برای تنظیم قرارداد کار با پرسنل باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
قرارداد کار و استخدام به قراردادی میگویند که بین یک شخص با یک یا چند شخص حقیقی یاحقوقی برای انجام کار و وظیفهای در مدت زمانی معین نوشته می شود .قراردادهای استخدام طبق قانون کار و به شکل اداری منعقد می گردند. این نوع قراردادها با عناوین مختلفی مانند : قرارداد کار، قرارداد استخدام، قرارداد کار موقت، قرارداد کار دائم و… نوشته میشوند .البته توصیه می کنم برای رعایت اصول قراردادنویسی بهتر است قراردادها توسط یک کارشناس اداری بررسی شوند .
نکات قرارداد بین کارفرما و کارگر
نوع کار یا حرفهای که کارگر باید به آن اشتغال یابد.
حقوق یا مزد مبنا، امتیازات و عیدی و سنوات
ساعات کار، تعطیلات و مرخصیها
محل انجام کار
تاریخ انعقاد قرارداد
مدت قرارداد (اگر کار برای مدت معین است)
موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل کار لازم میداند.
برای تنظیم قرارداد کار با پرسنل باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
چه نکاتی را هنگام عقد قرارداد کار باید رعایت کنیم ؟
قبل از هرچیز به یاد داشته باشید که در صورتی که با مسائل اداری آشنایی ندارید، حتماً قبل از امضای هر قرارداد کار، آن را به دقت مطالعه و بررسی نموده و در صورت وجود ابهام در بند و مادهای، درباره آن سوال بپرسید. در اکثر قراردادهای کار، جملاتی وجود دارد که ممکن است برای افراد عادی مبهم باشد، ازاین رو از پرسیدن معنی عبارات و اصطلاحات اداری داخل قرارداد نترسید. قرارداد کار باید برای شماکاملا شفاف باشد .
موضوع قرارداد در قرارداد کار باید مشخص باشد
یکی از نکات مهم قرارداد کار، موضوع آن میباشد؛ در صورتیکه دچار مشکل اداری شوید، در اداره کار اولین موردی که به آن توجه خواهد شد “موضوع قرارداد” است. پس باید در موضوع قرارداد، به صورت جامع و کامل توضیح دهید که در مدت قرارداد چه کاری را باید انجام دهید و کار شما دقیقاً چه می باشد ؟
مدت زمان قرارداد در قرارداد کار باید معین شود
یکی از مهمترین بندهای قرارداد استخدامی “مدت زمان قرارداد” است. در صورتی که قراردادتان دائمی است، باید این مورد در قرارداد مشخص شود.
قرارداد دائمی یا پیوسته به قراردادی میگویند که فقط زمانی تمام میشود که کارمند استعفا دهد و یا از کار خود با دلیل قابل قبول و مطابق قانون کار اخراج گردد.
در صورتیکه قرارداد شما برای مدت خاصی حتی چند سال میباشد، باید تاریخ شروع کار و اتمام کار به دقت در قرارداد معین شود.
در قرارداد کار ذکر شود که کار با بیمه است یا نه
در قراردادهای استخدامی بین کارفرما و کارمند و کارگر باید ذکر شود که در مدت زمان استخدام، به شمابیمه تعلق میگیرد یا نه! این مورد میتواند در اختلافات اداری بر سر موضوع سابقه بیمه افراد بسیارتأثیرگذار باشد.
مبلغ قرارداد و پرداخت آن با جزییات در قرارداد کار نوشته شود
مسئله مهم بعدی این است که در زمان قرارداد استخدامی، به شما چقدر حقوق در چه تاریخی و به چه شکل پرداخت خواهد شد. باید تمام جزئیات پرداختی و دریافتی در قرارداد نوشته شود. حقوق شما در چه زمانی به حسابتان واریز میشود؟ به چه شماره حسابی؟ پرداخت به صورت ماهانه است یا هفتگی یاروزانه؟ و اینکه پاداش، حق اولاد، حق مأموریت و… برای شما محاسبه خواهد شد یا خیر! این موارد بایدبه صورت دقیق و جزء به جزء در قرارداد نوشته شود.
میزان مرخصی و تعطیلات در قرارداد کار معلوم باشد
بهتر است به این مورد نیز توجه شود. مدت زمان مرخصی و روزهای تعطیل و همچنین با حقوق یا بدون حقوق بودن مرخصی نیز در قرارداد کار ذکر شود.
تمدید قرارداد کار
در برخی موارد پس از پایان مدت زمان قرارداد، کارفرما علاقه مند است که همکاری خود را با کارمند یاکارگر ادامه دهد و قرارداد را تمدید نماید؛ این مورد میتواند در قرارداد معین شود که تمدید قراردادمیتواند کتبی یا شفاهی باشد و منع قانونی ندارد.
ذکر قوانین شرکت در قرارداد کار
هر شرکت و کارفرمایی قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد. پس در قرارداد کار این بند نیز بایداضافه شود.بهتر است تمام قوانین را با دقت مطالعه کنید تا دچار مسائل داخلی و اختلافات بیهوده باکارفرما نشوید.
نکات مهم هنگام تسویه حساب و خروج
این مورد نیز میتواند به نفع شما تمام شود، البته در صورتیکه به آن توجه کنید! معمولا درقراردادهای کاری شما یک ماه فرصت خروج از شرکت را دارید و پس از خروج شما، شرکت نیزدو ماه فرصت دارد تا باشما تسویه حساب کامل کند؛ اما برخی شرکتها این مدت زمان رااضافه میکنند که به نفع خودشان است و باید هنگام امضای قرارداد حواستان باشد.
یک نسخه از قرارداد کار باید به کارمند داده شود
قراردادها باید در حداقل در دو نسخه تهیه شوند. تمام نسخهها به همراه برگهها و پیوستها به مهر وامضای هر دو طرف و دو شاهد برسند؛ یک نسخه از قرارداد نزد طرف اول (کارفرما) و یک نسخه نیز نزدطرف دوم (کارمند یا کارگر) میماند. در صورتیکه کارفرمایی قصد نگهداری هر دو نسخه را نزدخود داشت،به هیچ عنوان زیر بار نروید چون بعدا خیلی به ضررتان خواهد بود.
نکات قرارداد بین کارفرما و کارگر
برای شفاف شدن حقوق و تعهدات طرفین میان کارگر و کارفرما قراردادی منعقد میشود که به قرارداد کار معروف است و طبق تعریف ماده ۷ قانون کار: “عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حقالسعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام میدهد.”
قرارداد کار بین کارفرما و کارگر علاوه بر نکات مهم قرارداد کار که در بالا ذکر شد، باید دارای موارد ذیل باشد
نوع کار یا حرفهای که کارگر باید به آن اشتغال یابد.
حقوق یا مزد مبنا، امتیازات و عیدی و سنوات
ساعات کار، تعطیلات و مرخصیها
محل انجام کار
تاریخ انعقاد قرارداد
مدت قرارداد (اگر کار برای مدت معین است)
موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل کار لازم میداند.
قرارداد کار و استخدام یکی از مهمترین قراردادهای اداری است که باید برای امضای آن دقت وهوشیاری کافی داشته باشید. البته بدون شک نکات مهم قرارداد کاری ذکر شده در این مطلب،به صورت کامل و کافی نیست و صرفا اصلی ترین موارد را ذکر کردم؛ در نظر داشته باشید که باید در هنگام نگارش وعقد قراردادهای اداری ، مسائل بسیار مهم دیگری را نیز مدنظر داشت و مهم است که حتما در هر موردبا کارشناس اداری مشورت و هفکری داشته باشید.
نکات تنظیم نمونه قرارداد کار موقت + نمونه قرارداد کاری برای کارفرما و نمونه قرارداد آزمایشی
قرارداد کار موقت یا قرارداد کار با مدت معین و نکات آن، از مهمترین مسائل حوزه روابط کارگری و کارفرمایی است. تلاش میکنیم که با زبانی ساده، مهمترین نکات تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد مدت معین را بیان کنیم. البته ما در نوشتهای دیگر در مورد همه شرایط استخدام در قانون کار مطالب اساسی را با شما تبادل کردیم. ضمن اینکه در یک نوشته دیگر، در مورد حق بیمه کارگر و حق بیمه کارفرما نکات مهمی را مطرح کردیم.
قرارداد کار موقت چیست (قرارداد مدت معین)
قرارداد کار موقت نوعی قرارداد مدت معین است که تاریخ شروع و پایان آن از همان ابتدا و در زمان امضای قرارداد تعیین میشود و در تمام مدت قرارداد نیز کارفرما حق ندارد جز در مواردی خاص، قرارداد کاری را فسخ کند. وقتی میخواهیم به استخدام کسی در بیاییم یا کسی رااستخدام کنیم و از طرفی، کاری که قرار است توسط ایشان انجام شود یک کار موقت مثل نقاشی کردن یک ساختمان خاص یا اجرای دکوراسیون داخلی یک واحد آپارتمان است بهترین کار، نوشتن قرارداد کار موقت یا نمونه قرارداد کار معین میباشد. ضمن اینکه، گاهی برای اضافه کردن نیروی کار جدید به شرکت خود، میتوانیم از قرارداد کار موقت با مدت معین استفاده کنیم.
قرارداد استخدام موقت
اگر کارفرما هستید و قصد دارید به صورت موقت، کسی را استخدام کنید یا کارمند و کارگرهستید و میخواهید در یک شرکت یا کارگاه، به صورت غیر دائمی، کار کنید، قرارداد مناسب شما، قرارداد استخدام موقت است.
قرارداد استخدام موقت همان قرارداد کاری غیر دائمی است که در بالا به آن اشاره کردیم. پس هر دو به یک معنی و هر دو قرارداد، تابع قانون کار است و این عناوین تغییری در قانون حاکم بر آن، ایجاد نخواهد کرد.
در تنظیم قرارداد کار موقت به چه نکاتی توجه کنیم تا بهترین قرارداد کار را بنویسیم؟
در ادامه، مهمترین نکات قرارداد استخدام موقت را بررسی میکنیم. این نکات حتی در یک نمونه قرارداد ساده کار نیز، باید رعایت شود. این شرایط، از مشخصات طرفین قرارداد آغاز میشود و تا تعداد نسخههای آن، ادامه خواهد داشت. آگاهی از بخشهای مهم این قرارداد، به شما کمک میکند که بتوانید در هنگام مطالعه ابتدایی متن آن، به خوبی قرارداد را ارزیابی کنید و کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید. علاوه براین، این امکان را خواهید داشت که از صحت و اعتبار آن مطمئن شوید. چه در نقش کارگر این قرارداد را امضا کنید و چه کارفرما باشید، آگاهی از ابعاد اداری این قرارداد برای شما بسیار مهم و ضروری است. در ادامه درباره هر بخش توضیح میدهیم:
اول) مشخصات طرفین در قرارداد کار موقت با مدت معین قید شود.
البته در مورد مشخصات کارفرما نکته خاصی وجود ندارد و همان مشخصات معمولی مثل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، نشانی و تلفن درج میشود.
اما سوال مهم و اساسی در مورد مشخصات طرفین قرارداد کار موقت این است که:
در زمان تنظیم قرارداد کار موقت، از کارپذیر ( کارمندی ، کارگری ) چه مشخصاتی درخواست کنیم؟
در پاسخ به سوال بالا باید گفت که موارد زیر حتماً در قسمت مشخصات کارمند قید شود:
تاریخ تولد
مجرد یا متاهل بودن
وضعیت نظام وظیفه
تعداد فرزند
نوع مدرک تحصیلی
در کنار مشخصات شناسایی مثل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، نشانی و تلفن.
دوم) مدت قرارداد در زمان تنظیم قرارداد کار موقت مشخص شود.
چون هدف شما از تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین آن است که به صورت موقتی در جایی فعالیت کنید یا کسی را به صورت غیر دائمی استخدام کنید؛ پس لازم است که تاریخ شروع و تاریخ پایان قرارداد دقیقاً قید شود. لطفاً این نکته مهم را فراموش نکنید.
سوم) موضوع کار در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت به طور دقیق تعیین شود.
برای چه کاری اقدام به تنظیم قرارداد کار موقت کردهاید؟ می خواهید برای کارفرما چه کاری راانجام دهید یا اگر شما کارفرما هستید، دقیقاً چه کاری را از کارپذیر انتظار دارید؟ لطفا به طورروشن و بدون ابهام نوع کار را در زمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین مشخص کنید. اگر جملات کلی و پر از ابهام در مورد نوع کار و موضوع آن در متن قرارداد به کار رفته است از امضای آن خودداری کنید. ضمن اینکه ابهام بی حد و اندازه در این مورد، باعث میشود که قانون گذار نیز، چنین قراردادی را باطل بداند.
بنابراین اگر بنا به هر دلیلی مجبور به رفع اختلاف از طریق مراجعه به اداره کار شوید؛ قاضی ممکن است به نفع شما رای ندهد و محکوم گردید.
چهارم) ساعات کار قرارداد کار موقت به طور مفصل بیان شود.
با وجود این که امروزه و در زمان تنظیم قرارداد کار موقت ، در جامعه ما تخلفات زیادی درخصوص ساعت کار کارپذیر ( کارگر ، کارمند ) صورت میگیرد اما توصیه میکنیم که برای آنکه درآینده دچار مشکل نشوید در قرارداد قید کنید که ساعت کار مطابق قانون کار است.فرقی نمیکند که کارفرما یا کارپذیر هستید!
برای اینکه بعداً دچار مشکل بزرگتری مثل جریمههای اداری نشوید، مطابق قانون و لااقل براساس حداقل حقوق مقرر در قانون کار عمل کنید.البته می توانید نمونه قرارداد موقت کار را به صورت کار ساعتی تکمیل کنید.
پنجم) محل انجام کار را با نشانی دقیق در قرارداد کار موقت بنویسید.
در زمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین ، حتماً محل انجام کار رامشخص کنید. البته منظور ما از تعیین محل انجام کار این نیست که مثل نوشتن نشانی منزل دربرخی فرمهای اداری، جزئیات را به طور مفصل در این مورد بنویسید. نه! حتی اگر میخواهیدیک نمونه قرارداد کار در منزل تنظیم کنید؛ همین که شهر محل انجام کار موقت را تعیین کنید ومثلاً در قرارداد قید شود که محل کار مثلاً در شیراز است کفایت میکند.
ضمناً! در مورد امکان یا عدم امکان تغییر محل انجام کار توسط کارفرما، در زمان تنظیم قرارداد کارموقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین به توافق برسید. به عبارت دیگر، مشخص شود که آیاکارفرما میتواند کارپذیر (کارگر ، کارمند) را برای انجام کار به شهر دیگری منتقل کند یا خیر؟
ششم) دستمزد و مابقی مبالغ و حقوق را به طور مفصل توضیح دهید.
همانطور که عرض کردیم و پیشنهاد دادیم، لطفاً از حداقلهای قانونی حقوق و مزایا ، مثل حق الزحمه ، سابقه کار ، حق اولاد و حق مسکن مبلغ پایینتری را در نمونه قرارداد موقت کار قیدنکنید. بر همین اساس نمونه قرارداد کار ساعتی بدون بیمه که در برخی وبسایتها دیده میشود یک نمونه توافق نامه کاری غیرقانونی است. زیرا بیمه حق قانونی کارگر محسوب میشود. البته قراردادهایی مانند قرارداد پیمانکاری تک نفره وجود دارد که آن قراردادها نیز، شرایط قانونی خود را دارد.
هر سال وزارت کار و رفاه اجتماعی حداقل حقوق و مزایا را تعیین میکند و به اطلاع عموم میرساند. شما میتوانید از طریق صفحه رسمی وزارت کار و رفاه اجتماعی از این حداقلها مطلع شوید. اگر میخواهید حقوق را به صورت دستمزد ساعتی یا دستمزد روزانه دریافت یا پرداخت کنید، در زمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین به جای عبارت «حقوق ماهیانه» از عبارت «دستمزد ساعتی» یا «دستمزد روزانه» استفاده کنید.
نکته مهم در مورد حق اولاد، سقف تعداد فرزندان است. در گذشته، این سقف به تعداد دو فرزندبود. یعنی در صورتی که کارگر یا کارمندی، بیش از دو فرزند داشت در هر حال، به تعداد دو فرزند از حق اولاد بهره مند می شد اما در حال حاضر این سقف برداشته شده است. بر همین اساس، کارگران و کارمندان به تعداد فرزندان خود، مستحق دریافت حق اولاد خواهند بود.
هفتم) وضعیت تعطیلات را در زمان تنظیم قرارداد کار موقت را مشخص کنید.
وقتی مشغول تنظیم قرارداد کار مدت معین یا تنظیم قرارداد کار موقت هستید در خصوص تعطیلات تعیین تکلیف شود.پیشنهاد میکنیم در این مورد، با توجه به الزامی بودن رعایت قوانین و مقررات کار، مرخصیهای هفتگی و سالانه را مطابق قانون کار اعلام کنید.در این صورت، روز جمعه، روز تعطیل هفتگی با مزد است. تعطیلات رسمی برابر با تعطیلات رسمی کشور ایران است.
هشتم) مرخصی کارپذیر در متن قرارداد کار مدت معین تعیین شود.
در مورد مرخصیهای کارگر از جمله مرخصی استحقاقی ، در فرم قرارداد کار موقت ، همه چیزرا مطابق مقررات قانون کار اعلام کنید.
نهم) تعهدات کارفرما و کارپذیر در زمان تنظیم قرارداد کار موقت شرح داده شود
جزئیات تعهداتی که کارفرما و کارپذیر ( کارگر ، کارمند ) بر عهده دارند در تنظیم قرارداد کار موقت یا قرارداد کار با مدت معین مشخص شود. در واقع هر چیز مهمی را که دو طرف قرارداد در مورد آن توافق کردهاند در متن فرم قرارداد کار موقت ، به صورت روشن و بدون ابهام بنویسید. به توافق شفاهی اکتفا نکنید تا بعداً در این مورد دچار مشکلات مالی و اداری نشوید. مثلاً درقرارداد تاکید کنید که کارفرما وظیفه دارد تمامی تکالیف قراردادی خود به ویژه پرداخت حقوق را به صورت کامل انجام دهد یا تاکید کنید که کارپذیر تعهد کرد در صورت ورود خسارت به اموال کارفرما، خسارات را جبران کند. شما میتوانید جهت تضمین تعهدات کارپذیر، یک یا چند ضمانت از ایشان دریافت کنید و قانون این حق را از کارفرما نگرفته است.
دهم) نسخههای قرارداد در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت قید شود.
حتماً در فرم قرارداد کار موقت قید شود که این قرارداد در چهار نسخه متحد المتن و متحد الشکل تنظیم گردیده است.
یک نسخه از آن نزد کارفرما باقی میماند.
یک نسخه به کارپذیر تحویل داده میشود.
یک نسخه نزد تشکل کارگری (در صورت وجود) تحویل داده میشود.
و یک نسخه توسط کارفرما به اداره کار و رفاه اجتماعی تقدیم میگردد.
البته این وظیفه مطابق با قانون کار به عهده طرفهای قرارداد کار است.این تعداد نسخه، حتی در یک نمونه قرارداد کاری ساده و موقت نیز رعایت میشود.
نمونه قرارداد کار ساعتی بدون بیمه
قرارداد کار ساعتی بدون بیمه و فرم قرارداد کار موقت بدون بیمه ، مفهومی ندارد. قانون کار ازقوانین آمره است و هرنوع توافقی که برخلاف آن انجام شود، فاقد اعتبار است. بنابراین، با توجه به اینکه بیمه در قانون کار مورد توجه قرار گرفته است، امکان توافق برخلاف آن وجود ندارد البته این موضوع به نفع کارفرما نیست.
ماده ۱۴۸ قانون کار در این مورد صراحت دارد و بیان میکند:
«کارفرمایان کارگاههای مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی ، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.» به قرارداد کار ساعتی ، قرارداد حق الزحمه ساعتی نیز گفته میشود.
نمونه قرارداد کار سه ماهه چیست (نمونه قرارداد آزمایشی)
مطابق ماده ۱۱ قانون کار، کارفرما و کارگر میتوانند با توافق یکدیگر، مدتی را به عنوان دوره آزمایشی تعیین کنند.
این دوره دارای ویژگیهای زیر است:
دوره آزمایشی سه ماهه فقط برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا است.
در دوره آزمایشی هریک از طرفهای قرارداد کار میتوانند بدون اخطار قبلی، رابطه کاری را قطع کنند.
در صورت قطع رابطه کاری توسط کارفرما، ایشان موظف است حقوق تمام دوره آزمایشی را به کارگر پرداخت کند.
در صورت قطع رابطه کاری توسط کارگر، ایشان فقط مستحق دریافت حقوق مدتی است که کار کرده است.
مدت قرارداد کار موقت
کارفرمایان و کارگران زیادی از ما پرسیدند که قرارداد کار موقت را برای چند روز تنظیم کنیم؟ آیامحدودیت خاصی در این مورد وجود دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال، خیر است. هیچ محدودیتی ازطرف قانون گذار تعیین نشده است و شما میتوانید قرارداد کار موقت خود را برای هر میزان زمانی که میخواهید تنظیم کنید.
پرداخت بیمه کارگر به خودش!
بعضی از کارفرمایان، حق بیمه کارگر یا کارمند را به خودش پرداخت میکنند و رسید دریافت میشود. باید توجه داشته باشید که این کار، روش صحیحی نیست. زیرا مسئولیت شما درخصوص پرداخت حق بیمه تمام نمیشود و حتی به دلیل تاخیر در پرداخت، جریمه میشویدحتی اگر از کارگر خود، رسید دریافت کرده باشید.
قرارداد کار موقت
یکی از مهم ترین مسائلی که در روابط میان کارگر و کارفرما تاثیر بسزایی دارد، تنظیم قرارداد کارموقت یا قرارداد کار با مدت معین می باشد. در این مقاله سعی می گردد در مورد این مطلب به تفصیل توضیح داده شود.
قرارداد کار موقت یا قرارداد کار با مدت معین
قرارداد کار موقت یکی از انواع قراردادها می باشد که مطابق با آن در زمان امضای قرارداد میان طرفین، مدت شروع و پایان قرارداد بطور دقیق مشخص می گردد و در طی مدت قرارداد، کارفرما بغیر از مواردخاص، حق فسخ قرارداد را ندارد. بنابراین توصیه می گردد در زمان استخدام در هر شغلی حتی بصورت موقت مانند انجام لوله کشی یک ساختمان و … حتما قرارداد کار موقتی میان طرفین منعقد گردد تا امکان ایجاد هرگونه سوء استفاده از بین برود.
نکات مهم در تنظیم قرارداد کار موقت
نکته اول) نوشتن مشخصات دقیق نام طرفین در قرارداد
مشخصات دقیق کارفرما مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس و … بطوردقیق ذکر می گردد. در مورد فردی نیز که در جایی استخدام می گردد می بایست موارد ذیل در قراردادکار موقت نوشته شود:
نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس، تلفن
مجرد یا متاهل بودن
میزان تحصیلات
وضعیت نظام وظیفه
تاریخ تولد
نوع مدرک تحصیلی
نکته دوم) قید نمودن مدت در قرارداد
بدلیل اینکه هدف از نگارش این قرارداد، تعیین مدت می باشد فلذا قید مدت دقیق در قراردادبسیار حائزاهمیت می باشد. بنابراین لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد، ذکر گردد وطرفین ملزم به رعایت آن می باشند.
نکته سوم) قید نمودن موضوع دقیق قرارداد
می بایست در قرارداد قید گردد که جهت انجام چه کاری بصورت دقیق، قرارداد تنظیم گردیده است. درنوشتن موضوع قرارداد توصیه می شود که بصورت کاملا واضح و روشن موضوع قید گردد و اگرجملات مبهم و غیر واضح در قرارداد بکار برده شد، از امضای آن خودداری نمایید.
نکته چهارم) قید نمودن ساعت دقیق کار
توصیه می گردد به جهت اینکه در آینده در روابط کاری مشکلی ایجاد نگردد، ساعت کار در قراردادرا مطابق قانون کار و بر مبنای اصول اداری تنظیم نمایید تا از بروز هرگونه سوء استفاده جلوگیری گردد.
نکته پنجم) قید نمودن نشانی دقیق محل کار
در تنظیم قرارداد کار موقت بهتر است که محل انجام کار در قرارداد نوشته شود البته لازم نیست که با تمام جزئیات نوشته شود حتی اگر بطور مثال شهر انجام کار هم نوشته شود کفایت می کند اما جهت اطمینان می توانید آدرس محل انجام کار را دقیق قید نمایید و هم چنین بهتر است که ذکر گردد در صورتی که کارفرما بخواهد محل انجام کار را تغییر دهد، باید در قرارداد راجع به این مساله نیزتوافق گردد و رضایت فرد متقاضی کار اخذ گردد.
نکته ششم) تعیین دقیق دستمزد
در نوشتن قرارداد کار موقت اکیدا توصیه می گردد که از حداقل هایی که در قانون مشخص شده است مانند حقوق و مزایا، حق اولاد و … مبلغ کمتری در نظر گرفته نشود و حتما حق بیمه نیز برای کارگر لحاظ گردد. وزارت کار و رفاه اجتماعی طی هر سال، حداقل حقوق و مزایا را تعیین می نماید و اطلاع رسانی می کند. بنابراین می توان با مراجعه به صفحه رسمی وزارت کار و رفاه اجتماعی از این حداقل ها اطلاع کسب نمود.
اگر در قرارداد، توافق می گردد که دستمزد بصورت روزانه یا ساعتی پرداخت شود، بهتر است که بجای عبارت پرداخت حقوق ماهیانه، در قرارداد نوشته شود که دستمزد به مبلغ … تومان بصورت روزانه یا ساعتی پرداخت می شود.
نکته هفتم) قید نمودن تعطیلات در تنظیم قرارداد کار موقت
در تنظیم قرارداد کار موقت، توصیه می شود که حتما در مورد تعطیلات قید گردد که بطور مثال روز جمعه،روز تعطیل هفتگی با مزد می باشد و یا اینکه تعطیلات رسمی برابر با تعطیلات رسمی جمهوری اسلامی ایران می باشد. بنابراین توصیه میگردد با توجه به الزامی بودن مقررات قانون کار، مرخصی های هفتگی وسالانه مطابق قانون کار قید گردد.
نکته هشتم) اعطای مرخصی
توصیه می شود که در زمان تنظیم قرارداد کار، در مورد اعطای مرخصی به کارگر، بطور دقیق این مساله مطابق با قانون کار نوشته شود.
نکته نهم) قید نمودن تعهدات کارفرما و کارپذیر
توصیه می گردد که در هنگام تنظیم قرارداد کار موقت، کلیه تعهدات کارفرما و کارپذیر بصورت دقیق با ذکرجزئیات قید گردد. از ابراز هرگونه تعهد شفاهی خودداری نموده و همه موارد را کتبایادداشت نمایید.
نکته دهم) قید نمودن دقیق نسخه های قرارداد
می بایست در زمان تنظیم قرارداد، قید گردد که این قرارداد در چهار نسخه متحد المتن تنظیم می گردد ویک نسخه تحویل کارفرما، یک نسخه تحویل کارپذیر، یک نسخه توسط کارفرما به اداره کار تقدیم می شودو نسخه دیگر به تشکل کارگری (در صورت موجود بودن) تحویل داده می شود.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
۱ و ۲- مطابق ماده ۲۲ قانون کار مصوب ۱۳۶۹ کارفرما مکلف است در پایان قرارداد کار، کلیه مطالبات ناشی از قرارداد کار و مربوط به دوران اشتغال کارگر را به کارگر پرداخت نماید و نیز به موجب تبصره ماده ۲۵ و نیز ماده ۱۵۷ قانون مذکور، رسیدگی به اختلافات ناشی از قراردادهای کار مدت موقت، در صلاحیت هیأتهای تشخیص و حل اختلاف است.
بنابراین، بر فرض اینکه در پایان قرارداد کار، کارفرما مبلغی به عنوان مطالبات کارگر به حساب وی واریزنماید و در خصوص میزان مطالبات مذکور، اختلافی بین کارگر و کارفرما وجود داشته باشد، دراین صورت رسیدگی به اختلاف مذکور در صلاحیت مراجع حل اختلاف کار بوده و صرف ادعای کارفرما دایر بر پرداخت مطالبات کارگر، دلیل بر تسویه حساب قطعی با وی نبوده و مرجع حل اختلاف رسیدگیکننده، حسب موردبا توجه به میزان مطالبات کارگر که بر اساس قانون، قرارداد و عرف تعیین میگردد و میزان پرداختی کارفرما، نسبت به حل اختلاف، اقدام خواهد کرد .
۳- با توجه به مراتب فوق، پاسخ به این سؤال منتفی است.