تمامی ما در طول عمر کاری خود با قرارداد کار مواجه شدهایم و نه تنها اهمیت امضای آن را میدانیم که حتی قبل از در دست داشتن قرارداد، کار و پروژهای را شروع نکردهایم. پس توجه به قرارداد کار میان کارگر و کارفرما زمانی پررنگ میشود که شما تصمیم به شروع کار و همکاری با یک سازمان یا شرکت را دارید و دغدغه ذهنیتان در مورد نحوه دریافت حقوق، انجام وظایف، مرخصیها، بیمه و دیگر مزایای آن میشود. از طرفی دیگر نیز آنچه برای یک کارفرما به عنوان فرد استخدام کننده شما مطرح است دریافت خدماتی از شماست که بابت آن به شما حقالزحمه پرداخت میکند.
در این مقاله ضمن بررسی این موضوع که چه زمانی نوشتن متن قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما ضرورت دارد، نحوه قرارداد بستن با کارگر، قرارداد بین کارگر و کارفرما و نکات لازم برای تنظیم آن را بیان خواهیم کرد.
در قانون کار از قرارداد کار صحبت شده است و آن را در ماده ۷ قانون کار به این شکل تعریف کرده است که قرارداد کار عبارت است از یک قرارداد کتبی و یا شفاهی که به موجب تنظیم آن کارگر در برابر دریافت دستمزد به مدت موقت و یا دائمی نسبت به انجام کار اقدام مینماید..
تنظیم قرارداد کار خیلی بهتر است که مطابق با قوانین قانون کار تنظیم شود تا از بروز اختلاف و مشکل بین طرفین بکاهد .
تنظیم قرارداد با کارگر
کارگر و کارفرما در قرارداد کار میان کارگر و کارفرما چه کسانی هستند؟
برای ارائه تعریفی از کارگر و این چه فرد یا افرادی به عنوان کارگر تلقی میشوند به این تعریف ونکات آن دقت کنیم :
مطابق با آنچه در ماده ۲ قانون کار آمده است، کارگر از لحاظ این قانون، کسی است که به هر عنوان درمقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار میکند .
آنچه به عنوان مهم ترین نکات در دل این ماده قابل توجه است شامل موارد زیر است :
_ قانون کار از واژه کسی استفاده کرده است به آن معنی که اشخاص حقیقی به عنوان کارگر شناخته میشوند و اشخاص حقوقی مشمول این عنوان نمی باشند .
واژه به هر عنوان در ماده ۲ معنایی عام دارد و اشاره به این دارد که انجام هرگونه فعالیتی از جانب یک کارگر اعم از فعالیتهای یدی، فکری به درخواست کارفرما ، مشمول این قانون بوده و آن فرد کارگرمحسوب میشود .
پس هر فردی با هر سطح سواد و تحصیلاتی تحت هر عنوان شغلی، زمانی که به دستور یا به عبارتی به تبعیت از کارفرما، انجام کاری را به عهده بگیرد و در برابر آن مزد،حقوق دریافت کند این فرد کارگر تلقی شده است و مشمول قانون کار قرار خواهد گرفت .
توجه به چه معیارهایی یک فرد کارگر را از دیگر افراد متمایز میکند؟
۱_ کارگر شخص حقیقی است:
در ماده ۲ کارگر به عنوان هر شخص حقیقی است و این مفهوم در برگیرنده افراد واشخاص حقوقی نخواهد بود.
۲_ کارگر از کارفرما حق السعی دریافت میکند:
کارگر در برابر آنچه انجام می دهد حقوق و دستمزدی دریافت می کند،در واقع این ماهیت و طبیعت قراردادکار است که کارگر در برابر ارائه خدمات به کارفرما خود باید حقوق دریافت کند.
۳_ کارگر از کارفرما تبعیت میکند :
کارگر در انجام کار از کارفرما تبعیت می کند بنابراین آن دسته از افرادی که به طورمستقل کار می کنند ازکسی دستور نمی گیرند کارگر نیستند.
۴_ تبعیت حقوقی در قرارداد کار وجود دارد:
در قرارداد کار اصولا کارگر از کارفرما تبعیت می کند یعنی کارفرما به کارها و فعالیت های کارگر نظارت دارد البته این به آن معنی نیست که کارگر از کارفرما تبعیت فنی داشته باشد،به هر حال کارفرما در هر زمینه ای تخصص و اطلاعات لازم را ندارد تا در تمام جزئیات دخالت کند .
۵_ تبعیت اقتصادی وجود دارد :
کارگر از لحاظ اقتصادی تابع کارفرما می باشد و در قبال آنچه انجام می دهد مزدی دریافت می کند و برای استمرار دریافت مزد به کارفرما نیازمند است .
اما سوال بعدی این است که کارفرما کیست ؟
کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی است که کارگر به درخواست او و در مقابل دریافت حق السعی برای او کار میکند. در واقع کارفرما فردی است که وسایل و سرمایه برای کار یک موسسه تولیدی یا خدماتی را در اختیار دارد و باید از نیروی کار دیگران استفاده کند.کارفرما طرف قرارداد کار می باشد و او از ظرفیتی برای اجرا تعهداتش در برابر کارگر برخوردار است.
قرارداد کار چیست؟
قرارداد کار مطابق با آنچه در ماده ۷ قانون کار آمده است عبارت است از قرارداد کتبی یاشفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حقالسعی کاری را برای مدت موقت یامدت غیرموقت برای کارفرما انجام میدهد .
در واقع قرارداد کار میان کارگر و کارفرما و روابط کاری میان آنها بر اساس کار میان کارگر وکارفرمامنعقد وتنظیم میشود و تنظیم کننده روابط آن ها در آینده خواهد بود چرا که این قراردادمشخص می کند که کارگر در برابر انجام کار مشخصی به یک شیوه مشخص و در یک زمان مشخص حقوقی را دریافت می کند.اگر قرارداد غیر مستمر باشد قرارداد کار موقت است و اگر مستمر باشد، دائمی است.
چه مواردی در متن قرارداد کار میان کارگر و کارفرما باید مندرج شود؟
در قرارداد کار میان کارگر و کارفرما این موارد باید ذکر شود:
۱_ طرفین قرارداد را مشخص کنید:
طرفین قرارداد کار کارگر و کارفرما هستند که باید در متن قرارداد نام طرفین ذکر شود وقرارداد به امضا آن ها برسد.
۲_ تاریخ استخدام و انعقاد قرارداد را ذکر کنید .
۳_ نوع قرارداد را تعیین کنید:
نوع قرارداد را مشخص کنید و مطابق آن قرارداد را تنظیم کنید.
۴_ مدت زمان قرارداد را تعیین کنید:
در ابتدا شروع دوره کاری،اگر مدت زمانی برای کار آزمایشی تعیین شده است باید درباره آن توافق کنید.
۵_ محل انجام کار کجاست:
ذکر محل انجام کار در قرارداد ضروری است.در مواقعی نیز لازم است کارگر در مکان هایی متفاوت مشغول شود این موضوع نیز باید در قرارداد ذکر شود.
۶_ حقوق و مزایا را مشخص کنید:
حقوق کارگر باید مطابق با قرارداد و شرایط کاری او تنظیم شود چرا که پرداخت حقوق به کارگر مطابق باقرارداد کار و توافق است.
۷_ به نحوه و چگونگی پرداخت حقوق و شرایط پرداخت اشاره کنید:
شرایط مربوط به ساعات کار و زمان را باید در متن قرارداد مکتوب کنید.
۸_ شرایط مربوط به مرخصی سالیانه را ذکر کنید.
۹_ در هنگام انعقاد قرارداد کار به تعهدات طرفین در برابر یکدیگر اشاره کنید:
با تنظیم قرارداد طرفین دارای یک سری حقوق هستند و از طرفی تکالیف و تعهداتی هم در برابریکدیگردارند.از جمله تعهدات کارفرما مواردی مانند پرداخت کامل حقوق، بیمه،پرداخت حق سنوات، تامین ایمنی و سلامت کارگر، پرداخت معوقات در پایان کار است.تعهدات کارگر هم مواردی مانند دقت در اجرای کار،اجرای دستورهای کارفرما میباشد.
نیاز به قرارداد کار دارید؟
تنظیم قرارداد کار میان کارگر و کارفرما و ملاحظه نکات و مندرجات این قرارداد منجر به تضمین آینده روابط کاری میان کارگر و کارفرما میشود. در واقع با ایجاد و ورود این چارچوب قانونی درروابط اداری میان طرفین این قرارداد میتوان بدون شک بسیاری ازدغدغههای طرفین را مرتفع کرد. اگر شما به تنظیم این قرارداد نیاز دارید مبنا مشاور درکنار شماست.
قرارداد کار موقت یا قرارداد کار با مدت معین و نکات آن، از مهمترین مسائل حوزه روابط کارگری و کارفرمایی است. تلاش میکنیم که با زبانی ساده، مهمترین نکات تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد مدت معین را بیان کنیم. البته ما در نوشتهای دیگر در مورد همه شرایط استخدام در قانون کار مطالب اساسی را با شما تبادل کردیم. ضمن اینکه در یک نوشته دیگر، در مورد حق بیمه کارگر و حق بیمه کارفرما نکات مهمی را مطرح کردیم. در این نوشته خواهیم گفت که قرارداد کار موقت چیست ازطرف دیگر، شرایط بهترین قرارداد کار معین را مرور میکنیم. با مبنا مشاور همراه باشید.
قرارداد کار موقت چیست (قرارداد مدت معین)
قرارداد کار موقت نوعی قرارداد مدت معین است که تاریخ شروع و پایان آن از همان ابتدا و در زمان امضای قرارداد تعیین میشود و در تمام مدت قرارداد نیز کارفرما حق ندارد جز در مواردی خاص، قرارداد کاری را فسخ کند.
وقتی میخواهیم به استخدام کسی در بیاییم یا کسی را استخدام کنیم و از طرفی، کاری که قرار است توسط ایشان انجام شود یک کار موقت مثل نقاشی کردن یک ساختمان خاص یا اجرای دکوراسیون داخلی یک واحد آپارتمان است بهترین کار، نوشتن قرارداد کار موقت یا نمونه قرارداد کار معین میباشد. ضمن اینکه، گاهی برای اضافه کردن نیروی کار جدید به شرکت خود، میتوانیم از قرارداد کار موقت با مدت معین استفاده کنیم.
قرارداد استخدام موقت
اگر کارفرما هستید و قصد دارید بهصورت موقت، کسی را استخدام کنید یا کارمند و کارگر هستید ومیخواهید در یک شرکت یا کارگاه، به صورت غیردائمی، کار کنید، قرارداد مناسب شما، قرارداداستخدام موقت است.قرارداد استخدام موقت همان قرارداد کاری غیردائمی است که در بالا به آن اشاره کردیم.
پس هردو به یک معنی میباشد و هردو قرارداد، تابع قانون کاراست.
در تنظیم قرارداد کار موقت به چه نکاتی توجه کنیم تا بهترین قرارداد کار را بنویسیم؟
در ادامه، مهمترین نکات قرارداد استخدام موقت را بررسی میکنیم. این نکات حتی در یک نمونه قرارداد ساده کار نیز، باید رعایت شود. این شرایط، از مشخصات طرفین قرارداد آغاز میشود و تا تعدادنسخههای آن، ادامه خواهد داشت.
اول) مشخصات طرفین در قرارداد کار موقت با مدت معین قیدشود.
البته در مورد مشخصات کارفرما نکته خاصی وجود ندارد و همان مشخصات معمولی مثل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، نشانی و تلفن درج میشود.
اما سوال مهم و اساسی در مورد مشخصات طرفین قرارداد کار موقت این است که:
در زمان تنظیم قرارداد کار موقت، از کارپذیر ( کارمندی ، کارگری ) چه مشخصاتی درخواست کنیم؟ در پاسخ به سوال بالا باید گفت که موارد زیر حتماً در قسمت مشخصات کارمند قید شود:
تاریخ تولد؛
مجرد یا متاهل بودن؛
وضعیت نظام وظیفه؛
تعداد فرزند؛
نوع مدرک تحصیلی؛
در کنار مشخصات شناسایی مثل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، نشانی و تلفن.
دوم) مدت قرارداد در زمان تنظیم قرارداد کار موقت مشخص شود.
چون هدف شما از تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین آن است که به صورت موقتی در جایی فعالیت کنید یا کسی را به صورت غیر دائمی استخدام کنید؛ پس لازم است که تاریخ شروع وتاریخ پایان قرارداددقیقاً قید شود. لطفاً این نکته مهم را فراموش نکنید.
سوم) موضوع کار در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت به طور دقیق تعیین شود.
برای چه کاری اقدام به تنظیم قرارداد کار موقت کردهاید؟ می خواهید برای کارفرما چه کاری راانجام دهیدیا اگر شما کارفرما هستید، دقیقاً چه کاری را از کارپذیر انتظار دارید؟ لطفا به طور روشن و بدون ابهام نوع کار را در زمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین مشخص کنید. اگر جملات کلی وپر از ابهام در مورد نوع کار و موضوع آن در متن قرارداد به کار رفتهاست از امضای آن خودداری کنید.
ضمن اینکه ابهام بی حد و اندازه در این مورد، باعث میشود که قانون گذار نیز، چنین قراردادی را باطل بداند.بنابراین اگر بنا به هر دلیلی مجبور به رفع اختلاف از طریق مراجعه به اداره کار شوید؛ قاضی ممکن است به نفع شما رای ندهد و محکوم گردید.
چهارم) ساعات کار قرارداد کار موقت به طور مفصل بیان شود.
با وجود این که امروزه و در زمان تنظیم قرارداد کار موقت ، در جامعه ما تخلفات زیادی در خصوص ساعت کار کارپذیر ( کارگر ، کارمند ) صورت میگیرد اما توصیه میکنیم که برای آنکه در آینده دچار مشکل نشویددر قرارداد قید کنید که ساعت کار مطابق قانون کار میباشد.
فرقی نمیکند که کارفرما یا کارپذیرهستید!برای اینکه بعداً دچار مشکل بزرگتری مثل جریمههای اداری نشوید، مطابق قانون و لااقل براساس حداقل حقوق مقرر در قانون کارعمل کنید.البته می توانید نمونه قرارداد موقت کار را به صورت کارساعتی تکمیل کنید.
پنجم) محل انجام کار را با نشانی دقیق در قرارداد کار موقت بنویسید.
در زمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین ، حتماً محل انجام کار را مشخص کنید.البته منظور ما از تعیین محل انجام کار این نیست که مثل نوشتن نشانی منزل در برخی فرمهای اداری،جزئیات را به طور مفصل در این مورد بنویسید. نه! حتی اگر میخواهید یک نمونه قرارداد کار در منزل تنظیم کنید؛ همین که شهر محل انجام کار موقت را تعیین کنید و مثلاً در قرارداد قید شود که محل کار مثلاًدر شیراز است کفایت میکند ضمناً! در مورد امکان یا عدم امکان تغییر محل انجام کار توسط کارفرما، درزمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین به توافق برسید. بهعبارت دیگر، مشخص شود که آیا کارفرما میتواند کارپذیر ( کارگر ، کارمند ) را برای انجام کار به شهر دیگری منتقل کند یا خیر؟
ششم) دستمزد و مابقی مبالغ و حقوق را به طور مفصل توضیح دهید.
همانطور که عرض کردیم و پیشنهاد دادیم، لطفاً از حداقلهای قانونی حقوق و مزایا ، مثل حق الزحمه ،سابقه کار ، حق اولاد و حق مسکن مبلغ پایینتری را در نمونه قرارداد موقت کار قیدنکنید. بر همین اساس نمونه قرارداد کار ساعتی بدون بیمه که در برخی وبسایتها دیده میشود یک نمونه توافق نامه کاری غیرقانونی است. زیرا بیمه حق قانونی کارگر محسوب میشود. البته قراردادهایی مانند قرارداد پیمانکاری تک نفره وجود دارد که آن قراردادها نیز،شرایط قانونی خود را دارد.
هر سال وزارت کار و رفاه اجتماعی حداقل حقوق و مزایا را تعیین میکند و به اطلاع عموم میرساند. شمامیتوانید از طریق صفحه رسمی وزارت کار و رفاه اجتماعی از این حداقلهامطلع شوید. اگر میخواهیدحقوق را به صورت دستمزد ساعتی یا دستمزد روزانه دریافت یاپرداخت کنید، درزمان تنظیم قرارداد کارموقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین به جای عبارت «حقوق ماهیانه» از عبارت «دستمزد ساعتی» یا«دستمزد روزانه»استفاده کنید.
هفتم) وضعیت تعطیلات را در زمان تنظیم قرارداد کار موقت را مشخص کنید.
وقتی مشغول تنظیم قرارداد کار مدت معین یا تنظیم قرارداد کار موقت هستید در خصوص تعطیلات تعیین تکلیف شود.پیشنهاد میکنیم در این مورد، با توجه به الزامی بودن رعایت قوانین و مقررات کار،مرخصیهای هفتگی و سالانه را مطابق قانون کار اعلام کنید.در این صورت، روزجمعه، روز تعطیل هفتگی با مزد است.تعطیلات رسمی برابر با تعطیلات رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران میباشد.
هشتم) مرخصی کارپذیر در متن قرارداد کار مدت معین تعیین شود.
در مورد مرخصیهای کارگر از جمله مرخصی استحقاقی ، در فرم قرارداد کار موقت ، همه چیز را مطابق مقررات قانون کاراعلام کنید.
نهم) تعهدات کارفرما و کارپذیر در زمان تنظیم قرارداد کار موقت شرح داده شود
جزئیات تعهداتی که کارفرما و کارپذیر ( کارگر ، کارمند ) بر عهده دارند در تنظیم قرارداد کار موقت یا قرارداد کار با مدت معین مشخص شود. در واقع هر چیز مهمی را که دو طرف قرارداد در مورد آن توافق کردهاند درمتن فرم قرارداد کار موقت ، به صورت روشن و بدون ابهام بنویسید. به توافق شفاهی اکتفا نکنید تا بعداًدر این مورد دچار مشکلات مالی و اداری نشوید.
مثلاً در قرارداد تاکید کنید که کارفرما وظیفه دارد تمامی تکالیف قراردادی خود بهویژه پرداخت حقوق را بهصورت کامل انجام دهد یا تاکید کنید که کارپذیر تعهد کرد در صورت ورود خسارت به اموال ارفرما،خسارات را جبران کند. شما میتوانید جهت تضمین تعهدات کارپذیر، یک یا چند ضمانت از ایشان دریافت کنید و قانون این حق را از کارفرما نگرفته است.
دهم) نسخههای قرارداد در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت قید شود.
حتماً در فرم قرارداد کار موقت قید شود که این قرارداد در چهار نسخه متحد المتن تنظیم گردیده است.
یک نسخه از آن نزد کارفرما باقی میماند.
یک نسخه به کارپذیر تحویل داده میشود.
یک نسخه نزد تشکل کارگری (در صورت وجود) تحویل داده میشود.
و یک نسخه توسط کارفرما به اداره کار و رفاه اجتماعی تقدیم میگردد.
البته این وظیفه مطابق با قانون کار به عهده طرفهای قرارداد کار است. این تعداد نسخه، حتی در یک نمونه قرارداد کاری ساده و موقت نیز رعایت میشود.
نمونه قرارداد کار ساعتی بدون بیمه
قرارداد کار ساعتی بدون بیمه و فرم قرارداد کار موقت بدون بیمه ، مفهومی ندارد. قانون کار از قوانین آمره است و هرنوع توافقی که برخلاف آن انجام شود، فاقد اعتبار است. بنابراین، باتوجه به اینکه بیمه درقانون کار مورد توجه قرار گرفته است، امکان توافق برخلاف آن وجود ندارد البته این موضوع به نفع کارفرمانیست.
ماده ۱۴۸ قانون کار در این مورد صراحت دارد و بیان میکند:
«کارفرمایان کارگاههای مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی ، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.» به قرارداد کار ساعتی ، قرارداد حق الزحمه ساعتی نیز گفته میشود.
نمونه قرارداد کار سه ماهه چیست (نمونه قرارداد آزمایشی)
مطابق ماده ۱۱ قانون کار، کارفرما و کارگر میتوانند با توافق یکدیگر، مدتی را به عنوان دوره آزمایشی تعیین کنند.
این دوره دارای ویژگیهای زیر است:
دوره آزمایشی سه ماهه فقط برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا است.
در دوره آزمایشی هریک از طرفهای قرارداد کار میتوانند بدون اخطار قبلی، رابطه کاری را قطع کنند.
در صورت قطع رابطه کاری توسط کارفرما، ایشان موظف است حقوق تمام دوره آزمایشی را به کارگر پرداخت کند.
در صورت قطع رابطه کاری توسط کارگر، ایشان فقط مستحق دریافت حقوق مدتی است که کار کرده است.
مدت قرارداد کار موقت
کارفرمایان و کارگران زیادی از ما پرسیدند که قرارداد کار موقت را برای چند روز تنظیم کنیم؟ آیامحدودیت خاصی در این مورد وجود دارد یا خیر؟پاسخ این سوال، خیر است. هیچ محدودیتی ازطرف قانون گذارتعیین نشده است و شما میتوانید قرارداد کار موقت خود را برای هرمیزان زمانی که میخواهید تنظیم کنید.
پرداخت بیمه کارگر به خودش!
بعضی از کارفرمایان، حق بیمه کارگر یا کارمند را به خودش پرداخت میکنند و رسید دریافت میشود. بایدتوجه داشته باشید که این کار، روش صحیحی نیست. زیرا مسئولیت شما در خصوص پرداخت حق بیمه تمام نمیشود و حتی به دلیل تاخیر در پرداخت، جریمه میشویدحتی اگر ازکارگر خود، رسید دریافت کرده باشید.
قرارداد استخدام موقت
همانطور که میدانیم با توجه به پیچیده بودن موضوع تنظیم قراردادها، باید در زمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین ،تمام ابعاد تخصصی و اداری آن را در نظر گرفت.حتی تنظیم یک نمونه قرارداد ساده کار نیز، نیاز به دانش اداری و تجربه دارد.
تنظیم قرارداد کار چیست؟
وکیل تنظیم قرارداد کار می بایست نسبت به تعریف عقد و عقود و شرایط وقوع عقد و انواع عقد و سایرموضوعاتی که در این نوشتار به آن اشاره می شود مسلط باشد.
چند دسته عقد داریم؟
عقود دسته بندی های مختلفی دارد با این حال در تقسیم بندی عقد به اقسام ذیل تقسیم می شود.تنظیم قرارداد کار می بایست به انواع عقد آگاه باشد با این حال اقسام تقسیم بندی عقد به شرح زیراست :
لازم : (غیر قابل فسخ مگر در مواردمعین)
جایز: (در این نوع عقد هر یک از طرفین هر وقت بخواهد می تواند عقد خود را فسخ کند. )
خیاری: عقدی است که طرفین یا ثالث اختیار فسخ آن را خواهد داشت.
منجز: عقد منجز در برابر عقد معلق قرار می گیرد در عقد منجز تاثیر عقد متوقف بر امر دیگری نیست
معلق: عقد معلق در برابر عقد جایز قرار دارد و تاثیر آن متوقف بر امر دیگری است.
وکیل تنظیم قرارداد کار می بایست با اطلاع و آگاهی از انواع عقود نسبت به تنظیم قرارداد صحیح اقدام کند و به تبعات عقود مختلف مشرف باشد.
تنظیم قرارداد کار دائم
همانطور که از عنوان مشخص است به قراردادی گفته می شود که هنگام انعقاد آن زمان پایان کارمشخص نشده است که این یک نوع از بهترین قراردادها برای موکل است که کارگر می تواند سال ها در یک مکان کار کند بدون اینکه استرس از دست دادن شغلی داشته باشد و به عبارت دیگر امنیت شغلی دارد.
تنظیم قرارداد کار موقت
این نوع قرارداد همانطور که این روز ها مرسوم می باشد قرارداد یک ماه الی یک ساله یا حتی دو ساله می باشد که پس از پایان قرارداد در صورت عدم همکاری کارفرما ، کارگر دیگر نمی تواند انجا کار کند و بایدبه دنبال کار دیگری باشد.
چه شروطی در قرارداد خلاف قوانین است
توافق مابین کارفرما و کارگر برای بیمه و یا پرداخت پول جای بیمه
پرداخت حقوق کمتر از مصوبه
قرارداد ساعت کاری بیشتر از ۴۴ ساعت در یک هفته
عدم پرداخت عیدی یا سنوات در قراردادهای کار موقت
در چه مواردی قرارداد کار صحیح است؟
به منظور این که معامله ای صحیح باشد ۴ شرط ضروری می بایست در معامله وجود داشته باشد که شامل:
قصد معامله و رضای آن ها
اهلیت طرفین
موضوع معامله می بایست معین باشد
معامله می بایست در جهت مشروع واقع شود.
بنابراین تنظیم قرارداد کار با اطلاع از مواردی که عقد صحیح واقع می شود می تواند نسبت به تنظیم قراداد کار که صحیح واقع شده است اقدام کند.
قصد طرفین چه تاثیری درعقد دارد؟
عقد زمانی محقق می شود که طرفین قاصد باشند و قصد معامله داشته باشندبنابراین در صورتی که محرز شود که طرفین قصد انشا معامله را نداشته اند معامله صحیح نیست.
بنابراین تنظیم قرارداد کار می بایست نسبت به موضوع قصد توجه ویژه داشته باشد و در صورتی که قصدطرفین به هر نحو مخدوش باشد معامله صحیح نیست.
لازم به ذکر است که قصد طرفین می بایست نسبت به یک نوع معامله باشد بنابراین در صورتی که یک طرف نوعی از عقد را مدنظر داشته باشد و دیگری قصد معامله دیگری را داشته باشد معامله باطل است.
از دیگر مواردی که می بایست مورد توجه تنظیم قرارداد کار بگیرد مواردی است که قصد انشا را از بین می برد و بالتبع معامله باطل می شود.
انواع تنظیم قرارداد کار توسط وکیل
قرارداد کار تمام وقت
قرارداد مشاورهای
قرارداد ساعتی
قرارداد پیمانکاری
قرارداد آزمایشی
قرارداد کارآموزی
قراردادهای کارمزدی
قراردادهای مزد ساعتی
قرارداد کار بازاریابی
قرارداد خدمت مدیرعامل
قرارداد بروکری
قرارداد کار با مدت موقت
تنظیم قرارداد کار با کارگر
از دیگر موضوعاتی مهمی که تنظیم قرارداد کار با کارگر می بایست نسبت به آن مسلط باشدبحث موردمعامله است. موردمعامله می بایست مال یا ایفای تعهدی باشد که امکان انجام آن میسر باشد و مالیت داشته باشد و منفعت عقلایی و مشروعی در آن وجود داشته باشدهمچنین مورد معامله نباید ابهام داشته باشد.
بنابراین مورد معامله باید :
انجام آن مقدور باشد
مالیت داشته باشد
منفعت عقلایی و مشروع
عدم ابهام
برای تنظیم قرارداد کار به چه نکانی باید توجه داشت
باید تاریخ دقیق که استخدام می شود و قراداد تنظیم می شود مشخص شود.
نوع قراردادی که با کارگر تنظیم می شود مشخص باشد.
باید زمان که شخص می خواهد ، در انجا کار کند مشخص شود.
اگر قرارداد آزمایشی است باید در آن ذکر شود.
باید محل دقیقی که کارگر می خواهد در آنجا کار کند در قرارداد آورده شود.
اگر کارفرما شرایط خاصی برای مرخصی دارد در تنظیم قرارداد کار باید آورده شود.
باید عوامل و شرایطی که باعث فسخ قرارداد می شود را به آن اشاره کرد.
هزینه تنظیم قرارداد کار به چه صورت است
هزینه تنظیم قرارداد کار بستگی به شرایط و نکاتی است که شما می خواهید در آن درج کنیدمربوط می باشد که آن هم باید به صورت مشاوره اداری حضوری بیان شود که شما در آنجا می توانید از وکیل اداره کار سوال های خود را بپرسید.