روش ها باید قوانین مربوط به طور کامل رعایت شود. البته در صورتی که قرارداد به صورت شخصی نوشته شود علاوه بر موارد معمول ، نکاتی نیز طبق نظر طرفین قرارداد به آن اضافه می شود که به امضای دو طرف قرارداد می رسد و کاملاً قانونی است و افراد باید به تمام موارد ذکر شده در قرارداد پایبند باشند. معمولاً رایج است که قبل از عقد قرارداد سالن های زیبایی جلسه مذاکره ای بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل به جهت ارتباط بهتر آن ها صورت گیرد. این جلسات ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشند و طرفین موظف هستند که تمامی شرایط و انتظارات خود را برای هم بیان کنند تا میزان اشتراک آن ها با هم مشخص شود. معمولاً در این جلسات مدیر آرایشگاه یا فردی که در بالاترین مرتبه اجرایی قرار دارد شرکت می کند و مسائلی مانند : میزان دستمزد ، نوع و روش پرداخت دستمزد ، شرایط محیط کار و ساعات کاری را برای پرسنل بیان می کند. پس از این که توافق روی این مسائل صورت گرفت قرارداد تنظیم می شود .
محتوای قرارداد فی مابین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل
پس از این که در جلسه مذاکره بین مدیر آرایشگاه و پرسنل توافقات اولیه صورت گرفت و شرایط توسط طرفین پذیرفته شد ؛ زمان تنظیم قرارداد رسمی است. به موجب این قرارداد زمان شروع همکاری آن ها مشخص می شود و افراد موظف هستند در چارچوب این قرارداد با هم همکاری کنند و هیچ کدام نمی توانند دیگری را به انجام کاری خارج از موارد ذکر شده در قرارداد مجبور کنند. به عبارت دیگر بعد از امضای قرارداد رسمی هیچ کدام نمی توانند موارد ذکر شده در آن را رد یا اصلاح کنند، مگر این که قرارداد مجدد نوشته شود در آن مفاد قرارداد تغییر کند. پس هنگام نوشتن قرارداد باید به موارد زیر دقت شود :
۱) طرفین باید در زمان عقد قرارداد حضور داشته باشند :
اولین و مهم ترین موردی که باید در زمان عقد قرارداد با آن توجه شود و جزو شرایط لازم برای قانونی بودن یک قرار داده است ، حضور هر دو طرف قرارداد است و در صورتی که حتی یک نفر آن ها حضور نداشته باشد قرارداد به طور خودکار باطل خواهد بود. البته در برخی از موارد با رضایت طرف مقابل قرارداد ازطرف یک نفر قرارداد امضا می شود برای نفر مقابل ارسال می شود تا در صورت تایید قرارداد را امضا کند. این مورد فقط در صورتی درست و قابل استناد است که طرف مقابل به این روش رضایت کامل داشته باشد.
۲) باید حتما عنوان قرارداد ذکر شود :
در قراردادی که بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل بسته می شود آشنایی باشیوه عقد قراردادهای سالن زیبایی کمک زیادی به تداوم قرار داد کارگری خواهد کرد باید به عنوان قرارداد به طور کامل ذکر شود و دو طرف نیز باید به عنوان آن به صورت دقیق توجه کنند ؛ زیرا پس از امضای آن دیگر راه برگشتی برای آن ها وجود ندارد.
۳) نوع قرارداد باید مشخص شود :
قراردادها در دونوع موقت و دائم تنظیم می شوند و معمولا بر اساس عرف موجود در جامعه قراردادهایی که مربوط به آرایشگری هستند به صورت موقت نوشته می شوند. همان طور که می دانید شغل آرایشگری به نوعی فصلی محسوب می شود و در برخی از ماه های سال مانند : محرم و صفر تقاضا برای این کار کم تر است. به همین دلیل قرارداد باید به گونهای تنظیم شود که هیچ کدام از طرفین در قراردادضرر نکنند.
۴) تاریخ شروع قرارداد و مدت زمان قرارداد با پرسنل سالن زیبایی باید به طور دقیق در قرارداد ذکر شود :
از دیگر موارد مهمی که در قراردادهای سالن زیبایی باید به طور دقیق ذکر شود تاریخ شروع قرارداد و مدت زمانی است که قرارداد اعتبار دارد. در صورتی که به این مورد توجه نشود ممکن است برای طرفین قرارداد اختلاف و مشکلاتی ایجاد شود.
۵) اطلاعات شخصی طرفین باید به طور دقیق ذکر شود :
مورد دیگری که در متن قرارداد سالن زیبایی باید به آن توجه شود این است که باید مشخصات طرفین قرارداد ( یعنی مدیریت آرایشگاه و پرسنل ) به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود. این مشخصات می تواندشامل : نام و نام خانوادگی ، کد ملی ، شماره شناسنامه ، تحصیلات ، آدرس و مواردی از این قبیل باشد.
۶) وظایف مربوط به طرفین قرارداد باید به طور کامل شرح داده شود :
در متن قرارداد کاری سالن زیبایی باید وظیفه هر کدام از پرسنل به صورت شفاف و جداگانه شرح داده شود. این تعیین وظیفه بسیار مهم و جدی است و اگر به وظایف پرسنل به صورت دقیق اشاره نشود می تواند برای طرفین مشکل ساز باشد.
۷) تعهدات و شرایط طرفین باید در قرارداد ذکر شود :
از دیگر مواردی که باید در متن قرارداد سالن زیبایی ذکر شود تعهدات و شرایطی است که طرفین نسبت به هم پذیرفته اند. برای مثال : برخی از مدیران آرایشگاه ها به پرسنل خود تعهد می دهند که روزهای تعطیل می توانند استراحت کنند و یا در مقابل پرسنل به مدیر خود تعهد می دهند که در صورت شلوغ بودن سالن زیبایی چند ساعت بیش تر از حد معمول به صورت اضافه کاری کار کنند. این شرایط به صورت رسمی در قرارداد ذکر می شود و به امضای طرفین می رسد و باید توسط آن ها اجرا شود.
۸) شرایط خروج از قرارداد و فسخ آن باید بیان شود :
در جریان یک همکاری ممکن است مدیر آرایشگاه یا پرسنل تصمیم بگیرند قبل از اتمام قرارداد آن را فسخ کنند. در این صورت لازم است برای خروج زود هنگام هر کدام از طرفین شرایطی در قرارداد ذکر شود که باید طرف تعهد کننده آن را انجام دهد. برای مثال : اگر مدیر آرایشگاه بخواهد به دلیل نامشخصی همکاری خود را با پرسنل قطع کند ؛ اگر در قرارداد شرایط و ضوابطی برای این موقعیت بیان شده باشد مدیرموظف است خسارت مشخص شده را به پرسنل خود پرداخت کند.
۹) نحوه پرداخت حقوق باید در قرارداد مشخص شود :
برای پرداخت حقوق به پرسنل می توان از چند روش رایج استفاده کرد که شامل موارد زیر است :
حقوق ثابت
حقوق ثابت همان طور که از نام آن پیداست ، مبلغ ثابت و مشخصی است که به صورت ماهیانه و فارغ از شرایط موجود باید به پرسنل پرداخت شود.
حقوق درصدی
در حقوق به صورت درصدی مبلغی که درصد آن در قرارداد مشخص می شود از سود کارکرد آرایشگاه به پرسنل پرداخت می شود که هر ماه می تواند متغیر باشد و مبلغ ثابتی نیست.
حقوق ترکیبی ثابت و درصدی
در روش ترکیب حقوق ثابت و درصدی مدیر آرایشگاه باید علاوه بر پرداخت مبلغ ثابتی به صورت ماهانه ، درصدی از سود خالص آرایشگاه را نیز به نیروی خود پرداخت کند. در تمامی حالت های گفته شده باید نوع و میزان حقوق پرسنل به صورت دقیق مشخص است در قراردادذکر شود.
قراردادهای دردسر ساز و نادرست در سالن های زیبایی
حال که با قواعد تنظیم قرارداد کاری سالن زیبایی و شرایط قانونی آن آشنا شدید بهتر است بدانید چه نمونه قرارداد سالن زیبایی با پرسنل می تواند برای مدیر آرایشگاه دردسرساز شود؟ در ادامه چند مورد ازقراردادهای دردسرساز و نادرست بیان می شود که عبارتند از :
۱- قرارداد اجاره صندلی در سالن زیبایی :
یکی از قراردادهایی که این روزها در سالن های زیبایی زنانه و مردانه رایج شده ، قرارداد اجاره صندلی است. بستن این قرارداد کاملاً اشتباه است و می تواند مشکلاتی را برای مدیر آرایشگاه ایجاد کند. در این قرارداد شما به عنوان مدیر سالن زیبایی به پرسنل خود یک صندلی اجاره می دهید و فرد موظف است درقبال آن به صورت ماهیانه مبلغی را به عنوان اجاره صندلی به شما پرداخت کند. در صورتی که هر گونه اختلاف بین شما و نیروی کار شما ایجاد شود و شخص از شما به اداره کار شکایت کند ، از نظر اداره کار به عنوان نیروی دائم شما محسوب می شود و شما موظف به پرداخت تمامی حق وحقوق های یک نیروی ثابت به او خواهید بود. این حق و حقوق شامل حقوق اداره کار و جریمه سازمان تامین اجتماعی است. به همین دلیل قرارداد اجاره صندلی سالن زیبایی امری کاملاً اشتباه است.
۲- قرارداد اجاره لاین سالن زیبایی :
از دیگر قراردادهایی که بیش تر در سالن های زیبایی زنانه بین مدیر و پرسنل تنظیم می شود قرارداد اجاره لاین سالن زیبایی است. این قراردادها می تواند در زمینه لاین های ناخن ، پاکسازی پوست ، رنگ مو و … تنظیم شود و در ازای آن هر لاین خدمات یک آرایشگاه توسط یک شخص اداره شود. این قراردادنیز مانند اجاره صندلی اشتباه است و می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
۳- قرارداد مشارکت سالن زیبایی
از دیگر قراردادهایی که می تواند در صورت رعایت نکردن نکات و قوانین برای مدیران سالن زیبایی دردسرایجاد کند ، قرارداد مشارکت آرایشگاه زنانه یا مردانه است. به طور کلی باید گفت در حالت عادی چیزی به نام قرارداد شراکت در آرایشگاه زنانه یا مردانه وجود ندارد که شخص بخواهد به صورت درصدی با مدیرآرایشگاه کار کند ؛ زیرا در این قراردادها حق و حقوقی در رابطه با بیمه پرسنل تعلق نمی گیرد و باید گفت نمونه قرارداد پرسنل درصدی سالن های زیبایی غیر بیمه ای درست و قانونی نیست و از نظر اداره کاراشکال دارد .
قرارداد مشارکت در سالن زیبایی در چه صورت درست و قانونی است؟
همان طور که گفته شد قراردادهای درصدی سالن های زیبایی از نظر اداره کار درست و قانونی نیستند ؛ولی در این رابطه تبصره ای نیز وجود دارد. از نظر اداره کار قرارداد مشارکت در سالن زیبایی در صورتی درست و قانونی است که نیرو با مدیر آرایشگاه در سود ، زیان و سرمایه گذاری به طور کامل شریک باشد و سهم و نسبتی مساوی داشته باشد. برای مثال هرکدام به اندازه ۵۰ درصد و به صورت یکسان درآرایشگاه سهم داشته باشند. البته باید گفت این شراکت و سهم مشخص باید در جواز کسب آن ها نیز ذکرشده باشد. در چنین حالتی قرارداد مشارکت سالن زیبایی کاملا معتبر و قانونی خواهد بود.
شیوه قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل
تأسیس یک سالن زیبایی سخت است و زمانی این کار سختتر هم میشود که مدیر آرایشگاه با قواعد کاری خود آشنا نباشد. یکی از مهمترین قواعدی در تأسیس یک سالن زیبایی اهمیت بسیاری دارد و اثرات زیادی هم در موفقیت سالنهای زیبایی دارد شیوه قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل است که هر مدیرآرایشگاه و پرسنلی باید با آن آشنا باشند.
شیوه قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل
شیوه قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل را میتوان به دو صورت، عرفی و شخصی در نظر گرفت که در هرکدام باید قوانین مدنی بهطور کامل رعایت شود البته زمانی که نوع قرارداد بهصورت شخصی نوشته شود مطمئناً مواردی از سمت طرفین در آن اضافه خواهد شد که با امضای طرفین بهصورت کاملاً قانونی شناخته میشود و طرفین باید بهطور کامل به تعهدات خود پایبند باشند.
مذاکره قبل از عقد قرارداد
یکی از مسائل رایج در عقد قرارداد سالنهای زیبایی، مذاکره قبل از عقد قرارداد است که هدف آن ارتباط بهتر مدیر سالن زیبایی و پرسنل برای بستن قرارداد است. در این مذاکره که ممکن است چند روزبه طول بیانجامد طرفین به شرح انتظارات خود میپردازند و با توجه به نظر طرفین میزان اشتراک و ارتباط طرفین مشخص میشود. در این مذاکرات معمولاً مدیر آرایشگاه و فردی که بالاترین سمت اجرایی را خواهد داشت به مذاکره میپردازند و مواردی اعم از دستمزد، نحوه پرداخت دستمزد، ساعت کاری و شرایطی که باید در سالن زیبایی فراهم باشد صحبت میکنند. پس از این توافق اولیه به سراغ عقد قرارداد و بررسی مفاد قرارداد رفته میشود.
محتوای قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل سالن زیبایی
بعد از توافق اولیه بین پرسنل و مدیر آرایشگاه حال طرفین آماده برای بستن قرارداد رسمی هستند که شروع کار آنها، بر اساس این قرارداد خواهد بود و هیچکدام از طرفین نمیتواند دیگری را مجبور به انجام کاری خارج از چارچوب این قرارداد، کند. به بیانی دیگر زمانی که قرار با توجه به محتوا و مفاد داخل آن بسته شد هیچکدام از طرفین نمیتواند درخواستی خارج از آن را داشته باشند مگر اینکه قراردادی از نو نوشته شود و مفاد لازم را حذف یا اضافه نماید یا حتی بخشی از مفاد قرارداد را تغییر دهد. پس در نوشتن قرارداد باید به موارد زیر اشاره و دقت نمود.
حضور طرفین در زمان عقد قرارداد
اولین موردی که باید مورد عقد قرارداد دانست این است که برای قانونی بودن قرارداد حضور هر دو طرف شرط است و در صورت نبودن یکی از طرفین این قرارداد بهطور خودکار باطل میشود. البته در موارد میتوان در صورت حضور نداشتن طرف مقابل قرارداد را امضا نمود و برای طرف مقابل هم ارسال نمود تا در صورت رضایت امضا نماید. البته این کار فقط با رضایت طرف مقابل، قابل استناد است.
ذکر عنوان قرارداد
در قرارداد مدیریت سالن زیبایی با پرسنل، باید عنوان بهطور کامل ذکر شود و طرفین باید بهعنوان قرارداددقت نمایند زیرا بعد از امضای قرارداد دیگر برای دقت کردن دیر است و قرارداد هم رسمیت یافته است.
مشخص کردن نوع قرارداد
قراردادها بهطور موقت و دائم بسته میشوند و طبق عرف جامعه قراردادهای آرایشگاهها بهصورت موقت نوشته میشوند. ازآنجاییکه کار آرایشگاهها فصلی است و در فصلهایی مانند محرم و صفر تقاضا کمترمیشود پس باید طور قرارداد نوشته شود که باعث ضرر هیچیک از طرفین نشود.
ذکر تاریخ شروع قرارداد و مدت زمان قرارداد با پرسنل سالن زیبایی
یکی از مواردی مهمی که باید در قراردادها به آن دقت نمود تاریخ شروع قرارداد و میزان اعتبار قرارداد است که در صورت توجه نکردن به آن میتواند طرفین را دچار مشکل کند.
ذکر اطلاعات شخصی دقیق
مورد دیگر در نمونه قرارداد همکاری سالن زیبایی که باید در قراردادها به آن توجه نمود ذکر مشخصات دقیق طرفین (مدیر آرایشگاه و پرسنل) است. در ورود جزئیات معمولاً از مواردی مانند نام، نام خانوادگی، تحصیلات، آدرس، کد ملی، شماره شناسنامه و مواردی از قبیل ذکر میشود.
وظایف طرفین قرارداد
در متن قرارداد باید بهطور کامل وظایف هرکدام از پرسنل را بهطور مجزا شرح داد. تعیین وظیفه هرکدام ازپرسنل بهطور کامل را جدی بگیرید زیرا ممکن است مشکلی بروز دهد که اگر در قرارداد به وظایف پرسنل اشاره نشده باشد میتواند برای طرفین مشکل ایجاد کند.
ذکر شرایط و تعهدات قرارداد
یکی از موارد مهم که باید حتماً در قرارداد مطرح نمود شرایط و تعهداتی است که طرفین به یکدیگر دادهاند. فرض کنید مدیر سالن تعهد کرده است که در تعطیلیهای رسمی به پرسنل خود استراحت دهد و از سمت دیگر پرسنل تعهد کرده باشند که در صورت شلوغ بودن سالن چند ساعت بیشتر بهصورت اضافه کاری بماند و کار کنند. شرایط به توافق رسیده با پرسنل درصدی آرایشگاه یا … زمانی که این تعهدات در قرارداد ذکر شود، جزء قرار رسمی بهحساب میآید و طرفین باید آن را اجرا نمایند.
شرایط خروج از قرارداد
به هر دلیلی ممکن است قرارداد مدیر آرایشگاه و کارکنان، قبل از اتمام، فسخ شود در این صورت در قرارداد برای خروج زودهنگام از قرارداد شرایطی ذکر میشود که باید از سمت طرف تعهد شده انجام شود. فرض کنید مدیر آرایشگاه قبل از موعد اتمام قرارداد به دلایل نامعلومی قصد اتمام فعالیت خود با پرسنل را دارد در این صورت اگر در قرارداد بند برای این موضوع وجود داشته باشد مدیر باید آن را انجام مثلاً ممکن است در قرارداد برای فسخ زودتر از موعد تمام حقوق بهعنوان خسارت به پرسنل در نظر گرفتهشده باشد که باید توسط مدیر پرداخت شود.
نحوه پرداخت حقوق
برای پرداخت حقوق میتوان به چند روش عمل کرد که معمولترین آنها حقوق ثابت، درصدی و ترکیبی ازهر دو اشاره نمود. در پرداخت حقوق ثابت به میزان ثابتی مثلاً ۳ میلیون حقوق به پرسنل داده میشود واین امر در هرماه بهصورت منظم باید انجام شود و شرایط هیچ تأثیر در آن نمیگذارد.
در مورد دوم پرسنل با مدیر آرایشگاه بهصورت درصدی قرارداد میبندند و از میزان سود آرایشگاه میزانی به آنها تعلق میگیرد. بهعنوانمثال با پرسنل طی میشود که با توجه به میزان درآمد و کسر آن از هزینههای خرج شده توسط مدیر و موارد دیگر هر چیزی که بهعنوان سود خالص مانند به میزان ۶۰ درصد به پرسنل و ۴۰ درصد به مدیر تعلق میگیرد.
در این نوع قرارداد حقوق پرسنل بسیار متغیر است. در روش ترکیب حقوق ثابت و درصدی مدیر آرایشگاه تعهد میکند که به میزان ثابتی مثلاً ۲ میلیون تومان حقوق به پرسنل پرداخت کند و به میزان ۲۵ درصد هم از سود ساختهشده توسط سالن به آنها داده شود. توجه داشته باشید نوع و میزان حقوق توسط طرفین تعیین میشود و باید حتماً در قرارداد ذکر شود.