قرارداد اجاره صندلی در آرایشگاهها قرارداد خوبی برای کارجویان جوان و یکی از انواع کاربردی قراردادهای اجاره است. قرارداد اجاره صندلي در آرايشگاه، شرایط خوبی را برای آغاز کار آرایشگران جوان مهیا مینماید.آرایشگران کارکشته و فعالان حوزه خدمات زیبایی، همیشه به دنبال مکانی با تجهیزات حرفهای هستند تاخدمات خود را به مشتریان ارائه نمایند. بی تردید آماده سازی یک سالن آرایشی مجهز با امکانات وتجهیزات لازم و کافی، نیازمند سرمایه بالایی است .
مطمئنا دستیابی به این مقدار سرمایه، برای بسیاری از افراد، کار راحتی نیست. به همین جهت است که آرایشگران و در مجموع اغلب فعالان حوزه خدمات زیبایی ، رغب بیشتری به همکاری با سایر آرایشگران یااجاره نمودن بخشی از یک سالن آرایشگاه که همان اجاره یک صندلی کار است را دارند .
در اصطلاح عموم آرایشگران، واژه قرارداد اجاره صندلی در آرایشگاه بسیار رایج است اما در واقع مکانی که به اجاره در میآید، صرفا یک صندلی نبوده. معمولا سالنهای زیبایی که دارای مساحت بزرگی هستند، برای آن که قادر باشند از فضا، بهتر استفاده نمایند، سالنهای آرایشگاه را به وسیله پارتیشن به قسمتهای مختلفی تقسیم بندی مینمایند .آرایشگران میتوانند با اجاره قسمتی از سالن زیبایی اقدام به فعالیت کاری خود در این زمینه نمایند. برای آغاز این ارتباط کاری، طرفین باید قبل از هرکاری یک فرم قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه با توافقاتی که درادامه توضیح داده خواهد شد بین یکدیگر به امضاء برسانند .
نمونه قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه
قرارداد اجاره صندلی آرایشگاهها چه کاربردهایی دارد؟
قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه زنانه یا مردانه، هم برای فردی که تمایل به اجاره صندلی در محل آرایشگاه دارد و هم برای مالکین سالنها، سود و منفعتهایی به همراه خود دارد .
مدیران سالنهای زیبایی، برای کم کردن هزینههای سالن یا برای کسب درآمد بالاتر، بخشی از سالن را به علاقمندان این حرفه که البته دارای تخصص نیز هستند، اجاره میدهد .
از سوی دیگر، با تخصصی شدن اغلب کسب و کارها، هیچ فردی نمیتواند در چندین بخش فعالیت مستمرداشته باشد. به همین جهت است که اغلب مدیران سالنهای زیبایی، به جز کسب سود از اجاره دادن قسمتی از سالن، تلاش مینمایند افراد با تجربه و متخصص و اغلب ماهر را در رشتههای مختلف خدمات زیبایی شناسایی کرده و نسبت به همکاری با آنها اقدام کنند.
مطمئنا این ترفند موجب بالارفتن توجه عمومی و افزایش تعداد مشتریان آرایشگاه خواهد شد. از طرف دیگر به اعتبار سالن زیبایی نیز افزوده میگردد. بی شک آرایشگاههایی که خدمات متنوعی به مشتریان خود ارائه میدهد، در جذب سایر مشتریان نیز با اقبال بالاتری روبهرو خواهند بود.
قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه برای مستاجر چه مزیتها و کاربردهایی دارد؟
همانگونه که ذکر شد اغلب آرایشگران فعال در حوزه خدمات زیبایی و آرایشی، از سرمایه کافی برای راه اندازی یک سالن زیبایی مختص به خود برخوردار نیستند. از سوی دیگر راهاندازی و تاسیس یک سالن زیبایی و در ادامه جذب مشتری، نیاز به گذشت زمان و جلب اعتماد عموم مردم دارد.
اجاره نمودن بخشی از یک سالن زیبایی، برای کارجویانی که به تازگی وارد حرفه آرایشگری شدهاند یاافرادی که سرمایه اولیه برای تاسیس چنین امکاناتی را ندارند، شرایط خوبی را برای آغاز یک کسب و کارموفق فراهم خواهد کرد. این کارجویان قادر خواهند بود از نام و اعتبار آن سالن زیبایی، بهره برداری لازم رابعمل آورند.
قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه به چه انواعی تقسیم بندی میگردد؟
معمولا قرارداد اجاره صندلی آرایشگاهها به دو دسته کلی تقسیم بندی میگردد:
قراردادهایی که مربوط به فعالیت در حوزه آرایشگاههای مردانه است. این نوع قرارداد با عنوان «قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه مردانه» تهیه گردیده و به امضا موجر و مستاجر میرسد. البته نمونه قرارداد اجاره صندلی آرایشگاههای مردانه به علت تنوع بسیار پایین خدمات پیرایشی مردانه، خیلی کمتر مورد استفاده کارجویان قرار گرفته است.
قراردادهایی که به جهت اجاره بخشی از یک سالن زیبایی زنانه تنظیم میگردد. این نوع قرارداد با عنوان «قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه زنانه» تهیه شده و به امضا موجر و مستاجر میرسد. به اذعان تمام دست اندرکاران در این حرفه، این نوع قرارداد یکی از محبوبترین و کاربردیترین قراردادهایی میباشد که در سالنهای زیبایی زنانه مورد استفاده قرار میگیرد.
گاهی اوقات ممکن است درخواست صندلی در آرایشگاه را به عنوان موقعیتی برای تنظیم قرارداد مشارکت در نظر گرفت. در حقیقت در این نوع از قراردادها، دیگر مبحث اجاره اشخاص یا مکان مطرح نبوده و در این شرایط باید از قرارداد شراکت در آرایشگاه یا قراردادهای دستمزد درصدی بهرهبرداری کنیم. در قرارداد مشارکت آرایشگاه، فضا و مکانی که در اختیار افراد قرار داده میشود، به عنوان آورده و سرمایه یک طرف قرارداد محسوب شده و در مقابل، خدمات زیبایی که ارائه میگردد، آوردهها و سرمایه طرف مقابل به شمار میآید و در آخر، سهم هر کدام از طرفین قرارداد مطابق با مقدار آورده و فعالیتهایی که در شراکت فی مابین انجام میدهند تعیین میگردد. البته در تعیین این سهم، توافقات قراردادی طرفین نیز بسیار تاثیرگذار است.
اصول و قوانین مرتبط برای تنظیم متن قرارداد اجاره صندلی در آرایشگاهها
همانگونه که از عنوان تیتر نیز مشخص است، برای تنظیم قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه زنانه یا مردانه،باید مطابق با قواعد عقود اجاره عمل گردد. عقد اجاره از عقود معین در قانون مدنی است.
قانون مدنی به طور کاملا و مفصل درباره شرایط عقد اجاره صحبت کرده است و علاوه بر آن،قواعد ویژهای نیز برای انعقاد قرارداد اجاره تعیین شده است که حتما نیاز است در هنگام تنظیم قرارداد به آن توجه گردد.
نکته مهمی که در اینجا دارای اهمیت است این است که چنانچه قرارداد اجاره صندلي آرايشگاه برخلاف قواعد مصوب قانون مدنی درخصوص عقد اجاره باشد، اعتبار نخواهد داشت.
ضمنا ماده ۱۰ قانون مدنی هم به ضرورت قانونی بودن متن قراردادها تاکید ویژه دارد. مطابق این ماده،نمونه قرارداد اجاره صندلی در آرایشگاه زمانی دارای اعتبار خواهد بود که مخالف قانون نباشد.
آیا عقد قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه از عقود لازم محسوب می شود؟
از عمده نگرانیهای افرادی که برای اجاره صندلی آرایشگاهها اقدام مینمایند، این است که مدیران سالنها، از ادامه همکاری با آنها پشیمان شده و یا اینکه به هر دلیلی قرارداد اجاره را به صورت یک طرفه فسخ نمایند.
در مقابل و از طرف دیگر مدیریت سالن نیز دغدغههای دیگری دارند. مثلا مدیریت سالن زیبایی نگران است که مستاجر بدون هر علتی سالن را ترک نماید و در قبال مشتریان خود مسئولیت را نپذیرد. این امر تاثیربسیار بد و مخربی بر اعتبار سالن زیبایی خواهد گذاشت.
بنابراین برای برطرف کردن این نگرانیها و اطمینان هر دو طرف این قرارداد، شما قادر خواهید بودبه لازم بودن قرارداد اجاره در املاک تجاری اشاره کنید. مطابق قانون مدنی، یکی از شرایط اجاره صندلی درآرایشگاه، لازم بودن اینگونه قراردادها است.
لازم بودن یک قرارداد به این معنی می باشد که هیچ یک از طرفین قرارداد قادر نخواهد بود بدون کسب اطلاع طرف دیگر، قرارداد را فسخ نماید یا به هر علتی از ادامه همکاری شانه خالی نماید.
البته لازم به توضیح است با توافق طرفین قرارداد اجاره در متن قرارداد، بندهایی برای شرایط فسخ قرارداد نیز در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین خارج از شروط مشخص شده برای فسخ قرارداد، هیچ مورد دیگری نمیتواند موجب فسخ قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه گردد.
تعیین اجاره بهای قرارداد اجاره صندلی در آرایشگاه
از اصلی ترین موارد در قرارداد اجاره صندلی در آرایشگاه ، تعیین مبلغ اجاره میباشد. اجاره بها،به مبلغی گفته میشود که بابت حضور در آرایشگاه و بهرهبرداری از موقعیت شغلی، اعتبارسالن و سایر موارد دیگر، به مالک یا مالکین سالن زیبایی پرداخت میگردد.
این مبلغ مطابق با توافق طرفین قرارداد معین میگردد. اما به جهت آن که مبلغ مناسبی تعیین گردد،طرفین قرارداد اجاره میتوانند با استعلام نظر اتحادیه آرایشگران منطقه خود مبلغ و عدد نهایی را تعیین ودر قرارداد ذکر نمایند.
بعد از مشخص کردن اجارهبها، طریقه پرداخت آن نیز بسیار دارای اهمیت میباشد. در متن قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه زنانه یا مردانه، باید به صراحت و به طور روشن مبلغ اجارهبها درج شود.
بازه زمانی معین شده برای قراردادهای اجاره این سالنها معمولا به صورت هفتگی یا ماهانه یاحتی سالانه مشخص میگردد. اما معمولا آن چیزی که بیشتر در میان عموم صنف مذکور رواج دارد، پرداخت اجارهبها به صورت ماهانه میباشد.
بر طبق این قرارداد، مستاجر مکلف میباشد هر ماه در روز مشخصی، اجاره بهای تعیین شده رابه موجرپرداخت نماید.
آیا امکان درج حق فسخ در قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه ممکن است؟
جواب این سوال مثبت است و موجر و مستاجر قادرند شرایطی را برای فسخ قرارداد اجاره صندلی لحاظ نمایند. همانگونه که قبلا نیز اشاره گردید، طرفین قرارداد اجاره مکلف به حفظ اعتبار قرارداد اجاره هستندو قرارداد اجاره از عقود لازم به حساب میآید.
با تنظیم بند مربوط به فسخ قرارداد، در صورت حدوث مشکلاتی که در شروط این بند آورده شده است،طرفین قرارداد قادر خواهند بود به صورت یک طرفه قرارداد را فسخ کنند.
البته برای تنظیم یک قرارداد اجاره حتما با یک وکیل با تجربه مشورت نمایید زیرا درج ضمانت اجراهای خاص امکان فسخ بی مورد را از طرف مقابل خواهد گرفت.
معمولا شروطی که برای فسخ قرارداد در نظر گرفته میشود، در خصوص حُسن رابطه طرفین و حُسن انجام کار است. به عنوان مثال، موجر میتواند شرط کند که مستاجر او فضا یا صندلی مذکور رابه شخص دیگری اجاره ندهد.
نکته مهمی که سالن داران باید به آن توجه داشته باشند، نحوه ارائه خدمات مستاجر است. چون معمولا مستاجر از اعتبار و نام سالن آرایشگاه استفاده می نماید، کیفیت خدمات او درجلب رضایت مشتریان و افزایش یا کاهش این رضایتمندی بسیار موثر است.
همچنین موجر میتواند در قرارداد اجاره شرط کند که چنانچه از کار مستاجر شکایت گردد، موجر اختیاردارد قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ نماید.
نمونه فرم قرارداد همکاری در آرایشگاه بر پایه مشارکت و همکاری طرفین
همانگونه که ذکر شد قرارداد همکاری در آرایشگاه هم میتواند به صورت اجاره صندلی باشد و هم به صوت مشارکت. نمونه قرارداد حاضر بر طبق ماده ۱۰ قانون مدنی و بر پایه مشارکت طرفین تنظیم گردیده است.
بسمه تعالی
این قرارداد بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی و رعایت مفاد ماده ۱۹۰ همان قانون، بین طرفین قرارداد بامشخصات ذیل الذکر به منظور بدست آوردن سود مشارکت از نتیجه همکاری فی مابین و با رعایت احترام بر قوانین حاکم کشور و عرف و شرع مقدس و رعایت نمودن اصول حرفه ای رایج در سالن های آرایش و همچنین مطابق مقررات وضع شده توسط اتحادیه آرایشگران کشور تنظیم میگردد.
طرف دوم این قرارداد صحت و درستی اطلاعات فوق را گواهی می نماید و مسئولیت قانونی ناشی ازعدم صحت موارد فوق الذکر را تماما بر عهده می گیرد و آدرس درج شده در متن قراردادبه عنوان اقامتگاه اصلی ایشان محسوب می گردد و هرنوع ابلاغ از سوی محاکم قضایی،شرکت، اداره بیمه و وزارت کار به این آدرس حکم ابلاغ قانونی را دارد و تبعات از عدم حضور ایشان و یا تغییر آدرس در صورت اطلاع ندادن ظرف ۱۰ روز بر عهده فرد مذکور خواهد بود.
ماده ۲
موضوع قرارداد:
موضوع این قرارداد عبارت است از مشارکت و همکاری با تعهدات و وظایف طرفین به منظور کسب درآمد وسود حاصله از قسمت…………سالن آرایشگاه زنانه ……………که پروانه کسب و ایجاد مکان و بستر ومحیط مناسب مورد تایید صنف و اتحادیه به عنوان آورده از سوی طرف اول قرارداد و تهیه و آماده سازی کلیه ابزارهای مربوط به کار و تخصص حرفه مربوطه و هزینههای مواد مصرفی در آرایشگاه و همچنین کلیه حقوق و هزینه های کارکنان زیر نظرشان بر حسب نیاز، کاملا بر عهده طرف دوم قرارداد قرار می گیردو در پرداخت هزینه های جاری نسبت به میزان سهم تصرف از کل (ازجمله هزینه برق و آب مصرفی وسایر هزینه های جاری غیرمترقبه و…) و قسمت مشاع سالن ، به صورت مشارکتی پرداخت خواهد شد.
تبصره
در صورت تخلف یا فساد یا اعمال جریمه از سوی نهادهای مربوطه و اثبات تقصیر از ناحیه طرف دوم که مسئولیت اداره آن قسمت را عهده دار است، کلیه مسئولیتهای کیفری و قضایی و مالی بر عهده مقصرمیباشد.
ماده ۳
مدت قرارداد:
مدت این قرارداد ……… ماه از تاریخ……………… لغایت تاریخ…………… میباشد که در صورت تقاضای طرفین و تمایل آنها به صورت کتبی و برای یک دوره دیگر قابل تمدید است.
ماده ۴
نحوه تقسیم منافع و سود حاصله:
درصد میزان مشارکت در فروش سهم طرف دوم بعد از تحویل کلیه هزینه ها و صورت حسابها و کسرکسورات قانونی مثل مالیات با توافق طرفین به میزان……. درصد از سود حاصله بصورت ماهانه به طرف دوم به شماره حساب…… نزد بانک….شعبه……. توسط طرف اول یا نماینده قانونی او پرداخت می گردد.
با توجه به چند بخشی بودن مجموعه آرایشگاه کلیه درآمدهای کسب شده از آن قسمت عینا به صندوق مشترکی که مورد اعتماد طرفین قرارداد بوده و از سوی طرف اول تعیین می گردد تحویل خواهد شد.
ماده ۵
محل انعقاد عقد و انجام قرارداد:
تهران، …………………………………………………
ماده ۶
حقوق و تعهدات طرفین قرارداد:
از آن جا که نوع قرارداد مشارکتی (درصدی) است و تهیه کلیه وسایل و ملزومات به عهده طرف دوم قرارداد است لذا ایشان باید مبادرت به واریز حق بیمه خود به سازمان تامین اجتماعی نماید و در صورت استفاده از کد کارگاهی کارگاه (با توجه به محدودیت اعمال شده از سوی سازمان تامین اجتماعی) می بایست پرداخت حق بیمه به طور کامل از سوی طرف دوم واریز شود و این بند راجع به زیر دستان و یا کارکنانی که به تقاضای طرف دوم در انجام امور با ایشان همکاری می کنند نیز جاری خواهد بود و در صورت قصور به هر علتی مسئولیت جریمه های احتمالی از سوی سازمان تامین اجتماعی بر عهده طرف دوم قرارداد است.
کلیه امتیازات سالن مانند مالکیت شش دانگ مجموعه و حق استفاده از تابلوی تبلیغاتی سالن در آدرس مندرج در ماده ۵ قرارداد برای طرف اول قرارداد و متعلق به او بوده و مشارکت در این قرارداد هیچ حقی اعم از حق کسب و پیشه، حق سرقفلی، یا هر حق تجاری دیگری در این محل ایجاد نخواهد نمود و در آینده نیز حقی ایجاد نخواهد شد. ضمنا طرف دوم اقرار دارد هیچ مبلغی به عنوان مشارکت پرداخت نکرده و فقط شریک در انجام کار با میزان سهم مشخص شده می باشد.
با عنایت به ماهیت کار و اهمیت خدماتی که باید به مشتریان ارائه شود، طرف دوم قرارداد به جهت حفظ تعداد مشتریان و بالابردن سود مشارکت، موظف است ابزار کار این حرفه را با بهترین مارک و مناسب ترین کیفیت تهیه نماید و همچنین در محل کارگاه به مدت……. روز در هفته حتی در ایام تعطیل رسمی حضور مستمر داشته باشد. لازم به ذکر است در صورت غیبت بیش از…….. روز در ماه بدون انجام هماهنگی با طرف اول قرارداد، بابت ضرر و زیان وارد شده به طرف اول، به میزان……… درصداز سود مشارکت از طرف دوم کسر خواهد شد و در صورتی طرف دوم زودتر از موعد مقرر در قرارداد، قرارداد مشارکت را فسخ نماید……………… ریال بابت ضرر و زیان مازاد بر تضامین پیش بینی شده به طرف اول پرداخت می گردد. ضمنا طرف اول حق استفاده و اجرای سفته ضمانت و پیگیری از طریق مراجع ذیصلاح را خواهد داشت و طرف دوم متعهد خواهد شد تصمیمات خود را با کسب نظر طرف اول از جمله تغییر در متد آرایشی و خارج از عرف (مدل ………… جدید آموزشی) و معرفی مشتریان جدید با طرف اول در میان بگذارد و اطلاعات آنها را در اختیار ایشان قرار دهند.
با عنایت به هزینه های تبلیغات و سابقه درخشان این سالن در ارائه خدمات زیبایی، با امضای ذیل این قرارداد طرف دوم متعهد می شود در صورت ایراد خسارت و یا ایجاد ضرر و زیان مادی، معنوی و لطمه به حیثیت و آبروی طرف اول و یا به تعطیلی کشاندن سالن آرایشگاه، کلیه مسئولیتها و عواقب ناشی از آن را بر عهده گرفته و متعهد به پرداخت مبلغ……….. ریال به عنوان وجه التزام بر اساس ماده ۲۳۰ قانون مدنی است و این امر در صورت عدم پرداخت در مراجع ذیصلاح قضایی قابل پیگیری خواهد بود.
ماده ۷
انحلال قرارداد:
موارد ذیل بدون اراده طرفین و خود به خود سبب انحلال و منفسخ شدن قرارداد می گردد:
تعطیل شدن آرایشگاه به هر دلیل یا هر مورد پیش بینی نشده
خیانت و قصور از سوی طرفین مشارکت که به درآمد آرایشگاه و طرفین قراداد آسیب برساند
در زمان انعقاد تا زمان خلف وعده های داده شده و یا مشخصات دروغین و مهارت های ارائه شده
پرخاش و یا ناسازگاری و یا انجام موارد خارج قانون و عرف و شئونات اسلامی که موجب کاهش اعتبار آرایشگاه می گردد
ماده ۸
عمومات :
کلیه امضاکنندگان ذیل در کمال صحت و سلامت روحی و روانی و با رضایت کامل این قرارداد را امضا کرده و به مفاد آن پایبند هستند و از زمان امضا قرارداد منعقد و لازم الاجرا خواهد بود. ملاک شروع قرارداد، تاریخ مندرج در ابتدای قرارداد است که همزمان با امضای آن توسط کلیه طرفین قرارداد خواهد بود.
این قرارداد در ۱۰ ماده، ۳ تبصره، و در ۲ نسخه متحد المتن تنظیم و امضا شده است. درج نام شاهدان و طرفین قرارداد به همراه امضا و اثر انگشت.
مبنا مشاور یکی از جامعترین و کاملترین سامانه های ارائه خدمات اداری است. این سامانه با استفاده از دانش و تجربه مشاوران اداری خود، در تمام مسیر تنظیم قرارداد اجاره یا مشارکت در کنار شما خواهد بود و راهنماییهای مربوط به استخدام و تنظیم قرارداد را برای شما انجام خواهد داد. شما می توانید برای تنظیم نمونه قرارداد از مشاورین این سامانه اداری کمک بگیرید.