قانونگذار به وضوح روابط کارکرد کارفرما را تعریف نموده است که کارفر مکلف است طبق تعرفه هاومشخصه هائیکه بابت حقوق و دستمزد، عیدی و پاداش، مرخصی ، حق اولاد، حق مسکن، خوار و باروسایر موارد حقوق حقه کارگر را به موقع پرداخت نماید و اگر چنانچه به نحوی از انحاء کارفرما از ادای آن موارد استنکاف یا تعلل نماید کارگر حق دارد با مراجعه به اداره کار محل نسبت به اعلام شکایت و استیفای هر نوع از حقی که داشته شکایت کند .
صفر تا صد شرایط شکایت از کارفرما
مراحل شکایت از کارفرما
فرم هایی مخصوص از طریق اداره کار و امور اجتماعی تهیه شده که در ستونهای مختلف کلیه حقوقی که از طریق کارفرما به کارگر باید داده شود. بصورت مرجع و اطاله نشدن نوشتیجات در متن شکایت شخص کارگر با ضربدر در ستون مربوطه هر نوع حقی که از وی تضییع شده است علامت گذاری کند و در اینگونه موارد بدواً شکایت به هیئت تشخیص (بدوی ) ارائه می شود که با توجه به اسناد و یا اعزام بازرس به محل نسبت به صحت و سقم ادعای کارگر رسیدگی و سپس رأی داده شود. اما در صورتی که دارای بیمه باشیدابتدا از طریق شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود، شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا کنید .
سپس ازواحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید . با مراجعه به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از انجام ثبت نام بیمه را انجام دادید و مراحل سوابق بیمه خود را جمع آوری کنید. بعد سوابق را به اداره کار ببرید.
شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن
از جمله حقوقی که به کارگر تعلق می گیرد. بیمه شدن وی می باشد که کارفرما مکلف است به محض شروع بکار در پایان هر ماه لیست بیمه را براساس میزان حقوق و تعرفه ای که تعیین شده است به تامین اجتماعی ارسال و در موازات آن مالیات را هم به دارائی بدهد و چنانچه کارفرما از انجام این تکلیف امتناع یاتعلل نماید کارگر می تواند شکایت خود را برای برقراری بیمه تسلیم نماید.
شکایت از کارفرما بابت اخراج
در رابطه با اخراج کارگران همواره تجربیان نشان داده است یا تعلل و قصور و تخلف و ناکارآئی کارگران باعث می شود که کارفرما نسبت به اخراج آنان اقدام نماید یا بعلت مشکلات انتقادی و لزوم تقلیل نیرو ویاتغییر کاربری و عوامل آن اخراج کارگر توسط کارفرما انجام شود که مباحث دیگری نیز در این زمینه بصورت جنبی وجود دارد که ذکر آنان طولانی به نظر می رسد.
آیا کارفرما حق بستن قرارداد موقت را دارد؟
معمولاً بعضی از کارفرمایان برای اینکه جذب نیروی کارآمد داشته باشند می توانند به منظور آزمایش قراردادموقت با کارگر تنظیم نمایند که در کوران کارکرد و آزمایش چنانچه توانائی و قابلیت کار از ناحیه کارگر راتائید نمودند باید نسبت به جذب نیرو و پرداخت حق بیمه از تاریخ شروع کار اقدام و طبق مطالباتی که قانون کار برای کارگران تعیین و مشخص نموده است وارد عمل شود.
مهلت شکایت از کارفرما
مهلت شكايت از كارفرمايان بابت مطالبه حقوق و مزاياي پرداخت نشده و همچنين بيمه معوقه، باتوجه به اینکه اينگونه دعاوي مشمول مرور زمان نمی شوند، هیچگونه محدودیت زمانی برای اقامه دعوی وجودندارد.و در هر زمان، كارگر و حتي بعد از فوت كارگر وراث قانوني وي مي توانند عليه كارفرما اقامه دعوي نمايد .
آیا گرفتن وکیل برای شکایت از کارفرما لازم است؟
تنها محلی که ممکن است نیاز به وکیل رسمی در دعاوی بین کارگر و کارفرما نیاز باشد اداره کار است که کارگر یا کارفرما می توانند هر فرد عادی یا واجد شرایط را بعنوان نماینده به اداره کار معرفی نمایند وحضور نماینده آنان به منزله وکیل تلقی می شود و هرگونه دفاع یا مواردی که نیاز باشد در جلسه مطرح و قابلیت رسیدگی خواهد داشت.
در صورتیکه نیاز به مشاوره دارید می توانید به صورت رایگان مورد اداری خود را از طریق تلفن با همکاران ما مطرح کنید و یا در صورت تمایل به مشاوره حضوری با مراجعه به سایت در قسمت قرار مشاوره ، زمان مشاوره خود را ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و قرار مشاوره شما را قطعی کنند.
شکایت از کارفرما یکی از موضوعاتی است که در روابط بین کارگر و کارفرما پیش می آید و بسیاری ازکارمندان برایشان سوال پیش آمده که چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟ مسلما شکایت از کارفرما به این سادگی نیست که با نوشتن یک متن شکایت از کارفرما در اداره کار، دریافت فرم شکایت از کارفرما و نمونه متن دادخواست شکایت از کارفرما انجام شود.
شکایت علیه کارفرما نیاز به مشاوره اداری شکایت از کارفرما توسط وکیل اداره کار دارد که با نحوه شکایت از کارفرما، طریقه شکایت از کارفرما و محل شکایت از کارفرما آشنایی دارد و می تواند شما را با قوانین شکایت علیه کارفرما و روند شکایت از کارفرما آشنا کند.
اگر می خواهید بدانید که شکایت کارگر از کارفرما چگونه انجام می شود؟ شرایط شکایت از کارفرماچیست؟ با مراحل شکایت از کارفرما آشنا شوید و مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما را به دلیل تهیه کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.در ضمن به شما پیشنهاد میکنیم برای مشاوره اداری آنلاین،تلفنی،رایگان و وکیل اداره کار ، حتما با گروه وکلای مبنا مشاور تماس بگیرید.
شکایت از کارفرما
از دیر باز تاکنون همه افراد جهت گذران زندگی خویش به کار مشغول می گردند و مهم ترین دلیل افراد از اشتغال کسب درآمد می باشد. در گذشته معمولا شغل افراد به صورت فردی بود و افراد، هم کارگر و هم کارفرمای خود بودند، اما در گذر زمان و با توسعه کسب و کارها، نیاز به همکاری های گروهی بیشتر شد ومعمولا مشاغل به صورت تخصصی در آمدند.
از این رو افرادی که در عملی تخصص دارند با گروهی دیگر به اشتغال می پردازند و بدین صورت این افرادعلم و تخصص خویش را در اختیار یک مجموع قرار می دهند که معمولا این مجموعه کارفرما و یاکارفرمایانی دارد و بدین صورت رابطه کارگر و کارفرمایی شکل می گیرد.
در چنین اشتغالاتی ، کارفرما صاحب کسب و کار ویا برند است و افراد دیگری را که تخصص و تبحر کافی دارند، جهت اشتغال استخدام می نماید.
معمولا قرارداد و تواقفاتی بین کارگر و کارفرما شکل می گیرد که کارگرموظف می گردد، عمل محول شده به وی را انجام دهد و کارفرما نیز بایستی حق الزحمه کارو تخصص کارگر را به وی پرداخت نماید .
توافقات کارگر و کارفرما معمولا در بدو همکاری مشخص و معین است ، از این رو هر کدام از طرفین که به تعهدات خویش عمل ننماید ، طرف مقابل این حق را دارد که در مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما حق خویش را مطالبه نماید.
چنانچه در حق کارگر اجحافی صورت گیرد و حق وی توسط کارفرما پرداخت نگردد، قانون گذار وی را مجاز به درخواست شکایت نموده است که البته این امر نیازمند تشریفات خاص خود می باشد.
در ادامه به بررسی آنها پرداخته می شود.
شرایط شکایت از کارفرما
شکایت کارگر از کارفرما تحت شرایطی امکان پذیر است و چنانچه این شرایط وجود داشته باشد، کارگر می تواند جهت احقاق حق خویش به مراجع صالح در اداره کار شکایت نماید اما لازم است که دلیل موجه و قانونی جهت شکایت کارگر وجود داشته باشد.
شکایت از کارفرما می تواند دلایل متعددی داشته باشد ، از جمله عدم پرداخت حقوق و مزایای کار، اخراج غیر قانونی، عدم بیمه نمودن کارگر و….
سوال : آیا می توان از کارفرما برای عیدی ندادن شکایت کرد ؟
در مطلب عیدی ندادن کارفرما، به این سوال مفصل پاسخ داده ایم. حتما برای پاسخ به این سوال، عیدی ندادن کارفرما را مطالعه کنید.
مراحل شکایت از کارفرما
جهت شکایت از کارفرما لازم است که در وهله اول دادخواست شکایت تنظیم و ثبت گردد. در دادخواست شکایت لازم است که کلیه مطالبات کارگر بیان گردد .مطالبات کارگران عبارتند از : حق بیمه، سنوات ،حق السعی، اضافه کاری ها و….
نکته حائز اهمیت
برخی از مطالبات کارگر را در یک دادخواست به صورت همزمان نمی توان مطالبه نمود ،برای مثال کارگری که بابت اخراج غیر قانونی شکایت می نماید، نمی تواند به صورت هم زمان درخواست بازگشت به کار ومطالبه حق سنوات را داشته باشد.
چرا که اگر قصد بازگشت به کار دارد، مطالبه حق سنوات معنا نمی یابد و چنانچه قصد مطالبه سنوات را دارد، دیگر امکان بازگشت به کار را ندارد. چنانچه فردی هر دو این موارد را باهم مطالبه نماید به هیچ کدام ترتیب اثر داده نمی شود.
در سابق ثبت دادخواست در ادارات کار به صورت سنتی انجام می گرفت اما در حال حاضر ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی است و متقاضی شکایت لازم است که دادخواست شکایت خویش را در سامانه اداره کار ثبت نماید که البته به جز دادخواست لازم است که مدارک و مستندات نیز بارگذاری گردد که این امر مراحل خاص خود را می طلبد که خارج از بحث می باشد و جهت خودداری از اطاله کلام از ذکر جزئیات خودداری می گردد.
پس از اینکه اسناد و مدارک ثبت می گردد، زمان رسیدگی در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به متقاضی شکایت ابلاغ می گردد که این امر هم توسط پیامک به متقاضی اطلاع داده می شود و متقاضی لازم است که به پنل کاربری خویش مراجعه نماید و زمان و آدرس محل حضور را مشاهده نماید.
از طرفی دیگر به کارفرما نیز این امر ابلاغ می گردد تا وی نیز جهت حضور در مکان مقرر حاضر گردد.
ذکر یک نکته مهم:
چنانچه ابلاغ به کارفرما صورت گیرد، او نیز لازم است در سامانه اداره کار ثبت نام نماید و در غیر این صورت به عرایض کارفرما در مراجع صالح رسیدگی کننده ترتیب اثر داده نمی شود.متقاضی شکایت لازم است که در زمان مقرر در مکان مشخص شده حضور یابد تا به شکایت وی رسیدگی صورت گیرد.
چطور می توانم از کارفرما شکایت کنم؟
نحوه شکایت از کارفرما در سابق به صورت فرم هایی بود که فرم دادخواست نامیده می شد و متقاضی مشخصات خود و کارفرما و مطالباتش را در آن درج می کرد و در مراجع اداره کار به واحد ثبت دادخواست مراجعه می نمود و فرم را ثبت می نمود. در حال حاضر به جهت جلوگیری از حجم مراجعه کنندگان حضوری و به جهت سهولت کار ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی انجام می گیرد و همینطور متقاضی بایستی آدرس کارفرما و اسناد و مدارک خود را به صورت اسکن شده در فرم دادخواست الکترونیکی ثبت نماید . به جهت نوپا بودن این روش ، برخی از مراجع اداره کار هنوز قسمتی از اعمال لازم را به صورت سنتی انجام می دهند.
مدت زمان شکایت از کارفرما چقدر است؟
مدت زمان شکایت از کارفرما بسته به اینکه موضوع شکایت و مطالبات کارگر چه مواردی است، متفاوت است. گاهی قانون گذار جهت برخی از مطالبات کارگران زمان مشخصی را قرار داده است، که چنانچه کارگری خارج از این مدت مطالباتی داشته باشد در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به درخواست وی رسیدگی نمی شود.
مثال: کارگری که قصد دارد، جهت اخراج غیر قانونی از کارفرما شکایت نماید بایستی دادخواست شکایت خویش را ظرف یک ماه از اخراج غیر قانونی در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار مطرح نماید . در غیر این صورت به دادخواست وی ترتیب اثر داده نمی شود.
مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما
چنانچه کارگر قصد شکایت از کارفرما را داشته باشد لازم است که اسناد و مدارک لازم جهت اقامه دعوا راداشته باشد چراکه در غیر این صورت حتی در صورت طرح شکایات در مراجع صالح، دادخواست وی رد می گردد .
از این رو دارا بودن اسناد و مدارک محکمه پسند در درجه اول اهمیت در شکایت از کارفرما قرار دارد. اولین و مهم ترین موردی که بایستی اثبات گردد این است که بین کارگر و کارفرما رابطه کارگر و کارفرمایی محرز گردد، چراکه در این صورت است که کارگر می تواند از کارفرما تحت عنوان مطالبات کارگری درخواستی داشته باشد.
چنانچه رابطه کارگر و کارفرمایی وجود نداشته باشد، امکان رسیدگی به چنین امری در مراجع صالح اداره کار وجود ندارد و لازم است که به سایر مراجع صالح رسیدگی کننده رجوع شود.
سوال: رابطه کارگر و کارفرمایی به چه صورتی اثبات می گردد ؟
اولین و البته مهم ترین سندی که سبب اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی می گردد قرارداد کار فی مابین کارگر و کارفرماست. قرارداد کار، چنانچه کتبی باشد و شرایط کار و حق و حقوق کارگر در آن قید شده باشد، امکان انکار کارفرما را تا حد بالایی کاهش می دهد.
البته لازم به ذکر است که…
گاها کارفرما ادعای جعل نسبت به قرارداد کار ارائه شده توسط کارگرمی نماید که البته رسیدگی به ادعای جعل کارفرما درمراجع اداره کار رسیدگی نمی گردد و به چنین ادعایی در اداره کار ترتیب اثر داده نمی شود و چنانچه ادامه رسیدگی به سند مزبور وابسته باشد تا زمان رسیدگی به ادعای مزبور، رسیدگی در مراجع اداره کار متوقف می گردد.
از دیگر مدارکی که کارگران معمولا جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی بدان استناد می نمایند، فیشهای واریزی از حساب کارفرما به حساب کارگر می باشد که بسته به اینکه این پرداخت ها به چه صورت باشد، (چک، کارت به کارت و… ) ساز و کار متفاوتی را دارا می باشد.
لیست پرداخت حق بیمه نیز از دیگر مستنداتی است که نشان می دهد کارگر مزبور در کارگاه یا شرکت و در کل در مجموعه مورد شکایت به کار اشتغال داشته است.
مدارک و مستنداتی که بایستی به مراجع صالح در اداره کار ارائه گردد بایستی رابطه کارگر و کارفرمایی را به اثبات برساند که البته این اسناد و مدارک بسته به شرایط و عمل مورد اشتغال متقاضی متفاوت می باشد.
گاه کارگران بدین دلیل که سند و مدرکی ندارند از شکایت صرف نظر می نمایند در حالیکه طرق متفاوتی جهت اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی و مطالبات کارگران وجود دارد که گاه کارگران از آن بی اطلاع می باشند و اینجاست که لزوم مشاوره با وکیل اداره کار متخصص می تواند کمک شایانی به کارگران بنماید.
محل شکایت از کارفرما
مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی می باشد . مراجع اداره کار، مخصوصا در شهرهای بزرگ در مناطق مختلفی وجود دارند که با توجه به اینکه محل کار متقاضی شکایت در کدام منطقه باشد، نزدیک ترین اداره کار آن منطقه صالح به رسیدگی می باشد.
چرا برای شکایت کردن از کارفرما به وکیل نیاز دارم؟
در طرح شکایت از کارفرما در وهله اول اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی در درجه اول اهمیت قرار دارد وسپس لازم است که اسناد و مدارک کافی جهت اثبات حقوق و مزایای مطالبه شده وجود داشته باشد و لازم است که کارگر ملتفت باشد که چه حق و حقوقی دارد که می تواند مطالبه نماید. چراکه به کرات دیده می شود که برخی از کارگران از بدیهی ترین حق و حقوق قانونی خویش که قانون کار به آنان اعطا نموده است بی خبرند و از این رو با نا آگاهی سبب ضایع شدن حق و حقوق خویش می شوند.
از این رو توصیه می شود که کارگران، پیش از هر اقدامی با حقوق خویش آشنا شوند تا بدانند که چه حق و حقوقی به آنان تعلق میگیرد و چه حقوقی را می توانند مطالبه نمایند و چه حقوقی را نمی توانند .
گاهی کارگران با تصورات واهی و بدون هیچ سند و مدرکی طرح شکایت می نمایند و همین امر سبب می گردد که دعوا مزبور محکوم به شکست باشد. البته بسیار مشاهده می شود که کارگران اسناد و مدارک کافی نیز دارند اما بدین جهت که از مدارک مزبور در جایگاه صحیح استفاده نمی نمایند حق قانونیشان را نمی توانند مطالبه نمایند.
فلذا بهتر است با مشاوره اداری مشورت و هم فکری های لازم به عمل بیاید تا در جلسه رسیدگی مانعی سبب تضییع حق کارگران نگردد.
مزیت طرح شکایت کارگر از کارفرما توسط وکیل اداره کار چیست ؟
اشراف بر قوانین اداره کار، بیمه تامین اجتماعی، آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط و استخراج مستندات صحیح و قانونی
عدم نیاز به حضور کارگر در مراجع رسیدگی کننده (این امر بدین جهت که بسیاری از کارگران تمایل به رو به رویی با کارفرما سابق خویش ندارند بسیار کارساز است.)
به کار بردن به موقع از واژه ها و مستندات به همراه فن بیان قوی وکیل اداره کار در مراجع رسیدگی کننده
آشنایی با رویه و روند رسیدگی در مراجع صالح رسیدگی کننده به اختلافات کارگر و کارفرما
وکلای متخصص اداره کار مبنا مشاور چه خدماتی را به شما ارائه می دهند؟
ارائه مشاوره تلفنی رایگان با وکیل اداره کار متخصص
مشاوره حضوری با چند تن از وکلای صاحب تجربه در دعاوی اداره کار
پرداخت حق الوکاله یک وکیل متخصص و بهره بردن از راهنمایی و هم فکری چند وکیل متخصص اداره کار
قبول وکالت در کلیه دعاوی کارگر و کارفرما
در جریان قرار دادن موکلین از روند رسیدگی در مراجع صالح
کارگر و کارفرما چه کسانی هستند؟
مطابق با قانون کار که به عنوان اصلی ترین مرجع روابط کار و کارفرما عنوان می شود:
کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق،سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حقالسعی کار می کند.
مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب میشوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند.در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرماضامن است.
همچنین در تعریف کارگاه بیان نموده است که:
کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار میکند، از قبیل مؤسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، ترابری، مسافربری، خدماتی، تجاری، تولیدی، اماکن عمومی وامثال آنها.
ویژگی های قرارداد کار
انعقاد یک قرارداد نقش بسیار مهم و ضروری را برای هریک از طرفین ایفا خواهد نمود که این موضوع درقراردادهای بین کارگر و کارفرما نیز صدق خواهد کرد.
بنابراین در هنگام انعقاد این گونه قرارداد ها نیز می بایست نکات مختلفی را مدنظر قرار داد که در این قسمت به مهم ترین آنها اشاره ای خواهیم داشت.
جدای از شرایط اساسی برای صحت هرگونه قرارداد که در قانون مدنی بیان شده است (قصد و رضاطرفین، اهلیت و…) مطابق با قانون کار نیز برای صحت قرارداد های کارگر و کارفرما نیز می بایست شرایطی در نظر گرفته شود.
البته لازم به ذکر است که، قرارداد شفاهی بین طرفین نیز از منظر قانون کار معتبر می باشد و با شهادتو حقوق واریزی توسط کارفرما، قرارداد و رابطه ی کارگری و کارفرمایی قابل اثبات خواهد بود.
اما مهم ترین ویژگی قرارداد کار، مشروعیت موضوع قرارداد، معین بودن موضوع قرارداد و عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر می باشد که در قانون کار مورد تاکید قانون گذار قرار گرفته است.
همچنین می بایست در قرارداد های کار:
مشخصات طرفین، نوع کار یا حرفه یا وظیفهای که کارگر باید به آن اشتغال یابد؛ حقوق یا مزد مبنا و لوا حق آن، ساعات کار، تعطیلات و مرخصیها؛ محل انجام کار؛ تاریخ انعقاد قرارداد؛ مدت قرارداد اگر کارمدنظر برای مدت معین و مشخصی باشد، شرایط و نحوه فسخ قرارداد و موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید، گنجانده شود.
تعهدات کارگر و کارفرما در مقابل یکدیگر
پس از انعقاد قرارداد، تعهدات مختلفی برای کارگر و کارفرما طبق قانون و قرارداد به وجود می آید.
کارگر به موجب قرارداد منعقد شده متعهد می شود که:
در طول مدت زمان قرارداد همواره کار و موضوع قرارداد را مطابق با شرایط مقرر در قرارداد، دستورات وخواسته های کارفرمای خود انجام دهد. مساله ی حائز اهمیت دیگر بحث نظم و انضباط کارگر در محل کارمی باشد.
در این باره لازم به ذکر است که کارگر می بایست در زمان تعیین شده در محل کار حضور پیدا کرده و همچنین محل کار را ترک نماید و با کارفرما و کارگران دیگر همواره حسن اخلاق و رفتار داشته باشد.
درمقابل کارفرما نیز متعهد می شود که مطابق با قرارداد و ساعات کاری از کارگران انتظار فعالیت داشته، حقوق و دستمزد کارگر را در زمان تعیین شده به آنها پرداخت نماید و مواردی از جمله مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان و … را در طول مدت قرارداد برای کارکنان در نظر بگیرد.
همچنین یکی از الزامات دیگر کارفرما مطابق با قانون کار؛ بیمه نمودن کلیه ی افراد تحت امر خود و تامین و تکمیل محل کار به جهت رعایت اصول ایمنی و امنیتی می باشد.
شرایط شکایت از کارفرما
پس از بیان وظایف کارگر و کارفرما در برابر یکدیگر، مساله ای که افراد زیادی از جامعه متاسفانه با آن مواجه هستند، بحث عدم پایبندی کارفرما به قرارداد و تعهدات خود در برابر کارگر می باشد. در این باره باید بیان داشت که؛ کارگر مطابق با قانون کار می تواند تحت شرایطی از کار فرمای خود شکایت نماید.
این موارد عبارتنداز:
اخراج کارگر توسط کارفرما ؛ یکی از شایع ترین اختلافات میان کارگر و کارفرما مربوط به اخراج کارگر از محل کار می باشد.
قانون کار در ماده ۲۷ مقرر می دارد که:
هرگاه کارگر در انجام وظائف محوله قصور ورزد و یا آیین نامههای انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی نقض نماید کارفرما حق دارد در صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به عنوان «حق سنوات» به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ نماید.
پس اگر کارفرما بدون دلیل موجه اقدام به فسخ و اخراج کارگر از کار نماید، کار گر می تواند از کارفرمای خود در این باره شکایت نماید عدم پرداخت حقوق، بیمه، سنوات توسط کارفرما؛ همانطور که بیان شد، یکی از مهم ترین وظایف کارفرما در قبال کارگران خود، پرداخت حقوق و بیمه نمودن آنها در مدت زمان اشتغال می باشد. حال چنانچه کارفرما از این اقدام خودداری نماید، کارگر می تواند بابت حقوق معوقه خود یا الزام کارفرما به بیمه را از مراجع قانونی خواستار باشد.
الزام کارگران به حضور و اشتغال در روزهای تعطیل و با خارج از مدت کار
مطابق با قانون کار، میزان فعالیت و اشتغال کارگران در هفته حداکثر می بایست ۴۴ ساعت باشد.حال چنانچه کارفرما بدون توافق با کارگران خود و پرداخت اضافه کار، کارگران خود را ملزم به حضور و اشتغال در روزهای تعطیل و یا خارج از ساعات کار نماید، این موضوع توسط هریک از کارگران قابل پیگیری و شکایت می باشد.
آسیب های وارده به کارگر در حین انجام کار و انجام وظیفه
مطابق با قانون تامین اجتماعی، کارفرما درصورت بروز حادثه مکلف می باشد که اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورد. جدای از این موضوع و مطابق با قانون کار، در صورتی که کارفرما اقدامات لازم و احتیاطی را برای امنیت وحفظ کارگران به عمل نیاورده باشد، هم مسئولیت کیفری و هم مسئولیت مدنی و جبران خسارت متوجه او خواهد بود.
طریقه اقدام به شکایت از کارفرما
درصورت تحقق هریک از موارد بیان شده، کارگر می بایست با به همراه داشتن کلیه مدارک و مستندات اثبات کننده ی ادعای خود، به اداره کار مراجعه نموده و درخواست خود را در برگه های مخصوص تکمیل نموده و نامه سازش دریافت نماید.
یک نسخه از نامه ی سازش به کارفرما ارسال می شود و جلسه سازش بین طرفین که اصولا پس از دوهفته خواهد بود تشکیل می گردد.
در صورتی که سازشی صورت نگیرد یا کارفرما در جلسه ی سازش حضور پیدا نکند، موضوع شکایت کارگراز کارفرما به هیات تشخیص اداره کار ارجاع می شود که این هیات از طرفین برای رسیدگی به موضوع با ابلاغیه دعوت به عمل می آورد.هیات تشخیص پس از بررسی موضوع و اظهارات کارگر و کارفرما، اقدام به صدور رای می نماید که این رای قابل اعتراض در هیات حل اختلاف می باشد.
نتیجه گیری
در پایان و به عنوان نتیجه گیری کلی از آنچه که بیان شد؛ یکی از اختلافات و دعاوی رایج در جامعه، مربوطبه دعاوی کارگر و کارفرما می باشد. کارگر و کارفرما پس از انعقاد قرارداد درمقابل یکدیگر از حقوق و تعهداتی برخوردار می شوند و چنانچه هریک از طرفین، برخلاف حقوق و تعهدات ایجاد شده اقدام نمایند، طرف دیگر این حق و اختیار را دارا می باشد تا با مراجعه به اداره کار و ثبت شکایت خود، خواستار رسیدگی به موضوع در مراجع قانونی و تعیین شده باشد.