آیین نامه انضباطی به منظور آگاه سازی کارکنان نسبت به ارزش های سالن طراحی می شود تا سطح کیفی خدمات را رو به بالا افزایش دهد و پرسنل نسبت به قوانینی که باید توی سالن رعایت کند مطلع باشند. تعریف آیین نامه انضباطی برای سالن های زیبایی را باهم بررسی کردیم در ادامه ازتعریف اصولی انضباط می گوییم .
آیین نامه انضباطی به صورت کلی به مجموعه قوانین، اصول و مقرراتی گفته می شود که جهت آگاه سازی پرسنل سالن نسبت به شرایط فعالیت در سالن و رعایت چهارچوب ها و ارزشهای سالن در جهت ارائه بهترو افزایش کیفیت خدمات به پرسنل ابلاغ و اعلام و پرسنل نیزموظف هستند که این موارد را به بهترین نحو ممکن انجام دهند .
آیین نامه انضباطی سالن زیبایی
انضباط چیست ؟
هرگونه اقدام، عمل و رفتاری که موجب اجراء مقررات فرهنگی، اجتماعی و ارزش های تعالی شود و هم چنین باعث بالا رفتن روحیه همکاری تیمی و نهایتاً اجراء صحیح امور محوله شود، انضباط می گویند .
تخلف چیست؟
منظور از تخلف آن دسته از اعمالی هستند که موجب اختلال و بی نظمی در سالن زیبایی می شود و درنتیجه سرعت رشد سالن رو کم می کند .
عادت ها و رفتار حرفه ای پرسنل آرایشگاه به طور مستقیم روی فرهنگ آرایشگاه تاثیر می گذارد .به واقع آیین نامه انضباطی و قوانین سالن زیبایی باید ها و نباید ها ی چهار دیواری آرایشگاه هستند،حقیقت این هستش که هر چیزی که توی سالن زیبایی رخ می دهد، خوب یا بد داخل دریافتی صندوق آرایشگاه و درآمد آن سالن تاثیر میذارد .
دونه، دونه کلماتی که توی آرایشگاه استفاده می کنید روی مشتریاتو تاثیر دارد.میدانیم که شخصیت های مختلفی داخل آرایشگاه باهم کار می کنند ، اما چه بخواهید چه نخواهید شما وپرسنلتان به اندازه خودتان داخل آرایشگاه روی احساس مشتری نسبت به سالن تان تاثیرگذارید .
پس چقدر خوب هستش که از همان اول قوانین تان را شفاف مطرح کنید تا با پرسنلتان یک رنگ شوید ودستانتان را به هم دیگر دهید و نسبت به این قوانین متعهد باشید .
در اینجا این سوال پیش میاد که داشتن آیین نامه انضباطی چه کمکی به سالن های زیبایی می کند؟
نکته اول
اگر آیین نامه ی انضباطی مکتوب داشته باشید و آن را روز اول قرارداد به پرسنلتان دهید تا مطالعه کنند وامضاء کنند، پرسنلتون قوانینی سالن تان را جدی می گیرند و چون امضاء می کنندمسئولیت جریمه هایش را می پذیرند.
نکته دوم
حرفه ای ها جذب سالن های حرفه ای می شوند، پس وقتی آیین نامه انضباطی داشته باشیدخود به خودافراد حرفه ای را جذب می کنید چون فرآیند کاریتان حرفه ای هستنداگر آیین نامه انضباطی داشته باشید، پرسنلتون چهارچوب های شما را می شناسند و سعی می کنند بهش متعهد باشند .
قانون اول
افراد موظفند راس ساعت بطور مثال ۹ صبح در سالن حضور داشته باشند. هر سه تاخیر یک روز غیبت محسوب میشود و از حقوق کسر می شود .
قانون دوم
افراد موظفند برای رفتن به مرخصی فرم مربوط به مرخصی را پر کنند و در صورت تایید و امضاءمدیریت به مرخصی بروند، در صورتی که فرم مرخصی را پر نکنند و بدون تایید مدیر به مرخصی بروند، غیبت محسوب می شود و پرسنل درآخر ماه ۱۰۰هزار تومان جریمه می شود.
قانون سوم
از آنجا که مشتری رئیس است حتی اگر حق با مشتری نباشد پرسنل حق ندارد برخرود بد با مشتری راندارد بلکه موظف است با رفتار حرفه ای مشتری را به آرامش دعوت کند .حکم رفتار بد بامشتری اخراج است.
نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که ممکن است خیلی از سالن دار ها بگویند ما که دلمون نمیاد پرسنل رو اخراج یا جریمه کنیم، خب انتخاب با خود شماست یا باید به قوانین متعهد باشید تا یک سالن حرفه ای داشته باشید یا اینکه مدام از اشتباهات پرسنل بگذرید تا سالن تان به یک سالن متشنج تبدیل شود.
شما نباید برای پرسنلتان فقط جریمه در نظر بگیرید بلکه در مقابل آن تشویقی هم در نظر بگیرید، مثلا تشویقی های رکورد تیمی به این معنی که اگر رکورد درآمد سالن زده شد همه ی پرسنل را به یک مسافرت خوب دعوت کنید یا به همه ی پرسنل نفری یک تا دو میلیون هدیه نقدی داده شود.
یادتون باشد که شما به عنوان مدیر باید کاری کنید که پرسنلتان متوجه باشند که شما هدفتان برنده بودن تیم هستش تا برنده بودن خودتان؛ با این رفتار پرسنل های شما عاشق شما می شوند.
قانون چهارم
پرسنل باید قبل از شروع تایم کاری لباس فرمشان را پوشیده باشند و آرایش روی صورتشان داشته باشند.
قانون پنجم
پرسنل حق بستن دستبند و النگویی که در گوش مشتری سرو صدا کند را ندارند این کاری برای آرامش مشتری انجام می شود.
قانون ششم
هیچ یک از همکاران حق صحبت پست سر هم دیگر را ندارند، در صورت مشاهده با اشخاص برخورد می شود.
قانون هفتم
استفاده از موبایل زمانی که مشتری در سالن حضور دارد ممنوع است و فقط در زمان استراحت می توانید از موبایل استفاده کنید.
قانون هشتم
هیچ یک از پرسنل حق ندارند در مورد دین،سیاست یا مسائل جنسی در سالن با پرسنل یا مشتری صحبت کنند.
قانون نهم
تمیز، مرتب خوش بو باشید. حتما به بوی بدن و دهان خود در هنگام ورود به سالن توجه کنید.
قانون دهم
نظافت آرایشگاه به عهده ی تمام کارکنان سالن است.
قانون یازدهم
سیگار کشیدن در داخل سالن ممنوع می باشد.
قانون دوازدهم
شکار مشتری های لاین دیگه ممنوع می باشد.
قانون سیزدهم
یک آرایشگر تنبل برکل عملکرد تیم تاثیر منفی می گذارد.
چرا که همیشه یک نفر باید جبران کاستی های یک نفر را بکند و نگذارد آن یک نفر شما باشید،اینکه شمابه عنوان یک آرایشگر تنبل دیده شوید به اعتبارتان لطمه میزند و ارزش آرایشگاه راپایین می آورد.
قانون چهاردهم
پرسنل موظفند قبل از ترک آرایشگاه قسمت لاین خود را تمیز کنند.
قانون پانزدهم
کاسه رنگ خود را رها نکنید تا دیگران تمیز کنند.
قانون شانزدهم
پرسنل حق ندارند جلوی مشتری ناسزا بگویند و در مورد زندگی شخصی خود صحبت کنند.
قانون هفدهم
پرسنل حق ندارند مشتری را برای گرفتن پاداش معطل کنند.
قانون هجدهم
ارزش جایگاه خود را به عنوان یک آرایشگر حرفه ای بدانید، مسئولیت پذیر باشید، از مشتری هایی که نمی خواهید سرباز نزنید.
قانون نوزدهم
پرسنل موظفند به محض ورود به دخل سالن لباس فرم پرسنلی خود را بپوشند.
قانون بیستم
پرسنل بدون میکاپ حق ورود به داخل سالن را ندارند.
قانون بیست و یکم
پرسنل حق گرفتن اطلاعات شخصی مشتری از قبیل (شماره تماس،پیج اینستاگرام و…) را ندارند و درصورت مشاهده با آن ها برخورد می شود.
جریمه و قطع همکاری با پرسنل
در صورت عدم رعایت هر کدام از مواردی که در آیین نامه انضباطی ذکر شد مدیر می تواند از ۵۰ هزارتومان تا ۲۰۰ هزار تومان پرسنل مربوطه را جریمه کند و در صورت تکرار بیش از اندازه اشتباهات و عدم رعایت مفاد آیین نامه انضباطی مدیر می تواند با پرسنل مربوط قطع همکاری نماید.
قوانین و مدیریت سالن زیبایی
در این مقاله به قوانین و مدیریت سالن زیبایی می پردازیم، زیرا مدیریت یک سالن زیبایی از آن چیزی که به نظر می رسد سخت تر است و فاکتورهای مهمی در مدیریت سالن زیبایی دخیل هستند که با دانستن آن ها می توانید خیلی بهتر یک سالن زیبایی را مدیریت کنید.
اگر دوست دارید سالن زیبایی خود را به شکلی کاملا حرفه ای و سود سازی مدیریت کنید، این مقاله را تا آخر دنبال کنید.
قوانین و مدیریت سالن زیبایی
قوانین و مدیریت سالن زیبایی، دو امر به هم وابسته هستند که در باعث رشد یک کسب و کار می شوند.روش ها و سیاست گذاری های یک سالن زیبایی می تواند میزان پیشرفت این سالن زیبایی ازهر نظر رانمایش دهد.پس باید قوانین مدیریت سالن زیبایی به درستی تدوین و اجرا شود تا کسب و کاری موفق و سود سازداشت. در ادامه چند مورد از قوانین سالن زیبایی را بررسی می کنیم.
آموزش مدیریت سالن زیبایی
شاید برای شما هم سوال باشد که چرا اموزش مدیریت سالن زیبایی مهم است؟ قبل از این که به این سوال پاسخ دهیم بهتر به اهمیت مدیریت سالن زیبایی و خود مدیریت بپردازیم.
مدیریت اشاره به فرآیندی می کنه که طی آن یک فرد با توجه به ویژگی هایی که دارد، مدیریت یک تیم چند نفره را به عهده می گیرد تا در راستای رسیدن به اهداف یک سازمان به صورت منظم و حساب شده تلاش کنند.
اهمیت مدیریت در این موضوع که اگر رهبر نتواند برنامه ای درست برای تمام اجزا طراحی وپیاده سازی کند، آن سازمان بدون هیچ شکی شکست می خورد و فرقی هم ندارد که میزان مهارت افراد داخل آن چقدر باشد.
به علاوه هر فردی که وارد تیم می شود دارای یک شخصیت متفاوت از بقیه است که مدیر باید سعی کندفرد را از حول محور شخصی خارج کرده و با تیم مرتبط کند. اهمیت اموزش مدیریت سالن زیبایی هم به همین شکل است که قبل از شروع و رهبر یک تیم شدن، بتوانید راه و چاه مدیریت را آموزش ببنید تا بتوانید به بهترین درآمد در کسب و کارتان برسید.
مدیر داخلی سالن زیبایی
مدیر داخلی فردی است که وقتی یک کسب و کار به شدت رشد می کند و مدیریت آن به تنهایی سخت می شود، وارد کسب و کار می شود تا بخش داخلی سازمان را مدیریت کند تا کسب و کار از حول محور هدفش خارج نشود.
در این مرحله شما باید یک انتخاب درست داشته باشید تا کسب و کارتان پایدار بماند. زمانی می رسد که شما برای نحوه مدیریت آرایشگاه زنانه نیاز به مدیر داخلی سالن زیبایی پیدا می کنید. مدیر داخلی همانطور که از اسمش هم پیداست، فقط به امور داخلی یک کسب و کاراحاطه دارد و توانایی مدیریت اتفاقات خارج از سازمان را ندارد که شما باید به این موضوع نیزدقت داشته باشید،به هر حال مدیر داخلی وظایف مشخصی دارد که در ادامه مهم ترین آن ها رابررسی می کنیم.
شرح وظایف مدیر داخلی سالن زیبایی
انجام تبلیغات (طبق استراتژی های مشخص شده مدیر کل یا بخش تبلیغاتی سالن زیبایی)
تهیه تجهیزات و لوازم مورد نیاز
نظارت بر امور داخلی سالن
ارائه گزارش عملکرد سالن
بررسی و مدیریت پرسنل از هر نظر
مذاکره و متقاعد سازی مشتری ها
پشتیبانی از مشتریان
استخدام پرسنل با توجه به معیار های مشخص شده
بررسی و تهیه کمبود های سالن
پیاده سازی دکوراسیون و دیزائین داخلی
مدیریت سایت و هماهنگی با مسئول دهنده سایت
مدیریت قسمت حسابداری
و …
نکته مهم: مدیر داخلی باید فردی حرفه ای و جدی باشد و بدون هیچ گونه طرفداری از کسی مسائل ومشکلات سالن زیبایی را حل کند. برای انتخاب مدیر داخلی سالن زیبایی باید رزومه فرد و تیپ شخصیتی او را در نظر داشت.
قوانین سالن زیبایی
قوانین سالن زیبایی چند وجهی هستند و باید به طور کامل طرح بندی و به عموم (پرسنل و مشتری ها)اعلام شوند. یک کسب و کار برپایه و اساس بی قانونی نمی تواند به درستی رشد کند، پس اگر می خواهید یک سالن زیبایی موفق داشته باشید، باید قوانین و مدیریت سالن زیبایی که در ادامه گفته می شود را در سالن زیبایی خود بررسی و رعایت کنید.
زمان بندی کاری
این قانون برای پرسنل است که بدانند این سالن زیبایی طبق یک قانون محکم کار می کند و این افراد بایددر زمابندی خاصی سر کار باشند. البته این قانون برای پرسنل هم باید محترم شمرده شود و اگر تایم کاری بین ساعات ۸ صبح تا ۶ ظهر است، مدیر سالن زیبایی به هیچ وجه حق نگهداری پرسنل بیش از زمان مورد نظر نباشید.
خوش برخوردی با مشتری
دومین قانون که به نشانه احترام به مشتری باید وضع شود، خوش برخوردی با مشتری است که تحت هیچ شرایطی نباید از آن عدول نمود. دقت داشته باشید که ماندگاری یک کسب و کار به مشتری های آن است و از طرف دیگر شما هیچ گونه حقی برای توهین به شخصیت بقیه ندارید و از این رو باید این مورد رابه پرسنل خود نیز اعلام کنید.
قرارداد های پرسنل
قانون سوم در یک سالن زیبایی که باید به آن دقت داشت، قوانینی است که برای نحوه قرارداد بستن باپرسنل اعمال می شود. این قوانین با توجه به سیاست سالن زیبایی متغیر هستند.
دقت داشته باشید که شما به عنوان مدیر اولین و مهم ترین کاری که باید بکنید حفظ منافع کسب و کارتان است، پس در ابتدا به منافع خودتان اهمیت دهید و سپس به طرف مقابل .
قوانین مربوط به بهداشت
سالن زیبایی یک مکان مهم از نظر بهداشتی است که باید در آن قوانین بهداشتی به درستی رعایت شود.بد نیست بدانید که این قانون اگر در سالن زیبایی رعایت نشود باعث جریمه و حتی پلمپ سالن زیبایی می شود، پس به بهداشت خود و پرسنل بسیار اهمیت دهید.
خدمات سالن زیبایی
موفقیت یک سالن زیبایی به خدماتی که ارائه می دهد و البته کیفیت خدماتش بستگی دارد.خدمات سالن های زیبایی بسیار متنوع است و مطمئنا یک سالن زیبایی نمی تواند همه ی آن ها را پوشش دهد،ولی به طور کلی باید سعی کرد که تمام خدماتی که یک مشتری به ویژه عروس های نیاز دارند در یک سالن متمرکز ارائه شود تا فرد به دلیل کمبود یکی از خدمات، سالن زیبایی را ترک نکند .در ادامه مقاله قوانین و مدیریت سالن زیبایی ، لیست خدمات سالن زیبایی را بررسی و معرفی می کنیم.
لیست خدمات سالن زیبایی
قبل از معرفی خدمات سالن زیبایی به این موضوع اشاره داشته باشیم که لازم نیست تمام خدمات مذکوردر لیست زیر در یک سالن زیبایی ارائه شود تا سالن زیبایی موفق شود، زیرا موفقیت یک سالن زیبایی درقوانین و مدیریت سالن زیبایی فقط به گستردگی خدماتی که ارائه می دهد نیست و بیشتر به تعرفه وکیفیت کار سالن زیبایی ربط دارد .